Skocz do zawartości

Atik 314e pierwsze starcie


frugosław

Rekomendowane odpowiedzi

Pierwsze próby kamerki Atik 314e już za mną. Początek trudny. Po pierwsze okazało się że nie moge ustawić ostrości. Wyciąg wysunięty na maxa, i dalej gwiazdka rozmyta. Trzeba było szukać na gwałt jakiegoś tymczasowego rozwiązania. Wykręciłem więc optykę z barlowa x2, tulejka do wyciągu i dalej za mało. Rozkręciłem więc następnego barlowa x3 i tym razem z podwójną chybocącą się tulejką "złapałem" ostrość. Ciekawe dlaczego tak się dzieje. Wcześniej stosowałem do mojego ED 80 Celestrona webcama i Canona 350D i nie było problemów z ustawianiem ostrości. Trzeba będzie zamówić długą tulejkę, choć nie jest to dobre rozwiązanie. Zapewne tulejkę lepiej będzie wykonać w rozmiarze 2 cali.

Następnie spróbowałem naświetlić pierwsza gwiazdkę Wegę. Najpierw F1, potem F2. Za jasne zdjęcie. F3 o ile pamiętam wystarczyło. Ciemne tło, gwiazdka ostra. Zmieniłem czas naświetlania na 1 minute i tu pojawił się problem ze znalezieniem przycisku wyzwalającego migawkę.....wreszcie skojarzyłem: snapshoot

Próbne zdjęcie: M57. Troszkę poeksperymentowałem z czasmi. Od 1 minuty do 3 minut. Stosowałem BIN 1, BIN2, BIN 3. Nie do końca rozumiem co to jest, ale chyba jest to regulacja czułości matrycy, coś takiego jak ISO w Canonie. ? Im większe BIN tym większy szum?

Po wykonaniu zdjęć zdziwiłem się mocno, że zapisane fotki mają mniejszą rozdzielczość. Wygląda na to,że zapisywany jest tylko obraz z ramki kadrującej.

Kilka zdjęć było rozciągniętych sztucznie w poziomie. Słynna M 57 była długim jajem, a nie zgrabnym kóleczkiem. Nie znam przyczyny tego rozciągnięcia.

I jeszcze jedno. Gdzie ustawia się wielokrotność naświetlenia?

Jednym słowem przydałaby się dokładniejsza instrukcja co i jak ustawiać w języku polskim, bo nie wszycy znają angielski.

Wszystkie zdjęcia robiłem bez filtra IR CUT bo narazie takowego nie posiadam...

I jeszcze jedno pytanie. Jak w MaximieDL znaleźć parametry wykonanego zdjęcia?

nieostra gwiazdka.jpg

M57 3 minuty bin2.jpg

M57 rozciągnięta.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spokojnie wszystko przyjdzie z czasem. Tak się składa, że bez złączek ani rusz ;):)

 

Co do nagłówka w Maximie: pasek standard -> Fits Header

 

Ikonka przypomina rękę podającą karteczkę

 

 

Faktycznie można powiedzieć, że funkcja BIN zwiększa czułość matrycy, było to na łamach forum opisywane. Krótko mówiąc polega to na tym, że zbierany sąsiadujące elementy matrycy w jeden. W przypadku bin 2 z 4 sąsiednich, a bin 3 z 9 sąsiednich. Tracimy w ten sposób na rozdzielczości. najłatwiej to wszystko wyjaśnić za pomocą grafiki :D

Edytowane przez JaLe
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jedna podpowiedź do obrazka wyżej.

 

Z FITa czytamy, że ekspozycja wynosiła 600 sek. Tym czasem w zakładce camera control widzimy ustawienie na 1 sek.

 

Frugosławie, ta rozbieżność wynika z tego, ze jest to czas dla trybu single lub continuous. Tymczasem widzimy zaznaczoną opcję trzecią "autosave" gdzie definiujemy w niezależnej zakładce całą sesję włącznie z typem filtra, ekspozycją, kluczem nazw klatek sesji i parametry ekspozycji właśnie. Gdy pracujemy w trybie "autosave" czasy widoczne w zakładce "camera control" nie są wartością aktywną. Dla maxima piorytet ma to, co zostało wpisane w zakładce sesji i wybrane jako aktywne ( isiedzi to pod guziczkiem "autosave"). W przykładzie z maila powyżej takie ustawienie wyglądało by mniej więcej tak:

 

bez tytułu.JPG

 

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Największy problem (dla mnie) to właśnie ostrzenie... Jeśli nie ma się motofokusa sterowanego z Maxima, wybieram Atika w PHD i wtedy mam prawie ciągły obraz...

Wtedy można wyostrzyć w miarę dobrze... Ale długa droga przed nami Frugosław... :)

W maximie dajesz funkcje focus w trybie continuus, ale bez darka i tez możesz ostrzyć manualnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W Artemisie jest wszystko czego trzeba poza histogramem i paroma innymi bajerami.

Jest tryb do ustawiania ostrości. Jak go wybierzesz to uruchamia się okienko, w którym liczony jest FWHM wybranej gwiazdy. Poza tym możesz sobie zrobić Subframe w pewnej okolicy tej gwiazdy i wtedy transfer będzie praktycznie natychmiastowy. Oczywiście trzeba wybrać "cycle" żeby zdjęcia wyzwalały się w kółko.

Moim zdaniem żadne płatne Maximy i inne bajery nie są potrzebne.

 

Jeśli chodzi o Bin to niestety nie zmiana czułości matrycy tylko po prostu grupowanie pikseli. Jasność z Bin 2x2 będzie 4 razy większa ale rozdzielczość 2 razy niższa. Jest to bardzo przydatne przy szukaniu obiektu, jak się nie ma Goto (ja używam Bin3/4) albo do zbierania koloru (Bin2). Klatka wyświetli Ci się w programie tych samych rozmiarów dla wygody, ale faktycznie będzie miała niższą rozdzielczość!

 

Jeśli chodzi o tą Twoją "dziwnie" rozciągniętą klatkę to przez przypadek po prostu zmieniłeś ustawienie bin na 1x2. Trzeba z tym uważać bo obraz w Artemisie się nie zmienia wymiarowo (patrz wyżej).

 

Co do łapania ostrości to nie zapominaj, że kamera ma tylko 12 mm backfocus. Będzie łapać 12 mm bliżej niż ognisko, które jak wiadomo znajduje się o odległość ogniskowej od obiektywu. U mnie też trzeba było zastosować kilka tulejek jak próbowałem bez flattenera.

Edytowane przez zbuffer
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

<Jeśli chodzi o tą Twoją "dziwnie" rozciągniętą klatkę to przez przypadek po prostu zmieniłeś ustawienie bin na 1x2. Trzeba z tym uważać bo obraz w Artemisie się nie zmienia wymiarowo (patrz wyżej).>

 

No tak! Napewno zrobiłem ten błąd. :g: Dziękuję. Narazie poruszam sie po omacku, tu kilknę, tu zmienię i patrzę co się dzieje. Faktycznie to rozciągnięcie zauważyłem dopiero w MaximieDl.

 

Zastanawiam się czy można będzie kupić gotową rurkę-przedłużkę czy trzeba będzie zamawiać. Narazie wymierzyłem, że potrzebuję długośc 10,5 cm - grubość koła filtrowego, czyli pewnie gdzieś ok 8 cm.

Frugoslaw

Edytowane przez frugosław
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Idealnie byłoby połączyć to na gwintach ale... jakbyś potrzebował to mam gdzieś chyba niepotrzebną przedłużkę WO coś takiego : http://www.williamoptics.com/accessories/extender_features.php

Poszukam jeśli uznasz że Ci się do czegoś przyda..

Pozdr.

Maciek

Edytowane przez wessel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

<Jeśli chodzi o tą Twoją "dziwnie" rozciągniętą klatkę to przez przypadek po prostu zmieniłeś ustawienie bin na 1x2. Trzeba z tym uważać bo obraz w Artemisie się nie zmienia wymiarowo (patrz wyżej).>

 

No tak! Napewno zrobiłem ten błąd. :g: Dziękuję. Narazie poruszam sie po omacku, tu kilknę, tu zmienię i patrzę co się dzieje. Faktycznie to rozciągnięcie zauważyłem dopiero w MaximieDl.

 

Zastanawiam się czy można będzie kupić gotową rurkę-przedłużkę czy trzeba będzie zamawiać. Narazie wymierzyłem, że potrzebuję długośc 10,5 cm - grubość koła filtrowego, czyli pewnie gdzieś ok 8 cm.

Frugoslaw

Zlecisz Mitkowi to Ci wytoczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zlecisz Mitkowi to Ci wytoczy.

 

Dokładnie. Dla mnie Mitek robił parę różnych bardzo nietypowych złączek i wszystkie świetnie wyszły. Mam np. złączkę która symuluje koło fitrowe bo ma dwa gwinty T2 i gwint filtrowy wewnątrz. Mam też nos 2'' z gwintem SCT i filtrowym 2''. Trzeba tylko najlepiej zrobić prosty rysunek techniczny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może trzeba by jakieś miniwarsztaty zrobić dla ludzi przechodzących z DSLR na monokamery. Byłby ktoś zainteresowany? Podejrzewam, że oszczędzilibyście jakieś 4 miesiące, przy polskiej pogodzie ;)

 

 

Fajny pomysł, ale chyba nierealny. Teraz mamy wakacje. Na dodatek chętni z tzw terenu musieli by dojechać, a to może być barierą nie do pokonania.

Lepszy byłby porządny dokładny tutorial. :rolleyes:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może trzeba by jakieś miniwarsztaty zrobić dla ludzi przechodzących z DSLR na monokamery. Byłby ktoś zainteresowany? Podejrzewam, że oszczędzilibyście jakieś 4 miesiące, przy polskiej pogodzie ;)

 

Interesująca propozycja,

zgłaszam udział w warszatatach

 

 

Co do tutoriali, nie jestem przekonany czy taki sposób rozpracowania nowej technologii byłby wydajny.

Każdy z nas ma inny setup, a to sprowadza się do tego, że każdy z nas spotyka się z innymi problemami.

 

Mały, wymagający piksel kamery, wymaga zweryfikowania i modyfikacji techniki naświetlania zdjęć.

 

Warsztaty przeprowadzone na własnym setupie to byłoby to co szybko przyniosłoby efekty.

Edytowane przez piotr_a
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.