Jump to content

Adaptacja statywu geodezyjnego.


Hans
 Share

Recommended Posts

Witam. Bieszczady zblizaja sie wielkimi krokami (uch.. jeszcze 50dni) Newtonik sklada sie u Janusza, a ja wzialem sie za statyw i montaz pod teleskop. W tym watku pokaze swoja wizje, co moze sprowokuje kogos do polemiki i zaowocuje modyfikacja/usprawnieniem mojej wizji lub uchroni mnie przed jakas wieksza glupota.

 

Pierwsza sprawa to poleczka na okularki :)

 

Do tego celu przymocowalem do kazdej nogi statywu potezny zawias

IM000518.JPG

IM000519.JPG

IM000520.JPG

IM000521.JPG

Zawiasy zamontowalem na takiej wysokosci aby zablokowaly statyw przy rozsunieciu nog na ok. 135cm (optimum dla mojego dziecka i dla mnie.) Nogi mozna zsunac do konca ale nie daje sie ich wysunac na max. Do zawiasow bedzie przykrecana jakas poleczka. Moja wizja wyglada tak:

IM000534.JPG

 

Druga kwestia jest zamontowanie mojego odzyskowego EQ3 na tym statywie.

Wyremontowalem go juz prawie calkowicie. A do zaczepienia do statywu postanowilem wyk. to co ponizej:

 

statyw:

IM000522.JPG

 

mocowanie ze stalowej obejmy balustradowej fi 5cm:

IM000523.JPG

IM000525.JPG

 

Poniewaz wyjscie z glowicey ma 3/4'' a obejma 5cm to za przejsciowke wyk. noge stalowa (element zakonczeniowy z zestwu maly budowniczy balustrad) fi 5cmm przykrecona do glowicy sruba fi 10mm.

IM000527.JPG

IM000528.JPG

IM000529.JPG

 

CDN.

Edited by Hans
Link to comment
Share on other sites

Rodza sie jednak pewne pytania.

 

Czy te lacze balustradowe wytrzyma obciazenie glowicy EQ3 i teleskopu 150/750?

IM000530.JPG

IM000531.JPG

IM000532.JPG

 

I czy przypadkiem nie poprawic orginalnych spawow?

IM000533.JPG

 

Kolejne pytanie to czy te 4 sruby (6tki) beda wystarczajace aby utrzymac wszystko sztywno? Nie ma miejscza aby cos podkladac od dolu. Mam zamiar wywiercic 4 otwory, nagwintowac i dokrecic srubami.

IM000524.JPG

 

I ostatnie pytanie, pod jakim katem rozstawu nog statywu bedzie on najstabilniejszy i jednoczesnie najwygodniejszy.

 

Pozdrawiam.

Link to comment
Share on other sites

wygląda całkiem solidnie :)

 

a jakiej grubości jest ta blacha od stopki balustrady?

 

rozstaw nóg musisz raczej określić doświadczalnie

ja proponuję, żeby po zamocowaniu montażu wraz z przeciwwagą - tą od teleskopu i to w najbardziej niekorzystnym położeniu, statyw w dalszym ciągu stał :D

 

pozdrowienia

Link to comment
Share on other sites

Oooo Widzę że kolega ma identycznego geodetyka jak Ja. :Beer::banan::helo:

 

Wydaje się że konstrukcja obejmy może mieć pewne odchylenia przy takim obciązeniu. Nie lepiej byłoby głowicę przykręcić jakoś niżej, bezpośrednio do godetyka, po zmniejszeniu otworu w statywie, po przez przyspawany kawałek grubej blachy ?

 

Ale jeśli wykonasz wszystko bardzo solidnie z tą obejmą, to chyba powinno trzymać sztywność.

Link to comment
Share on other sites

wygląda całkiem solidnie :)

 

a jakiej grubości jest  ta blacha od stopki balustrady?

 

rozstaw nóg musisz raczej określić doświadczalnie

ja proponuję, żeby po zamocowaniu montażu wraz z przeciwwagą - tą od teleskopu i to w najbardziej niekorzystnym położeniu, statyw w dalszym ciągu stał :D

 

pozdrowienia

 

Stopa obejmy balustradowej to standardowy element zestawu balustradowego firmy TRIS (do nabycia w wiekszych hipermarketach budowlanych (TRIS art. 958) dystrybutorem jest http://www.shop-line.com.pl mozna tam znalezc katalogi produktow i widze tam kilka elementow ktore potencjalnie moga zainteresowac ATMowcow :) Grubosc stopki to 8mm zas grubosc scianki obejmy to 4mm. Obejma jest stalowa, wykonczona chromem galwanicznym.

 

Oooo Widzę że kolega ma identycznego geodetyka jak Ja.  :Beer:  :banan:  :helo:

 

Wydaje się że konstrukcja obejmy może mieć pewne odchylenia przy takim obciązeniu. Nie lepiej byłoby głowicę przykręcić jakoś niżej, bezpośrednio do  godetyka, po zmniejszeniu otworu w statywie, po przez przyspawany kawałek grubej blachy ?

 

Ale jeśli wykonasz wszystko bardzo solidnie z tą obejmą, to chyba powinno trzymać sztywność.

 

Dzieki tulei obejmy mam mozliwosc wywiercenia w jej sciance otworu i zamontowaia sruby dociskowej (na zdjeciach widac, docelowo bedzie tam potezniejsza sruba ze stalowym motylkiem). Dzieki temu moge ustawic cala glowice w odpowiednim kierunku (PN) i zablokowac sruba. Dzieki temu unikne namierzania Polarnej poprzez krecenie calym statywem. Jezeli glowice przykrece nizej, mechanizm blokujcy musial bym zrobic gdzies ponizej nog statywu co moglo by byc upierdliwe w obsludze, niemniej jezeli ktos zrobil taki patent i przekona mnie do niego to czemu nie?

 

Niepokoi mnie troche ten walec z zakonczenia nogi balustradowej. To (owszem piekna) rurka stalowa o grubosci sciany 2mm z dosyc solidnym, ale jednak plastikowym wynalazkiem mocujacym w srodku srube. Dzieki tej srubie moge to w prosty sposob przykrecic do trzpienia glowicy. Niby po mocnym dokreceniu trzyma sie glowicy bardzo dobrze, ale zastanawim sie czy nie lepiej zastapic ten element zwykla rura stalowa o sciance 4-6mm z gruba podkladka na dole przez ktora przewlweke srube mocujaca. Zastanawiam sie tez nad zalaniem wnetrza rurki jakas plastyczna masa lub wypelnieni jakimis obfazowanymi podkladakami dla wzmocnienia jej konstrukcji. Co o tym sadzicie.

 

Wieksze zmiany w projekcie ciagle sa dopuszczalne, poniewaz rownolegle szykuje na zlot zuraw lornetkowy hand-made dla mojego dziecka (czyt. sam se robie, ale oficjalnie dla dziecka coby mu wygodniej bylo :) ) wiec gruntowne roszady w czesciach pojda jako skladowe zurawia.

 

Pozdrawiam.

Link to comment
Share on other sites

Guest Janusz_P.

Hans, będzie się trzęsło bo przyjąłeś złe założenie mocowania tulei w końcówce balustradowej, docisk punktowy śrubą to najgorsze z możliwych rozwiązanie ledwo działające w jednej płaszczyźnie :huh: , tuleję trzeba przeciąć Boschem wzdłuż, dospawać cybanty i zrobić zacisk ze śruby M10, będzie 10x sztywniej.

Nacięcie powinno mieć kształt odwróconej litery T o szerokosci 4mm zakończonej otworami powiedzmy Fi=8mm.

Edited by Janusz_P.
Link to comment
Share on other sites

Hans, będzie się trzęsło bo przyjąłeś złe założenie mocowania tulei w końcówce balustradowej, docisk punktowy śrubą to najgorsze z możliwych rozwiązanie ledwo działające w jednej płaszczyźnie :huh: , tuleję trzeba przeciąć Boschem wzdłuż, dospawać cybanty i zrobić zacisk ze śruby M10, będzie 10x sztywniej.

Nacięcie powinno mieć kształt odwróconej litery T o szerokosci 4mm zakończonej otworami powiedzmy Fi=8mm.

 

O ile dobrze zrozumialem to chyba taka konstrukcja przerosnie moje zdolnosci manualne :unsure: Ale moze rozwiazaniem byloby zamienienie tej stalowej nogi w srodku mocowania balustradowego na pelny walec z alu lub mosiadzu z wytoczona bruzda na calum obwodzie na glebokosc kilku milimetrow i szerokosci 6-8-10mm pod potezne sruby dociskowe z 2 stron? Dobrze kombinuje? Tokarke jakos obsluze, ale ze spawarka moze byc niejaki problem.

 

Pozdrawiam.

Link to comment
Share on other sites

Guest Janusz_P.
O ile dobrze zrozumialem to chyba taka konstrukcja przerosnie moje zdolnosci manualne  :unsure:  Ale moze rozwiazaniem byloby zamienienie tej stalowej nogi w srodku mocowania balustradowego na pelny walec z alu lub mosiadzu z wytoczona bruzda na calum obwodzie na glebokosc kilku milimetrow i szerokosci 6-8-10mm pod potezne sruby dociskowe z 2 stron? Dobrze kombinuje? Tokarke jakos obsluze, ale ze spawarka moze byc niejaki problem.

 

Pozdrawiam.

 

W tej tulei balustradowej dopiero 6 śrub jak w oprawie szukacza w miarę pewnie ustali środkową tuleję montażu :Salut:

Link to comment
Share on other sites

ależ ciężko łapie, dopiero teraz chyba zrozumiałem Twoją ideę :) z mocnym akcentem na chyba :D

czyli Twoja idea jest taka?:

 

jeżeli tak, to kluczowym elementem jest niestety ta śruba, i im ona dłuższa to tym będą większe drgania montażu

Link to comment
Share on other sites

Guest Janusz_P.

Tak, łapanie od spodu solidną śrubą z dociskiem do płaszczyzny głowicy statywu jest już o wiele lepsze od śruby dokręcanej tuleję z boku, zawsze to jakiś postęp w kierunku sztywności całej konstrukcji a wiadomo że podstawa musi być w niej najsztywniejsza :banan:

 

Ps. Śruba tu jest tylko elementem mocującym a nie ustalającym, tym jest tuleja z oprawy balustradowej i od jej średnicy silnie zależy sztywność całej konstrukcji:Salut:

Edited by Janusz_P.
Link to comment
Share on other sites

Pierwotny plan zakladal to:

hans_1.JPG

 

A teraz kombinuje tak:

hans_2.JPG

 

Sruba od dolu byla by super, tylko jakos nie widzi mi sie ustawianie polarnej za pomoca francuza. Chce to zrobic tak, zeby blokada byla latwa w dostepie i obsludze.

 

Pozdrawiam.

Link to comment
Share on other sites

Też zastanawiam się teraz nad tym samym problemem. Ale raczej zdecyduję sie na dotoczenie odpowiedniej tulejki.

 

Mam pytanie, moze wiecie co to za typ gwintu występuje w statywach geodezyjnych. Jak na zdjęciu. Bo nie wiem w jakiej normie mam szukać.

P1010167.JPG

P1010168.JPG

Link to comment
Share on other sites

jednym słowem, powoli, pomysłem coraz bardziej zbliżasz się do ..spodarki, o np. takiej : http://www.geomatix.com.pl/Leica/akcesoria...darki_Leica.htm

 

i to chyba jednak jest najbliższe stabilności i ergonomii, bo niestety oprócz możliwości obrotu i zablokowania pionowej osi statywu, będziesz musiał mieć również możliwość wypoziomowania podstawy montażu, lub inaczej możliwość ruchu góra-dół celując w polara

Link to comment
Share on other sites

Guest Janusz_P.

To zleży czy statyw jest Polski, Rosyjski, Chiński, "Wildowski" czy "Zeissowski"

ten na fotce to prawdopodobnie "Chińczyk" z gwintem calowym 5/8"W :Salut:

 

Ps. Hans, lepiej wróć do początkowego rozwiązania, jest po prostu lepsze :rolleyes:

Edited by Janusz_P.
Link to comment
Share on other sites

(...)

Ps. Hans, lepiej wróć do początkowego rozwiązania, jest po prostu lepsze :rolleyes:

 

Hmm... a czy dodanie drugej sruby dociskowej pod katem 90* poprawilo by cokolwiek? Albo uklad 3 srub dociskowych co 120*?

 

Pozdrawiam.

 

PS. Co do tych spodarek to cena jest dla mnie mordercza - odpadam. A recznie to mi wyglada na wyzsza skole gornej narty :o Nie dam rady...

Edited by Hans
Link to comment
Share on other sites

No moze nie dokładnie taką spodarkę. Zresztą takie spodarki do teleskopu raczej się chyba nie nadają. Są na spręzynach (przynajmniej takie wystepują w urządzeniach ojca - jest geodetą) wiec nie bardzo stabilne przy duzych obciążeniach. Chociaż te, za ta cenę to moze i są oki :P Mysle o prostszej konstrukcji. Jak naszkicuję to przedstawie.

Link to comment
Share on other sites

No w moim pomyśle to niestety długi klucz nasadowy trzeba stosować przy dokręcaniu od spodu jednej tylko śruby, po względnym ustawieniu na Pn.

Mój koziołek tak działa.

 

P.S.

A można wiedzieć ile dałeś za takiego odzyskowego EQ3 , pewnie gdzieś z giełdy ?

Link to comment
Share on other sites

tzn. mając na myśli spodarkę, sugeruję hansowi tylko, skorzystanie z faktu, że statywy geodezyjne po prostu są pod nią konstruowane. A chodzi o to, żeby najprostrzym sposobem, zrobić międzymordzie (znaczy interface) :D między jego montażem a statywem

 

czyli np. takie cóś: hans_mount_0002.jpg

 

zawsze już ta śruba będzie krótsza, a blacha między statywem a montażem, imitująca spodarkę ma mieć nagwintowane otwory, śruby które w nie wejdą, trafią w te 3 rowki wierzchu statywu, umożliwiając wypoziomowanie montażu, a jednocześnie całość usztywnią

Link to comment
Share on other sites

mam nadzieję, że nie :)

 

zasada działania tego rozwiązania jest następująca:

 

1. Hans ustawia statyw

2. przykręca śrubą od spodu montaż, ale tak żeby był możliwy jego obrót

3. łapie północ

4. blokuje od góry tymi trzema śrubami głowice ze statywem.

5. znając życie, wraca do punktu 1. :D (oczywiście mam nadzieję, że nie)

Link to comment
Share on other sites

To ja się podłącze do wątku.

 

Kwestia podobna.

Mam do wykonania przejściówkę (statyw od eg6 a montaż). Górna część redukcji już jest rozplanowana. Pozostała kwestia dolnej części.

 

Materiały dostępne to pręt aluminium(pa6) o średnicy 150mm oraz rurę aluminiową (pa38) o średnicy 150mm i grubości ścianki 4mm .

 

 

Koncepty wstępne są dwa na połączenie tych elementów.

 

Koncept pierwszy to wytoczyć odp. pręt. Nasunąć na niego rurę i potem to zespawać (A)

 

Koncept drugi to wywiercić z boku pręta odp. dziury a potem je nagwintować. (B )

 

Załączam rysunek poglądowy ( popełniony w paintciku ;) trochę to wszystko goni i jest niesymetryczne ale ma tylko zwizualizować kwestie.

 

redukcja1.JPG

 

 

Chodzi mi oczywiście o jak najprostrze rozwiązanie

Jakie są za i przeciw takich rozwiazań ??

 

pozdr

DaVe

Link to comment
Share on other sites

Mój pomysł jest właśnie bardzo podobny do tego "sumas-a".

Azymut da się ustawić choć może z małymi kłopotami dla nie wprawionego po ciemku.

 

A po co Ty chcesz poziomować montaż tymi 3 śrubami ?

Przecież nogi mają regulację !

Wystarczy przyłożyć poziomicę do czoła głowicy statywu, która jest płaska i już jest zgrubsza poziom. Potem osadzic montaż.

 

Mnie takie rozwiązanie wydaje się prostsze w wykonaniu i chyba jakby stabilniejsze. Ale tutaj także trzeba wykonać to pancerno-solidnie.

Tę jak Wy to nazywacie "imitację spodarki" to na stałe trzeba zamocować. A od spodu przyłożyć spasowaną, bardzo grubą i szeroką wytoczoną podkładkę, z otworem idealnie wpasowanym prawie na wcisk, z końcówką montażu. Chociaż to też możnaby na stałe dać.

 

Nie widzę tutaj gorszej stabilności od pomysłu nr 1 Hansa. Właśnie w tym pierwszym pomyśle, według Mnie jest za długa tuleja łacza balostradowego i to powoduje działanie sił gnących.

 

Mam nadzieje że coś zrozumieliście, bo pisze trochę zawile. :Boink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 58 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 17 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.