Skocz do zawartości

M42 z Gdyni


Dream_Evil

Rekomendowane odpowiedzi

Witam :D

 

Chciałbym pokazać wam moje absolutnie pierwsze astrofoto.

Czekałem tygodniami aż nad Gdynią się rozpogodzi - w końcu udało się. Wyszedłem sobie na obrzeża miasta i zacząłem trzaskać.

355 klatek po 1,3sek na ISO 3200. Z canona 550D i obiektywu na M42 ( :D) Jupiter 21-M 200mm F/4.

Ze statywu.

 

Co kilkadziesiąt zdjęć poprawiałem ustawienie, potem zrobiłem darki i biasy.

Całość obrobiona w Deep Sky Stacker i Photoshopie CS5.

Na pewno da się z tego więcej wyciągnąć, ale to pierwsza moja obróbka.

DSS wyliczył mi, że łączny czas naświetlania wynosił ok. 6 minut.

 

 

Na środku powstała jakaś dziwna kreska, ale na razie nie chce mi się tego usuwać.

 

 

post-24159-0-30088600-1385411446_thumb.jpg

post-24159-0-75791200-1385411864_thumb.jpg

Edytowane przez Dream_Evil
  • Lubię 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej,

gratulacje pierwszego zdjęcia! Przypomina moje, ale jest lepsze :-D

Co do kreski to jest to satelita lub inne ustrojstwo na orbicie :-)

 

Natomiast pozwolę sobie na kilka uwag na przyszłość:

1. W kosmosie kolor zielony występuje niezwykle rzadko, a już na pewno nie ma go w mgławicach dyfuzyjnych jaką jest M42 :-)

2. Proponuję nie wycinać tak tła, bo wygląda jakbyś na czarną kartkę nakleił mgławicę wyciętą z innej fotografii.

 

Nie wiem czy da się wyciągnąć coś więcej z tego zdjęcia - ale przy czasach 1s wątpię i tak sporo pokazałeś.

Oby tak dalej - pracuj nad obróbką i wrzucaj coraz to lepsze zdjęcia!

 

P.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma sprawy :-) Każdy kiedyś zaczynał.

 

Poczytaj tutoriale: http://astropolis.pl/topic/39760-ps-i-inne-pomocne-w-astrofotografii-tutoriale/

oraz zaznajom się z rewelacyjnym cyklem Jacka Bobowika - Od Laika do Astrofotografika

 

To na początek, a poza tym rób zdjęcia - im więcej tym lepiej :-)

 

P.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No, naprawdę sporo wyciągnąłeś z tak krótkich ekspozycji, nie sądziłem, że ze statywu można aż tyle szczegółów zarejestrować. Powiedziałbym, że rewelacja jak na pierwszą astro fotkę. I widzę też, że obwódki wokół jasnych gwiazd to chyba powszechna przywara starych manualnych teleobiektywów, bo mam to samo w swoim Hexanonie i Hexarze. Jeszcze nie znalazłem dobrego patentu na usuwanie tego efektu.

 

Podpisuję się również pod uwagami Pav1007. Z doświadczenia wiem, jak ciężko na początku zapanować nad kolorami i obróbką, ale to kwestia doświadczenia. I nie bój się eksperymentowania.

 

Jestem natomiast zaskoczony tym kropkowanym śladem w poprzek kadru. Przy 350 klatkach wszelkie ślady po satelitach powinny zniknąć w procesie stackowania. Jaką metodą stackowałeś?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba Standard i Average.
Domyślne ustawienia DSS 3.3.3 beta 51. Odznaczyłem tylko drizzling bo mój laptop z 4GB RAM nie dawał rady.

 

 

Szybka edycja finalnego pliku za pomocą curves.
Taka kolorystyka jest bardziej realna?

post-24159-0-18279300-1385416049_thumb.jpg

Edytowane przez Dream_Evil
  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niezłe początki :) Wydaje mi się jednak, że dałbyś radę uzyskać trochę dłuższe czasy bez poruszenia, coś koło 4-5s. Następnym razem spróbuj ustawić największy czas, przy którym gwiazdy będą nieporuszone. Mam też wrażenie, że ostrość ustawiłeś nie do końca dobrze :) Spróbuj nad tym popracować. Drizzle na razie nie masz co używać, bo to ma sens tylko przy dużej ilości na prawdę ostrego i ładnego materiału, a funkcja ta powoduje cyfrowe zwiększenie rozdzielczości zdjęcia, co w przypadku DSów jest raczej rzadko używane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba Standard i Average.

Domyślne ustawienia DSS 3.3.3 beta 51. Odznaczyłem tylko drizzling bo mój laptop z 4GB RAM nie dawał rady.

 

 

Szybka edycja finalnego pliku za pomocą curves.

Taka kolorystyka jest bardziej realna?

Te kolory zdecydowanie bardziej mi się podobają. A co do metody stackowania to zamiast average w większości przypadków lepiej sprawdzi się median. Możesz też poeksperymentować z metodami Kappa-Sigma, które dają bardzo dobre rezultaty.

 

Ponadto, mając do dyspozycji 350 fotek możesz być wybredny przy wybieraniu które będą użyte. Możesz to zrobić z automata, ustawiając procentowo przy rejestracji, albo ręcznie. Przy ręcznym wybieraniu warto wtedy zwrócić uwagę na wartość w kolumnie FWHM (średnia wielkość zarejestrowanych gwiazd) i wywalić te klatki, które mają tą wartość znacząco większą niż reszta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niezłe początki :) Wydaje mi się jednak, że dałbyś radę uzyskać trochę dłuższe czasy bez poruszenia, coś koło 4-5s.

Nie sądzę, żeby takie czasy były możliwe ze statywu przy 200mm ogniskowej, matrycy APS-C i deklinacji -5°. Gwiazdy na pewno byłyby pojechane w widocznym stopniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie sądzę, żeby takie czasy były możliwe ze statywu przy 200mm ogniskowej, matrycy APS-C i deklinacji -5°. Gwiazdy na pewno byłyby pojechane w widocznym stopniu.

Również podobnie uwaźam. Już na zdjęciu widać lekko rozciągnięte gwiazdy. Przy 5 sek na tej deklinacji bylyby kreskami.

 

P.

 

Wysłane z mojego GT-I9505 przy użyciu Tapatalka

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znalazłem kalkulator wyliczający maksymalny czas bez traili dla tej ogniskowej i wyszło coś koło 1,6 sekundy.
Ale jak widać nawet przy 1,3 były lekko poruszone. Ostrość też mi się wydawała dziwna jak fociłem, ale po kilkunastu próbach okazało się że to było najlepsze ustawienie. Wiało też strasznie, na niektórych zdjęciach gwiazdy były jakby trójkątami, pewnie od ruchu powietrza.

 

//Usunąłem zdublowane posty

//Iluvatar

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do ostrości, to niestety kwestia obiektywu. Gdyby go trochę przymknąć to pewnie byłoby lepiej, ale przy tak krótkich czasach to ostatnia rzecz którą chciałbyś robić. Moim zdaniem i tak jest dobrze. A żeby mieć naprawdę ostre obrazy na pełnej dziurze to trzeba pewnie grube tysiące wydać na obiektyw (a i tak gwarancji nie ma).

 

A trójkątne gwiazdy to zapewne efekt wibracji spowodowanych wiatrem. Najważniejsze, to żeby takie pojechane klatki nie weszły do stacka, bo tylko popsują efekt.

 

Następnym razem możesz spróbować obrać na cel coś bliżej bieguna, będziesz mógł pociągnąć dłuższe czasy. M31 może albo gromada podwójna, kometa Lovejoy też jest w dogodnej pozycji. Najlepiej coś co nie ma zbyt jasnych gwiazd w polu widzenia, wtedy purpurowe obwódki nie popsują efektu. Na tej Twojej fotce dopatrzyłem się gwiazd 12-tej wielkości gwiazdowej, także widać, że nawet przy tak krótkich czasach sporo możesz wyciągnąć.

 

Życzę owocnych polowań :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję wszystkim za rady. Na dniach odrzucę brzydkie klatki, zestackuję i zedytuję to jeszcze raz.

A co do ostrości to sprawdzałem nawet na przymknięciu. i było tak samo. Obiektyw jest połączony przez przejściówkę i nieskończoność wypada akurat dokładnie na stopperze obrotu pierścienia. Więc możliwe nawet że brakuje zakresu, muszę sprawdzić, bo obiektyw sam w sobie jest bardzo ostry nawet na F4, ale no na jasnych obiektach widać fioletową poświatę - typowe dla starych konstrukcji.

 

http://imageshack.us/a/img42/3518/uciv.jpg

 

http://imageshack.us/a/img811/285/yare.jpg

 

I tu jeszcze moje pytanie:

Czym edytować pliki TIFF 32 bit? Photoshop CS5 je wczytuje, ale nie daje możliwości edycji. W pełni działa tylko z 16 bitowymi z których niewiele mogę wyciągnąć.

A edycja wewnątrz samego DSS jest niezbyt wygodna...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie znam softu, który by pozwalał na bezpośrednią pracę na 32 bitowych obrazach. Nie jestem też pewien, czy 32 bity zrobiłyby w tym przypadku widoczną różnicę.

 

Ja z reguły robię tak, że po zakończeniu stackowania zamiast bawić się tym co DSS pokazał, klikam w "Load picture..." i ładuję plik Autosave.tif. Wtedy DSS zamiast tej swojej agresywnej krzywej stosuje "prostą", co powoduje rozciągnięcie histogramu. Nic nie ruszam, zapisuję to jako 16-bitowy tiff i pracuję na tym. Można też inaczej, zapisać to co DSS zestackował i w oknie wyboru zaznaczyć, żeby zmiany nie były stosowane do obrazu, tylko zapisane wraz z nim. Wtedy chyba dostajemy surowy stack, który trzeba sobie samemu wyciągnąć poziomami i krzywymi. Nie wiem, czy to nie jest przypadkiem równoznaczne z załadowaniem Autosave.tif do PSa i przekonwertowaniu do 16-bitów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Drugie stackowanie metodą median i bardziej rozważna obróbka:

 

Zniknął ślad po tym UFO :D

 

 

Usunąłem ze 100 nieudanych zdjęć. Myślałem, że przez to wyciągnę sporo mniej ze zdjęcia ale jak widać jest tak samo. No i ostrzej.

 

Następny cel - M31.

...tylko dajcie mi czyste niebo...

post-24159-0-31832900-1385585810_thumb.jpg

post-24159-0-72613400-1385585813_thumb.jpg

Edytowane przez Dream_Evil
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.