Jump to content

Statywik Zeissa...


Andee
 Share

Recommended Posts

Narazie zamieszczam zdjecia, jest pozno a ja jestem po walce z komputerem i ogolnie na nogach od 18h. Postaram sie jutro dodac szczegolowe informacje jakich bledow nie nalezy popelniac podczas podobnych zabaw...

 

 

Oto jak wygladal moj statyw przed renowacja, konkretnie przypominal 2 od lewej:

statywy02.jpg

 

 

Oto zdjecia statywu po renowacji:

statyw3.JPG

 

statyw2.JPG

 

statyw1.JPG

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... zawsze mialem problemy z rozpoczeciem watku, zwlaszcza o tej porze i po 3 godzinach snu.

 

Statyw odebralem od Piotra 3 tygodnie temu. Poczatkowo praca szla ostro, ale nadmiar innych zajec skutecznie rozciagnal przewidywany czas 5 dni az do 3 tygodni.

 

I. WSTEP.

 

Renowacje zaczalem od rozkrecenia calosci na poszczegolne czesci, obylo sie bez wiekszych problemow. Podczas demontazu male problemy moga sprawic mocowania na kliny, ktore mocuja nogi statywu z zawiasami. Czasami kliny sa bardzo mocno sciagniete lub zapieczone, tak bylo w przypadku 2 nog mojego statywu. Problem rozwiazalem demontujac wczesniej klamry zaciskow nog i poprostu "wytrzasajac" kliny spomiedzy prowadnic, delikatnie nimi manipulujac (prowadnicami oczywiscie).

 

UWAGA WAZNE! Podczas demontazu, powinnismy sie postarac o rozdzielenie poszczegolnych czesci skladowych nog w grupy. Czesci kazdej z nog powinny stanowic osobna grupe. Statywy maja juz swoje lata, a jak powszechnie wiadomo, drewno wystawione na czynniki atmosferyczne potrafi ulegac deformacjom. Sa to deformacje minimalne, ale ponowne dopasowanie do siebie czesci niepogrupowanych moze stanowic nielada problem i w efekcie doprowadzic do powstania luzow i problemow z prawidlowym funkcjonowaniem statywu.

 

II. RENOWACJA.

 

DREWNO.

 

Renowacje rozpoczalem od zdjecia starych warstw lakierniczych przy pomocy papieru sciernego 180. Jest to najbardziej pracochlonny moment renowacji. Przy duzym samozaparciu i okolo 5h pracy uzyskamy swietny efekt, idealnie czystej i pozbawionej wszelkich zadrapan powierzchni. Calosci wykanczalem szlifujac papierem 360, az do uzyskania odpowiedniej gladkosci powierzchni.

 

CZESCI METALOWE

 

Stalowe okucia nog zostaly potraktowane okragla szczotka stalowa o srednicy 7cm. Zdjecie starych powlok oraz rdzy bylo w tym przypadku proste i trwalo okolo 30 min.

 

Czesci aluminiowe zostaly recznie przeszlifowane papierem 180. Nie radze w tym przypadku usuwac calkowicie starych powlok, jezeli sa na tyle trwale ze wytrzymaly te parenascie (lub wiecej) lat to wystarczy je dobrze dotrzec papierem 180, potem szlif poprawic papierem 360. Taka stara ale jara powierzchnia lakiernicza moze stanowic swietna baze dla polozenia farby podkladowej.

 

III. FARBY i MALOWANIE

 

CZESCI METALOWE

 

Jako podkladu dla wszystkich czesci metalowych, uzylem chemoutwardzalnej farby podkladowej do metali kolorowych, mieszanej z utwardzaczem w stosunku 4 do 1 (4 objetosci farby, 1 objetosc utwardzacza). Czesci przed malowaniem, byly myte w benzynie ekstrakcyjnej aby usunac wszelkie nieczystosci, pyl i zatluszczenia. Podklad polozylem dwukrotnie, po kazdej sesji malarskiej byl on matowiony papierem 360 i myty w benzynie ekstrakcyjnej.

Calosc zostala wykonczona dwoma powlokami chemoutwardzalnej farby renowacyjnej mieszanej z utwardzaczem w stosunku 2 do 1 (2 objetosci farby, 1 objetosc utwardzacza). pierwsza warstwa farby zostala po wyschnieciu zmatowiona papierem 360.

Wszystkie powloki zostaly naniesione za pomoca walka malarskiego o szerokosci 4cm.

 

WAZNE! Do pomalowania calosci czesci metalowych jedna powloka podkladu lub farby, wystarczy przygotowanie okolo 50cm3 mieszanki farba+utwardzacz. Jest to sprawa istotna i pozwoli na zaoszczedzenie materialow i pieniedzy. Malujac czesci farbami chemoutwardzalnymi musimy wczesniej przygotowac czesci (zmatowic, odtluscic), gdyz czas w ktorym musimy sie zmiescic z polozeniem powloki to okolo 15-20 minut. Po tym czasie farba zaczyna wiazac i prawidlowe naniesienie powlok staje sie praktycznie niemozliwe.

 

CZESCI DREWNIANE

 

Oczyszczone i odtluszczone czesci gruntujemy dobra bejca (kolor wg. gustu :)). Do wykonczenia rowniez proponuje uzycie bezbarwnego lakieru chemoutwardzalnego, lakiery bazujace na rozpuszczalnikach schna bardzo dlugo. Pomimo informacji producenta ze taki lakier schnie w granicach 20h, faktyczny czas schniecia (do uzyskania powloki uzytkowej) moze wynosic nawet 2 tygodnie. Jest to bardzo istotne, gdyz po zmontowaniu tak pomalowanego statywu, moze sie okazac ze powloki lakiernicze lepia sie do siebie, co doprowadzi do ich zniszczenia lub poprostu "sklejenia" calego statywu.

 

FINITO!

 

Jestesmy po okolo 10-15h pracy (oczywiscie lacznie trwalo to kilka dni, biorac pod uwage czas schniecia farb). Skrecamy calosc i serce nam sie raduje ze odwalilismy kawal dobrej roboty ;).

 

Posiadaczom statywow radze bacznie przyjzec sie srobkom w ich statywach, w niektorych tkwia pokryte szara lub inna farba, oryginalne przepiekne, mosiezne sroby. Nie wazcie sie ich wyrzucac! Usuncie stara farbe szczotka stalowa i pieknie je wypolerujcie, wyglada to wspaniale.

 

P.S. Swoja prace i ta "instrukcje" dedykuje Piotrowi i Danielowi, za to ze pomogli wielu osobom oferujac tanie statywy, oraz za bardzo cenna i bezinteresowna pomoc podczas renowacji.

 

P.S.2. Koszt statywu to 100zl, koszt renowacji zamknal sie w kwocie 65zl.

 

http://astro4u.net/yabbse/index.php?board=...y;threadid=3737

Link to comment
Share on other sites

To ciekawa sugestia, wiaze sie jednak z tym ze nalezy wyfrezowac w nodze mocowanie takiego zacisku i dorobic metalowe gniazdo. Musze to przemyslec.

 

P.S. Gdzie mozna dostac te zaciski?

Link to comment
Share on other sites

W dowolnym serwisie sprzętu geodezyjnego, na giełdzie...

Jęśli boisz się frezować można zastosować dowolną obejmę absolutnie dziwnej KOŃstrukcji. Chodzi o to, żeby dodatkowo docisnąć okrągłe "patyki" do dolnej, wysuwanej części nóg. Jako całość dzieła rewelacyjnie - sprawdzone !!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 60 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 73 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 17 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.