Skocz do zawartości

Okular do noktowizora- backfocus okularów


Marcinos

Rekomendowane odpowiedzi

Czy ktoś orientuje się jak odczytać wartość backfocus danego okularu? Pomijam już fakt, że nie wszyscy producenci podają tą wartość, skupmy się na poniższej tabeli:

4378893-EP Focal Distance Chart v2 (1).xls

Interesuje mnie od którego miejsca liczona jest wartość focal point.

 

Próbuję znaleźć okular 1,25" który wyostrzy obraz z noktowizora. Punkt ostrości musi być nieco poniżej podstawy okularu. Podobno niektóre ploosle mają ten punkt wystarczająco nisko.

 

Pozdrawiam

M

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

F jak najbardziej często jest dodatni, ale nigdy nie wystaje poza okular - oczywista oczywistość diafragma jest częścią okularu i tam też jest płaszczyzna ostrości.
Bez modyfikacji okularu się nie obędzie - możesz wpuścić soczewki głębiej w okular, przykładowo takiego symetryka z seryjnej synty myślę że mógłbyś o 1cm przesunąć, i automatycznie F -> F + 1cm. Już na starcie F jest dodatni więc dostałbyś ponad centymetr zapasu, wystarczająco żeby pokusić się o własny "barell" bez diafragmy na 1.25". 

Ewentualnie wykręcasz  "barell" całkowicie i wówczas z własnym adapterem (3d) powinno zadziałać - te kilka mm back focusu wystarczy.? Przykładowo synciany symetryk 25mm ma kilka mm backfocusu.

Generalnie większość osób jedzie afokalnie - patrzy się przez noktowizor, a dopiero potem przez okular.
 

Edytowane przez Szymon Szozda
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Szymon Szozda napisał(a):

Generalnie większość osób jedzie afokalnie - patrzy się przez noktowizor, a dopiero potem przez okular.

Okular po prostu ma powiększać obraz, który się wyświetla na wylocie noktowizora, tam jest taki powiedzmy ekranik.

 

Ja ten problem rozwiązałem tak, że okular SW LET 28mm "wywróciłem na lewą stronę" - czyli po prostu wyjąłem soczewki i włożyłem je w obudowę odwrotnie. Odkręciłem też oczywiście tuleję 2" i z tej strony, która teraz jest wlotem zrobiłem (tokarz zrobił tak naprawdę - oczywiście przed ponownym włożeniem soczewek ;)) gwint pasujący do tego, co mam w obudowie noktowizora. Można nawet założyć tę oryginalną gumę i jakoś tam siedzi (nie do końca idealnie pasuje, ale to guma, więc w sumie nie ma problemu) - tylko trzeba było dobrze pomierzyć odległości, żeby trafić z ostrością.

Bawiłem się też wcześniej z tymi kitowcami 1,25" od SW, głównie 25mm, ale mają za małe pole widzenia i nie obejmują całego ekranu (ten LET też nie, ale prawie - a kitowcom naprawdę sporo brakowało).

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Krzysztof z Bagien napisał(a):

Okular po prostu ma powiększać obraz, który się wyświetla na wylocie noktowizora, tam jest taki powiedzmy ekranik.

Niezawsze tak to działa, konfiguracja afokalna umożliwia uzyskanie wysokiej światłosiły np. f/2 z teleskopu f/5 dzięki czemu świetnie nadaje się do rozległych obiektów - tutaj przykładowy opis od TV  https://televue.com/televueopticstalk/2020/06/17/new-product-67mm-converter-for-55mm-plossl-night-vision-enhancement/

  • Lubię 1
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, Szymon Szozda napisał(a):

Niezawsze tak to działa, konfiguracja afokalna umożliwia uzyskanie wysokiej światłosiły np. f/2 z teleskopu f/5 dzięki czemu świetnie nadaje się do rozległych obiektów - tutaj przykładowy opis od TV  https://televue.com/televueopticstalk/2020/06/17/new-product-67mm-converter-for-55mm-plossl-night-vision-enhancement/

Mówimy mówimy o dwóch różnych rzeczach: Ty o tym co jest przed noktowizorem - a ja o tym, co jest za nim i co jest potrzebne do sensownego oglądania obrazu generowanego przez tenże noktowizor.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, bartolini napisał(a):

Zapewne tak jak opisuje to Televue - wymiar "F"

"-" oznacza field stop w korpusie okularu

"+" oznacza field stop w tulejce okularu

Dzięki Bartolini! Oto mi chodziło 

 

4 godziny temu, Szymon Szozda napisał(a):

Ewentualnie wykręcasz  "barell" całkowicie i wówczas z własnym adapterem (3d) powinno zadziałać

Liczę się z tym nawet, że trzeba będzie skrócić tego ploosla, mam 25 i 32mm. Po wykręceniu barrel mniej więcej focus point jest na zero. 

2 godziny temu, Krzysztof z Bagien napisał(a):

Okular po prostu ma powiększać obraz, który się wyświetla na wylocie noktowizora, tam jest taki powiedzmy ekranik.

No właśnie! Dokładnie tak - to działa zupełnie inaczej niż kiedyś sądziłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Krzysztof z Bagien napisał(a):

Ja ten problem rozwiązałem tak, że okular SW LET 28mm "wywróciłem na lewą stronę" - czyli po prostu wyjąłem soczewki i włożyłem je w obudowę odwrotnie.

Interesujące! 

A który noktowizor masz na myśli? Czy masz względnie płaskie pole? Nie ma efektu nieostrości przy "krawedzi"?

Godzinę temu, Szymon Szozda napisał(a):

Niezawsze tak to działa, konfiguracja afokalna umożliwia uzyskanie wysokiej światłosiły np. f/2 z teleskopu f/5 dzięki czemu świetnie nadaje się do rozległych obiektów

Do głowy by mi nie przyszło, że można też tak...

 

Ależ to jest fantastyczne rozwiązanie! Rozwiązuje się tu problem limitu źrenicy wyjściowej i umozliwiłoby stosowanie bardzo małych powiększeń w dużym teleskopie. Noktowizor działa w tym przypadku trochę jak matryca w kamerze, nie jest ograniczony średnicą źrenicy w oku. Następnie powiększamy dopiero obraz z "ekranu" noktowizora. Sprytne! 

Tylko czy wyciąg to wytrzyma;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Krzysztof z Bagien wydaje mi się że mówisz nie o noktowizorze, lecz o tubie noktowizyjnej, wtedy tak. Noktowizor to układ skladający się z 3 elemtntów - obiektyw , tuba noktowizyjna, okular i  innych konfiguracji nie ma.

 

Tak - duże światło siły to jest clou rozwiązania, normalnie nieosiągalne w wizualu, a tutaj dajesz filtr 3 nm i masz jak w dzień ;). Są na necie fotki jak to wygląda przez teleskop 30 " w takiej konfiguracji ;)

Edytowane przez Szymon Szozda
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Szymon Szozda napisał(a):

Noktowizor to układ skladający się z 3 elemtntów - obiektyw , tuba noktowizyjna, okular i wydaje mi się, że innych konfiguracji nie ma.

Czyli w przypadku tego rozwiązania TV oni zakładają, że obiektyw noktowizora nie jest demontowany?

NightVision_Accessories_with67.jpg.ee25fc773e639c583ee95adf8b40ee4f.jpg

Ja pod pojęciem noktowizor miałem na myśli tubę noktowizyjną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak , używasz noktowizora w całości - po prostu patrzysz nim w okular. Noktowizory same w sobie mają powiększenie 1x więc widzisz obraz w takiej samej skali przez okular jak i przez noktowizor. Z tym, że możesz osiągnąć ogromne źrenice wyjściowe - ponad 20 mm co oznacza np. powiększenie 20x w 16 calowym potworku ;) bez utraty fotonów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Marcinos napisał(a):

A który noktowizor masz na myśli? Czy masz względnie płaskie pole? Nie ma efektu nieostrości przy "krawedzi"?

P8079HP; pole jest dalekie od płaskiego niestety, ale mogę z tym żyć; nieostrości jako takiej ma, ale im bliżej brzegu, tym wszystko bardziej zniekształcone (wg specyfikacji sama tuba generuje dystorsję na poziomie 25%) - pewnie, gdyby dobrze nad tym pomyśleć, to dałoby się to przynajmniej częściowo skorygować odpowiednią optyką. Możesz sobie więcej poczytać tutaj (dawno nic tam nie dopisałem, muszę kiedyś nadrobić):

 

2 godziny temu, Szymon Szozda napisał(a):

wydaje mi się że mówisz nie o noktowizorze, lecz o tubie noktowizyjnej

Wszyscy wiedzą o co chodzi.

Godzinę temu, Szymon Szozda napisał(a):

Noktowizory same w sobie mają powiększenie 1x

To już zależy od obiektywu, okularu i parametrów samej tuby (np. ten mój noktowizor - w sensie sama tuba noktowizyjna, żebyś się nie czepiał - ma, wg specyfikacji, powiększenie w centrum kadru od 0,81x do 0,87x, pewnie zależy od egzemplarza).

Edytowane przez Krzysztof z Bagien
  • Lubię 2
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

56 minut temu, Krzysztof z Bagien napisał(a):

P8079HP; pole jest dalekie od płaskiego niestety, ale mogę z tym żyć; nieostrości jako takiej ma, ale im bliżej brzegu, tym wszystko bardziej zniekształcone (wg specyfikacji sama tuba generuje dystorsję na poziomie 25%) - pewnie, gdyby dobrze nad tym pomyśleć, to dałoby się to przynajmniej częściowo skorygować odpowiednią optyką

Dzięki za cenne informacje! Łudziłem się, że ma płaskie bo tak też wyglądał ten ekran patrząc z boku, no ale teraz wszystko jasne.

Skoro ten LET 28mm dobrze działa to takiego poszukam i też przerobię.

Pytanie tylko czy nie lepszy byłby krótszy okular?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie no, ekran jest płaski, tylko obraz na nim już niekoniecznie :P

A co do ogniskowej - obgadałem ten temat na Astromaniaku z jednym gościem, ale nie pamiętam już z kim, a że gadaliśmy dawno temu, to mi już zniknęło z archiwum wiadomości, więc nawet nie mam jak poszukać; w każdym razie coś tam zaczęliśmy od okularów mikroskopowych i tak jakoś stanęło na tym właśnie okularze (którego dużą zaletą jest też to, że jest dość tani) i w sumie wyszło, że jest spoko.

 

Jeszcze tak sobie wymyśliłem - bo w sumie P8079HP to kawałek rury i trochę waży, i jak to siedzi w kątówce, to źle się wyważa cały teleskop - żeby do tego dołożyć taki wizjer kątowy jak jest do aparatów, żeby móc to do refraktora podłączyć na wprost, albo po prostu używać z jakimś obiektywem, powieszone na montażu i żeby nie trzeba było się kłaść na ziemi jak chce się oglądać coś w zenicie i okolicach; kupiłem jakiś tam za grosze na Allegro, dorobiłem złączkę (bo teraz na wylocie okularu jest kawałek gwintu, więc nie było problemu) no i jest spoko - ale można by zainwestować w taki wizjer kątowy z powiększeniem (jak np. Canon angle finder C czy coś w tym stylu), to by było jeszcze dodatkowe powiększenie 2 - 3x, no ale kosztem zmniejszonego pola widzenia; z trzeciej strony odpadłyby nam brzegi, które i tak nie są szałowe.

Edytowane przez Krzysztof z Bagien
  • Lubię 1
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 godzin temu, Krzysztof z Bagien napisał(a):

Nie no, ekran jest płaski, tylko obraz na nim już niekoniecznie

Dobra, teraz rozumiem! Czyli okularem LET skasuje wady które dawała lupka, której używałem do powiększenia obrazu, ale wady samej tuby oczywiście zostaną. 

Pozostaje spróbować zamówić soczewkę o której pisali na CN.

20 godzin temu, Krzysztof z Bagien napisał(a):

ale można by zainwestować w taki wizjer kątowy z powiększeniem (jak np. Canon angle finder C czy coś w tym stylu), to by było jeszcze dodatkowe powiększenie 2 - 3x

Tak się składa, że mam ten wizjer Canona.

Myślę że to rozwiązanie nie zadziała, bo on ma bardzo małą regulację ostrosci. Patrząc przez niego ( niepodłączony do niczego ), widać ostry obraz ( horyzontu ).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Marcinos napisał(a):

Tak się składa, że mam ten wizjer Canona.

Myślę że to rozwiązanie nie zadziała, bo on ma bardzo małą regulację ostrosci. Patrząc przez niego ( niepodłączony do niczego ), widać ostry obraz ( horyzontu ).

No nie wiem, u mnie z tym wizjerem z Allegro jest git. Ale może te z powiększeniem jakoś inaczej działają (nigdy takiego nawet nie miałem w ręce, więc nie wiem).

Edytowane przez Krzysztof z Bagien
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 24.02.2023 o 17:48, Krzysztof z Bagien napisał(a):

Ja ten problem rozwiązałem tak, że okular SW LET 28mm "wywróciłem na lewą stronę" - czyli po prostu wyjąłem soczewki i włożyłem je w obudowę odwrotnie.

Rany boskie! To jest tak na żywca włożone w tą gumę?:new_shocked:

Dobrze że zdejmowałem ją ostrożnie :nerves:

Screenshot_20230302-195918_Gallery~2.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, Marcinos napisał(a):

Rany boskie! To jest tak na żywca włożone w tą gumę?:new_shocked:

Dobrze że zdejmowałem ją ostrożnie :nerves:

Screenshot_20230302-195918_Gallery~2.jpg

Może masz jakąś inną wersją, bo u mnie było "normalnie" w metalu.

 

5 minut temu, Marcinos napisał(a):

Czy cały pakiet ma być w identycznej konfiguracji tylko do góry nogami?

Tak, ma być w tej samej konfiguracji, tylko do góry nogami. Możesz ewentualnie myśleć o tym tak, że soczewki zostają jak są, a obudowa jest odwrotnie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.