Skocz do zawartości

MaximDL-stack, wstępna obróbka


Alien

Rekomendowane odpowiedzi

1. W Digital Development można było podać wartość jakiej użyłeś.

2. Użyłbym np Virtual Dub do obcięcia przydługich momentów kalibracji i stackowania. Film byłby krótszy i mniej ważył.

 

Reszta ok. Pozdrawiam.

 

 

Ad 1 nic nie zmieniałem

Ad 2 i tak jest skrócony zauważ że film jest w dużej rozdzielczości i prawie bez kompresji, można by było zaoszczędzić minimum 2 minuty.

Edytowane przez Alien7101
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ad 1 nic nie zmieniałem Ad 2 i tak jest skrócony zauważ że film jest w dużej rozdzielczości i prawie bez kompresji, można by było zaoszczędzić minimum 2 minuty.

No właśnie chodzi mi o wartość D.Development. Niektóre tutoriale podają wartość 5 inne 1. Jak jest u Was?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

_Spirit_: W Maximie przeciez masz dwa pola - jedno dotyczy poziomu tła a drugie poziomu średniej jasności. Ja zawsze najpierw daje auto a potem odznaczam i poprawiam nieznacznie by histogram i obraz mi pasowały.

Tutaj nie ma żadnych standardowych wartości bo parametry nie odpowiadają współczynnikom funkcji, która rozciąga histogram, tylko poziomom jasności obrazu zależącym od chociażby sposobu stackowania.

Jest to moim zdaniem o wiele bardziej intuicyjne bo od razu widać jaki ma to wpływ na histogram.

 

Alien7101:

1. Po co klikasz Calibration Wizard jak potem go zamykasz? Trzeba było Set Calibration kliknąć po prostu albo użyć tego wizarda jak już sie otworzył bo jest to szybsze.

2. W jakim celu wybierasz w DDP filtr z maską użytkownika (Kernel user set...) zamiast wybrać none? Jeżeli ustawiasz jakąś swoją maskę to ją podaj bo nic z tego nie wiadomo.

3. Zamiast używać 3x Curves można to samo zrobić przesuwając punkty wyżej...poza tym moim zdaniem dziwnie to robisz stosując jakąś maskę, która niszczy cały efekt jaki daje DDP żeby potem użyć Curves? Pokaż co tam masz ustawione w tej masce bo to ciekawe co ona ma robić....

Edytowane przez zbuffer
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

_Spirit_: W Maximie przeciez masz dwa pola - jedno dotyczy poziomu tła a drugie poziomu średniej jasności. Ja zawsze najpierw daje auto a potem odznaczam i poprawiam nieznacznie by histogram i obraz mi pasowały.

Tutaj nie ma żadnych standardowych wartości bo parametry nie odpowiadają współczynnikom funkcji, która rozciąga histogram, tylko poziomom jasności obrazu zależącym od chociażby sposobu stackowania.

Jest to moim zdaniem o wiele bardziej intuicyjne bo od razu widać jaki ma to wpływ na histogram.

 

Alien7101:

1. Po co klikasz Calibration Wizard jak potem go zamykasz? Trzeba było Set Calibration kliknąć po prostu albo użyć tego wizarda jak już sie otworzył bo jest to szybsze.

2. W jakim celu wybierasz w DDP filtr z maską użytkownika (Kernel user set...) zamiast wybrać none? Jeżeli ustawiasz jakąś swoją maskę to ją podaj bo nic z tego nie wiadomo.

3. Zamiast używać 3x Curves można to samo zrobić przesuwając punkty wyżej...poza tym moim zdaniem dziwnie to robisz stosując jakąś maskę, która niszczy cały efekt jaki daje DDP żeby potem użyć Curves? Pokaż co tam masz ustawione w tej masce bo to ciekawe co ona ma robić....

 

A1 RAW-y z Canona nie wchodzą przez Calibration Wizard dlatego go zamknąłem aby ręcznie stworzyć grupy do kalibracji inaczej jest jak Maxim zapisuje pliki bo zawierają info jaka to grupa.

 

Tutorial jest poglądowy a nie gotowy przepis na obróbkę.

 

Może byś sam coś zrobił

 

A skoro tutek coś zafałszowuje to mogę go usunąć i po sprawie.

 

 

 

 

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepraszam jeśli to zabrzmiało jakoś agresywnie bo widzę, że to tak odebrałeś. To miała być konstruktywna krytyka! :rolleyes:

 

Przedstawiłem po prostu wątpliwości jakie się nasuwają jak się ogląda ten tutorial.

Fajnie, że starasz się pomóc innym i go zrobiłeś!

Jednak im bardziej ktoś jest początkujący tym bardziej potrzebuje dokładnych wyjaśnień a tu jest zdecydowanie za dużo przemilczane jak na mój gust.

 

Nie zarzucam Ci złego podejścia do obróbki bo sam jestem początkujący. Tu chodzi o to by wszyscy jak najwięcej z tego skorzystali i wiedzieli czemu tak a nie inaczej robisz. Dzięki temu będzie można porównać Twój sposób z innymi sposobami i dojść do tego co można poprawić a co jest fajnym pomysłem.

 

Jeszcze raz sorry za może trochę zbyt bezpośrednie podejście!

 

EDIT:

Właśnie zauważyłem, że usunąłeś tutorial bo ktoś Ci coś na PW napisał.....moim zdaniem bez sensu... parę rzeczy byś dopisał i byłoby OK a tak zmarnowana okazja żeby się czegoś nauczyć! :unsure:

Poza tym jak inaczej bardziej doświadczeni mają ocenić i pomóc Ci poprawić video jak nie mogą go zobaczyć?

Nie poddawaj się tak szybko bo możesz dużo dobrego zrobić! :friends:

Edytowane przez zbuffer
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niepotrzebnie słuchasz tych Trolli.

Sami nic nie zrobią, a komentować to każdy umie. A naprawdę na jednego takiego kolesia jest 25 naprawdę wdzięcznych za pracę włożoną w przekazanie swojej wiedzy i doświadczenia. Szkoda, że nie zdążyłem zassać tutka, ale mam nadzieję, że jeszcze kiedyś się pojawi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajnie że postanowiłeś jednak wrzucić tutorial spowrotem.

 

Mam jednak w takim razie uwagę do tej filtracji.

Z Twojego argumentu dlaczego tego używasz wynika, że chyba nie bardzo wiesz na czym polega filtracja typu Kernel(tak wygląda, może wiesz doskonale o co chodzi:)). Wyjaśnię dla pewności.

 

W skrócie jest to filtracja kontekstowa, w której po obrazie przesuwa się macierz kwadratowa o odpowiednim wymiarze (tu 3x3), zawierająca współczynniki wpływu wartości sąsiednich pikseli na kolor piksela centralnego.

 

Przykład:

Mając maskę 3x3 o takiej postaci:

|0 0 0|

|0 1 0|

|0 0 0|

nie wpływasz w żaden sposób na obraz, bo piksel którego wartość jest liczona w danym momencie (ten centralny, pogrubiony) zależy tylko od wartości w centrum (od samego siebie).

 

Mają maskę 3x3 o takiej postaci:

|1 1 1|

|1 2 1|

|1 1 1|

relizujesz filtr dolnoprzepustowy(rozmywający) bo wartość piksela w centrum jest średnią ważoną wartości pikseli sąsiednich i centralnego wg wag w macierzy.

 

Z tego co zauważyłem w Maximie standardowo w filtrze użytkownika ustawione są same zera (chyba bo późno to sprawdzałem). Problem w tym, że nie rozumiem jak w ogóle obraz może się wyświetlać skoro są same zera więc coś mi tu nie gra z Maximem. Możliwe, że w takim wypadku brana jest macierz z jedynką albo nie wiem co innego....

W każdym razie jeśli nie stosujesz tam własnej maski to radził bym jednak używać opcji "none" bo policzenie filtracji trwa i tylko spowalnia podgląd.

Poza tym nie wiem czy nie tracisz w ten sposób czegoś z obrazu - trzeba to zbadać.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajnie że postanowiłeś jednak wrzucić tutorial spowrotem.

 

Mam jednak w takim razie uwagę do tej filtracji.

Z Twojego argumentu dlaczego tego używasz wynika, że chyba nie bardzo wiesz na czym polega filtracja typu Kernel(tak wygląda, może wiesz doskonale o co chodzi:)). Wyjaśnię dla pewności.

 

W skrócie jest to filtracja kontekstowa, w której po obrazie przesuwa się macierz kwadratowa o odpowiednim wymiarze (tu 3x3), zawierająca współczynniki wpływu wartości sąsiednich pikseli na kolor piksela centralnego.

 

Przykład:

Mając maskę 3x3 o takiej postaci:

|0 0 0|

|0 1 0|

|0 0 0|

nie wpływasz w żaden sposób na obraz, bo piksel którego wartość jest liczona w danym momencie (ten centralny, pogrubiony) zależy tylko od wartości w centrum (od samego siebie).

 

Mają maskę 3x3 o takiej postaci:

|1 1 1|

|1 2 1|

|1 1 1|

relizujesz filtr dolnoprzepustowy(rozmywający) bo wartość piksela w centrum jest średnią ważoną wartości pikseli sąsiednich i centralnego wg wag w macierzy.

 

Z tego co zauważyłem w Maximie standardowo w filtrze użytkownika ustawione są same zera (chyba bo późno to sprawdzałem). Problem w tym, że nie rozumiem jak w ogóle obraz może się wyświetlać skoro są same zera więc coś mi tu nie gra z Maximem. Możliwe, że w takim wypadku brana jest macierz z jedynką albo nie wiem co innego....

W każdym razie jeśli nie stosujesz tam własnej maski to radził bym jednak używać opcji "none" bo policzenie filtracji trwa i tylko spowalnia podgląd.

Poza tym nie wiem czy nie tracisz w ten sposób czegoś z obrazu - trzeba to zbadać.

 

OK dzięki za wyjaśnienie, były tam same zera. Zrobię jeszcze jeden tutek bez tych dziwnych opcji. Jeżeli coś namieszałem z tym DDP i filtrem to sorka. B)

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy DDP najpierw ustalamy Kernel - User Filter na 3x3 "1" w centrum reszta zera czyli zależność od samego punktu centralnego, musimy dokładnie określić wartość tła, należy Background ustalić ręcznie czyli by mouse i klikamy tam gdzie to tło jest najpewniejsze czyli nie na mgławicy ale też nie na winiecie, bo to bardzo może popsuć efekt, i to co pomierzymy ręcznie obniżamy o 200 jednostek czyli pomiar mamy 2000 to wpisujemy 1800, Mid-level zostaje bez zmiany na auto.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szymek_O: Widzę, że mój post nie dotarł do końca. Zauważ, że jak sam stwierdzasz ustawiając jeden w centralnym polu maski nie wpływasz na obraz. Po co w takim razie ustawiać jakąkolwiek filtrację? Przecież jest opcja "none", która działa tak samo + nie liczy filtracji która nic nie robi i tylko spowalnia podgląd.

Poza tym uważam, że podawanie jakichkolwiek bezwzględnych wielkości typu "obniżamy o 200 jednostek" nie ma sensu bo na każdym obrazie to będzie inna wartość nie mówiąc już o tym, że jak sobie użyjesz stack'owania metodą SUM to wtedy zakres pomiędzy background i mid-level jest o wiele większy niż przy sigmie i 200 jednostek będzie o wiele mniej znaczyło.

 

Ja uważam, że poprawne wykorzystanie DDP powinno nam ładnie rozciągnąć histogram ale nie obcinać go od dołu. Toteż po prostu najpierw zaznaczam "auto" dla obu wartości a potem odznaczam i koryguję tak by na histogranie górka nie była obcięta w żaden sposób z lewej strony - żeby zachować pełen zakres dynamiki. Jeśli chodzi o mid to trzeba po prostu zmienić wedle uznania ale generalnie ma to oznaczać poziom, który uważamy za średni czyli jak chcemy widzieć ciemny obiekt to trzeba go kliknąć (po zaznaczeniu opcji "mouse") i wtedy ewentualnie zwiększać ręcznie wartość jak za bardzo wychodzi szum i gradienty.

Jeśli tutaj obetniemy histogram z lewej to stracimy dynamikę a jasność możemy zawsze skorygować krzywymi.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jako że temat pasuje to mam pytanko jak balansujecie zdjęcia w Maximie, jak zbilansować osobne kanały to wiem a jak jest z normalnym zdjęciem bo chciałbym porównać do swojej metody. ;)

 

Może czegoś nowego się dowiem. ;)

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak dla mnie to jest jeden z największych problemów. Zawsze mi strasznie zalewa czerwienią zdjęcia.

Jest gdzieś na forum o tym temat i podane są tam chyba gwiazdy, na których można kalibrować biel. Nie wiem tylko czy tych gwiazd jest na tyle dużo żeby zawsze znaleźć odpowiednią w kadrze. Nie wiem też czy można to zrobić raz i potem stosować do wszystkich zdjęć bo wydaje mi się że dużo zależy od zaświetlenia nieba.

 

Drugim problemem jest usuwanie gradientu. Skąd mam wiedzieć czy kolorowe tło na niektórych zdjęciach po wyrównaniu jest spowodowane złym wyrównaniem czy tym, że faktycznie są tam kolory?:/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szymek_O: Widzę, że mój post nie dotarł do końca. Zauważ, że jak sam stwierdzasz ustawiając jeden w centralnym polu maski nie wpływasz na obraz. Po co w takim razie ustawiać jakąkolwiek filtrację? Przecież jest opcja "none", która działa tak samo + nie liczy filtracji która nic nie robi i tylko spowalnia podgląd.

Poza tym uważam, że podawanie jakichkolwiek bezwzględnych wielkości typu "obniżamy o 200 jednostek" nie ma sensu bo na każdym obrazie to będzie inna wartość nie mówiąc już o tym, że jak sobie użyjesz stack'owania metodą SUM to wtedy zakres pomiędzy background i mid-level jest o wiele większy niż przy sigmie i 200 jednostek będzie o wiele mniej znaczyło.

 

Ja uważam, że poprawne wykorzystanie DDP powinno nam ładnie rozciągnąć histogram ale nie obcinać go od dołu. Toteż po prostu najpierw zaznaczam "auto" dla obu wartości a potem odznaczam i koryguję tak by na histogranie górka nie była obcięta w żaden sposób z lewej strony - żeby zachować pełen zakres dynamiki. Jeśli chodzi o mid to trzeba po prostu zmienić wedle uznania ale generalnie ma to oznaczać poziom, który uważamy za średni czyli jak chcemy widzieć ciemny obiekt to trzeba go kliknąć (po zaznaczeniu opcji "mouse") i wtedy ewentualnie zwiększać ręcznie wartość jak za bardzo wychodzi szum i gradienty.

Jeśli tutaj obetniemy histogram z lewej to stracimy dynamikę a jasność możemy zawsze skorygować krzywymi.

 

Ok, te 200 jednostek ma zapewnić ochronę lewej strony własnie, potem w każdym momencie można przyciąć, rozumiem że Ty stosujesz DDP praktycznie jako ostateczną formę, dla mnie to początek choć bardzo rzadko używałem DDP, według mnie nie ma sensu się bawić w wyciąganie detali do granic szumu przez mid-level bo i tak potem wybiórczo stosuje się maski i ciągnie krzywymi poziomami i innymi sposobami w PSie, cały sęk w tym, że każdy robi to w inny sposób, każdy ma swój workflow, więc jednemu będzie pasować drugiemu nie. :friends:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak dla mnie to jest jeden z największych problemów. Zawsze mi strasznie zalewa czerwienią zdjęcia.

Jest gdzieś na forum o tym temat i podane są tam chyba gwiazdy, na których można kalibrować biel. Nie wiem tylko czy tych gwiazd jest na tyle dużo żeby zawsze znaleźć odpowiednią w kadrze. Nie wiem też czy można to zrobić raz i potem stosować do wszystkich zdjęć bo wydaje mi się że dużo zależy od zaświetlenia nieba.

 

Drugim problemem jest usuwanie gradientu. Skąd mam wiedzieć czy kolorowe tło na niektórych zdjęciach po wyrównaniu jest spowodowane złym wyrównaniem czy tym, że faktycznie są tam kolory?:/

 

 

http://bf-astro.com/eXcalibrator/excalibrator.htm

 

 

 

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.