Skocz do zawartości

ogniskowa zwierciadła


aranea

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Moją przygodę z astronomią w zasadzie dopiero zaczynam, dlatego mam też dość podstawowe pytanie. Mianowicie: jeżeli szlifuję zwierciadło, to skąd mam wiedzieć na jaką głębokość mam to zrobić? Jaka jest zależność między głębokością a ogniskową? Jest może jakiś wzór na to? Np jeżeli chcę mieć ogniskową 1200 przy 180mm zwierciadle, to jak głęboko trzeba to szlifować?

Z góry dzięki za podpowiedzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze jedno pytanko: skąd mam wiedzieć, w którym miejscu zamontować lusterko wtórne przy ogniskowej 1200? Może na to też jest jakiś wzór?

Co prawda nie znam się na budowie teleskopów ale z prostych praw optyki wydaje mi się, że lusterko wtórne (o ile jest płaskie i jest to newton) powinno znajdować się w odległości (f-r-x) od powierzchni lustra gdzie "f" to ogniskowa a "r" to połowa średnicy tuby (czyli z grubsza promień oprawy lustra głównego) a "x" to odległość w jakiej chcemy mieć ognisko główne licząc od powierzchni tuby na zewnątrz. Jeżeli będzie podpinany aparat fotograficzny to ognisko powinno wypadać na matrycy a matryca ta jest nieco schowana w głębi aparatu i to "x" powinno być nie mniejsze od "głębokości" aparatu czyli odległości jego matrycy od powierzchni tuby.

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze jedno pytanko: skąd mam wiedzieć, w którym miejscu zamontować lusterko wtórne przy ogniskowej 1200? Może na to też jest jakiś wzór?

 

Nie wiem czy jest wzór na obliczenie takiej wartości ale jest program Newtwin dzięki któremu można wszystko policzyć w bardzo prosty sposób

 

pozdrawiam

mateusz

Edytowane przez mattman12
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach