Skocz do zawartości

Pomoc w astrofoto!


Janus

Rekomendowane odpowiedzi

Chciałbym rozpocząć swoją przygodę z astrofotografią,posiadam teleskop Sky Watcher 200/1000 Eq5,mam zamiar kupić Canona 400d i napęd.Moje pytanie jest dość banalne,co jeszcze jest mi potrzebne?Jak się to wszystko razem łączy,tak żeby osiągnąć konkretne powiększenie.Proszę o odpowiedzi na moje dość podstawowe pytania.Dodam,że jeśli chodzi o tą dziedzinę to jestem doyć zielony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

.... Moje pytanie jest dość banalne,co jeszcze jest mi potrzebne?Jak się to wszystko razem łączy,tak żeby osiągnąć konkretne powiększenie....

 

 

potrzebna Ci jest przejściówka EOS/T2 np. taka: http://deltaoptical.pl/deltasklep/shopping...arge.php?id=241

przydałby Ci się też wężyk, a jaki znajdziesz tu: http://astro-forum.org/Forum/index.php?s=&...st&p=197929

i jeszcze do ogniskowej 1000mm na EQ5 - anielską wprost cierpliwość, żeby uzyskać jakieś zadowalające efekty ;)

może zacznij od Księżyca

pozdrowienia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedź,ok.podłączam aparat do teleskopu,ale mam jeszcze pytanie,jak uzyskiwać konkretne powiększenia,słyszałem o wydłużaniu ogniskowej,ale nie bardzo wiem o co chodzi i za pomocą czego to się robi.

 

Ja na Twoim miejscu to bym raczej skracał przy tych 1000mm na EQ5. W astrofoto jak i w zwykłej fotografii nie ma "powiększenia" tylko ogniskowa. O ile w Newtonie wydłużyć ogniskową dość łatwo (barlowem np) o tyle skrócić już ciężej. Spróbuj najpierw na ogniskowej 1000mm, zobaczysz jakie efekty osiągniesz i sam ocenisz czy warto ją jeszcze wydłużać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki,a jak to jest z fotografią planet(słyszałem,że w tym przypadku należy używać dużych ogniskowych).

 

 

 

Poszukaj fot Hanysiaka i Siergieja albo Lemarca... popatrz jakim sprzetem rejestruja planety...(mala podpowiedz - to raczej nie sa newtony... ;) )

 

 

 

pozdrawiam

 

Ori

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Rozpocząłem swoją przygodę z astrofotografią,mam kilka dręczących mnie pytań:

Dlaczego robi się zdjęcia w ten sposób np:(20x120s),czy to oznacza że należy zrobić 20 zdjęć po 120s?

Jak takie klatki poskładać do kupy,jaki program jest do tego potrzebny?

Jakiego programu do obróbki należy używać?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hm... Z tego co wiem o astrofoto, a wiem nie wiele, to te "20x120sekund" oznaczają, że zostało wykonanych 20 klatek z czasem naświetlania 120 sekund każda.

Takie klatki można bodajże już obrabiać w Photoshopie, a także je składać.

Poprawcie mnie, jeśli źle prawię ;)

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Programy do stakowania zdjęć to:

*REGISTAX, którego możesz pobrać tutaj

*IRIS

*Deep Sky Stacker

 

A tu masz wątek dla początkujących

Z kolei tu i tu masz podręcznik do IRIS'a

 

Użyj też wujka google oraz poprzeglądaj to forum (to jest kopalnia wiedzy). :szczerbaty:

Edytowane przez Cerberiusz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Janus, na początek (i nie tylko) zassaj sobie Deep Sky Stacker z TEJ strony.

Poczytaj na Celestii co to jest Light Frame, Dark Frame, Offset (Bias) Flat i Dark Flat. To jest bardzo ważne!!!

Nie pakuj się jeszcze w Irisa. Jak sobie co nieco poskładasz w DSS to potem łatwiej Ci będzie w Irisie.

Do tego pamiętaj że końcowa obróbka musi być robiona w programie graficznym np PhotoShop lub w nieco gorszym ale darmowym Gimpie!

Poza tym napisz nam jakim aparatem na jakiej ogniskowej focisz i na jakim statywie to wszystko działa.

Pozdrawiam i powodzenia :Beer:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mógłbyś podać linki do artykułów? Szukanie na Celestii nie działa, a w kategorii "Astrofotografia" nie ma żadnego z tych pojęć.

 

Pozdrawiam.

 

Dziwne ale jak wpisuje konkretne hasła to działa :huh:

Poza tym to Hans cały czas tam działa, a ja jeszcze nie dostarczyłem mu zdjęć, więc prosimy o cierpliwość.

Na razie podaje linki dla spragnionych wiedzy. Mam nadzieję że Hans się nie pogniewa :szczerbaty:

 

http://www.skyscope.pl/index.php/Frame

http://www.skyscope.pl/index.php/Dark_Frame

http://www.skyscope.pl/index.php/Bias_Frame

http://www.skyscope.pl/index.php/Flat_Frame

http://www.skyscope.pl/index.php/Flat_Darks

 

Jeszcze nie wszystko skończone, ale dzięki Hansowi :notworthy: niedługo powinno być wszystko.

 

Tuba 200/1000,montaż EQ5 z napędem w 2 osiach,Canon 400d wraz z wężykiem spustowym.

 

Uuuu..... Ogniskowa 1000mm na EQ-5?

Klatka 60sek będzie za słabo doświetlona. Tłuczenie krótkich klatek do astronomicznej ilości nie da takiego efektu jak np 20 klatek po np. 3-4minuty.

Guiding w Twoim przypadku będzie równie potrzebny jak benzyna w samochodzie :Boink:

Wiem że guidować na EQ-5 też można tylko pamiętaj, że z tą ogniskową to będzie "ciężki kawałek chleba".

Mimo wszystko życzę powodzenia i owocnych foto-łowów.

Pozdrawiam :Beer:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Troszkę informacji już mam.Tak dla pewności,że dobrze myślę chciałbym się upewnić w kilku kwestiach:

1.Zdjęcie robie do momentu kiedy jasność tła nie będzie zbyt wielka a szczegóły fotografowanego obiektu nie będą już rosnąć.

2.Po wykonaniu sesji np.20x120s robię darki także 20x120s zamykając tubus teleskopu.

3.Rozumiem,że najlepiej powinno się wybrać sposób zapisywania zdjęć w RAW.

Proszę mnie poprawić,jeśli popełniłem gdzieś błąd i ewentualnie coś zasugerować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nieee, mozesz zrobic kilka darków 120sek (2-3, mniej więcej co godzine, tak aby uchwycic ew. zmiany szumów i hotów w zalezności od zmian temperatury w trakcie sesji. Np. Na dzień dobry, po pierwszej godzinie , po drugiej godzinie itd. W zależności od tego ile zajmie ci wypalenie tych 20x120sek.). Potem usrednić je (np. pod Iirisem), a potem takiego uśrednionego darka odjąc od wszystkich 20 klatek (np. też pod Irisem). Tak potraktowane uśrednionym darkiem klatki dopiero alginujesz (nieodszumione moga ogłupić soft, bo biedak bedzie traktował hoty jako gwiazdy, a te mu będa stać w miejscu w przeciwieństwie do pozostałych gwiazd, gdy np. lekko będzie dryfował kadr po niedokładnym ustawieniu polarnej), i tak oddarkowane i zalginowane klatki stackujesz radośnie, a potem to już magia krzywych, logarytmów DDP i innych tooli obróbkowy jak sa potrzebne. Aaaa, i jeszcze flaty jak masz winientowanko oczywiście.

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

daruj sobie marnowanie czasu w czasie sesji na robienie darków,

najlepiej rob je jak już będziesz zwijał się ze sprzętem, te parę °C niema większego znaczenia,

darki możesz zrobić i w domu, byle były takie same ekspozycje, iso jak i temperatura przy rejestracji materiału

 

a pozatym jak raz je porządnie zrobisz i opiszesz (czas, iso temp), uzbiera Ci się spora biblioteka, wykorzystasz je do późniejszych sesji i wogóle przestaniesz je robić w czasie nocnego focenia

Edytowane przez sumas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

darki możesz zrobić i w domu, byle były takie same ekspozycje, iso jak i temperatura przy rejestracji materiału

 

a ja, z uporem debila, bede sie trzymal wersji, ze darki moga byc robione z dowolnymi czasami 'naciemniania', tylko trzeba potem wiedziec co z nimi zrobic ;)

Nawet lepiej jest miec dlugie darki, bo daja lepsza statystyke, mozna by rzec jest na nich lepszy poziom sygnalu do szumu, albo raczej Szumu do szumu ;)

 

PZDR

Michal

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no raczej nie bardzo, bo oprócz szumu matrycy odjęcie darka maskuje hot pixele, nie miałoby to znaczenia gdyby powiedzmy taki hot pixel miałby wartość zbliżoną do max wartości nasycenia, załóżmy 255 (dla 8-bitowych mono) a co co z hotami dużo poniżej tej wartości? na materiale ich niema, ale dowolnie długi dark ma je wyjarane (przepalone), maskuje więc coś czego niema, a to chyba dobrze nie będzie? :rolleyes:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no raczej nie bardzo, bo oprócz szumu matrycy odjęcie darka maskuje hot pixele, nie miałoby to znaczenia gdyby powiedzmy taki hot pixel miałby wartość zbliżoną do max wartości nasycenia, załóżmy 255 (dla 8-bitowych mono) a co co z hotami dużo poniżej tej wartości? na materiale ich niema, ale dowolnie długi dark ma je wyjarane (przepalone), maskuje więc coś czego niema, a to chyba dobrze nie będzie? :rolleyes:

 

a fakt, chyle czola przenikliwosci.

w takim razie moja mantra bedzie brzmiala:

robimy dowolnie dlugie darki, ale tak, aby zaden piksel nie mial wiecej zliczen niz troche ponad polowa maksymalnej - bo wychodzimy z liniowegozakresu kamery.

 

W ostatecznosci lepiej jest robic datki o tych samych czasach, bo nie kazdy program potrafi sobie poradzic z normalizacja i nie kazdy soft pozwala na podgladanie zliczen kamery...

 

ide stad

;)

michal

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.