Jump to content

Dark flaty


Misza
 Share

Recommended Posts

Witam, trzy szybkie pytania.

1. Czy jeśli zrobiłem flaty np 30x0,3s (skyflaty) to darki do nich jak rozumiem powinny również mieć 0,3s (na zasadzie analogii, darki do lightów - czas ekspozycji jak lighty). Temp chłodzenia kamery równiez taka sama. Poza tym pod każdym innym względem robimy je tak jak darki do lightów. Zgadza się ?

2 Druga sprawa, czy jeśli robię darki, flaty i dark flaty to biasów w przypadku cmos-a już nie robić (takie opinie spotkałem ale tez przeciwstawne im)?

3 Darków do lightów robię 50 (niezależnie czy lightów mam 100 czy więcej), ile powinienem robić darków do flatów jeśli flatów mam np 30 ?

Edited by Misza
Link to comment
Share on other sites

 Nie robiłem dwa lata dark flaty i ostatnio zdecydowałem się spróbować. Nie widzę żadnej różnicy.

 

Ale jeśli już odpowiadać na pytania to:

  1. Ta sama temperatura (o ile to możliwe) co w momencie robienia flatów. Czas też ten sam. Więc zgadza się z tym co piszesz.
  2. Ja robię zawsze Kiedyś spotkałem się z problemem, że nie byłem w stanie prawidłowo skalibrować lightów flatem, jeśli nie miałem biasów, więc je dopaliłem i robie je zawsze. 100 lub 200.
  3. W zasadzie zasada jest ta sama, co w przypadku lightów. Im więcej, tym lepiej. Robienie 20 darków mija się z celem a wręcz więcej szkody ci zrobi. Ja ostatnio wypaliłem sobie po 70 darków i na razie tyle używam.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 minuty temu, OnlyAfc napisał:

 Robienie 20 darków mija się z celem a wręcz więcej szkody ci zrobi. Ja ostatnio wypaliłem sobie po 70 darków i na razie tyle używam.

Ale jeśli flatów jest 30 to dak flatów mam robić więcej niż samych flatów?

 

3 minuty temu, JaLe napisał:

Dlaczego chcesz darki do tak krótkich flatów robić? 

Rozumiem, gdyby flat miał 10 sekund lub więcej, ale 0.3 sekundy?

 

Niby fakt, nie robiłem nigdy dark flatów jeszcze, zastanawiam się....

Link to comment
Share on other sites

16 minut temu, Misza napisał:

Ale jeśli flatów jest 30 to dak flatów mam robić więcej niż samych flatów?

 

 

Niby fakt, nie robiłem nigdy dark flatów jeszcze, zastanawiam się....

Ja robiłem i odpuściłem. Trzeba mieć wyjątkowo niewdzięczna matrycę (nie wiem jakieś stare CCD), żeby dla 0.3 sekundy wykonywać darkflaty.

Ale sprawdź sam praktycznie i daj znać, czy mam rację, czy tez może nie :D

Link to comment
Share on other sites

Do jakiej kamery?

 

Ja do ASI1600MMP robię darki, rzecz jasna. Ale przygotowanie flatów wymaga odjęcia od nich dark flatów, zawierających szum elektroniczny/termiczny, aby uzyskać we flacie wyłącznie obraz toru optycznego.

 

Dark flaty powinny mieć identyczną długość ekspozycji jak flaty. Zwykle to jest w granicach 0.8-3s czy jakoś tak. Nie ma więc powodu zrobić mniej niż, powiedzmy 50 albo i 100. I tak robimy z nich jednego master dark flata.

 

Do tej kamery nie robi się biasów tylko dark flaty -> master dark flat -> kalibracja flatów master dark flatem -> master flat.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dark flaty wykonuje się dlatego, że mechanizm ważący szum i aplikujący odpowiedni współczynnik (mnożnik) do kalibracji darkiem nie jest w stanie zazwyczaj zważyć tak małych wartości jak dla np. 0,3sek.

Jeśli robimy master darka na 300s i skalujemy go do flata 0,3s, gdzie szum jest minimalny, to wartość mnożnika po skalowaniu jest uznawana przez algorytm za zbyt małą, znaczy błędną.

Traktujemy je jak każdego darka, tylko muszą być zbliżone czasem do flata, by program mógł je efektywnie skalować.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 44 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.