Jump to content

Lekcja Astronomi dla 2 klasy SP


Jazz
 Share

Recommended Posts

Witam,

 

w środe będę prowadził lekcje z astronomi dla 2 klasy Szkoły Podstawowej (muszę sie pokazać przed córką). Tematem przewodnim jest układ słoneczny.

Jeżeli macie jakieś materiały które mógłbym użyć lub macie dla mnie jakieś cenne wskazówki będę bardzo wdzięczny za każdą pomoc.

 

Pozdrawiam

Jazz

Link to comment
Share on other sites

Jeżeli macie jakieś materiały które mógłbym użyć lub macie dla mnie jakieś cenne wskazówki będę bardzo wdzięczny za każdą pomoc.

nie ma sprawy ... pomożemy

a zaczniemy od tego, że Układ Słoneczny pisze się z wielkiej litery :ha:

 

pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Wydaje mi się, że z drugą klasą SP nie będzie problemu. Musisz zaprezentować najprostsze rzeczy, które dla nas wydają się banalne i oczywiste. Nie potrzebujesz żadnych materiałów, oprócz ciekawych zdjęć. Powstanie Układu Słonecznego, wielkości planet w porównaniu do naszej lub co by było gdyby nie było Słońca? Ja bym sobie wrócił troszke do przeszłości i pomyślał nad tym, o co ja bym zapytał mając 8 lat :)

Edited by wolforzech
Link to comment
Share on other sites

Witam

 

Ostatnio również miałem okazje "wystąpić" z prelekcja dla dzieci. Tylko ze akurat była to już młodzież z klas gimnazjalnych. Nie napisałeś czy będziesz miał do dyspozycji jakiś projektor multimedialny. Bo jeśli tak to wówczas jest wiele więcej możliwości.

 

Jeśli takiego projektora nie masz to warto poopowiadać o wielkościach w Układzie Słonecznym. Poniżej podam Ci kilka przykładowych rozwiązań:

 

1. Gdybyśmy jechali samochodem osobowym z prędkością 100 km/h to podroż z Ziemi do Słońca trwałaby około 171 lat. Natomiast samo światło ta samą drogę pokonuje w nieco ponad 8 minut.

 

2. Taka sama podroż z Ziemi na Księżyc (przy prędkości 100km/h) trwałaby 160 dni, a światło pokona tą drogę w sekundę. (tutaj można zaznaczyć ze jadąc samochodem nie zatrzymujemy się tylko jedziemy cały czas). Ideałem było by pokazać Księżyc przez teleskop i w trakcie obserwacji poopowiadać o tym.

 

3. Dobrze jest tez porównać obrazowo ogrom Słońca do naszej Ziemi. Najlepiej jest to pokazać za pomocą np. Pomarańczy i ziarnka maku. Pomarańcza powinna mieć ok 10 cm średnicy, a ziarnko maku około 1mm. Super by było tez rozłożyć w odpowiednich proporcjach na stole.

 

4. Pokazać wielkość protuberancji Słonecznych, Wielką Czerwoną Plamę na Jowiszu (cyklon wiejacy od ponad 300 lat) i wszystko porównac do Ziemi.

 

5. Podać skrajne temperatury np na Ksiezycu (~-1600C), opowiedziec o grawitacji (ciezarach na Ziemi, a np na Ksiezycu), etc ...

 

To jest tylko raptem 5 przykłady porównań napisanych szybko w pracy, tak aby nikt nie widzial :P. Moim zdaniem warto iść w tą stronę. Jak najbardziej obrazowo przekazać informacje, wszyscy wiemy jaką wyobraźnią dysponują dzieci - w końcu każdy z nas był dzieckiem. Najważniejsze aby starać się unikać suchych teorii, bo jeśli się tym zainteresują to wtedy przyjdzie na to pora.

 

PS. Jazz, jak juz bedziesz "po" daj znac jak poszlo i co tam jeszcze opowiadales. Bo tez niedlugo bede sie przygotowywal do podobnego spotkania.

 

Tutaj masz jeszcze kilka ciekawostek astronomicznych - http://www.astro-czemierniki.pl/viewpage.php?page_id=64

 

Pozdrawiam i zycze udanej lekcji.

 

Howk :)

Edited by ADFOTO
Link to comment
Share on other sites

Można też wciągnąć w zabawę dzieciaki, czyli kupić 10 balonów i nadmuchać je tak aby miały rozmiary zbliżone do planet, potem oblepić je masa solną albo papierową i jak wyschnie pomalować w kolorki charakterystyczne dla poszczególnych planet. Takie prace/zabawy gdzie łączymy różne aktywności werbalne dzieciaków, powodują pobudzenie większej ilości neuronów w mózgu a co za tym idzie dzieci szybciej i łatwiej zapamiętują :).

 

pozdrawiam

Ori

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 44 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.