Skocz do zawartości

Mini-Tutorial obróbki zdjęć astrofoto - wyostrzanie inaczej


Patryk Kizny

Ocena artykułu  

32 użytkowników zagłosowało

  1. 1. Czy powy?szy tutorial okaza? si? dla Ciebie pomocny?

    • Tak
      24
    • Nie
      7
  2. 2. Czy czujesz potrzeb?, by szczegó?owo opisa? techniki maskowania?

    • Tak
      29
    • Nie
      2
  3. 3. Czy uwa?asz, ?e warto bardziej szczegó?owo opisywa? poszczególne kroki?

    • Tak
      21
    • Nie
      10


Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Chciałbym się z Wami podzielić moimi praktykami dotyczącymi obróbki plastycznej zdjęć astronomicznych, w kontekscie Photohopa, ale może w przyszłości też innych programów.

Narzędzi i metod jest mnóstwo, a nieco nieskromnie mówiąc, znając Photoshopa na wylot mógłbym pisać i pisać na temat najróżniejszych technik, tricków i kombinacji, z których wiele przydatne też może być w astro.

Jednakże uznałem, że lepiej przyjąć formułę mini-tutoriala, w którym skupię się na jednym wyłącznie narzędziu i jego możliwościach. Jeśli formuła się przyjmie, a wiedza okaże się dla Was przydatna, to może powstaną następne tego typu mini-tutoriale.

Tyle tytułem wstępu, przejdźmy do konkretów.

 

Bohater odcinka: unsharp mask

 

Opisywany tutaj zakes obróbki to w zasadzie jeden z finalnych etapów pracy nad zdjęciem.

Chciałbym pokazać, w jaki sposób znane prawdopodobnie wszystkim narzędzie unsharp mask (UM) może być wykorzystane do poprawy plastycznosci zdjęcia w taki sposób, by go nie zepsuć, a przeciwnie - uzyskać rezultaty, które bardzo niejednemu zdjęciu pomogą.

Tutorial dotyczy zatem przede wszystkim obróbki w Photoshop, choć nic nie stoi na przeszkodzie, by poszerzyć stosowanie prezentowanych tu metod na inne aplikacje - funkcja unsharp mask jest dość podstawowym narzędziem i w podobnej postaci występuje w wielu programach do obróbki (astro-)foto.

 

Punktem wyjścia jest zestackowane zdjęcie (LRGB, Narrowband lub mono) w 8 lub 16 bitach w postaci otwieralnej przez Photoshop.

 

Etap 1. Dobra maska

Chodzi o to, by wybrac cały obszar zdjęcia poza większymi gwiazdkami. Ten etap jest opcjonalny, choć w mojej opinii kluczowy do tego, by efektu nie zepsuć. Jesli nie zrobimy dobrej maski, to w wyniku dalszych operacji gwiazdy powiększą nam się optycznie, co może nie być pożądanym rezultatem. Narzędzi i technik jest wiele, każdy prawdopodobnie wypracował sobie własne sposoby. W jaki sposób to zrobić jest poza zakresem tego tutoriala.

 

Poniżej prezentuję obrabiane zdjęcie i kanał selekcji pokazujący w jaki sposób optymalnie jest wybrać gwiazdki przed przejściem do dalszych kroków.

 

Fotka przed obróbką:

Processing.jpg

 

Maska:

Processing_mask.jpg

 

Jeśli odpowiednio nie zamaskujemy gwiazdek, to kolejne kroki poszerzą nam też wizualnie (i pewnie przepalą) gwiazdy, co będzie efektem niepożądanym.

Jak zwykle ma zastosowanie reguła, ze kluczową umiejętnością jest zaznaczanie interesujących nas obszarów.

 

 

Etap 2. Stopniowanie UM

 

Prezentowana technika polega na stopniowym kilkakrotnym poprawianiu lokalnego kontrastu zdjęcia poprzez unsharp mask. Cały proces w zasadzie jest trochę podobny do szlifowania lustra (przynajmniej zgrubnie i teoretycznie!) - zaczynamy od dużych wartości, potem coraz delikatniej ostrzymy cieńszymi. Ilość kroków i szczegółowe parametry zależą od rozdzielczości i zawartości zdjęcia, ale zasada jest taka sama.

 

1. Wybieramy warstwę z fotką

2. Ustawiamy na niej selekcje zgodnie z przygotowaną wcześniej maską (tzn wybieramy wszystko poza gwiazdkami)

3. Jeśli wybrane fragmenty zdjęcia zawierają pola mocno nasycone(powyżej 80%), to gasimy nieco fotkę, tak, by najjaśniejsze jego częścinie przekraczały 80% nasycenia (levels, brightness albo liniowo curves)

4. Wybieramy opcję Filters>Sharpen>Unsharp Mask.

--> Startujemy z wartością promienia (radius) ok 250

--> Siłę (amount) proponuję ustawić na 0-30% (jak zawsze - lepiej mniej niż za dużo)

--> Threshold w okolicach minimalnych wartości (0-10)

 

4. Powtarzamy operację dla radius 150, ale z nieco mniejszą siłą niż poprzednio

5. Powtarzamy operację jeszcze kilkakrotnie dla mniejszych promieni, stopniowo też wedle uznania zmniejszając siłę (0-15% dla kolejnych kroków), kończymy na promieniu w okolicach 20-25

 

Należy zwrócić uwagę, by w procesie stopniowego ostrzenia nie przesycić jasnych obszarów (widać to na histogramie, lub pod kursorem w palecie info)

Jeśli zachodzi możliwość przesycenia, można dodatkowo zdjęcie przygasić jak opsiano wcześniej.

Warto zrobić w okolicach 5-7 kroków dla szerokich promieni

 

6. Jeśli chcemy, możemy teraz zdjąć selekcję i kontynuować wyostrzanie razem z gwiazdkami. Możemy tego nie robić. Decyzja czy i w którym momencie jest tutaj arbitralna i zależy od charakteru zdjęcia i rozmiarów gwiazdek.

7. Delikatnie ostrzymy przez UM z promieniami rzędu 5-25 i siłą nie większą niż 20%, co pozwoli wydobyć drobniejsze szczegóły strukturalne obiektu.

 

Tutaj w zasadzie kończę ostrzenie / rozszerzanie.

Osobiśnie nie widze sensu w większości przypadków na tym etapie ostrzyć gwiazdek i szumów używając promieni rzędu 1-3px. Pojechania, jesli występuje, nie zniwelujemy, szczegółów nam nie przybędzie... A zdjęcie łatwo zepsuć przeostrzając w taki sposób, że na gwiazdkach pojawia się clipping (przesycenie), a w okolicach czarne dziury :)

Etap 3: Finalna obróbka - publikacja

 

8. Resize do docelowego rozmiaru.

W tym momencie robię resize fotki do rozmiarów publikacji, przy czym jako algorytm skalowania proponuję wybrać "Bicubic sharper", który przy resizie nie rozmaże detalu, a delikatnie go wyostrzy.

 

9. Ewentualne wyostrzenie drobnym ziarnem.

W tym momencie zależnie od preferencji można jeszcze raz zastosować UM z radius 0-3, ale siłą nie większą niż 30%.

Alternatywnie można (dla mniejszych fotek, powiedzmy 1280 px po dłuższym boku) skorzystac ze zwykłego Sharpen, a następnie dać Fade rzędu 30-50%.

To spowoduje wyostrzenie fotki na pixelowym poziomie i ewentualną poprawę jej wyglądu w docelowym rozmiarze.

 

Na koniec fotka i rezultat:

 

Oryginał:

Processing.jpg

 

Po stopniowym poszerzaniu lokalnego kontrastu:

Processing_01.jpg

 

I porównanie

Compare.jpg

 

Kilka uwag na koniec:

1. Kluczowe jest żeby nie przeostrzać. Lepiej mniej niż za dużo.

2. Podana metoda daje inne rezultaty niż manipulowanie krzywymi bez wyszukanych masek

3. Podobne rezultaty można osiągnąć również poprzez zaawansowane maskowanie i krzywe, ale powyższy sposób w wielu wypadkach da równie dobre rezultaty, a będzie szybszy.

4. Polecam nagranie sobie akcji

5. Finalne foto jest może nieco przeostrzone, ale wszak to tutorial, więc trzeba pokazać o co chodzi :)

Edytowane przez pkz
  • Lubię 7
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zapraszam do prezentowania poniżej własnych przykładów zastosowania powyższych technik, a także komentarzy odnośnie materiału.

Jeśli ktoś z Was ma głód wiedzy w jakimś aspekcie obróbki, to proszę o sugestię. Może będzie to przyczynek do napisania kolejnego artykułu, jeśli nie przeze mnie, to przez inne doświadczone osoby.

Edytowane przez pkz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Zrobiłem skrócony tutorial tworzenia masek. Nie zmieścił się na youtube i nie mam czym go pociąć, więc wrzuciłem na serwer http.

 

Link: Tworzenie masek i techniki zaznaczania w Adobe Photoshop

(ok 40MB, rozdzielczość 1024x768, kodek ffdshow)

 

Jeżeli okaże się przydatny to trochę się przygotuję i bardziej się przyłożę, może nawet nagram coś z dźwiękiem.

Edytowane przez kaamil1984
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Zrobiłem skrócony tutorial tworzenia masek. Nie zmieścił się na youtube i nie mam czym go pociąć, więc wrzuciłem na serwer http.

 

Link: Tworzenie masek i techniki zaznaczania w Adobe Photoshop

(ok 40MB, rozdzielczość 1024x768, kodek ffdshow)

 

Jeżeli okaże się przydatny to trochę się przygotuję i bardziej się przyłożę, może nawet nagram coś z dźwiękiem.

 

Link nie działa ?

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 miesięcy temu...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.