Skocz do zawartości

Jak obliczyć czas statycznej ekspozycji?


Mat

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Kiedyś gdzieś wyczytałem na AF lub innym forum ze można obliczyć max czas ekspozycji dla danej ogniskowej (by nie było poruszone zdjęcie), czy pamiętacie takie coś?

 

Ważne są:

- ogniskowa f w mm

- wielkość pixela matrycy p w mm = zazwyczaj rzędu 0,005

- deklinacja obiektu d = 0 dla równika niebieskiego do 90 stopni dla biegunów (znak nieistotny)

- czas t w sekundach

 

Pytanie jeszcze co to jest zdjęcie "nieporuszone". Czy jeżeli gwiazdki na matrycy przesuną się o 1 piksel podczas naświetlania to zdjęcie jest już "poruszone"?

Przyjmijmy, że zdjęcie jest "poruszone" gdy przesunięcie wyniesie "n" pikseli. Stary wyjadacz przyjmie, że koniecznie n<2, a początkujący amator będzie zadowolony jeśli n<5 na przykład.

 

Zatem ślad na matrycy nie może być większy od (n x p) [mm].

 

W czasie naświetlania obiekt przesuwa się na niebie (w przyblizeniu) o następujący kąt:

k=360 x Cos(d) x t / 86164 stopni

albo inaczej

k=2 x Pi x Cos(d) x t /86164 radianów

 

Ślad jaki kreśli obiekt na nieruchomej matrycy to przesunięcie w radianach pomnożone przez ogniskową

 

ślad = k [rad] x f = 2 x Pi x Cos(d) x t x f /86164

 

a ślad ten powinien być mniejszy od (n x p) czyli

 

n x p > 2 x Pi x Cos(d) x t x f /86164

 

po przesunięciu wszystkiego poza czasem na drugą stronę:

 

t < n x p / 2 / Pi / Cos(d) / f x 86164

 

i po skróceniu

 

t < n x p x 13713 / Cos(d) / f

 

I na przykład:

 

jeżeli zadowalają nas 3 piksele jako granica "poruszenia", rozmiar piksela to 0,005 mm, fotografujemy równik niebieski (d=0) a ogniskowa to 100 mm to mamy:

 

t < 3 x 0,005 x 13713 / 1 / 100 = 2 sekundy.

 

To bardzo krótki czas. Ze wzoru widać, że wydłużyć go możemy:

- zwiększając tolerancję przesunięcia w pikselach

- stosując matryce o dużych pikselach

- fotografując bliżej bieguna

- fotografując krótkimi ogniskowymi

 

Mam nadzieję, że podane przeze mnie wyprowadzenie wzoru jest jasne i dzięki temu wzór zostanie nie tylko zapamiętany ale i zrozumiały w swym pochodzeniu.

Edytowane przez Piotr Brych
  • Lubię 9
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ważne są:

- ogniskowa f w mm

- wielkość pixela matrycy p w mm = zazwyczaj rzędu 0,005

- deklinacja obiektu d = 0 dla równika niebieskiego do 90 stopni dla biegunów (znak nieistotny)

- czas t w sekundach

 

Pytanie jeszcze co to jest zdjęcie "nieporuszone". Czy jeżeli gwiazdki na matrycy przesuną się o 1 piksel podczas naświetlania to zdjęcie jest już "poruszone"?

Przyjmijmy, że zdjęcie jest "poruszone" gdy przesunięcie wyniesie "n" pikseli. Stary wyjadacz przyjmie, że koniecznie n<2, a początkujący amator będzie zadowolony jeśli n<5 na przykład.

 

Zatem ślad na matrycy nie może być większy od (n x p) [mm].

 

W czasie naświetlania obiekt przesuwa się na niebie (w przyblizeniu) o następujący kąt:

k=360 x Cos(d) x t / 86164 stopni

albo inaczej

k=2 x Pi x Cos(d) x t /86164 radianów

 

Ślad jaki kreśli obiekt na nieruchomej matrycy to przesunięcie w radianach pomnożone przez ogniskową

 

ślad = k [rad] x f = 2 x Pi x Cos(d) x t x f /86164

 

a ślad ten powinien być mniejszy od (n x p) czyli

 

n x p > 2 x Pi x Cos(d) x t x f /86164

 

po przesunięciu wszystkiego poza czasem na drugą stronę:

 

t < n x p / 2 / Pi / Cos(d) / f x 86164

 

i po skróceniu

 

t < n x p x 13713 / Cos(d) / f

 

I na przykład:

 

jeżeli zadowalają nas 3 piksele jako granica "poruszenia", rozmiar piksela to 0,005 mm, fotografujemy równik niebieski (d=0) a ogniskowa to 100 mm to mamy:

 

t < 3 x 0,005 x 13713 / 1 / 100 = 2 sekundy.

 

To bardzo krótki czas. Ze wzoru widać, że wydłużyć go możemy:

- zwiększając tolerancję przesunięcia w pikselach

- stosując matryce o dużych pikselach

- fotografując bliżej bieguna

- fotografując krótkimi ogniskowymi

 

Mam nadzieję, że podane przeze mnie wyprowadzenie wzoru jest jasne i dzięki temu wzór zostanie nie tylko zapamiętany ale i zrozumiały w swych pochodzeniu.

 

Nikt nie uprzedzał ze mamy takiego geniusza matematycznego na forum!!!

Wielkie dzięki za szczegółowe wytłumaczenie :helo:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do takich wyprowadzeń wystarczy geniusz na poziomie pierwszej klasy technikum. Naprawdę!

Ale i tak dzięki za uznanie.

 

hehe tu nie chodzi o znajomość funkcji trygonometrycznych (bo to proste) ale o znalezienie odpowiednich zależności pomiędzy zmiennymi :read:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.