Skocz do zawartości

U stóp Bliźniąt


adam_bie

Rekomendowane odpowiedzi

Moje kolejne zmagania z szerokimi kadrami. EOS 50D + EF 50mm 1.4 przymknięty do 2.8.

35x180sek, iso 1250. składane irisem.

Widać wady optyki, ciekawe że lewa strona kadru jest rozjechana mocniej niż prawa.. Niestety podstawowa prawda daje znać o sobie: bez ciemnego nieba nie ma astrofotografii (pomijając mocne filtry). Do Bieszczad mam niestety daleko więc zawsze mam kłopot jak naświetlić zdjęcia żeby LP nie zjadło całego obrazu.

Wszelkie komentarze mile widziane jako że wciąż raczkuję w fotografii nieba.

sum-2.jpg

  • Lubię 8
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

adam fotka bardzo mi sie podoba. Sam mam ochote niedlugo sfotografowac ten rejon / Bliznieta / nieba. Ale beda to klatki po 30sek. Tam gdzie obecnie ''swieci'' gwiazdozbior, mam najciemniejsze niebo.

ps; bez przesady, ze bez bardzo ciemnego nieba, nie mozna uprawiac astrofotografii, nawet bez filtra LP. Napisz moze w kilku slowach, jak i czym obrabiales fotke.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(...) Niestety podstawowa prawda daje znać o sobie: bez ciemnego nieba nie ma astrofotografii (pomijając mocne filtry...

 

Jak każda prawda podstawowa, nie zawsze musi być prawdziwa.

Tutaj link do zdjęcia:

http://astropolis.pl/topic/45369-co-tam-panie-w-jadrze-slychac/

 

Warunki były fatalne. Trzyminutowa surówka na ISO 800 wyglądała tak:

Surowka.jpg

 

Proponuję, żebyś:

- focił z czułością nie wyższą niż ISO 800,

- czas naświetlania dobierał tak, żeby histogram wypadał maksymalnie w połowie wykresu. Powinienem napisać "środkowy pik histogramu wypadał w okolicach środka" bo focąc w warunkach LP składowe histogramu się rozjadą i na wykresie będą trzy piki.

- zbierać więcej klatek. Im obiekt ciemniejszy, tym więcej. Na powyższą fotkę starczyło 30, ale centrum Galaktyki jest dosyć jasne, a gdybym zebrał więcej, obróbka byłaby łatwiejsza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Loki, czy ta klatka to Raw przekonwertowany na Tiff? Moze wrzuce moja fotke. Widac tam min, komete C2014 E2 Jacques i Wieszak. Fotka robiona Sony slt a58, obiektyw Helios 44M 58mm, iso800, t=30sek. 10 klatek, bez klatek kalibracyjnych.

Rawy przekonwertowalem na Tiffy a nastepnie zestackowalem w DSS. Nastepnie obrobka w Fitswork i Gimp. Wiem ze powinno byc wiecej klatek i od tej pory bede zwracal uwage na histogram. Ale mam pytanie czy moge tak postepowac, tzn. przed stackowaniem zamieniac pliki Raw na Tiff. Stackujac Rawy mam mierne wyniki finalne, po obrobce fotki ze znikoma iloscia koloru. Pozdrawiam.

C2014 E2 embed_FITSWORK (3) (Copy).jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie, bardzo podobny kadr, wyszedł ciut inaczej :)

http://www.piotrkonopka.pl/2013/08/mniej-lub-bardziej-mleczna-droga.html

 

A co do pytania. Możesz konwertować na tiffy. Ja też tak robię. Poszukaj w moich postach, pisałem o moim sposobie obróbki, ale w skrócie: Rawy do 16-to bitowych tiffów (w LightRoomie wyrównuję balans bieli), potem stack w Maxim-ie, a finalna obróbka w PS-ie. Bez klatek kalibracyjnych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Loki za poglądowe fotki i wskazówkę, wykorzystam przy następnej okazji. Podobne wnioski kołatały mi się po głowie, żeby dobrać ekspozycję tak żeby trafić w kompromis między zaświetleniem LP a tym co chcę na zdjęciu mieć. W pierwszym kroku zawsze chciałoby się wycisnąć max czas jaki pozwala montaż i max ISO które daje akceptowalne wyniki. A tu nie tędy droga...

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

AA było jeszcze pytanie o obróbkę jakiej użyłem:

RAWy zestackowane w Irisi-e, na koniec background flatten (mid/mid), balans RGB jaki zaleca dokumentacja dla Canona. Potem konwersja do tiff i zwężenie histogramu w gimp 2.9 (obsługuje rawy 16bit), tak na oko. Wynik powędrował do LightRooma, tam odcięcie brzegów, saturacja pociągnięta niemal na maxa, minimalna zmiany na krzywych żeby podciemnić nieco tło, balans bieli podciągnięty o +5 bo wydawało mi sięza niebiesko. tyle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Adamie.

Miałem Canona 50D i on szumi solidnie. Na tyle solidnie, że rozważałbym na Twoim miejscu spróbowanie z ISO400. Żeby pozbyć się szumu na ISO 800 potrzebujesz bardzo dużo klatek. Kiedyś robiłem M42, czyli bardzo jasny obiekt, zebrałem 47 klatek po 4 minuty na ISO 800 i nie starczyło ich (przy otworze f5.6) żeby pozbyć się szumu. Im więcej klatek zbierzesz, tym statystyka pracująca w procesie stackowania pracuje skuteczniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Iso 400.. No spróbuję ale mój montaż (AstroWalker) nie uciągnie dużo więcej niż 3-4 minuty więc może być mało. Wobec tego następny strzał to będzie coś z Sigmy 18-35, jest ostra nawet na f/2 więc może wystarczy to niskie iso.. Nic lepszego nie mam. Niech tylko pogoda i reszta świata pozwoli.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Hamal

Dziękuję, że pytasz. Postaram się coś wysmażyć niebawem.

Pogoda w zimie kompletnie nie dopisała albo nie zeszła się z wolnym czasem. Na Kanarach były dwie pogodne noce niestety, dwie pierwsze, które przepiłem i przespałem, będąc pewnym, że jeszcze będzie okazja. Niestety, kolejne były pod chmurami. Jadę w drugiej dekadzie maja na Kos, w całkiem fajne (czytaj: ciemne) miejsce, może uda się strzelić Antaresa w szerokim kadrze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Adamie,

Poszukaj więcej w moich postach. Na Astrowalkerze ciachałem nawet 400-tką. Jądro Galaktyki było robione również na mobilnym montażu, a drugie, podlinkowane zdjęcie, to z wieszakiem, robiłem na... Astrowalkerze z ogniskową 100mm. Podoktoryzuj się trochę z precyzyjnego ustawiania na Polarną. Jak dobrze ustawisz, to przy ogniskowej 100mm spokojnie ciachasz zdjęcia nie martwiąc się, że będą pojechane. Astrowalker to fajny montaż, choć ma swoje bolączki.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- czas naświetlania dobierał tak, żeby histogram wypadał maksymalnie w połowie wykresu. Powinienem napisać "środkowy pik histogramu wypadał w okolicach środka" bo focąc w warunkach LP składowe histogramu się rozjadą i na wykresie będą trzy piki.

 

Do tego punktu dopisałbym jeszcze, że żaden z pików nie powinien być przy krawędzi histogramu, bo będzie albo przepalenie, albo niedoświetlenie. Najlepiej trzymać się jakieś 10-15% od krawędzi i siedzieć w liniowej charakterystyce czujnika.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.