Jump to content
Sign in to follow this  
Selmak

Sterownik silnika krokowego.(problem)

Recommended Posts

Witam.

Będzie to sprawa typowo techniczna nie związana z software.

Budując focuser na protokole moonlite pod sterownik indi_moonlite_focus dla Linuxa oparty o arduino uno napotykam na problem z sterownikiem silnika krokowego reprap a4988.(wersja zielona)

Kilka obrazków poglądowych.

 

Reprap-A4988-stepper-motor-driver-3D-Printer-heat-sink-with-sticker-prayogindia.jpg.bca414dda44a5c272f949faad9b2870e.jpgpololu-a4988-sterownik-silnika-krokowego-reprap-35v2a.jpg.8cb490eff95382c66d2d2b3a6513f0b7.jpgbig_ARD-6332-2.jpg.13a01513ebe6355270ebcdd4a872feca.jpg

VDD (zasilanie sterownika) mam podpięte pod 3.3v i gnd arduino

Dodatkowo jest opcja między pinami zasilania umieszczenia kondensatora 47uF dla ochrony sterownika, lecz nie jest wymagana do samego działania.

 

Problem objawia się podczas podłączania zasilania silnika krokowego.

Podczas podłączania VMOT pod +12v oraz GND - (uziemienie) z zasilacza np. 12v 5A dioda na zasilaczu gaśnie (nie daje prądu) a przewody się grzeją..dzieje się tak gdy podłącze jaki kolwiek zasilacz.

Nie jest to wina sterownika że zepsuty, kupiłem takich kilka i każdy wykazuje ten sam objaw.

Na sterowniku znajduje się potencjometr którym regulacja nie zmienia sytuacji.

Problem nie występuje..i sterownik działa prawidłowo gdy podłączę jego + pod pin Vn ( jest tam 11.54v) płytki arduino a - pod gnd.. Niestety to nie rozwiązuje problemu ponieważ powoduje szybkie i mocne nagrzewanie się płytki arduino, przez co najprawdopodobniej ją bym przepalił.c648b7970ccd13546ad6c31d0f212c0e.jpg.9f0f44213ebb01e26f3440e4d6d88663.jpg

Skończyły mi się pomysły.

Załączam pełen schemat.

 

schematic.jpg.bbbd0d5577e2cbb16af24eb187d7547b.jpg

W razie pytań udzielę odpowiedzi.

Szukam rozwiązania jak bezproblemowy sposób zasilić ten sterownik.

Pozdrawiam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Potencjometr regulujesz zwykłym śrubokrętem? Na tych sterownikach potencjometr jest często w całości metalowy i jak na włączonym zasilaniu regulujesz prąd sterownika, to możesz zewrzeć potencjometr i upalić driver. Najlepiej regulować ten potencjometr czymś plastikowym ;)

A co do układu i grzania - na bank masz gdzieś zwarcie :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
24 minuty temu, sidiouss napisał:

Potencjometr regulujesz zwykłym śrubokrętem? Na tych sterownikach potencjometr jest często w całości metalowy i jak na włączonym zasilaniu regulujesz prąd sterownika, to możesz zewrzeć potencjometr i upalić driver. Najlepiej regulować ten potencjometr czymś plastikowym ;)

A co do układu i grzania - na bank masz gdzieś zwarcie :)

Na włączonym zasilaniu tego nie robiłem.

Tu na zdjęciach nowy przed chwila ze sklepu kupiony..efekt ten sam..jeśli coś jakoś zwiera no to raczej nie powoduje ja tego.

Co do gniazda dc mam pewność że plus z minusem jest dobrze polutowany..zawsze sprawdzam miernikiem. i znam te gniazda używam ich już dość długo.

Reszty nie podłączam (płytki termomoetru itp.) nie ma to sensu jeśli samo serce focusera nie działa.

Polecono mi zastosować kondensator elektrolityczny 16v 1000uF miedzy przewody zasilania..według tej osoby rozwiąże to problem..po lutuje go i dam znać.

IMG_20181222_110649.thumb.jpg.28e59d76c9e514fa0d78ab64d52d1f0c.jpg

IMG_20181222_110635.thumb.jpg.ecd065968bb0ee547cfef8cf2e423db9.jpgIMG_20181222_110703.thumb.jpg.edddb0ceec97dfa445d582cc2b18e20d.jpgIMG_20181222_110715.thumb.jpg.a459d8d11ef21c105d9a0943f4df5eca.jpg

Edited by Selmak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Potencjometr służy do regulowania maksymalnego natężenia podawanego na silnik, kręcenie nim nic Ci nie da. Czy ja dobrze widzę, czy masz błędnie podłączoną  polaryzację w gnieździe DC? Układając gniazdo tak, że mamy złącza na godzinach 9, 6 i 3, to na 3 powinien być plus, a na 6 masa, a masz na odwrót. Niestety na płytce nie widać zabezpieczenia przed podłączeniem polaryzacji na odwrót, a sam A4988 również nie ma. Mogłeś niestety uwalić kontroler :)

 

Jak już uruchomisz projekt, to wymień te przewody zasilające na grubsze, a złącza na lutowane wprost do tych goldpinów. Użyte przez Ciebie nadają się jedynie do przesyłania sygnałów i niewielkich prądów. Przy 1A będą powodowały spore spadki napięcia.

Edited by lkosz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeśli chodzi o kondensator elektrolityczny, przylutuj go jak najbliżej pinów VMOT i GND płytki sterownika (najlepiej wprost do pinów płytki). Wartość pojemności nie jest krytyczna od 100 uF wzwyż ale powinien to być raczej kondensator o niskiej rezystancji wewnętrznej tzw. low ESR.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sprawdz czy zasilania silnikow nie podlaczyles odwrotnie (+ zamieniony z -). Mialem takie same objawy i taka przyczyne.

 

Brusik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Panowie czytajcie poprzednie posty ze zrozumieniem, przecież napisał, że sterownik po podpięciu do zasilania arduino działa prawidłowo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jakiś czas temu też składałem krokowca z takim driverem i o ile dobrze pamiętam, jak Sleep i Reset nie były połączone to nic nie działało, więc mam je połączone.

Ale mimo wszystko bym podłączył zasilacz do tej wtyczki i zmierzył na tych cieniutkich kabelkach, czy polaryzacja jest dobra.

Ludzie całe życie mówią najprostszą rzecz, w lewo i w prawo, a i tak bardzo często się mylą :-)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oczywiście wszystko jeszcze raz sprawdze.

Co do potencjometru to przez szkło powiększające widzę szczelinę wiec chyba tam nie zwiera.

Tak z przewodami masz rację te są tylko na szybko.w planach dam 0.50.

Ok kondensator dam blisko.

Wieczorem polutuje i zobaczymy co i jak.....

 

Edit: test na polaryzacje zaliczony...więc to jest dobrze.

IMG_20181222_180820.thumb.jpg.d03859cfbbb80a202ac9bf8d143c0f34.jpg

 

Edited by Selmak

Share this post


Link to post
Share on other sites

No dobra.. zalutowałem kable 0.50 i kondensator 220uF niestety się  nic nie zmieniło..gdzieś jest zwarcie jak piszecie..jak mogę to sprawdzić namacalnie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

W multimetrze przełącz na symbol diody/pikania i przy wyłączonym zasilaniu podepnij czarną sondę do masy (-) i czerwoną sondą sprawdzaj po kolei piny, zaczynając od zasilania. Gdzie piknie i wyświetli 0 na lcd - masz zwarcie. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wracając do schematu elektrycznego z pierwszego postu. Dobrym zwyczajem jest podciąganie pinów sterujących danym układem do masy lub zasilania, aby wymusić na nich dany stan logiczny (0 lub 1, w zależności od konfiguracji). 

Piny takie jak MS1, MS2, MS3, SLEEP, RESET, ENABLE, powinny być obsługiwane przez arduino, a jeśli program jeszcze na arduino nie działa, to powinno się wymusić odpowiednie stany logiczne np. nreset czy sleep przy użyciu rezystora 10k. 

Najlepiej wczytać się w data sheet producenta i nie ma opcji żeby nie ruszyło. 

Ja mam te drivery przy swoim eq3, przy focuserze, przy drukarce 3D i frezarce i wszystko działa i się nie grzeje bez powodu. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oba piny GND sprawdzone i konfrontowane z pozostałymi pinami, na każdym ta sama wartość 5.42 również na potencjometrze. Zero piszczenia.

Edited by Selmak

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuty temu, sidiouss napisał:

Wracając do schematu elektrycznego z pierwszego postu. Dobrym zwyczajem jest podciąganie pinów sterujących danym układem do masy lub zasilania, aby wymusić na nich dany stan logiczny (0 lub 1, w zależności od konfiguracji). 

Piny takie jak MS1, MS2, MS3, SLEEP, RESET, ENABLE, powinny być obsługiwane przez arduino, a jeśli program jeszcze na arduino nie działa, to powinno się wymusić odpowiednie stany logiczne np. nreset czy sleep przy użyciu rezystora 10k. 

Najlepiej wczytać się w data sheet producenta i nie ma opcji żeby nie ruszyło. 

Ja mam te drivery przy swoim eq3, przy focuserze, przy drukarce 3D i frezarce i wszystko działa i się nie grzeje bez powodu. 

Po złożeniu z płytką i zasilaniu wszystkiego z płytki, płytka oczywiście się nagrzewa ale sam focuser pracuje prawidłowo jeśli chodzi o funkcjonalność.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuty temu, Selmak napisał:

Oba piny GND sprawdzone i konfrontowane z pozostałymi pinami, na każdym ta sama wartość 5.42 również na potencjometrze. Zero piszczenia.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

A to ty zasilasz płytkę z jednego zasilacza a sterownik silnika z innego czy wszystko z jednego?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osobno silnik.. Bo na sam sterownik i termometr wystarczy zasilanie z samego kabla usb.

Edited by Selmak

Share this post


Link to post
Share on other sites

To wydaje mi się ze tu leży problem , spróbuj zasilić to z jednego źródła i zobacz czy nie będzie ci się grzało.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Będzie jak diabli, wspomniałem o tym w pierwszym poście.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chodziło mi o zasilanie Z zasilacza arduino oraz sterownika , w ten sposob. Sorry za malowanie w paincie ale nie mam  na tym komputerze Eagla do schematów.

ardu.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

No właśnie - co w arduino się grzeje? Układ lm7805 czy sam procesor? Jeśli lm7805, to będzie się grzal jak diabli, bo za dużo prądu z niego ciagniesz, masz spadek napięcia równy 7V i mnożąc to razy pobierany prąd masz moc wydzielaną na stabilizatorze.

Edit: układ am1117 czy jakoś tak :)

Edited by sidiouss
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jesli zasilasz to z samej plytki arduino to nie dziw sie ze ci ona sie grzeje , ten stabilizator 3.3V który jest na płytce ma tylko 150mA wydajnosci, a ten 5V ma tylko 800mA.

Share this post


Link to post
Share on other sites
32 minuty temu, Szychor napisał:

Chodziło mi o zasilanie Z zasilacza arduino oraz sterownika , w ten sposob. Sorry za malowanie w paincie ale nie mam  na tym komputerze Eagla do schematów.

ardu.jpg

Tak to mam..tyle że 3.3v bo 5v zasila termometr. sterownik może pracować na 3v-5.5v więc tu pasuje... co do sterownika to podpiełem inny zasilacz i zdaje się pracować z tym że na 3 z 4 pinów mam zasilanie 12v a na czwartym tylko 0.4v..i silnik krokowy przemykuje...(kręci się ale nie przeskakują zębatki..czy to przez to? czy może coś nie tak w podłączeniu silnika?

Temat grzania arduino odstawmy bo nie zamierzam katować tej płytki..musi działać silnik na zewnętrznym zasilaniu.

Edited by Selmak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeśli słychać stukanie w silniku a on sam się nie kręci, to albo zbyt mały prąd jest ustawiony potencjometrem i gubi kroki albo co bardziej prawdopodobne źle napisana obsługa sterowania silnikiem (zakładam, że uzwojenia podłączone poprawnie) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Our picks

    • Zdjęcie Czarnej Dziury - dzisiaj o 15:00
      Pamiętajcie, że dzisiaj o 15:00 poznamy obraz Czarnej Dziury. Niezależnie od tego, jak bardzo będzie ono spektakularne (lub wręcz przeciwnie - parę pikseli), trzeba pamiętać, że to ogromne, wręcz niewyobrażalne, osiągnięcie cywilizacji. Utrwalić coś tak odległego i małego kątowo, do tego wykorzystując mega sprytny sposób (interferometria radiowa), ...no po prostu niewyobrażalne. EHT to przecież wirtualny teleskop wielkości planety. Proste?
        • Love
        • Like
      • 141 replies
    • Amatorska spektroskopia supernowych - ważne obserwacje klasyfikacyjne
      Poszukiwania i obserwacje supernowych w innych galaktykach zajmuje wielu astronomów, w tym niemałą grupę amatorów (może nie w naszym kraju, ale mam nadzieję, że pomału będzie nas przybywać). Odkrycie to oczywiście pierwszy etap, ale nie mniej ważne są kolejne - obserwacje fotometryczne i spektroskopowe.
        • Like
      • 4 replies
    • Odszedł od nas Janusz Płeszka
      Wydaje się nierealne, ale z kilku źródeł informacja ta zdaje się być potwierdzona. Odszedł od nas człowiek, któremu polskiej astronomii amatorskiej możemy zawdzięczyć tak wiele... W naszym hobby każdy przynajmniej raz miał z nim styczność. Janusz Płeszka zmarł w wieku 52 lat.
        • Sad
      • 163 replies
    • Małe porównanie mgławic planetarnych
      Postanowiłem zrobić taki kolaż będący podsumowaniem moich tegorocznych zmagań z mgławicami planetarnymi a jednocześnie pokazujący różnice w wielkości kątowe tych obiektów.
      Wszystkie mgławice na tej składance prezentowałem i opisywałem w formie odrębnych tematów na forum więc nie będę się rozpisywał o każdym obiekcie z osobna - jak ktoś jest zainteresowany szczegółami bez problemu znajdzie fotkę danej mgławicy na forum.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 22 replies
    • SN 2018hhn - "polska" supernowa w UGC 12222
      Dziś mam przyjemność poinformować, że jest już potwierdzenie - obserwacja spektroskopowa wykonana na 2-metrowym Liverpool Telescope (La Palma, Wyspy Kanaryjskie). Okazuje się, że mamy do czynienia z supernową typu Ia. Poniżej widmo SN 2018hhn z charakterystyczną, silną linią absorpcyjną SiII.
        • Thanks
        • Like
      • 11 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.