Skocz do zawartości

Collimacja w SCT


Rak-photo

Rekomendowane odpowiedzi

Szukając inf o tym rodzaju teleskopów natknąłem sie na problem Collimacji. Można kupić oczywiście odpowiednie collimatory w cenie 300zl na ebay-u jednak polecono mi przejrzeniu sie kolimatorowy zaawansowanemu który jest łatwy w obsłudze ale drogi (około 350f). Regulacja wszystkich elementów doje podobno znacznie lepsze efekty wizualne. Czy SCT potrzebują aż tak zaawansowanej Collimacji czy jest to wymysł. Oczywiście jeśli ktoś mi doczynienia z zaawansowanym collimatorem to tez prosE o opinie. Z góry dziękuje za wszelkie informacje

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja rozumiem ze to droga sprawa ale bardziej interesuje mnie czy zakup jest warty uwagi. Nie mam doświadczenia i zastanawiam sie czy jest jakikolwiek sens kupowanie tego kolimatora

Jak dla mnie nie. Gdyby to było w cenie kolimatora do Newtona i było bezproblemowe w obsłudze i równie efektywne co kolimacja na gwieździe to wtedy można by pomyśleć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja używam jako sztucznej gwiazdy światłowodu jednomodowego z zakończeniem FC o średnicy włókna 9 um oraz wielomodowego o średnicy włókna 50 um.

Podświetlam z drugiej strony diodą LED białą lub lekko wskaźnikiem laserowym - tak aby nie raziło mocno.

Odległość jaką stosuje to ok. 100m.

A w teleskop kamerka i na ekranie wszystko ładnie widać.

Ostateczny test to gwiazda.

 

Pozdrawiam

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla mnie w kolimacji na gwiezdzie bedzie wieczny problem z "niekonkretnością" tego sposobu, czyli nigdy tak na prawde nie wiesz, czy trafiles idealnie, czy nie. Czy to kolko jest na srodku, czy jednak minimalnie przesuniete.

A taki kolimator z siatka daje pewnosc - tak, teraz ustawilem idealnie. No ale cena skutecznie powstrzymuje przed zakupem.

 

Zgadzam sie tez, ze do wizuala nie warto sie nad tym zastanawiac, ja zawsze analizuje w kontekscie foto.