Jump to content

Cygnus na szeroko, czyli test obiektywu Canona


Piotr Wolski
 Share

Recommended Posts

Z ciekawości zrobiłem próbę jak wychodzą zdjęcia zwykłym obiektywem Canona.

Całkiem nieźle wyszła North America nebula i Gamma Cygni nebula.

Po prawej u dołu widać też Cirrusy choć z trudem (zwłaszcza West) i gromadę otwartą H8-7.

DS-y lepiej widać na zdjęciach o większej rozdzielczości i bez kompresji kolorów, jutro postaram się wrzucić na moją stronkę.

 

szczegóły

ISO 1600

montaż EM-100 bez prowadzenia i bez PEC

obiektyw Canon Ultrasonic EF28-85 - zdjęcie robione ogniskową około 70mm

7 klatek x 7 min = 49 min łącznie

2 x dark 7 min

flaty zrobione sztucznie w MaxiIm DL

cała obróbka też MaxIm

nebulosity-jpg_thumb.jpg

 

north-america_thumb.jpg

 

cygnus-wide-div4-jpg_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Przesłona minimalna, czyli tyle ile daje ten obiektyw przy maksymalnej ogniskowej: 4.5

Mimo to efekt krzywizny pola jest tylko lekko widoczny - właściwie tylko przy wyższych rozdzielczościach.

Warto tu może podkreślić, że nie jest to jakiś profesjonalny, drogi obiektyw - to jeden z prostszych i tańszych obiektywów Canona.

Ogólnie jestem bardzo zadowolony z efektu :)

 

Zamieściłem fotki na mojej stronie - w kilku różnych rozdzielczościach i z minimalną kompresją koloru.

Chyba najefektowniej wygląda 1538x1024 (2.8MB)

Link to comment
Share on other sites

Guest Janusz_P.

Fotka piękna jeśli chodzi o szczegół i rozdzielczość ale nie razi Cię ta niebieska dominanta, pokaż nam czerwień Ameryki i Pelikana, czekamy na korektę koloru a może wymienić całą paletę barw od razu :salu:

Link to comment
Share on other sites

Czekaj, czekaj - jaki 28-85? Czy nie mowiesz przypadkiem o 24-85 USM? http://www.pstryk.com.pl/opis/47

Kosztuje w sklepie 2400, w necie 2080 tak wiec taki najprostrzy to on nie jest. W zasadzie po nim to juz jest tylko L-ka za 8 tys ;)

 

Sam go uzywam jako "ulicznego" zooma i zaskakuje mnie bardzo. Poza tym uwazam, ze jest swietnie wykonany mechanicznie.

 

PS. Mi szczegolnie "lezal", bo do tego obsluguje filtry 67 - czyli tak jak moj 70-200L.

Link to comment
Share on other sites

Wygląda na to, że pomiar balansu bieli był ustawiony w st.K i to dla min. wartości-stąd taki niebieski zafarb na całości. Sporo się zarejestrowało i piękne duże pole. Ja zauważyłem że dla ustawień rzędu 3000-3400 st. znika niebieskie tło a jeszcze nie dochodzi do głosu light. pol. z czerwonym odcieniem.

Pozdr.

Link to comment
Share on other sites

Adam => Tak, to ten obiektyw. Z tego co mówisz to widzę że muszę zweryfikować trochę swoją opinię. Ja kupiłem go na giełdzie jako uniwersalny obiektyw do normalnych zdjęć w komplecie z body 10D. Na giełdzie kosztował ok. 1500 PLN (nowy). Zdaję sobie sprawę że są prostsze obiektywy, ale porównując z cenami dobrych obiektywów o dłuższych ogniskowych albo APO to jest raczej tani. A szczególnie porównując z FS-102 ;)

Ciekawostka, że rozmiar filtrów 67mm jest też zgodny z Tak-iem - teraz trochę żałuję, że nie zamówiłem LPS IDAS-a w wersji 67mm zamiast 2"

 

Janusz, Andrzej => wszystkie klatki ściągałem za pośrednictwem MaxIm-a w formacie FITS, więc kolor był dorobiony dopiero po odjęciu darków. MaxIm pozwala dobrać różne skalowanie poszczególnych barw i przyznam, że mam cały czas wątpliwości jakie są prawidłowe ustawienia dla EOS-a 10D.

Manual podaje (a raczej: proponuje) jakieś wartości, ale wydają mi się zdecydowanie zbyt czerwone. Tym bardziej, że jak zwrócił uwagę Andrzej, w czerwieni prawie zawsze widzę dużo szumów. Poza tym wydaje mi się że matryca 10D ma największą czułość w niebieskim - nie wiem czy to przez ten wewnętrzny filtr IR ?

Generalnie będę zobowiązany gdybyście podzielili się swoimi doświadczeniami z kolorem - jeżeli korzystacie z MaxIm-a to czy moglibyście podać jakie wpisujecie wartości wyskalowania kolorów ?

Link to comment
Share on other sites

Na gieldzie dokladnie tyle kosztuje - 1500zl.

 

Co do czulosci, to w czerwieni i "nizej" jest najgorzej - wlasnie przez ten filtr IR. Nie jest dobrym pomyslem uzywac tez glownie ISO1600. Lepiej zrobic troche wiecej ekspozycji ale na ISO800, szczegolnie przy "cieplych" nocach.

Link to comment
Share on other sites

Piotrze,

 

Jeden z powodow takieg zabarwienia mglawic to fakt, ze obszary emisyjne - poza dominujaca ale slabo rejestrujaca sie w Canonach linia Ha w czerwieni, swieca tez intensywnie w obszarze niebiesko - zielonym w swietle Hb i Oii. Po prostu rejestrujesz te barwe dla ktorej matryca w kombinacji z filtrem jest najczulsza.

 

Pobaw sie jeszcze z kalibracja koloru w Maximie.

 

Kiedy przyjdzie filterek IDAS?

 

Apropos, mozez zastosowac / zrobic przejsciowke - i tak efektywna apertura z ktorej korzystasz jest mniejsza niz 50mm, wiec efekty negatywnie nie beda drastyczne, a da sie filtr zalozyc przed obiektywem.

 

Pozdrawiam,

 

Pawel

Link to comment
Share on other sites

Po prostu rejestrujesz te barwe dla ktorej matryca w kombinacji z filtrem jest najczulsza.

Pobaw sie jeszcze z kalibracja koloru w Maximie.

 

Paweł, dzięki za informacje. Wynika, że moje doświadczenia są zgodne z teorią hehe :)

Widziałem na webie wiele zdjęć 300D/10D w których mgławice są właśnie niebieskawe. Można też znaleźć zdjęcia z piękną czerwienią, ale podejrzewam że są to modyfikowane egzemplarze z usuniętym filtrem IR, bo wiem że są takie.

 

W tej sytuacji wydaje mi się, że kalibracja koloru może niewiele dać - jeżeli te obiekty naświetliły się głównie w składowej niebieskiej, to podbicie czerwieni spowoduje że po prostu znikną a pojawi się szum :?

Ale spróbuję i dam znać jaki efekt.

Można by też sztucznie zmienić kolor w Photoshopie na taki "jaki się podoba", ale to chyba nie ma sensu...

 

Kiedy przyjdzie filterek IDAS?  

Apropos, mozez zastosowac / zrobic przejsciowke

 

Filterek już jest - ta poprzednia fotka mgławicy Veil jest z filtrem.

Natomiast pomysł z przejściówką jest świetny!

 

[ Add: Sro 28 Lip, 2004 ]

Znalazłem jeszcze taki ładny obrazek:

 

29755088.Cameras_compared.jpg

 

Kurcze ten filtr nie tylko odcina głęboką czerwień ale całkiem znacznie zmniejsza czułość Canona w całym zakresie spektrum :?

 

oryginalna strona z dodatkowym komentarzem dotyczącym tego obrazka jest tu

 

[ Add: Czw 29 Lip, 2004 ]

Zrobiłem próbę odniebieszczenia i chyba się udało:

 

cygnus-wide-v2-div4.jpg

 

Natomiast faktycznie pojawiają się większe szumy w czerwieni co widać przy większych rozdzielczościach np. tu => oryginał 3088x2056 (plik 2.7MB)

Myślę, że ten negatywny efekt w dużym stopniu można zlikwidować używając ISO800 - wypróbuję przy następnej okazji.

 

A tak wygląda porównanie jak się naświetliły poszczególne składowe (przy skalowaniu kolorów R:G:B = 1:1:1) - trochę za bardzo obciąłem dolne poziomy przy stretch'ingu 16bit => 8bit, ale i tak widać różnicę:

 

r-g-b.jpg

Link to comment
Share on other sites

Aha nie wiedziałem że to raw. Na razie focę w dużym jpg gdzie white balans ma b.duże znaczenie. Szkoda kompresji, nie wiem czy tak można to przekładac liniowo w sensie informacji zawartej na fotce ale raw ma objętość niemal 3 plików jpeg w max. rozdzielczości. Nie rozumiem tez co potem z takim rawem robić: zmieniac na tiffy przed wrzutką do image+?

 

W ogóle BRAKUJE działu pn. obróbka cyfrowa zdjęć-temat rzeka.

 

Pozdr.

Link to comment
Share on other sites

Andrzeju,

 

Raw Raw (czyli prawdziwy, z Maxima_DL) :-) obrabia się w Maximie - jest to matryca 3k x 2k liczb 16 bitowych (Maxim obrabia je jako 32 bit zmiennoprzecinkowe). Maxim zapamietuje jako normalny format astronomiczny FITS ktory jest bezstratny i jest standardem programow do obrobki astro (Maxim, Mira, Astroart, IRIS).

 

Pierwszy krok to radukcja (trzeba uwazac z flatami !),

drugi - synteza koloru

trzeci - stackowanie

dalsze to juz normalna obrobka funkcjami Maxima (regulacja histogramu, DDP, dekonwolucje, UM itp.)

na koniec wynik mozna zapamietac jakoi BMP lub TIFF, po tem otworzyc w Photoshopie i wykonac finalna korekte poziomow, przyciecie itp.

 

Dzieki wykorzystaniu Maxima zdjecia z Canona obrabia sie tak jak z kolorowej kamery CCD - opis dla MX7C jest na mojej stronce.

 

Pozdrawiam,

 

Pawel

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ja tez po dlugiej nieobecnosci w fotografii astro wyciagnalem zakurzonego malucha (CZJ 63/840) i podpialem obiektyw 21 mm do 300D. Po 10 minutach zamknalem migawke. Efekt:

 

http://tme.szczecin.pl/~jacek/temp/niebo.jpg

 

Fakt ze obcialem NGC7000 ale nic nie widzialem we wizjerze - byla rosa eh :)

 

Widze ze nie ma co sie meczyc. Patrzac na widmo 10D:

 

http://tme.szczecin.pl/~jacek/temp/10Dcolor2.gif

 

Jego uczulenie w porownaniu np. do Velvi jest bardzo male. Rozumiem ze dla tej mglawicy mam szukac okolicy 656 nm prawda ? Ktos wie jak usunac filtr IR :)

 

jz.

Link to comment
Share on other sites

Ja bym nie komplementowal zdjecia bo obroni sie samo. Gdziez takie zacne warunki? Cos mnie jednak frapuje. Pominawszy swietne wykonanie to kolory sa 'osobiste'. NGC7000 'nadaje' na fali <> 656 powiedzmy w jakims tam zakresie. Zakladajac ze oprogramowanie Canona daje wierne odwaorowanie barw to nie wiem skad NGC ma duzo skladowych GB i robi sie purpurowa i prawie achromatyczna? Nie wiem jaki jest cel focenia ale chyba warto kamere ustawiac tak aby uczulenie widmowe symulowalo ludzkie oko. To tak z ciekawosci na przyszlosc jak bede strzelal milky way ;)

 

Pozdrawiam serdecznie,

Link to comment
Share on other sites

Powinien ciebie zainteresowac ten watek. Sa tam adresy ze "schematami" przerobek oraz przyklady.

http://www.astro-forum.org/Forum/viewtopic.php?t=4350

 

Tu fotki z 300D:

http://www.astro-forum.org/Forum/download.php?id=1894

 

http://www.astro-forum.org/Forum/download.php?id=1893

 

Ta jest z wersji nieprzerobionej - czyli oryginalnej:

http://www.starrywonders.com/horsehead.jpg

 

inne w watku...

Link to comment
Share on other sites

Hmm jakos zawsze najbardziej podobaly mi sie zdjecia japonczykow poczawszy od A.Fuji poprzez S.Numazawe., m.in. na tak przerobionym 300D/10D otrzymali:

 

http://www.seo-e.co.jp/hobby/EOS300D/EOS-10.htm

 

Dzieki za linki. Nie odwaze sie oczywiscie na przerabianie bo bezpieczniej jest kupic Velvie, nagazowac ja i wybrac jakies miejsce zdala od miasta.

 

Masz racje ze kolor jest sprawa umowna wiec umawiamy sie ze bedziemy symulowac oko to wtedy sparwa jest juz jasna. DCRAW jak oblicza Bayera to domyslnie mnozy kanaly aby otrzymac dla widma rownoenergetycznego przy 5600K R=G=B.. Innymislowy kompensuje roznice w maksimach uczulenia komorek RGB. Jesli ta kompensacje wylaczyc to masz zielony punkt bieli. Punkt czerni otrzymasz odejmujac dark frame. Pozostaje Ci tyllo znalezc przeksztalcenie z RGB aparatu na RGB standardowego obserwatora. Okazuje sie ze jest to calkiem proste i skuteczne zatem nie ma bata 300D moze z powodzeniem pokazywac jak by wygladalo niebo gdyby wszystkie receptory oka pracowaly tak jak w widzeniu dziennym. Jesli NGC 7000 wyszla achromatyczna to istnieje prawdopodobienstwo ze byly sklejane zdjecia ale operacje sumowania byly dokonywane gdy obraz byl juz nieliniowy - tzn. przyrost RGB nie byl proporocjonalny do jasnosci gwiazdy ale proporcjonalny do jej magnitudo. Takie problemy moga wystapic. Tak czy siak to tylko niuanse.

 

Denis di Cicco jakos znajomo brzmi mi to nazwisko a pojawil sie jako ten ktory przerabia 300D na wersje bez iR.

 

jz.

Link to comment
Share on other sites

Oczywiscie, ze mozna "symulowac" kolor w 300D - tym bardziej, ze sam aparat na ogol trzyma niezle normy i odchylki miedzy roznymi sztukami sa nikle.

 

Nie oczekiwalbym jednak takiej "standaryzacji" koloru - wymaga to jednak minimalnej wiedzy. W wielu przypadkach wystarcza ustawienie balansu "bielu" wg pomiary czarnego.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 58 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 17 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.