Skocz do zawartości

Obróbka materiału pozyskanego z wykorzystaniem IDAS LP


Łukasz K

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie,

 

od pewnego czasu wykorzystuję filtr IDAS LP.

 

Sprawdza się on bardzo dobrze przy pozyskiwaniu materiału.

 

Niestety materiał zebrany przy jego użyciu wymaga sporo pracy przy obróbce.

 

Za każdym razem mam problem z uzyskaniem kolorów odpowiadających zdjęciom prezentowanym chociażby na tym forum.

 

Po ciągłych bojach postanowiłem się zwrócić do Was z pytaniem czy znana jest Wam metoda postępowania przy obróbce materiału pozyskanego przy użyciu IDAS LP?

 

Zdaję sobie sprawę z tego, że każdy obiekt jest inny, mimo tego może istnieje jakaś "ścieżka dojścia"?

 

Poniżej prezentuję moje najlepsze obróbki M31 i M42 sfotografowane przy użyciu IDAS LP. Są dalekie od wypasionych zdjęć prezentowanych tutaj wielokrotnie.

 

Setup: TS APO 80 Quadruplet, QHY8L, montaż MEADE LXD75, IDAS LP.

 

Każde zdjęcie to 15 klatek po 8 minut.

M31 ver 2.jpg

M42.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aha...ty robisz kamerką. To nie wiem czy w kamerkach tam można zrobić.

 

 

QHY8L nie ma takiej opcji.

 

Kolory wyrównuję podczas końcowej obróbki w PhotoShopie, ponieważ stack ma dominantę niebieskiego/zielonego.

 

Nie jest to jednak proste. Nie wiem czy balansować kolory w Shadows, Midtones czy Highlights. Może na wszystkich zakresach?

 

Robię to "na czuja".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A próbowałeś robić balans kolorów w Maximie? Klikasz myszką raz na tło, a raz na gwiazdę jak najbardziej zbliżoną typem do G2. Możesz też spróbować pobawić się takim programem: http://bf-astro.com/excalibrator/excalibrator.htm

 

 

Nie doszedłem jeszcze do Maxima. Raz próbowałem, ale menu mnie wystraszyło. Mało to było intuicyjne.

 

Obecnie jestem na etapie DSS i Photo Shop.

 

Obiecałem sobie jednak, że w tym roku przeproszę się z Maximem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja może teraz straszne głupoty napiszę, ale... to zdjęcie praktycznie nie ma koloru. Porównaj sobie kanały niebieski i zielony. Są identyczne. Co do piksela.

Dla pewności otworzyłem własne zdjęcie M42 i sprawdziłem - różnica między kanałami blue and green jest... kolosalna. Nie wiem w czym rzecz. Nie składałem nigdy obrazków z kamerki, ale moim zdaniem z tego zdjęcia naturalnych kolorów nie wydobędzie. Jeśli jest inaczej, tom kiep i muszę się dużo więcej nauczyć niż myślałem.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziwne, ja nigdy nie maiłem problemów z IDASem żeby wyrównać kolor. Jakoś to się tak samo wyrównywało :) Bez niego było znacznie trudniej - zdjęcie pomarańczowego zaświetlenia było kłopotliwe. Operacje na kolorach wykonuję w PixInsihgt LE. Mówię o doświadczeniach z lustrzanką. Myślę, że powinno być podobnie do OSC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Adam,

Nie przeczę, być może coś pobełtałem. Toż ja nawet nie wiem co "OSC" znaczy.

Otworzyłem fotkę - wygląda jak czarnobiała - z minimalnym śladem czerwieni w mgławicy. Rozciągnąłem histogram, a tu dalej koloru ni hu hu. Zajrzałem w kanały a tam kanał. Czerwony nieznacznie różni się od pozostałych. Zielony i niebieski są praktycznie takie same.

Sam zobacz. Z lewej blue, z prawej green:

Blue_green.jpg

Edytowane przez Loki
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie widać że to jest DSS - jak nie odznaczysz opcji to program sam robi różnorakie kalibracje a potem dupa zbita - odznacz background calibration (i co tam jeszcze jest bo już nie pamiętam) i załącz czysty stack albo jak koledzy radzą przekonaj się do Maxima - to naprawdę prostsze niż DSS ;)

Edytowane przez .zombi.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest surowa klatka bez obróbki Łukasza? Być może Łukasz wyciął mocno jakiś kanał albo DSS coś popieprzył. Na pewno nie jest to wina kamery ani filtra.

 

OSC - one shot colour.

Edytowane przez Adam Tomaszewski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Złożyłem ponownie używając DSS.

 

Tym razem odznaczyłem wszystkie opcje typu "RGB Align".

 

Kanały wyrównałem ręcznie jeszcze w DSS. Podkręciłem saturację również w DSS do 17.

 

Poniżej link.

 

https://www.dropbox.com/s/haisusuyv1jip39/M42%20stack%202.TIF

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uwaga, uwaga!

 

Postanowiłem nauczyć się Maxima DL. Szczęśliwie internet oferuje wiele tutoriali.

 

Faktycznie nie jest to takie trudne, choć program ma inną filozofię niż DSS, z którego do tej pory korzystałem.

 

Poniżej efekty. Ponieważ to moja premiera w zakresie Maxima, proszę o wyrozumiałość.

 

Pierwsze zdjęcie obrobione w DSS + Photo Shop. Drugie Maxim + Photo Shop.

 

Materiał początkowy ten sam.

 

Wygląda na to, że do DSS już nie wrócę.

 

Przede wszystkim miałem olbrzymie problemy z balansowaniem kolorów na stacku złożonym przez DSS, w przypadku Maxima, wynikowy stack był o wiele bardziej naturalny.

 

Przypomnę, że używam IDAS LP, który wprowadza niebieską dominantę.

M42 DSS.jpg

M42 MAXIM.jpg

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.