Skocz do zawartości

Problem z wyostrzeniem obrazu


Swistak

Rekomendowane odpowiedzi

Bardzo proszę o radę.

Posiadam teleskop Newtona 170/1200 na Dobsonie wyciąg okularowy 1,25''. Sprzęt domowej konstrukcji zakupiony na "teleskopy.pl" Przy użyciu okularu Plossla 32 mm obraz jest dość wyraźny i w miarę ostry - chociaż ustawienie ostrości wymaga precyzyjnej regulacji wyciągiem okularowym. Jednak przy zastosowaniu okularu 10 mm ustawienie ostrości jest bardzo trudne a wręcz niemożliwe. Nie znam przyczyny tych trudności a w dziedzinie optyki jestem raczej laikiem.

W miarę często wyjeżdżam poza miasto na obserwację (ostatnio 2 maja). Obserwując Jowisza okularem 32 mogę dostrzec jedynie słabo zarysowane 2 pasy wpoprzek planety. O czerwonej plamie nie mama co marzyć. Zakładając okular 10 mm w zasadzie nie mam możliwości wyostrzenia obrazu, a zastosowaniu soczewki barlowa przy okularze 10 mm już nie wspomnę. Podobnie przy obserwacji Saturna - Szczeliny Cassiniego nie jestem w stanie dostrzec. Próbowałem zająć się również obiektami DS - jednak efekty bardzo mizerne.

 

Proszę o podpowiedź jak rozwiązać ten problem.

Być jest to zjawisko normalne a może mój teleskop ma jakąś wadę chociaż był kolimowany w ubiegłym roku. Rozważam w niedalekiej przyszłości zmianę sprzętu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...

Być jest to zjawisko normalne a może mój teleskop ma jakąś wadę chociaż był kolimowany w ubiegłym roku. ...

 

są osoby, które sprawdzają kolimację nawet po przerzuceniu teleskopu przez zenit w czasie obserwacji,

a jeżeli dość często wyjeżdżasz na obserwacje, to powinieneś sprawdzać ją przed obserwacjami, tym bardziej, że jest to teleskop własnej produkcji i niewiadomej jakości i sztywności tubusa

najszybciej sprawdzisz ją kierując teleskop na jakąs jasną gwiazdkę i rozogniskując obraz w okularze wyciągiem, zrób to przed i za ogniskiem, zamiast punktowej gwiazdy, powinieneś wtedy widzieć krążki, powinny być centralnie współśrodkowe