Jump to content

Kamera planetarna


dark_24_d
 Share

Recommended Posts

Cześć :goggles:

 

Powoli przymierzam się do zmiany kamery planetarnej z ASI 120MM na ..  no właśnie w co uderzyć czego szukać ??? :g: 

Kamera na pewno mono 

Budżet 2000 / 2500 zł 

Szkło Mak 150/1800 

Czy warto wymienić dobrą ale już dość wiekową ASI 120MM na coś innego a może różnica w innych kamerach nie będzie aż tak porażające ?? :g::flirt: 

 

Jak możecie coś poradzić dajcie znać będę bardzo wdzięczny :grin: pozdrawiam :hiya:

 

Link to comment
Share on other sites

W zasadzie nie poleca się kamery klasy ASI1600 i wyżej, gdyż właściciele zauważyli przewagę tych z mniejszymi sensorami (choćby kwestia FPS). Pozostają modele 174, 178, 290 w formie mono/kolor oraz 224 i 385 jako tylko kolor. To jedna z kwestii - czy planujesz fotografować kamerą kolorową czy monochromatyczną (koszty filtrów, ADC w zasadzie przydatne w obu przypadkach). Z pewnością IR-pass też przydatny, o ile go już posiadasz.

 

Przejście na jedną z modeli wymienionych wyżej to koszt około 1000-1500 (gdy mówimy o sprzęcie używanym), biorąc pod uwagę sprzedaż obecnej za 500 zł (na oko zaokrąglam, nie dyktuję ceny :D). Z kolei przejście na Newtona 12" to koszt minimum 5000 zł, biorąc pod uwagę jeszcze montaż. Przy Twoim budżecie w zasadzie nic w sprawie tuby nie da się zrobić, bo już masz dobrą. Czyli można podnieść możliwości mając nową kamerę.

 

@wessel nie próbowałeś astrofotografii planetarnej którąś z kamer mono (174/178/290)? Mało kto już pracuje na 120 i raczej mają swoje powody.

Link to comment
Share on other sites

Ja napiszę, że przesiadka z 120MM na 178MM nie wniosła u mnie nic poza zmianą skali. Oczywiście piszę tu o planetach.

Przy planetach ważniejsze są wg mnie akcesoria - czyli tak jak pisze Libmar - ADC i dobre filtry IR742nm i 850nm

Osobiście preferuję kamery mono bo one mają lepszą czułość w IR i UV a dodatkowo nie mają szybek z prefiltrami UV/IR-cut

 

Jedynie ASI224 oferuję większą czułość w podczerwieni co jest zaletą w niektórych przypadkach ale to nie jest jakaś przepaść w porównaniu do ASI120MM

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

43 minuty temu, dark_24_d napisał:

Więc może taki zestaw 

ASI 178MM Mono + 

TS Optics Korektor ADC 

:g::hiya: ???? 

Wydaje mi się, że ADC w przypadku kamery Mono jest zbędny, ewentualną dyspersję skorygujesz wyrówniując poszczególne kanały w postprocessingu. Do tego zestawu jeszcze tylko koła i filtrów brakuje. Chyba, że już masz...

Link to comment
Share on other sites

1 godzinę temu, cyberboss napisał:

Wydaje mi się, że ADC w przypadku kamery Mono jest zbędny, ewentualną dyspersję skorygujesz wyrówniując poszczególne kanały w postprocessingu. Do tego zestawu jeszcze tylko koła i filtrów brakuje. Chyba, że już masz...

Przy luminancji (szersze spektrum) jest przydatne, bowiem nie mamy możliwości dokonania korekcji (jest jednokolorowe "jajo". Ale chyba większość i tak robi luminancji z IR-pass, gdzie wpływ bez korektora ADC jest znikomy :)

Link to comment
Share on other sites

6 godzin temu, LibMar napisał:

W zasadzie nie poleca się kamery klasy ASI1600 i wyżej, gdyż właściciele zauważyli przewagę tych z mniejszymi sensorami (choćby kwestia FPS). Pozostają modele 174, 178, 290 w formie mono/kolor oraz 224 i 385 jako tylko kolor. To jedna z kwestii - czy planujesz fotografować kamerą kolorową czy monochromatyczną (koszty filtrów, ADC w zasadzie przydatne w obu przypadkach). Z pewnością IR-pass też przydatny, o ile go już posiadasz.

 

Przejście na jedną z modeli wymienionych wyżej to koszt około 1000-1500 (gdy mówimy o sprzęcie używanym), biorąc pod uwagę sprzedaż obecnej za 500 zł (na oko zaokrąglam, nie dyktuję ceny :D). Z kolei przejście na Newtona 12" to koszt minimum 5000 zł, biorąc pod uwagę jeszcze montaż. Przy Twoim budżecie w zasadzie nic w sprawie tuby nie da się zrobić, bo już masz dobrą. Czyli można podnieść możliwości mając nową kamerę.

 

@wessel nie próbowałeś astrofotografii planetarnej którąś z kamer mono (174/178/290)? Mało kto już pracuje na 120 i raczej mają swoje powody.

Nie. Zestawem ZWO ASI 120 MM / 120 MC robię dobre foty i nic nie będę zmieniał. Waźne jest to co napisał Łukasz : osprzęt - ADC, filtry. No i optyka - Newton 300 mm umożliwia swobodne użycie filtrów IR Pass i UV

Link to comment
Share on other sites

Cała ta dyskusja uświadamia mnie że :g: ...  jak to w astrofotografi nie ma złotego środka :original: :emotion-5: 

Osobiście myślałem że przeskok na inną kamerę będzie dość prosty :grin: kup tą nie tą ta będzie lepsza tej nie kupuj :essen: i tyle zamawiam i mam ... używam i super jest mega :headbang: :Lighten:    ale chyba nic nie zmieniam skoro nie ma aaaaż takiej różnicy :astronom: :wow: to po co przepłacać :rofl::g: 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 47 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 70 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 134 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.