Jump to content

Przeterminowane filmy


Szymek_O
 Share

Recommended Posts

Guest Janusz_P.

Emulsja ulega zmianom chemicznym i starzeniu, byl tu gdzieś chyba wątek traktujący o tym zjawisku :roll:

Swoje filmy astro i nie tylko kupowane w hurtowni raz do roku przechowuję w zamrażarce przy -27*C i tak mogę je trzymać spokojnie do 10 lat bez większych zmian w ich emulsji :salu:

Tak przy okazji po przesiadce na 300D pozoastały mi spore ich mrożone zapasy, chyba urządzę małą wyprzedaż po promocyjnych cenach, wieczorkiem sprawdzę co jest i w jakiej ilości a potem totalna wyprzedaż małego i średniego formatu, szkoda zeby się to gdzieś zmarnowało :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Swoje filmy astro i nie tylko kupowane w hurtowni raz do roku przechowuję w zamrażarce przy -27*C i tak mogę je trzymać spokojnie do 10 lat bez większych zmian w ich emulsji

 

Ja slyszalem ze mrozenie zle wplywa na ziarno filmu.

Sam sie o tym przekonalem kladac czeskie Fomapany 800 B-W pod zamrazalnikiem gdzie temperatura osiagala kilka stopni ponizej zera.

Porownalem 2 takie same filmy wywolane w tym samym procesie tylko jeden wlasnie byl z zamrazalnika...ziarno bylo kika razy wieksze i dosc nierownomiernie wygladalo.

 

Wg zalecen kodaka film powinien byc trzymany w niskiej temperaturze a dokladniej ok 0-13°C i w miejscu bez wilgoci z filmami szczelnie zapakowanymi. Niestety w zamrazalniku mamy spora wilgoc co powoduje ze dostaje sie ona do filmu i niejako reaguje z krysztalami na blonie filmu.

Dlugotrwale przechowywanie w takich warunkach jakie opisuje Janusz nie jest zbyt dobre dla filmow :?

Link to comment
Share on other sites

Guest Janusz_P.

Zapomniałbym dodać ze są w oryginalnych, szczelnych, pudełeczkach plastikowych a dodatkowo w szczelnym worku strunowym z suszką żelową więc z wilgocią nie mam problemu bo nie siada na filmie a niska temperatura bardzo spowalnia starzennie się emulsji :salu:

Tak samo przechowuję np Pentacona Six'a z założonym astronomicznym filmem :salu:

Link to comment
Share on other sites

Podczas przechowywania filmów mają miejsce zmiany emulsji polegające na:

1) zmniejszeniu ogólnej światłoczułości i kontrastu,

2) zwiększeniu zadymienia.

Powyższe stwierdzenia dotyczą przechowywania materiałów o nominalnych właściwościach.

 

Przy przechowywaniu NOWYCH materiałów ma też miejsce jeszcze jeden proces, którego wpływ na cechy emulsji jest dodatni: dojrzewanie emulsji.

 

Producenci materiałów fotograficznych dostarczają na rynek materiały w dwu sortach:

Amatorski - przeznaczony do dłuższego przechowywania - taki film ma kilkuletni okres trwałości oznaczony na opakowaniu. Natychmiast po dostarczeniu na rynek (przez WYTWÓRCĘ, nie hurtownika czy detalistę) materiał ma mniejszą czułość od nominalnej. Zakłada się że film będzie zużyty po dosyć długim leżakowaniu w hurtowni/sklepie/na półce w domu/ w aparacie. Dlatego jest skierowany na rynek PRZED końcem okresu dojrzewania emulsji i dojrzewa nijako w okresie dystrybucji. Takie filmy mają trochę większą tolerancję na naświetlanie dlatego to wahanie w stosunku do podanych na opakowaniu wartości nie ma znaczenia. Sa też przeważnie obrabiane w fotolabach które wprowadzają swoje odchylenia co do stabilności procesu w masowej obróbce.

PROFESJONALNY - film jest dostarczony do dystrybucji PO ZAKOŃCZENIU DOJRZEWANIA EMULSJI. Od tego momentu jego cechy psują się (czułość i kontrast spada, zadymienie rośnie). Taki film należy wykorzystać jak najszybciej. Zakłada się że profesjonaliści nie przechowują filmów latami ale nabywają je w miarę potrzeb i szybko zużywają. Filmy te mają często mniejszą tolerancję na błędy naświetlania ale profesjonaliści często poddają je forsownej lub innej nietypowej obróbce. Mogą polegać na stabilnych parametrach materiałów. :salu:

Link to comment
Share on other sites

Mam pytanie do Was czy film fotograficzny przeterminowany nadaje sie do astrofoto co sie z nim dzieje w ogóle??

Jaki masz na myśli film? Jak mocno przeterminowany? Trzeba wywoływać w nieco energiczniejszych wywoływaczach by zrekompensować utratę czułości i kontrastu. Naświetlać mocniej (nastawiać mniejszą czułość niż nominalna). Jeśli zdjęcia bardzo pracochłonne - co nieraz w astrofoto ma miejsce - to szkoda narażać się na pogorszenie jakości z powodu paruzłotowej oszczędności.

Istnieją specjalne metody obróbki materiałów przeterminowanych zwłaszcza długo przechowywanych PO naświetleniu. To ostatnie to poważniejszy problem bo obraz utajony w procesie długotrwałego wywoływania ulega degradacji. Miały jednak miejsce ekstremalne przypadki wywoływania materiałów kilkadziesiąt lat po naświetleniu.

Link to comment
Share on other sites

Tak przy okazji po przesiadce na 300D pozoastały mi spore ich mrożone zapasy, chyba urządzę małą wyprzedaż po promocyjnych cenach, wieczorkiem sprawdzę co jest i w jakiej ilości a potem totalna wyprzedaż małego i średniego formatu, szkoda zeby się to gdzieś zmarnowało

 

No i jak zaproponuje Pan coś do sprzedaży w końcu ?

Link to comment
Share on other sites

Jak Ci nie przeszkadza większe zadymienie czy też mniejszy kontrast to naświetlaj jakby byly 2x mniej czułe.

Sam się przekonasz po rezultatach. Nikt Ci nie da gotowej recepty ani nie zgadnie jakie pogorszenie jakości jest przez Ciebie akceptowalne.

Za darmo jest tylko film - powiedzmy 7-10 zł za negatyw. Za resztę płacisz i czas nocnych sesji też inwestujesz. :salu:

Link to comment
Share on other sites

Guest Janusz_P.

Czyli jednak dziś muszę zrobić małe porządki w zamrażarce a myślełem że mi się upiecze :roll:

Ale co tam :roll: żona się ucieszy ze zwolnienia jednej całej półki po filmach :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Czyli jednak dziś muszę zrobić małe porządki w zamrażarce a myślełem że mi się upiecze :roll:

Ale co tam :roll:  żona się ucieszy ze zwolnienia jednej całej półki po filmach  :lol:  :lol:  :lol:

Na Twoim miejscu na wszelki wypadek bym to miejsce rezerwował... na filmy CYFROWE :)

:salu:

Link to comment
Share on other sites

Hi... karty poamięci trzymam w futerale z aparatem i raczej nie w zamrażarce :roll:

Hi... A przecież w zamrażarce dane zajmowałyby mniej miejsca (termiczna kompresja danych) :Cheers:

Link to comment
Share on other sites

Guest Janusz_P.

W allegro nie mam czasu sie bawić ale jest w tej lodówce trochę filmowych perełek z ostatnich lat czesto z importu bo u nas niedostępnych :roll:

Link to comment
Share on other sites

Przecież żartowałem z tym Allegro :P

Te perełki - to podgrzewanie rynku... ot, duch marketingowy się odzywa :salu:

 

A jeśli już o dziwnościach mówimy - mam tu na półce takie cudo na kiju - jeszcze nie próbowałem - Gigabitfilm (b+w) ISO 40/17, ma to mieć fantastyczną rozdzielczość i ziarno. Oprócz negatywu jest w komplecie wywoływacz skoncentrowany. Czy ktoś to próbował? Trochę to mało czułe do DS-ów, co prawda dla Janusza to pestka, wiesza na telepie aparat i nastawia 180 minut ekspozycji...

Link to comment
Share on other sites

To tzw. "mikrofilmy" stosowane do reprodukcji i archiwizacji.

Znasz to?

A co to za cudowna dryjakiew w tej buteleczce? Nie jest to chyba zwykły skoncentrowany wywoływacz na paraaminofenolu?

Link to comment
Share on other sites

Guest Janusz_P.

Chyba mylicie materiały, w handlu były mikrofilmy negatywowe i pozytywowe ale o czułościach nominalnych chyba mniej niż 10 DIN sprzedawane w rolach po 17 metrów i służące do robienia pięknych i kontrastowych reprodukcji.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 56 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.