Skocz do zawartości

Nadkorekcja flatów - proszę o pomoc


dziki

Rekomendowane odpowiedzi

Hej!

 

Pomóżcie proszę bo zwariuję... przekopałem Internet w poszukiwaniu tropu i nie znalazłem nic co by pomogło.

 

Problemem jest nadkorekcja flatów. Dane:

 

- kamera QHY9

- poziom ADU flata: od 18760 na brzegach do 21120 na środku

- poziom ADU klatki L: od 3360 na brzegach do 3440 na środku

- z innych klatek kalibracyjnych mam tylko Biasy

- kombinowałem z różnymi ustawieniami pedestal, bez skutku

- do innego matriału robiłem dark flaty, bez skutku

 

Gdzieś doszukałem się info, że brak biasa skutkuje nadkorektą flata, ale biasy mam... pytanie czy są odejmowane (poziom tła się zmniejsza po odjęciu biasa, więc zakładam, że tak).

 

Pomocy, nie wiem co robić.

M108-005L_1280px.jpg

M108-005L_F_1280px.jpg

scope_Luminance_1x1.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem ten sam problem z FLI 8300. Pomogło dopiero przejscie na pełną kalibrację tzn. Dark i Flat. To jest jakiś błąd Maxima który w pewnych warunkach występuje a w pewnych nie - i ńie wyczulem jeszcze w jakich. I na przyklad STLa i ATIka mogę używać bez darków a FLI nie. Od czego to zależy? A cholera wie, ale działa.

Wszystkie moje flaty robię na 2/3 studni.

Niezależnie od wszystkiego to ten Twoj flat jest zastanawiająco niesymetryczny...

Edytowane przez wessel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety nie pomyślałem żeby zabrać materiał ze sobą, a wracam do domu dopiero na koniec weekendu :( Udostępnię materiał w niedzielę, dzięki za obecną i przyszłą pomoc :)

 

Zrobię też testy z darkami.

 

Też widzę dziwny kształt flata, nie wiem z czego to wynika. Flaty robione flatownicą, przesłoniętą 4 kartkami białego papieru (flatownica za jasno świeci, miałem czasy poniżej 2 sekund bez tych kartek), czas naświetlania tych flatów to około 6 sekund z tego co pamiętam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Darki muszą być - też miewałem problem z flatami, jeżeli w procesie kalibracji ich nie było. Inna sprawa, że to występowało w przypadku robienia flatów flatownicą. Nie wiem, może nie doceniam, ale przy skyflatach nigdy nie miałem żadnych problemów z flatami. Polecam.

 

Btw - ostatnio robiłem skyflaty w słoneczne południe ASI071 na czasach 0,002 sekundy. Zadziałały przepięknie w Maximie. Perfekt.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Okazało się, że wczoraj w nocy działałem na pół-autopilocie ;) Wrzuciłem na dropboxa klatki, ale za wcześnie wyłączyłem kompa :(

W efekcie jest jeden L i po dwie klatki flat i bias. Resztę uzupełnię w niedzielę.

 

https://www.dropbox.com/sh/8t2dw9y74l14hfd/AAADUNRO-3EidGnYm4b6bpD1a?dl=0

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aaaaa... ty robiłeś KAFem? Tam masz przecież mechaniczną migawkę i jestem przekonany, że to przez nią. Po prostu przy tak krótkiej ekspozycji wpływ cienia migawki jest na tyle duży, że powoduje takie zjawisko. To niestety normalne. Na przykład w KAF16803 nie mogłem zejść poniżej 5 sekund, bo wtedy flat jest bezużyteczny.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, QHY9, KAF 8300. Co do czasu, to obserwowałem wpływ migawki koło 2 sekund, przy 5-6 nie widziałem problemu. Ale to łatwo sprawdzić, mam flaty do RGB, one mają po 8-12 sekund.

 

Poza tym sprawdzę trop podany przez wessela, dorobię darki. Niestety nie sprawdzę opcji z 2/3 studni, kamera jest już odkręcona z tuby :( - flaty które zrobiłem oscylują wokół 20.000, więc 1/3 studni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podobny efekt udało mi się ostatniu uzyskać używając nieprawidłowych biasów lub wcale ich nie używając - nie używając darków musisz używac prawidłowych bisaów

 

http://deepskystacker.free.fr/english/theory.htm

 

Flat-Field Frame Calibration

Each pixel in the CCD camera has a slightly different sensitivity to light. These sensitivity differences add another noise component to the image (known as flat-fielding error) unless steps are taken to compensate. While flat-fielding correction is important for achieving good quality images, it is absolutely essential for accurate photometric measurements.

With a bright background, any pixel-to-pixel variations in sensitivity are imprinted into the image; the more sensitive pixels show up as brighter dots. There are several common sources of flat-fielding variations. Typical CCD sensors have pixel-to-pixel variations on the order of 1%. Vignetting in the optical system can reduce the light flux at the corners of the sensor. Dust on optical surfaces near the sensor can cast shadows.

To create a flat-field frame, the optical system is illuminated by a uniform light source and an exposure is taken. To avoid non-linearity at the top and noise at the bottom, the exposure is usually chosen to get an average value of 30% to 50% of the saturation level. The flat-field is then renormalized by dividing each pixel into the average value in the array. Any pixel that is more sensitive will be assigned a number slightly below 1; any pixel that is less sensitive will be assigned a number slightly above 1. When this frame is multiplied by a raw image, it removes the sensitivity variations.

Flat-fielding must be done carefully. The entire aperture of the optical system must be evenly illuminated with light – if this is not done very carefully, then the flat-field will be wrong. Light leaks will ruin the calibration by adding unfocussed light that did not pass through the optical system. The flat-field pattern is different for each objective. Some sensors have significant flat-field variation as a function of wavelength (color). Changing the illumination levels usually affects the color temperature of the light source, requiring flat-fields and color balance adjustments to be repeated.

One simple approach for bright field microscopy is to remove the slide, and take images of the bright field. This is a good approach since the CCD sensor is illuminated in a fashion very similar to actual usage.

The flat-field frames themselves must be calibrated to remove bias, and for longer exposures dark correction must also be performed. It is essential that both the flat-field frames and light frames are properly bias corrected; otherwise the flat-field operation will not work correctly (mathematically, subtraction and division are not commutative). You can do this manually first, or just let MicroCCD do it automatically as part of the full calibration procedure.

Edytowane przez .zombi.
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robiłem tak jak rozmawialiśmy - auto-generate, wykasowałem też stare master biasy, a przy kalibrowaniu zaznaczyłem tylko grupę do danej klatki (temperatura i binning zgodne).

 

Wygląda na to, że zostały dwa tropy: za niski poziom flatów / brak darków. Ewentualnie dłuższe czasy naświetlania, ale to wyeliminuję sprawdzając flaty do RGB.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja tam widzę typowy problem migawki. To, że przy 3 sekundach nie widziałeś jej wpływu, to nie znaczy, że jej tu nie ma. Sygnał zapisywany jest w 16 bitach, a więc naprawdę jest dużo miejsca na jej wpływ. Przy 1 sekundzie migawka wpłynie w 40% na sygnał. Przy 3 sekundach wpłynie np. 5%, a przy 10 sekundach w 1%. Nawet ta ostatnia wartość przy stackowaniu i potem stretchingu może być fundamentalnie zła, mimo, że 1% na pewno nie zobaczysz na pojedynczej klatce.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tym bardziej, że QHY ma ekstremalnie "wolną" migawkę. To nie jest shutter symetryczny, szybki, ale zwykła "zasłonka". 3-5 sekund to ja musiałem dawać opóźnienia, ale w FLI ProLine, gdzie jest shutter z totalnie górnej półki, 6 listkowy, szybki. Przy czymś takim, jak masz u siebie, to ja bym nie schodził poniżej 10 sek.

 

rubber_shutter_stop01.JPG

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zombi ja do tej kamerki wcześniej nie robiłem flatów, jakoś sie nie złożyło :) Pechowy zbieg okoliczności... jak zrobiłem pierwszy komplet i źle się odjęły to zwaliłem winę na złe lighty z mega zaświetlonej miejscówki (akurat robiłem testowe Ha w pobliżu LED'owego morza), potem na złą konfigurację ustawień kamerki, dopiero teraz na spokojnie z dobrym materiałem z RODOS, z dobrymi driverami i ustawieniami stwierdziłem, że coś jest jednak mocno nie tak :D

 

Nie pamiętam czy wcześniej był ten pasek. Na klatce light tego nie ma. Mam taką opcję w ustawieniach "Include Overscan Area in image" ale z tego co wyczytałem to dotyczy prawej i lewej strony klatki.

 

Sporo korekt przede mną - wydłużyć czas naświetlania żeby wyeliminować wpływ ruchu migawki, sprawdzić wyższy poziom ADU, dodać darki do kalibracji.

 

Już teraz bardzo dziękuję wszystkim za aktywną pomoc oraz wsparcie jakie jednocześnie dostałem na PW :)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Q: What is overscan correction in the ASCOM driver?

A: When an image is taken using 0s exposure, it consists of 3 main parts, an overscan level (the mean level of all pixels - varies depending upon temperature and time), bias (the individual pixel-to-pixel variations) and read-out noise. Each CCD has an overscan region (which is an extra set of pixels down one or more 25 | P a g e sides) and give a measure of the average signal value that is introduced when the CCD image is read. This overscan level should be subtracted from your image. To do this, you can check the “Perform Overscan Correction” in the ASCOM dialog box and the driver will do this automatically. If applying overscan correction, you should also use a Pedestal value to ensure that no pixel value ends up as zero once the overscan correction has been done.

 

No to chyba należało by raczej włączyć overscan correction ?!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak naświetlaleś te flaty ?

 

Ps. Juz doczytałem - flatownica przez białe kartki.

Z moich skromnych doświadczeń wynika że podobne problemy u mnie zawsze wynikały z niedostosowania flata do lighta wskutek innych warunków / sposobu naświetlenia - czyli po prostu innej winiety na flacie i L-ce. Nie wynikały natomiast z braku biasów czy darków podczas kalibracji.

Edytowane przez Duser
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.