Skocz do zawartości

Który teleskop wybrać? Synta 12 czy LB 10?


Mathef

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Mam pewien dylemat. Za tydzień dokonam zakupu teleskopu jednak jeszcze dokładnie nie wiem jaki wybrać. W grę wchodzi Synta 12" (wersja podstawowa, wszystkim znana) lub Meade LightBride 10" http://www.astrokrak.pl/product_info.php?cPath=21_40&products_id=366&osCsid=47c2c8b989d09760685843852a69f710.

 

Proszę o opinię dotyczące różnicy w użytkowaniu teleskopów, oraz czy różnica obrazu, zasięgu pomiędzy nimi będzie duża? (nie mam doświadczenia z dużymi sprzętami). Synta ma większe lustro ale Meade kusi wyposażeniem. I nie wiem czy te montaże dobsona w syntach 12" są łożyskowane czy nie, widziałem wiele opinii, że cienko z nimi.

 

Teleskopu będę używał w domku na wsi, więc mobilność to sprawa drugorzędna. Mam bardzo dobre niebo. Jestem doświadczonym astroamatorem.

Edytowane przez Mathef
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tyle co mogę pomóc:

Różnica w obrazach będzie zauważalna - te dwa cale zrobią różnicę, szczególnie, jeśli - jak piszesz - jesteś doświadczonym astroamatorem. Dodatkowo, skoro teleskop nie musi by mobilny i masz ciemne niebo - to w zasadzie jest to najpoważniejszy argument za Syntą 12". Jeśli chodzi o sprawę montażu - dobson Synty 12" jest łożyskowany i chodzi płynnie. Jedyne, co może budzić pewne obawy (choć tu lepiej by było, gdyby się wypowiedział ktoś, kto ma taki teleskop) to brak wzmocnień w podstawie, które pojawiły się wraz z wersją składaną:

 

dobson12.jpg

 

Może to być słaby punkt podstawy.

I pamiętaj, łatwiej dokupić lepsze okulary niż dwa dodatkowe cale lustra :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale Meade kusi wyposażeniem.