Skocz do zawartości

WR134 nauka pracy w Pixie


Marcin Ksiazek

Rekomendowane odpowiedzi

11 minut temu, Marcin Ksiazek napisał(a):

Udało mi się nazbierać troche klatek z trzech kanałów i po miesiącu wkońcu znalazłem trochę czasu i chęci na pobawienie się w Pixie.

 

Moim zdaniem jest całkiem przyzwoicie. Niezły szczegół, gwiazdki może trochę za bardzo zduszone (ale to tylko mój gust). Z SHO można by też z powodzeniem wykombinować gwiazdki RGB-podobne. ;)

 

14 minut temu, Marcin Ksiazek napisał(a):

Kolory może troche nie jak w oryginale

 

W jakim oryginale?? W SHO nie istnieje coś takiego jak "oryginał". Chyba że prosto zamapujesz H -> G, S -> R, O ->B. Wtedy będzie zielony wzorzec. ;)

 

Materiał ma potencjał, kombinuj z nim dalej. :)

 

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli obróbka jest w PixInsight (tak by wynikało z postu) to mam małą podpowiedź. Składanie z ChannelCombination i proste podstawienie S H O -> R G B bardzo rzadko daje dobre efekty (co nie oznacza, żeby tego nie próbować). ChannelCombination prawie zawsze daje granatowo-niebieski zamiast miłego "teal", zazielenia obraz bo zwykle Ha dominuje itp itd.  Potem sporo osób używa SCNR i degreen a to "na dzień dobry" rujnuje informację o kolorze. 🙂 Nie mówię, że błąd ale to raczej ostatnia z opcji do zastosowania. 

 

Zachęcam do popróbowania PixelMath - daje rewelacyjne rezultaty i ogromną swobodę w odwzorowaniu kolorów.  Używa się tego w zasadzie tak samo jak ChannelCombination tylko.... no i to tylko ma zasadnicze znaczenie. Np. Podstawienie do zielonego O3 * 0.3 gdzieś do 0.5 - 0.6 daje 'zmiękczenie' niebieskiego do tego przyjemnego 'teal' (słownikowo to "morski" albo "turkusowy"). Kombinacji jest nieskończenie wiele i tylko "sky is the limit". Można np. mapować do R = Sii + Ha, do G = Ha * 0.5 + Oiii * 0.3 i do B = O3 * 2.0 - tak, składając obrazek liniowy możemy dość swobodnie mnożyć np Oiii i przez 5 bo 99% sygnału ma wartości 0.05 albo coś koło tego więc mnożenie nie jest destrukcyjne. W tych wzorkach powyżej zwiększenie współczynnika obok Ha (w G) spowoduje "przyżółcenie" albo "złotawość" Ha w obrazku (oczywiście będzie nieskuteczne tam gdzie Ha pokrywa się z Sii).

 

Te screenshoty poniżej to tylko najprostszy przykład co można zrobić - jedna z miliona możliwości 🙂 . Nie ma metody uniwersalnej, zawsze dobrej, pasującej do każdego zdjęcia - nie ma też żadnego standardu a zdjęcia z Hubble wcale nie są czystym mapowaniem SHO na RGB. Proporcje SHO mogą się bardzo różnić a ten etap mapowania jest kluczowy dla dalszej obróbki koloru.  EDIT: Ostatni obrazek pokazuje pozostałe ustawienia w PixelMath.

 

 

Zachęcam do eksperymentowania 🙂 

 

 

image.png.3890c72ed4b57d5dc9b57e65a9a9f834.png

 

image.png.c7322c9946d424ae1f2e779340810fce.png

 

image.png.f581ffba7dde5ff38187f52e8d09821b.png

 

 

Edytowane przez Wiesiek1952
  • Lubię 7
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście Wiesiu ma rację. Warto popróbować. Jednakże zaznaczam, że najważniejsze to zebrać odpowiednią ilość dobrego materiału w poszczególnych kanałach. Trzeba niestety, przed każdą sesja do nowego obiektu, troszkę o nim poczytać i rozeznać się w składzie chemicznym, poprostu zainteresować.

Nie mam dużego doświadczenia w SHO, ale już zdążyłem zauważyć, że np nieproporcjonalna ilość materiału może tak namieszać w obróbce że nawet Pixelmath nie pomoże.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

38 minut temu, Marcin Ksiazek napisał(a):

Wiesiek masz rację łączyłem kanały przez ChannelCombination 

 

Wzorowałem się na tych tutorialach:

 

W necie i na YouTube jest pełno różnych tutoriali. Wiele niestety jest robionych przez tych co wczoraj usłyszeli o danej metodzie a dzisiaj już "uczą" innych. Jeśli już tutki z YouTube to trzymaj się znanych nazwisk, tych co wiedzą o czym mówią. Poniżej lista tych do których sam mam zaufanie:

 

Adam Block - chyba naj... naj... - oprócz YT prowadzi własne studio - niestety dostęp płatny ale... nauka kosztuje :)https://adamblockstudios.com

 

Chris Woodhouse - napisał dwie świetne książki (mam obie) i trochę publikuje na YT

Cuiv the Lazy Geek  ale ten bardziej od strony technicznej i akwizycji (NINA)

James Lamb,

Visible Dark

 

 

EDIT: Ciekawe podejście ma też: https://www.youtube.com/@cosgrovescosmos  - można się z nim nie zgadzać w wielu miejscach ale facet ma fajne efekty i publikuje jak to zrobił. 

 

 

 

od innych trzymam się z daleka albo, jeśli już oglądam, to z dużą dozą krytycyzmu i bardzo nieufnie podchodzę do ich "rewelacyjnych" i "jedynie słusznych" metod. 🙂

 

 

37 minut temu, Robson_g napisał(a):

.....

Nie mam dużego doświadczenia w SHO, ale już zdążyłem zauważyć, że np nieproporcjonalna ilość materiału może tak namieszać w obróbce że nawet Pixelmath nie pomoże.

 

 

 

eeeee.... tam.... 

 

Edytowane przez Wiesiek1952
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jak ktoś nie lubi PixelMath to można to samo osiągnąć via SHO-AIP (skrypt do doinstalowania za darmo). Mamy 3 suwaki per kanał i sobie z podglądem od razu decydujemy ile procentowo w danym kanale ma być S, H czy O. Screen niżej więcej wyjaśnia/pokazuje. ChannelCombination ja zdecydowanie odradzam - nigdy z tego nie uzyskałem satysfakcjonującego rezultatu "na start" do dalszej obróbki. 

Zrzutekranu2023-10-2o23_59_58.png.7bf643fa0277598f2e60449b6d72bca6.png

  • Lubię 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.