Skocz do zawartości

montaż mobilny do astrofoto <300mm


Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Zastanawiam się nad wyborem rozwiązania (bo może nie koniecznie montażu) pod astrofotografię krótkoogniskową na wypady.

Założenia są następujące:

 

- jak najbardziej mobilne rozwiązanie

- jak najprostrze w rozstawieniu i przygotowaniu do pracy

- wyłącznie nieguidowane ekspozycje, ale na długich czasach

- raczej szerokokątne obiektywy (fisheye, szerokokątne do robienia mozaik/panoram nieba itd)

- czasami jakieś 250-300mm do robienia wybranych DSów

- praca z EOSem z obiektywami lub kamerą CCD z wyższej półki (ale też z obiektywami foto)

 

Co do budżetu - nie jest ustalony, ale raczej chciałbym utrzymać go w granicach zdroworozsądkowych, bo to dodatkowy setup na wypady.

 

Jaki montaż lub inne rozwiązanie polecacie?

Czy ktoś z was ma może złożony setup do takich zastosowań i może się podzielić wrażeniami?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No własnie rozważałem astrotraca, ale ze względu na cenę zarzucam ten wątek, bo może się okeże, że są inne równie mobilne rozwiązania, a do tego tańsze i wypróbowane.

Ale zależy mi na jakości. Nie pracowałem nigdy z montami klasy EQ3, więc nie wiem jak bardzo rozczarowany będe jakością :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- jak najbardziej mobilne rozwiązanie- jak najprostrze w rozstawieniu i przygotowaniu do pracy

- wyłącznie nieguidowane ekspozycje, ale na długich czasach

- raczej szerokokątne obiektywy (fisheye, szerokokątne do robienia mozaik/panoram nieba itd)

- czasami jakieś 250-300mm do robienia wybranych DSów

- praca z EOSem z obiektywami lub kamerą CCD z wyższej półki (ale też z obiektywami foto)

 

Z takimi ustawieniami to tylko eq3-2 z lunetką i silnikiem.Takim sprzętem + statyw +canon 10D+ obiektywy od 28mm do 180mm :

 

 

 

amerykakopiaredkopia.jpg

 

 

 

m31dkopia.jpg

 

 

 

m422kopia2.jpg

 

 

 

strzelec3kopiafilteredb.jpg

 

 

 

 

Szybkie ustawianie na polarną dzięki lunetce , prosty napęd z mozliwością zasilania bateriami itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest jeszcze - Vixen GP2 Photo Guider. Jakość znakomita, cena mniej.

 

 

 

 

Właśnie przesiadłem sie na GPD2 Vixenowski, komfort bez porównania wyższy i klasa monta też . Tylko że masa i rozmiar zdecydowanie wieksza niż EQ3 Soligora który miałem wcześniej.Klasa zasilacza wymaganego przez napędy też :( . No i czas uzbrajania setupu tez jakoś wiekszy.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://www.amazon.com/Vixen-3990Hal130-GP2-Mount-Tripod/dp/B001KW082W

 

Wprawdzie recenzja jest na Amazonie, ale jest napisana rzeczowo.

Ja z Vixenem nie miałem dożo do czynienia, ale jakość akcesoriów, z jakimi przyszło mi pracować, była zwykle mało przekonująca.

 

Astrotrac + solidny statyw pod aparat (który przyda mi się do innych celów) to jest na pewno jedna opcja.

Ale teraz pytanie o montaże. A może jakiś mały takahashi?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Właśnie zamówiłem actrotrac-a. Producent zapewnia, że dostarczy w ciągu tygodnia. Napisz więcej, jak sprzęt dotrze. Mam nadzieję, że sobie poradzę z używaniem :) Na filmie wyglądało bardzo prosto.

 

Oprócz tego znalazłem wątek na Cloudynights, gdzie pokazane są wyniki pracy z astrotrac-em. Jak dla mnie wyglądają zaskakująco dobrze. Może ktoś z większym doświadczeniem oceni.

 

Pozdrawiam,

milosz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie zamówiłem actrotrac-a. Producent zapewnia, że dostarczy w ciągu tygodnia. Napisz więcej, jak sprzęt dotrze. Mam nadzieję, że sobie poradzę z używaniem :) Na filmie wyglądało bardzo prosto.

Oprócz tego znalazłem wątek na Cloudynights, gdzie pokazane są wyniki pracy z astrotrac-em. Jak dla mnie wyglądają zaskakująco dobrze. Może ktoś z większym doświadczeniem oceni.

 

Kapitalnie.

Ciekaw jestem przede wszystkim statywu - jeli nie jest najlepszy, moze lepiej kupic co ciezszego w Polsce.

Napisz wiecej, jak tylko dostaniesz sprzet.

 

Mi sie juz dorabiaja zlaczki do QSI i niebawem tez bede mial obiektyw srednioformatowy Pentacona 4/50 :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kapitalnie.

Ciekaw jestem przede wszystkim statywu - jeli nie jest najlepszy, moze lepiej kupic co ciezszego w Polsce.

Napisz wiecej, jak tylko dostaniesz sprzet.

 

Mi sie juz dorabiaja zlaczki do QSI i niebawem tez bede mial obiektyw srednioformatowy Pentacona 4/50 :)

 

Jak duży sensor ma ta kamera, że potrzebujesz aż średnioformatowego obiektywu? Może lepiej jakiś tani Rokkor lub Canon 50/1.4? Od f/2 są już często naprawdę niezłe.

Jest jeszcze Samyang 85/1.4, który na pełnej dziurze jest więcej niż przyzwoity. Na optyczne.pl jest test.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kapitalnie.

Ciekaw jestem przede wszystkim statywu - jeli nie jest najlepszy, moze lepiej kupic co ciezszego w Polsce.

Napisz wiecej, jak tylko dostaniesz sprzet.

 

 

Zamówiłem wersję bez statywu (dwie głowice, astrotrac i lunetka), bo już jeden całkiem ciężki mam. Podeślę fotki, kiedy zabawki dojadą. W Finlandii powili zaczyna się ściemniać. Oby tylko nie zaczęło padać :szczerbaty:

 

Pozdrawiam,

milosz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak duży sensor ma ta kamera, że potrzebujesz aż średnioformatowego obiektywu? Może lepiej jakiś tani Rokkor lub Canon 50/1.4? Od f/2 są już często naprawdę niezłe.

Jest jeszcze Samyang 85/1.4, który na pełnej dziurze jest więcej niż przyzwoity. Na optyczne.pl jest test.

Ta kamerka ma chyba matryce takiej samej wielkości jak w standardzie 4/3. Czyli mnożnik x2,0 w stosunku do FF (tylko proporcje boków nieco inne).

 

 

Zamówiłem wersję bez statywu (dwie głowice, astrotrac i lunetka), bo już jeden całkiem ciężki mam. Podeślę fotki, kiedy zabawki dojadą.

Jakiś czas temu sam z ciekawością przyglądałem sie tej głowicy. Deklarowany wg producenta PE na poziomie 5" powinien dać w połączeniu: pixel 8um (Canon 350D) i ogniskowa 500mm pojechanie o około 2,5 piksela - czyli ledwo zauważalne fasolki w skali 100%

A niestety większość zdjęć, które widziałem z tej głowicy, już przy ogniskowej 200mm (przy pikselu około 8 um) jest poruszona - i widoczne jest to już na miniaturach (~1000pix na szerokość). Czyli PE nie 5" a pewnie ze 20-30".

Skąd taka rozbieżność z danymi producenta? Nie wiem ale przypuszczam że wynika to z rachityczności tej całej konstrukcji.

 

Najsłabszą częścią tej układanki jest głowica kulowa Manfrotto 486 RC2. Żeby bardzo sztywno utrzymać (pamiętajmy że deklarowany PE wynosi tylko 5") zestaw TT320X + lustrzanka + obiektyw koło 300mm pewnie trzeba by zakupić coś ze dwie klasy lepszego.

Nie wiem czego można sie spodziewać po kolejnej głowicy, tym razem z mikroruchami - Manfrotto 410. Ale występujący tam człon nazwy "Junior" nie wróży nic dobrego. Taki zestaw dwóch głowic zapewne bedzie wrażliwy na najmniejszy podmuch wiatru. Zresztą wystarczy popatrzeć na maksymalne obciążenia tych głowic (6 i 5 kg) żeby dojść do wniosku że realnie ich połączenie to bedzie max 2 kg a do tego mamy jeszcze dość długie ramię głowicy TT320X.

W tym wszystkim statyw 055XPROB (tylko po co wersja z obracaną kolumną??) to najmniejsze zmartwienie. Chociaż osobiście w jego miejscu widziałbym jakąś węglówke np. Benro.

 

Ja osobiscie straciłem zainteresowanie tą głowicą, ale fajnie gdyby ktoś sprawdził jaki realny PE jest osiągalny na takiej lekkiej bazie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak duży sensor ma ta kamera, że potrzebujesz aż średnioformatowego obiektywu? Może lepiej jakiś tani Rokkor lub Canon 50/1.4? Od f/2 są już często naprawdę niezłe.

Jest jeszcze Samyang 85/1.4, który na pełnej dziurze jest więcej niż przyzwoity. Na optyczne.pl jest test.

 

To nie jest kwestia sensora.

To jest kwestia backfocusa. Ta kamera ma 50.17 mm od frontu adaptera do czipu, a zatem standardowe obiektywy o backfocusie rzędu 40 - 50 mm nie mają szans zdać egzaminu.

Obiektywy Pentacona (Carl Zeiss) są naprawde bardzo dobre, do tego tanie i dają duże płaskie pole. Więc są idealne, a backfocus mają sporo większy - wystarczający dla mojej kamery.

Pamiętam czasy jak fotografowałem jeszcze Pentaconem six - naprawdę klasa szkła do tego były!

 

Pentaxy 6x7 też są Ok (backfocus 85mm) ale są już nieco droższe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fakt, jak jest potrzebny tak duży backfocus to jest problem. Ja dla odmiany w swoim aparacie (G1) mam 20mm i mogę podpiąć praktycznie każde szkło na rynku, jak tylko uda mi się je przyczepić do body ;)

Średnioformatowe szkła Zeissa są naprawdę niezłe, ale dzisiejsze, nowoczesne szkła im nie ustępują. Mam Sonnary 180/2.8 oraz 300/4 i cudów nie ma.

Ten Samyang 85/1.4 mogłby się nieźle sprawdzić przy astrofoto, to nawet na pełnej dziurze ma małe aberracje i astygmatyzm. A f/1.4 oznacza naprawdę masę zebranego światła. Ma też uniwersalny T-Mount, do którego są dopiero dodawane dedykowane adaptery dla aparatów, więc może i backfocus jest wystarczająco duży?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.