Skocz do zawartości

Celestron CG-5 GT


Tadeopulous

Rekomendowane odpowiedzi

Jaro piszac katastrofa - co masz na mysli- ile wyciagnales bez guidowania tylko ustawiajac na GP?

 

Ja machnalem cos takiego na tym CG5 GT.

 

http://astro-forum.org/Forum/index.php?s=&...st&p=255431

 

http://astro-forum.org/Forum/index.php?s=&...st&p=255821

 

 

Kulka mi sie podoba a M27 mozna lepiej

Edytowane przez MarcinPc
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Jeszcze w ramach ciekawostki- czasami trafi sie slepej kurze jajo. Jakos tak ustawilem ostatnio montaz ( a moze to ustawienie i wywazenie) ze spokojnie pociagnal mi 180s(!) raz po raz, co bylo do tej pory niemozliwe i dawal max 120s a i z tego to 30% bylo od razu do wyrzucenia.

 

Oto pojedyncza klatka, NGC891, iso1600, o ostrosc pewnie mozna sie czepiac ale trudno z tym wyciagiem lepiej sie nie da.

Czyz te gwiazdki nie sa piekne ? :szczerbaty:

To jest jakies 8% oryginalnej powierzchni kadru nie wiem jak zmierzyc powiekszenie pelna klatka ma 3500x2300 ta jest 1000x680

 

IMG_5261_01.crop40.jpg

 

Chyba obrobie material z NGC981 i wrzuce wkrotce.

Edytowane przez MarcinPc
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Udało mi się uruchomić guiding na CG5-GT. Może to zainteresuje posiadaczy bo nie widziałem żeby ktoś o tym pisał ( poprawcie mnie).

Jak znajdę chwilkę to opiszę kompleksowo w tym dziale ten montaż i podejście do guidowania jakie zastosowałem wraz z rezultatami do analizy. Zbiorę więcej doświadczenia. Mam dwa rożne warianty ale na razie testowałem jeden - drugi czeka na relaybox'a który się , no nazwijmy to w ten sposób: spóźnia :mellow:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Autoguiding Celestron CG-5 GT

 

1. ściągasz taki http://www.otticasanmarco.it/shoestring_USBguideport_en.htm sprzęt od europejskiego dystrybutora Shoestringastronomy albo bezpośrednio z USA (Doug Anderson – prowadzi forum o tej nazwie) z tej strony http://www.store.shoestringastronomy.com/ordering.htm

2. tutaj http://www.store.shoestringastronomy.com/products_gp.htm znajduje się łącze z opisem działania modułu GPUSB oraz kabla RJ-12 Guide Port Cabling document

3. na tej samej stronie pod click here znajduje się przewodnik autoguidingu

4. jedną końcówkę RJ-12 podłączasz do portu autoguide w CG-5 GT a drugą do modułu GPUSB, moduł podłączasz przez USB do laptopa, prawidłowe działanie sprawdzisz pobierając ten soft GPUSBCheck v1.2.0 z tej strony http://www.store.shoestringastronomy.com/downloads.htm

5. instalujesz np. ten soft http://www.stark-labs.com/phdguiding.html

6. podłączasz kamerę (u mnie nieprzerobiona SPC 900NC) przez USB do laptopa

7. odpalasz PHDGuiding i nawiązujesz połączenie z kamerą oraz z montażem: w Camera connection wybierasz Windows WDM style Webcam a w Mount wybierasz GPUSB, nie są potrzebne sterowniki ASCOM

8. ustawiasz parametry w Camdialog i wybierasz gwiazdę śledzenia

9. teraz powinno się skalibrować montaż (dobrać Autoguide rate z pilota CG –5 i ustawić parametry PHDGuiding) ale na tym niestety kończą się moje doświadczenia ponieważ ze względu na beznadziejną pogodę w Warszawie nie mogłem sprawdzić dokładności śledzenia, natomiast montaż reaguje prawidłowo na ręczne komendy z PHDGuiding

10. jeśli będę miał się czym pochwalić to napiszę i pokażę fotki

 

CG-5 GT, 400D+teleobiektywy, MTO 8,5/550, SPC 900NC, SW 200/1000 w drodze

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Korzystając z kilku godzin dobrej pogody postanowiłem wypróbować prowadzenie na CG-5 GT. Załączone zdjęcia były robione na terenie miasta w dużym zanieczyszczeniu świetlnym. Rejestracja – MTO 8,5/550 + 400D. Śledzenie – Sky Watcher 114/500 + 2xBarlow i SPC 900 (konfiguracja raczej przypadkowa bo nie wiedziałem czy będę inwestować w astrofoto). Soft – PHD – jego dużym plusem jest to, że sam się kalibruje! Autoguiding rate był w montażu ustawiony na 25% Ra, korekty deklinacji wyłączyłem ponieważ okazały się neutralne dla wyników. Przed fotkami wykonałem dwukrotne wyrównanie na 4 gwiazdach na przemian z dwukrotnym wyrównaniem polarnej. Logi mam zapisane w .txt.

Gwiazdki są lekko ‘pojechane’ a całość złożona bardzo po amatorsku w DSS. Proszę się nie śmiać – dopiero zaczynam się uczyć obróbki!!! 400D był ustawiony na RAW i usuwanie szumu więc (chyba ?) sam sobie odjął darki. Flaty dodałem sam (przynajmniej tak mi się wydaje). Zapis do .jpg w Irisie na ‘auto’.

Planuję sesję poza miastem na nowym sprzęcie i szukam przystępnego poradnika do obróbki. Jeśli ktoś zna – proszę o podpowiedź. Pozdrowienia, jimbim1975

NGC_869_884.jpgM_45.jpgM42.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rezultaty bardzo dobre - widać że zestaw się sprawuje bdb - zobaczysz jak ciemne niebo dużo daje B)

Nie praktykuje się usuwania szumów przez lustrzankę, lepiej to robić w w ramach obróbki materiału.

Edytowane przez MarcinPc
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Montaż od kilu miesięcy stoi na balkonie , słońce -ciepło , deszcz-wilgotno no i w końcu zima czyli niskie temperatury .

 

Przynajmniej raz dwa razy w miesiącu-jeśli pogoda pozwala , testuje na nim wyszukiwanie i astrofoto planet.

 

Co mogę powiedzieć działa bez zarzutu-testuje do stałego postawienia w obserwatorium.

 

Jedna sprawa bardzo ułatwiła wyszukiwanie obiektów , mianowicie kupiłem okular z podwójnym krzyżem i po wyszukaniu obiektu w szukaczu ustawiam dokładnie w okularze z podwójnym krzyżem i po potwierdzeniu montaż zdecydowanie lepiej wyszukuje-polecam.

 

Dane techniczne

ogniskowa: 12,5 mm

odległość od oka: 11 mm

kąt widzenia: 32o

średnica: 1,25"

podświetlany na czerwono krzyż

small.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Korzystając z kilku godzin dobrej pogody postanowiłem wypróbować prowadzenie na CG-5 GT. Załączone zdjęcia były robione na terenie miasta w dużym zanieczyszczeniu świetlnym. Rejestracja – MTO 8,5/550 + 400D. Śledzenie – Sky Watcher 114/500 + 2xBarlow i SPC 900 (konfiguracja raczej przypadkowa bo nie wiedziałem czy będę inwestować w astrofoto). Soft – PHD – jego dużym plusem jest to, że sam się kalibruje! Autoguiding rate był w montażu ustawiony na 25% Ra, korekty deklinacji wyłączyłem ponieważ okazały się neutralne dla wyników. Przed fotkami wykonałem dwukrotne wyrównanie na 4 gwiazdach na przemian z dwukrotnym wyrównaniem polarnej. Logi mam zapisane w .txt.

Gwiazdki są lekko ‘pojechane’ a całość złożona bardzo po amatorsku w DSS. Proszę się nie śmiać – dopiero zaczynam się uczyć obróbki!!! 400D był ustawiony na RAW i usuwanie szumu więc (chyba ?) sam sobie odjął darki. Flaty dodałem sam (przynajmniej tak mi się wydaje). Zapis do .jpg w Irisie na ‘auto’.

Planuję sesję poza miastem na nowym sprzęcie i szukam przystępnego poradnika do obróbki. Jeśli ktoś zna – proszę o podpowiedź. Pozdrowienia, jimbim1975

 

Jeśli aparat po wykonaniu fotki był zajęty przez taki sam czas ile trwała ekspozycja to właśnie sobie robił darka i go odejmował. Lepiej to wyłączyć bo tracisz dwa razy więcej czasu - mógłbyś zrobic dwa razy więcej ekspozycji. Ze dwa darki można zrobic po sesji i potem odjąć. Ma to szczególnie duże znaczenie przy Twojej baaaaardzo małej światosile... Światło f/8.5 wymaga prawie 3 razy dłuższego czasu naświetlania żeby osiągnąc te same efekty co np newton 150/750. Newtonem robisz ekspozycję 5 minut to MTO 8,5/550 musisz zrobić 14 minut żeby dostać to samo...

 

Prowadzenie Ok, ale na Twoim miejscu koniecznie i jak najszybciej zmieniłbym obiektyw na DUŻO jaśniejszy. Przed chwilą na forum UKAI widziałem fotkę M42 którą gość naświetlał 9h... wyszło mu mniej niż astrodziadkowi z platformy w ciągu godziny... Światosiła jest bardzo ważna, chyba że lubisz czekać do rana na średnią fotkę :) Zresztą był już jeden co chciał focić MTO 10/1000 (f/10)... zrobił chyba dwie marne fotki, zobaczył, że ludzie dostają więcej w 4 razy krótszym czasie newtonami 150/750 (f/5) i dał sobie spokój...

 

Przez flaty raczej nie PODZIELIŁEŚ, przynajmniej nie widać :) podejrzewam że iris by sobie z tym poradził programowo na początku procesu obróbki. A co do niej to warto obrabiać w programie graficznym jak masz to Photoshop, a jak nie to np Gimp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jedna sprawa bardzo ułatwiła wyszukiwanie obiektów , mianowicie kupiłem okular z podwójnym krzyżem i po wyszukaniu obiektu w szukaczu ustawiam dokładnie w okularze z podwójnym krzyżem i po potwierdzeniu montaż zdecydowanie lepiej wyszukuje-polecam.

 

 

ile dałeś i gdzie ??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kupiłem w DO , ceny nie pamiętam dokładnie , 500-600 jakosik tak :D , ale warto nie żałuję .

 

Np. jak ustawię sobie mont za pomocą tego okularku to przy ogniskowej 6m używam tylko prędkości 1-3 do ewentualnych niewielkich korekt przy foceniu Marsa - i to bez dokładnego ustawienia na polarną , z resztą ciągle mi żona montaż przestawia bo jakieś tam pranko na balkon wystawia czy coś tam :D .

 

Jak tylko pogoda się poprawi zabieram montaż w teren aby sprawdzić jak długo utrzyma taką ogniskową przy dokładnym ustawieniu na polarną-chodzi mi oczywiscie o astrofoto planet.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za konstruktywny komentarz.

Jeśli chodzi o sprzęt – CG-5 GT ma złą prasę więc chciałem sprawdzić czy pociągnie ogniskową do 1m. Wyniki mnie zachęcają (jedno ze zdjęć Plejad naświetlałem 10 minut i przesunięcie było minimalne, nie różniło się optycznie od 3-minutówki) więc prawdopodobnie kupię SW 200/1000 z korektą komy. Jako guider SW 114/500 sprawdził się dobrze ale musiałem dodać Barlowa żeby prowadzenie było bardziej precyzyjne – alternatywnie można wzmocnić obraz cyfrowo ale wtedy gwiazdka ‘pływa’ i PHD jest mniej dokładny. SW 114/500 zarekomendował mi do testów Astrokosmo kiedy spotkaliśmy się w DO parę tygodni temu (dzięki, Astrokosmo !). Obawiam się jednak, że dwóch tub ten montaż nie wytrzyma. W tej sytuacji będę musiał poszukać innego, bardziej zgrabnego guidera – i tu mam kłopot z koncepcją...

Odnośnie obróbki – rzeczywiście, 400D robi sam darka po ekspozycji. Ale czy nie jest tak, że powinno się robić samemu darki po każdym naświetlaniu ? A może wystarczy kilka na koniec sesji ? Brak mi wiedzy i doświadczenia w tym temacie, postudiuję forum i literaturę. To samo z flatami, Photoshopem, etc., najlepiej byłoby podejrzeć robotę kogoś doświadczonego albo znaleźć tutorial step by step. Pozdrowienia, Piotr Marczuk

 

 

Jeśli aparat po wykonaniu fotki był zajęty przez taki sam czas ile trwała ekspozycja to właśnie sobie robił darka i go odejmował. Lepiej to wyłączyć bo tracisz dwa razy więcej czasu - mógłbyś zrobic dwa razy więcej ekspozycji. Ze dwa darki można zrobic po sesji i potem odjąć. Ma to szczególnie duże znaczenie przy Twojej baaaaardzo małej światosile... Światło f/8.5 wymaga prawie 3 razy dłuższego czasu naświetlania żeby osiągnąc te same efekty co np newton 150/750. Newtonem robisz ekspozycję 5 minut to MTO 8,5/550 musisz zrobić 14 minut żeby dostać to samo...

 

Prowadzenie Ok, ale na Twoim miejscu koniecznie i jak najszybciej zmieniłbym obiektyw na DUŻO jaśniejszy. Przed chwilą na forum UKAI widziałem fotkę M42 którą gość naświetlał 9h... wyszło mu mniej niż astrodziadkowi z platformy w ciągu godziny... Światosiła jest bardzo ważna, chyba że lubisz czekać do rana na średnią fotkę :) Zresztą był już jeden co chciał focić MTO 10/1000 (f/10)... zrobił chyba dwie marne fotki, zobaczył, że ludzie dostają więcej w 4 razy krótszym czasie newtonami 150/750 (f/5) i dał sobie spokój...

 

Przez flaty raczej nie PODZIELIŁEŚ, przynajmniej nie widać :) podejrzewam że iris by sobie z tym poradził programowo na początku procesu obróbki. A co do niej to warto obrabiać w programie graficznym jak masz to Photoshop, a jak nie to np Gimp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnie obróbki – rzeczywiście, 400D robi sam darka po ekspozycji. Ale czy nie jest tak, że powinno się robić samemu darki po każdym naświetlaniu ? A może wystarczy kilka na koniec sesji ?

 

Wyłącz "noise reduction" w ustawieniach eosa i aparat nie bedzie robił darków.

 

Teoretycznie darki trzeba wykonać w tych samych warunkach co zdjęcie (chodzi o temperature otoczenia) ale w praktyce robi się darki co kilka lub kilkanaście fotek lub dopiero na sam koniec sesji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za konstruktywny komentarz.

Jeśli chodzi o sprzęt – CG-5 GT ma złą prasę więc chciałem sprawdzić czy pociągnie ogniskową do 1m. Wyniki mnie zachęcają (jedno ze zdjęć Plejad naświetlałem 10 minut i przesunięcie było minimalne, nie różniło się optycznie od 3-minutówki) więc prawdopodobnie kupię SW 200/1000 z korektą komy. Jako guider SW 114/500 sprawdził się dobrze ale musiałem dodać Barlowa żeby prowadzenie było bardziej precyzyjne – alternatywnie można wzmocnić obraz cyfrowo ale wtedy gwiazdka ‘pływa’ i PHD jest mniej dokładny. SW 114/500 zarekomendował mi do testów Astrokosmo kiedy spotkaliśmy się w DO parę tygodni temu (dzięki, Astrokosmo !). Obawiam się jednak, że dwóch tub ten montaż nie wytrzyma. W tej sytuacji będę musiał poszukać innego, bardziej zgrabnego guidera – i tu mam kłopot z koncepcją...

Odnośnie obróbki – rzeczywiście, 400D robi sam darka po ekspozycji. Ale czy nie jest tak, że powinno się robić samemu darki po każdym naświetlaniu ? A może wystarczy kilka na koniec sesji ? Brak mi wiedzy i doświadczenia w tym temacie, postudiuję forum i literaturę. To samo z flatami, Photoshopem, etc., najlepiej byłoby podejrzeć robotę kogoś doświadczonego albo znaleźć tutorial step by step. Pozdrowienia, Piotr Marczuk

 

Powiem tak, gdybym ja miał ten montaż to nie powiesiłbym na nim nawet Newtona 150/750 ze względu na zbyt małą dokładność prowadzenia, sądząc po wynikach niektórych kolegów z forum, może ich praktyka zweryfikuje moje zdanie :) Ale wszystko zależy ile jesteś w stanie zaakceptować, po zmniejszeniu fotek z 1000mm do powiedzmy rozmiaru 800x600 powinno być OK. Moim jednak zdaniem Canon ma po to duży chip i dużą rozdzielczość żeby pokazywać fotki w pełnej krasie. Będzie tym bardziej gorzej, że 400D ma mniejszy piksel niż 300D i 350D, a więc i mniej sekund kątowych przypada na 1px na niebie - wymagana większa dokładność prowadzenia.

 

Do guidingu polecam coś pokroju Guidemastera a nie full automat :) Zaś na tube guidera ja używam refraktora SW 70/500, całkiem fajny i bardzo tani. No ale tutaj dobór optyki zależy od ogniskowej guidowanej i czułości kamerki.

 

Darki można zrobić na końcu sesji jeżeli nie wystapiły znaczne zmiany temperatury podczas jej trwania. Co do tutoriala to nie wydaje mi się to możliwe... każdy ma inny sprzęt, inaczej rozstawia zabawki, inaczej foci :)

 

Życzę powodzenia!

Edytowane przez qbanos
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

normalnie nie żyjesz Bracie :ha:

 

zobaczymy czy uda mi się poprawić opinię tego montażu :Salut:

 

:lol: Kurde mam przerąbane :) Ja po prostyu patrzę na to z trochę innej strony, na pewno da się robić dobre foty ale to nie będzie łatwe lekkie i przyjemne (jak całe astrofoto). Może mam dość ciągłych porażek związanych z newtonem 150/750... :) Chciałbym coś co mogę nastawić w 10minut i się delektować niebem a nie ciągle nad wykresami siedzieć.

 

 

pozdro!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.