Skocz do zawartości

Składanie RGB i kalibracja koloru- PixInsight tutorial


Gość wessel

Rekomendowane odpowiedzi

Składanie obrazów RGB i kalibracja koloru – PixInsight tutorial

 

W tym przykładzie zostanie wykorzystany zestaw długich ekspozycji RGB mgławicy M 42. W tym specyficznym przypadku dla uzyskania zadowalającego efektu należałoby powtórzyć cały proces dla krótkich ekspozycji pokazujących we właściwy sposób tzw. Trapez (najjaśniejsza część centralna mgławicy) ale ponieważ nie jest to tematem tego tutorialu ten krok pomijamy.

Mamy więc trzy obrazki R,B i G. Posługując się innym tutorialem należy wykonać DynamicCrop ( patrz tutaj ) . W tym procesie użyję też odwołań do procesu Dynamic Background Extraction ( dokładniejszy opis tutaj)

Otwieramy nasze trzy obrazki ( po procesie DynamicCrop) w obszarze roboczym PixInsight i włączamy narzędzie PixelMath.

 

Step 3.1.jpg

 

W pierwszej kolejności należy wyłączyć Use a single RGB/K expression ( wyłączyć ptaszka) i rozwinąć listwę Destination. Zaznaczamy Create New Image a opcję Color Space zaznaczamy jako RGB image.

 

Step 3.2.jpg

 

Teraz w pola tekstowe Expression wpisujemy nazwy plików właściwe dla obrazków R,G i B.

Po wciśnięciu ikony Apply ( niebieski kwadracik w lewym dolnym rogu okna dialogowego) otrzymujemy liniową postać obrazka RGB. Zapamiętujemy pod właściwą nazwą RGB dla identyfikacji pliku.

 

Step 3.3.jpg

 

Teraz przystępujemy do kalibracji koloru naszego obrazka.

 

W pierwszym kroku usuwamy niepotrzebne zanieczyszczenie tła używając Dynamic Background Extraction ( patrz tutaj). Wynikowy obraz zapamiętujemy jako _RGB_DBE.

 

Czas na właściwą kalibrację koloru. Używając opcji New Preview ( zakładka Preview na górnej listwie, potem New Preview) wpisujemy nazwę np. Background i ustalamy pozycję okna i jego rozmiar tak, aby obszar zielonego prostokąta pokrywał tylko tło i ewentualnie kilka słabych gwiazd. Jeśli od razu nam się to nie uda - wracamy do Preview>Modify preview i zmieniamy parametry, aż uzyskamy zadowalające pokrycie pola i właściwe położenie. Przykład poniżej.

 

Step 4.7.jpg

 

Step 4.8.jpg

 

Drugi zdefiniowany obszar Preview musi zawierać tylko najjaśniejsze gwiazdy. Nie jest wymagane, aby znalazła się tam mgławica, powinny być tylko najjaśniejsze gwiazdy ( i to możliwie białe !)

 

Teraz przystępujemy do końcowej kalibracji. Pierwsze narzędzie to Background Neutralisation.

 

Step 4.10.1.jpg

 

Step 4.10.2.jpg

 

Po użyciu Dynamic Background Extraction nie za wiele mamy tam do zrobienia, ale warto zapoznać się także z tym narzędziem. Po jego otwarciu klikamy okienko Preview Background ( nazwa wpisze się nam w pole tekstowe) i wciskamy Apply ( prostokąt na dolnej listwie okna dialogowego). To mamy z głowy.

 

Teraz kalibracja bieli. Otwieramy narzędzie ColorCalibration i ustawiamy kursor w polu tekstowym Reference Image ( w obszarze White Reference) i klikamy drugi prostokąt Preview White. Nazwa wpisze się sama. Podobnie w obszarze Background Reference ustawiamy kursor w polu Reference image i klikamy na prostokąt Preview Background.

 

Step 4.11.jpg

 

Step 4.12.jpg

 

Naciskamy ikonkę Apply ( prostokąt na dolnej listwie)

 

Z dużym prawdopodobieństwem powstanie obrazek w tonacji zielonej ! Aby się tego pozbyć otwieramy narzędzie SCNR, w polu Color to remove wpisujemy Green i dajemy Apply. Zapisujemy RGB_DBE_Colourcal.

 

Step 4.13.jpg

 

Step 4.14.jpg

 

Teraz zajmiemy się nieliniowym przetworzeniem treści naszego onbrazu. W zakładce Process otwieramy narzędzie Hstogram Transfomation.

 

Step 6.1.jpg

 

Ważne elementy tego okna dialogowego to : pole tekstowe - gdzie należy wpisać lub wskazać po rozwinięciu okienka ( kliknięcie w trójkąt skierowany wierzchołkiem do dołu) nazwę obrabianego pliku oraz trzy małe trójkąciki skierowane wierzchołkami do góry na szarej listwie pod rysunkiem przedstawiającym histogram. Lewy z tych trójkątów nazwiemy Black Point Slider, środkowy Mid Tone Slider, prawy White Slider.

 

Step 6.2.jpg

 

Włączamy podgląd naszych działań w czasie rzeczywistym wciskając ikonkę „latający spodek” :) (trzecia od lewej na dolnej listwie)

 

Po wybraniu właściwego obrazka (w polu tekstowym) łapiemy myszką Mid Tone Slider i przesuwamy go w lewo.

 

Step 6.3.jpg

 

I teraz uwaga! Nie można dopuścić, aby krzywa histogramu symbolizująca nasze dane przekroczyła krawędź okienka! Jeśli jesteśmy zadowoleni z tego co zobaczymy na podglądzie - klikamy Apply ( prostokąt na dolnej listwie) i następnie Reset ( krzyżyk w prawym dolnym rogu okna dialogowego) aby w okienku podglądu zobaczyć końcowy efekt naszych działań.

Sprawdźmy, czy punkty startowe wszystkich kolorów w lewej części histogramu pokrywają się.

 

Step 6.4.jpg

 

Step 6.5.jpg

 

Jeśli nie, to wciskając właściwą ikonę ( Red, Green lub Blue) pod oknem histogramu możemy regulować położenie każdego z kolorów indywidualnie. Aby to zrobić regulujemy Black Point Slider każdego z kanałów tak, aby histogramy pokryły się. Na końcu wciskamy Apply i Reset.

 

 

 

Zrobione!

Pamiętajmy o tym, że przy tej operacji wyciągamy nie tylko ważne elementy obrazu ale także szumy. Należy ostrożnie operować histogramem, unikając nadmiernego zaszumienia w wynikowym obrazku. Nie ma na to recepty- trzeba sobie przećwiczyć to eksperymentalnie.

Edytowane przez wessel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Dzięki. A może jest ktoś, kto w wersji 1.0 bawi lub bawił się w takie rzeczy? Chodzi mi głównie o to czy jest to możliwe i ewentualnie jakieś drobne wskazówki jak do tego podejść. Cokolwiek. Spotkałem się na sąsiednim forum z wpisem, że wersja 1.0 LE takich operacji nie potrafi stąd moja wątpliwość.

Edytowane przez Maetrik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Fitswork wiele rzeczy robi genialnie, ale składanie koloru w tym programie odradzam. Zdecydowanie lepiej zalignować kanały w maximie lub innym programie i złożyć je na przykład w photoshopie.

 

Tyle, że Maximowi daleko do darmowego programu. Z darmowych jest jeszcze Iris.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Faktycznie czasem , a właściwie zawsze jak składam kolor w Fitswork to zamiast powiedzmy jednej białej gwiazdki mam trzy koło siebie ( czerwoną,niebieską i zieloną),

Ale po wykonaniu Processing>Adjust Colorlayers ładnie układają się w jednym punkcie.Czasem trzeba to zrobić dwa,trzy razy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.