Jump to content

RAW i profile kolorów ICC


Limax7
 Share

Recommended Posts

Hmm, od kilku dni męczę temat właściwej obróbki plików RAW, choć JPG też.

 

Chodzi o kilka aspektów.

 

 

 

Zaczynamy:

Mamy więc RAW, i np. otwieramy go w UfRAW gdzie mamy do wyboru:

 

- wczytanie profilu ICC aparatu (no profile, color matrix i inne ICC - tu zdobyłem profile ICC swojego Nikona sRGB Ia, Adobe RGB i sRGB IIa i używając tych profili otrzymuję dokładnie takie samo zdjęcie co po konwersji do JPG w aparacie lub programem Nikon Capture NX2)

 

- opcję z jakim profilem ICC ma być zapisany plik

 

- opcję podglądu na danym urządzeniu/monitorze

 

W zasadzie to problem w tym jaki profil wejściowy aparatu wybrać, czy pozostawić bez profilu ?

Jak pisałem wyżej jeśli wybiorę np. wyłuskany profil Nikon Adobe RGB dla D40x to otrzymam identyczne zdjęcie jak po konwersji capture NX2. Ale te zdjęcie ma poprawione poziomy, kontrast, kolorystykę itp.

Czy ten profil czegoś nie ucina, czegoś co potem już nie wydobędę ? Co więc wybrać na wejściu w UfRAW

 

 

Idziemy dalej:

 

Załóżmy że zapisałem więc TIFa 16 bitowego bez kompresji dodając profil np Adobe RGB... a może jakiś "pojemniejszy" profil np. ProPhoto RGB lub standardowy monitorowy sRGB

Tu robiłem sporo testów i doszedłem tylko do tego, że plik z profilem np. ProPhoto inaczej reaguje na obróbkę niż sRGB.

Ale gdy obrobimy już taki plik i zechcemy go skonwertować do sRGB to praktycznie nie zauważymy zmiany kolorów (mówię o konwersji w PS używając Adobe i Relatywnie kolometrycznego i kompensację cieni)

 

 

A co z wywołaniem w Labie:

A więc obrobiony plik z ICC ProPhoto RGB konwertuję na profil drukarki labu (tu trzeba zdobyć profil ICC) i tu już oczywiście kolory ulegają zmianie.

W PS można włączyć Ustawienie próby kolorów by mieć podgląd na bieżąco jak plik wynikowy (czyt. wywołane zdjęcie) będzie wyglądał.

 

A do internetu:

Oczywiście sRGB bo to standard dla monitorów.

 

 

A moje pytania do znawców tematu są takie:

- jaki profil wybierać na wejściu ?

- z jakim profilem zapisywać pliki ?

 

 

Jeśli macie jakieś spostrzeżenia to piszcie.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 

- wczytanie profilu ICC aparatu (no profile, color matrix i inne ICC - tu zdobyłem profile ICC swojego Nikona sRGB Ia, Adobe RGB i sRGB IIa i używając tych profili otrzymuję dokładnie takie samo zdjęcie co po konwersji do JPG w aparacie lub programem Nikon Capture NX2)(...)

Jak pisałem wyżej jeśli wybiorę np. wyłuskany profil Nikon Adobe RGB dla D40x to otrzymam identyczne zdjęcie jak po konwersji capture NX2. Ale te zdjęcie ma poprawione poziomy, kontrast, kolorystykę itp.

 

Może nie na temat, ale się podepnę: skąd wziąłeś profil dla Nikona D40x? Ja też mam profile ICC Nikona i takie pliki w zestawie:

 

Nk0034a.lns

Nk0080a.lns

NKAdobe.icm

NkCBoost.nlc

NKCIE.icm

NKCMatch.icm

NKD1_NEF.icm

NKDBase_NEF.icm

NKGrayG18.icm

NKGrayG22.icm

NKLab.icm

NKLch2.icm

NkLchCal.nla

NKLD01.lns

NKMonitor_Mac.icm

NKMonitor_Win.icm

NKNTSC.icm

NKsRGB.icm

nkx-d40.icm

NKYCC.icm

 

Czy plik przedostatni (nkx-d40.icm) jest profilem dla D40 czy D40x? A może dla obydwu? Chyba nie, matryca w D40x jest inna od tej w D40.

Link to comment
Share on other sites

Może nie na temat, ale się podepnę: skąd wziąłeś profil dla Nikona D40x? Ja też mam profile ICC Nikona i takie pliki w zestawie:

 

Nk0034a.lns

Nk0080a.lns

NKAdobe.icm

NkCBoost.nlc

NKCIE.icm

NKCMatch.icm

NKD1_NEF.icm

NKDBase_NEF.icm

NKGrayG18.icm

NKGrayG22.icm

NKLab.icm

NKLch2.icm

NkLchCal.nla

NKLD01.lns

NKMonitor_Mac.icm

NKMonitor_Win.icm

NKNTSC.icm

NKsRGB.icm

nkx-d40.icm

NKYCC.icm

 

Czy plik przedostatni (nkx-d40.icm) jest profilem dla D40 czy D40x? A może dla obydwu? Chyba nie, matryca w D40x jest inna od tej w D40.

 

Ten przedostatni to nie to o co Tobie chodzi. On jest z zupełnie "innej beczki". Też go mam pobranego gdzieś z netu.

 

Zainstaluj Capture NX2 nawet triala, bez różnicy. Zrób zdjęcia z różnymi ustawieniami profilów, w D40x jest sRGB I, potem Adobe RGB i sRGB II chyba tak się zwie ten ostatni.

Potem odpal Capture NX2 otwórz nim zdjęcie np zrobione w sRGB I i przejdź do systemowego TEMP u mnie to:

C:\Users\(nazwa_użytkownika)\AppData\Local\Temp

 

i w którymś z utworzonych folderów jest ten pliczek ICM. Możesz wcześniej wyczyścić TEMPa by mieć mniej plików do wyboru.

ten plik będzie miał nazwę np. Nkx_D40X_4_2610_03_016_475.icm

Podobnie uczyń z dwoma pozostałymi zdjęciami. Powodzenia !

Link to comment
Share on other sites

ten plik będzie miał nazwę np. Nkx_D40X_4_2610_03_016_475.icm

 

I tego pliku mogę używać jako profilu dla D40x do dowolnych zdjęć z sRGB I oraz analogicznie dwóch pozostałych? Łatwe ;)

 

Korzystam na co dzień z Linuksa, ale zainstaluję Capture NX w maszynie wirtualnej albo na którymś z komputerów w pracy i spróbuję. Dzięki za poradę :)

Link to comment
Share on other sites

I tego pliku mogę używać jako profilu dla D40x do dowolnych zdjęć z sRGB I oraz analogicznie dwóch pozostałych? Łatwe ;)

 

Korzystam na co dzień z Linuksa, ale zainstaluję Capture NX w maszynie wirtualnej albo na którymś z komputerów w pracy i spróbuję. Dzięki za poradę :)

 

 

Jeśli focisz w RAWach to one nie mają przypisanego "na stałe" profilu kolorów, więc możesz im dodać dowolny profil z tych trzech.

Link to comment
Share on other sites

I tego pliku mogę używać jako profilu dla D40x do dowolnych zdjęć z sRGB I oraz analogicznie dwóch pozostałych? Łatwe

 

Obawiam się, że tego nie można ująć w ten sposób. Przyznaję, że kwestia zarządzania kolorem jest trochę pomieszana i nie jest łatwo ją zrozumieć, choć w gruncie rzeczy, jeżeli pracuje się w podstawowych standardach, to nie będzie to żadnym problemem.

 

Profile możecie podzielić na 3 różne kategorie. Podział wynika z workflow, jaki wytworzył się w cyfrowym świecie. Komputer (aplikacja) musi wiedzieć, skąd pochodzi kolor, jak ma być wyświetlany, oraz na jakim urządzeniu prezentowany. Best tego RGB pozostanie tylko cyframi, zaś profile, to pewien "tłumacz" kolorów, między różnymi "światami". Bo co ma wspólnego np. drukarka z monitorem? Od tego jest właśnie zarządzenie kolorem, żeby na każdym urządzeniu wyjściowym kolor był do siebie zbliżony.

 

W uproszczeniu profile dzielą się na:

1. wejściowe: urządzenie pozyskujące obraz np. skaner, aparat cyfrowy, etc. (tu będzie wasz profil do danego Nikona)

2. określające przestrzeń barwną: komputer sRGB, AdobeRGB, ProPhoto, etc.

3. wyjściowe: monitor, drukarka, prepress, albo internet, czyli przeciętny padaczkowy monitor

 

Nie wdając się w rozwijanie każdego elementu można założyć, że pracujemy tak (w przypadku cyfrowego aparatu)

1. otwieramy RAW w konwerterze, informując komputer, skąd pochodzi zdjęcie (profil aparatu). To pozwoli aplikacji prawidłowo pokazać kolory na naszym monitorze w czasie konwersji.

2. następnie informujemy aplikację, do jakiej przestrzeni barwnej chcemy skonwertować plik RAW, czyli mówimy komputerowi, w jakiej przestrzeni będziemy sobie pracować dalej nad jego obróbką. Wybieramy np. AdobeRGB (sRGB jest bardzo ograniczone i jeżeli zdjęcia będą trafiać np. do druku, albo poddawane będą bardziej zaawansowanej zabawie z kolorem, to należy wybrać coś szerszego - czyli AdobeRGB np.).

3. w czasie obróbki trzeba pamiętać, że cała przestrzeń ma być ustawiona na to, co tam sobie ustawiliśmy, czyli żeby nie było sytuacji w Photoshopie, że tak wywołany RAW obrabiamy sobie w sRGB, kiedy wcześnie jego przestrzeń została zdefiniowana jako AdobeRGB.

4. zapisujemy obrobiony plik pamiętając o tym, gdzie ma on wylądować (druk, internet).

 

Jeżeli umieszczamy zdjęcia w internecie to koniecznie trzeba je przed publikacją skonwertować do sRGB (jeżeli zapisane były jako AdobeRGB). To bardzo ważne, bo bez konwersji większość przeglądarek internetowych nie potrafi odczytać profilu z pliku, a więc założy, że jest to sRGB (w najlepszym przypadku). W rzeczywistości - będzie kupa.

 

Jest jedna pułapka w tym wszystkim. Jak już mamy otwarty plik w programie graficznym to możemy mu przypiąć dowolny profil, lub SKONWERTOWAĆ do profilu. To nie to samo. W pierwszym przypadku tylko informujemy aplikacją, w jakiej przestrzeni jest kolor, a w drugim konwertujemy go z jednej, do drugiej. To dwie różne sprawy i jeżeli mamy plik AdobeRGB to nie można np. przypiąć mu profilu sRGB. Trzeba go do niej skonwertować, jeżeli chcemy pokazać go w internecie.

 

Jeżeli wydaje się to skomplikowane, to proponuję na razie pracować tylko w sRGB. I tak w 99% amatorskich zastosowań nikt różnicy nie zauważy, a można oszczędzić poważne wpadki. Plus z tego jest taki, że np. publikując zdjęcie w internecie, jeżeli nie będzie miało wszytego profilu sRGB, to i tak domyślnie przeglądarka uzna, że to sRGB i kolor wszędzie będzie poprawny. Jeżeli zapomnimy o wszyciu profilu w plikach np. AdobeRGB, to większość osób zobaczy taki plik wyprany z kolorów, bo aplikacje nie wiedząc co to za przestrzeń wyświetlą go jako sRGB (epic fail).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeśli focisz w RAWach to one nie mają przypisanego "na stałe" profilu kolorów, więc możesz im dodać dowolny profil z tych trzech.

 

No i pech... Na obu komputerach, jakie mam do dyspozycji, Capture NX2 pokazuje mi, że nie mogę korzystać z okresu próbnego :( To dziwne, bo o ile w to, że instalowałem ten program na jednym komputerze mogę jeszcze uwierzyć, chociaż nie przypominam sobie takiego faktu, o tyle w to, że zrobiłem to na dwóch maszynkach już nie.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeżeli wydaje się to skomplikowane, to proponuję na razie pracować tylko w sRGB.

 

I też bym polecił takie rozwiązanie. Najlepiej dla amatora od początku do końca pracować w sRGB. Ba, nawet w większości zastosowań Profi ta przestrzeń barw będzie wystarczająca.

 

Warto tutaj dodać (wspomniałeś trochę o tym na początku), że bardzo istotne jest aby zdjęcia obrabiać w trybie 16 bitowym (nawet jak otworzymy 8 bitowego JPGa).

Link to comment
Share on other sites

I też bym polecił takie rozwiązanie. Najlepiej dla amatora od początku do końca pracować w sRGB. Ba, nawet w większości zastosowań Profi ta przestrzeń barw będzie wystarczająca.

 

Warto tutaj dodać (wspomniałeś trochę o tym na początku), że bardzo istotne jest aby zdjęcia obrabiać w trybie 16 bitowym (nawet jak otworzymy 8 bitowego JPGa).

 

Profi to ja nie jestem w tym temacie :) Swego czasu męczyłem się w UFRaw z dopieszczaniem każdego zdjęcia, jakie chciałem opublikować, a były tego setki, i zżymałem się, że nie ma prostszego sposobu.

 

I okazało się, że jednak jest. Nazywa się exiftool, a po opakowaniu w niewielki skrypt automatyzuje pracę. Co robi? Po prostu wyciąga JPEG z NEF z "zaszytym" profilem ustawionym wcześniej w konfiguracji aparatu. Efekty są bardziej niż zadowalające, a do większości zastosowań całkowicie wystarczające. Mogłem wpaść na to wcześniej widząc, że zdjęcia na podglądzie w aparacie wyświetlają się w czasie krótszym niż sekunda, a na szybkim komputerze renderowanie obrazu z NEF trwa co najmniej kilka sekund... Do "domowych" zastosowań wystarcza, ale chciałbym czasem spróbować czegoś bez zmiany konfiguracji w aparacie.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Lightroom z tego powodu jest dobry, że można "obrabiać" kilka RAWów na raz. Możesz jeszcze wypróbować darmowy RawTherapee. Nie pamiętam czy też można jednocześnie obrabiać więcej niż jedno zdjęcie.

Link to comment
Share on other sites

Lightroom z tego powodu jest dobry, że można "obrabiać" kilka RAWów na raz. Możesz jeszcze wypróbować darmowy RawTherapee. Nie pamiętam czy też można jednocześnie obrabiać więcej niż jedno zdjęcie.

 

Lightroom nie uruchomię na swoim systemie... Korzystałem też z RAWstudio - też ciekawy, ale jeśli ktoś chciałby go wypróbować, to uprzedzam, że wersji pod Windows nie ma.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 134 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.