Skocz do zawartości
Selmak

Sterownik silnika krokowego.(problem)

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Będzie to sprawa typowo techniczna nie związana z software.

Budując focuser na protokole moonlite pod sterownik indi_moonlite_focus dla Linuxa oparty o arduino uno napotykam na problem z sterownikiem silnika krokowego reprap a4988.(wersja zielona)

Kilka obrazków poglądowych.

 

Reprap-A4988-stepper-motor-driver-3D-Printer-heat-sink-with-sticker-prayogindia.jpg.bca414dda44a5c272f949faad9b2870e.jpgpololu-a4988-sterownik-silnika-krokowego-reprap-35v2a.jpg.8cb490eff95382c66d2d2b3a6513f0b7.jpgbig_ARD-6332-2.jpg.13a01513ebe6355270ebcdd4a872feca.jpg

VDD (zasilanie sterownika) mam podpięte pod 3.3v i gnd arduino

Dodatkowo jest opcja między pinami zasilania umieszczenia kondensatora 47uF dla ochrony sterownika, lecz nie jest wymagana do samego działania.

 

Problem objawia się podczas podłączania zasilania silnika krokowego.

Podczas podłączania VMOT pod +12v oraz GND - (uziemienie) z zasilacza np. 12v 5A dioda na zasilaczu gaśnie (nie daje prądu) a przewody się grzeją..dzieje się tak gdy podłącze jaki kolwiek zasilacz.

Nie jest to wina sterownika że zepsuty, kupiłem takich kilka i każdy wykazuje ten sam objaw.

Na sterowniku znajduje się potencjometr którym regulacja nie zmienia sytuacji.

Problem nie występuje..i sterownik działa prawidłowo gdy podłączę jego + pod pin Vn ( jest tam 11.54v) płytki arduino a - pod gnd.. Niestety to nie rozwiązuje problemu ponieważ powoduje szybkie i mocne nagrzewanie się płytki arduino, przez co najprawdopodobniej ją bym przepalił.c648b7970ccd13546ad6c31d0f212c0e.jpg.9f0f44213ebb01e26f3440e4d6d88663.jpg

Skończyły mi się pomysły.

Załączam pełen schemat.

 

schematic.jpg.bbbd0d5577e2cbb16af24eb187d7547b.jpg

W razie pytań udzielę odpowiedzi.

Szukam rozwiązania jak bezproblemowy sposób zasilić ten sterownik.

Pozdrawiam.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zwarcie gdzieś masz. Pokaż zdjęcia tego, co zmontowałeś ;) bo najwyraźniej nie to, co na schemacie ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Potencjometr regulujesz zwykłym śrubokrętem? Na tych sterownikach potencjometr jest często w całości metalowy i jak na włączonym zasilaniu regulujesz prąd sterownika, to możesz zewrzeć potencjometr i upalić driver. Najlepiej regulować ten potencjometr czymś plastikowym ;)

A co do układu i grzania - na bank masz gdzieś zwarcie :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
24 minuty temu, sidiouss napisał:

Potencjometr regulujesz zwykłym śrubokrętem? Na tych sterownikach potencjometr jest często w całości metalowy i jak na włączonym zasilaniu regulujesz prąd sterownika, to możesz zewrzeć potencjometr i upalić driver. Najlepiej regulować ten potencjometr czymś plastikowym ;)

A co do układu i grzania - na bank masz gdzieś zwarcie :)

Na włączonym zasilaniu tego nie robiłem.

Tu na zdjęciach nowy przed chwila ze sklepu kupiony..efekt ten sam..jeśli coś jakoś zwiera no to raczej nie powoduje ja tego.

Co do gniazda dc mam pewność że plus z minusem jest dobrze polutowany..zawsze sprawdzam miernikiem. i znam te gniazda używam ich już dość długo.

Reszty nie podłączam (płytki termomoetru itp.) nie ma to sensu jeśli samo serce focusera nie działa.

Polecono mi zastosować kondensator elektrolityczny 16v 1000uF miedzy przewody zasilania..według tej osoby rozwiąże to problem..po lutuje go i dam znać.

IMG_20181222_110649.thumb.jpg.28e59d76c9e514fa0d78ab64d52d1f0c.jpg

IMG_20181222_110635.thumb.jpg.ecd065968bb0ee547cfef8cf2e423db9.jpgIMG_20181222_110703.thumb.jpg.edddb0ceec97dfa445d582cc2b18e20d.jpgIMG_20181222_110715.thumb.jpg.a459d8d11ef21c105d9a0943f4df5eca.jpg

Edytowane przez Selmak

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Potencjometr służy do regulowania maksymalnego natężenia podawanego na silnik, kręcenie nim nic Ci nie da. Czy ja dobrze widzę, czy masz błędnie podłączoną  polaryzację w gnieździe DC? Układając gniazdo tak, że mamy złącza na godzinach 9, 6 i 3, to na 3 powinien być plus, a na 6 masa, a masz na odwrót. Niestety na płytce nie widać zabezpieczenia przed podłączeniem polaryzacji na odwrót, a sam A4988 również nie ma. Mogłeś niestety uwalić kontroler :)

 

Jak już uruchomisz projekt, to wymień te przewody zasilające na grubsze, a złącza na lutowane wprost do tych goldpinów. Użyte przez Ciebie nadają się jedynie do przesyłania sygnałów i niewielkich prądów. Przy 1A będą powodowały spore spadki napięcia.

Edytowane przez lkosz

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o kondensator elektrolityczny, przylutuj go jak najbliżej pinów VMOT i GND płytki sterownika (najlepiej wprost do pinów płytki). Wartość pojemności nie jest krytyczna od 100 uF wzwyż ale powinien to być raczej kondensator o niskiej rezystancji wewnętrznej tzw. low ESR.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Sprawdz czy zasilania silnikow nie podlaczyles odwrotnie (+ zamieniony z -). Mialem takie same objawy i taka przyczyne.

 

Brusik

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Panowie czytajcie poprzednie posty ze zrozumieniem, przecież napisał, że sterownik po podpięciu do zasilania arduino działa prawidłowo.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jakiś czas temu też składałem krokowca z takim driverem i o ile dobrze pamiętam, jak Sleep i Reset nie były połączone to nic nie działało, więc mam je połączone.

Ale mimo wszystko bym podłączył zasilacz do tej wtyczki i zmierzył na tych cieniutkich kabelkach, czy polaryzacja jest dobra.

Ludzie całe życie mówią najprostszą rzecz, w lewo i w prawo, a i tak bardzo często się mylą :-)

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście wszystko jeszcze raz sprawdze.

Co do potencjometru to przez szkło powiększające widzę szczelinę wiec chyba tam nie zwiera.

Tak z przewodami masz rację te są tylko na szybko.w planach dam 0.50.

Ok kondensator dam blisko.

Wieczorem polutuje i zobaczymy co i jak.....

 

Edit: test na polaryzacje zaliczony...więc to jest dobrze.

IMG_20181222_180820.thumb.jpg.d03859cfbbb80a202ac9bf8d143c0f34.jpg

 

Edytowane przez Selmak

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No dobra.. zalutowałem kable 0.50 i kondensator 220uF niestety się  nic nie zmieniło..gdzieś jest zwarcie jak piszecie..jak mogę to sprawdzić namacalnie?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W multimetrze przełącz na symbol diody/pikania i przy wyłączonym zasilaniu podepnij czarną sondę do masy (-) i czerwoną sondą sprawdzaj po kolei piny, zaczynając od zasilania. Gdzie piknie i wyświetli 0 na lcd - masz zwarcie. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wracając do schematu elektrycznego z pierwszego postu. Dobrym zwyczajem jest podciąganie pinów sterujących danym układem do masy lub zasilania, aby wymusić na nich dany stan logiczny (0 lub 1, w zależności od konfiguracji). 

Piny takie jak MS1, MS2, MS3, SLEEP, RESET, ENABLE, powinny być obsługiwane przez arduino, a jeśli program jeszcze na arduino nie działa, to powinno się wymusić odpowiednie stany logiczne np. nreset czy sleep przy użyciu rezystora 10k. 

Najlepiej wczytać się w data sheet producenta i nie ma opcji żeby nie ruszyło. 

Ja mam te drivery przy swoim eq3, przy focuserze, przy drukarce 3D i frezarce i wszystko działa i się nie grzeje bez powodu. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Oba piny GND sprawdzone i konfrontowane z pozostałymi pinami, na każdym ta sama wartość 5.42 również na potencjometrze. Zero piszczenia.

Edytowane przez Selmak

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
3 minuty temu, sidiouss napisał:

Wracając do schematu elektrycznego z pierwszego postu. Dobrym zwyczajem jest podciąganie pinów sterujących danym układem do masy lub zasilania, aby wymusić na nich dany stan logiczny (0 lub 1, w zależności od konfiguracji). 

Piny takie jak MS1, MS2, MS3, SLEEP, RESET, ENABLE, powinny być obsługiwane przez arduino, a jeśli program jeszcze na arduino nie działa, to powinno się wymusić odpowiednie stany logiczne np. nreset czy sleep przy użyciu rezystora 10k. 

Najlepiej wczytać się w data sheet producenta i nie ma opcji żeby nie ruszyło. 

Ja mam te drivery przy swoim eq3, przy focuserze, przy drukarce 3D i frezarce i wszystko działa i się nie grzeje bez powodu. 

Po złożeniu z płytką i zasilaniu wszystkiego z płytki, płytka oczywiście się nagrzewa ale sam focuser pracuje prawidłowo jeśli chodzi o funkcjonalność.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
2 minuty temu, Selmak napisał:

Oba piny GND sprawdzone i konfrontowane z pozostałymi pinami, na każdym ta sama wartość 5.42 również na potencjometrze. Zero piszczenia.

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A to ty zasilasz płytkę z jednego zasilacza a sterownik silnika z innego czy wszystko z jednego?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Osobno silnik.. Bo na sam sterownik i termometr wystarczy zasilanie z samego kabla usb.

Edytowane przez Selmak

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To wydaje mi się ze tu leży problem , spróbuj zasilić to z jednego źródła i zobacz czy nie będzie ci się grzało.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Będzie jak diabli, wspomniałem o tym w pierwszym poście.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Chodziło mi o zasilanie Z zasilacza arduino oraz sterownika , w ten sposob. Sorry za malowanie w paincie ale nie mam  na tym komputerze Eagla do schematów.

ardu.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No właśnie - co w arduino się grzeje? Układ lm7805 czy sam procesor? Jeśli lm7805, to będzie się grzal jak diabli, bo za dużo prądu z niego ciagniesz, masz spadek napięcia równy 7V i mnożąc to razy pobierany prąd masz moc wydzielaną na stabilizatorze.

Edit: układ am1117 czy jakoś tak :)

Edytowane przez sidiouss
  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jesli zasilasz to z samej plytki arduino to nie dziw sie ze ci ona sie grzeje , ten stabilizator 3.3V który jest na płytce ma tylko 150mA wydajnosci, a ten 5V ma tylko 800mA.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
32 minuty temu, Szychor napisał:

Chodziło mi o zasilanie Z zasilacza arduino oraz sterownika , w ten sposob. Sorry za malowanie w paincie ale nie mam  na tym komputerze Eagla do schematów.

ardu.jpg

Tak to mam..tyle że 3.3v bo 5v zasila termometr. sterownik może pracować na 3v-5.5v więc tu pasuje... co do sterownika to podpiełem inny zasilacz i zdaje się pracować z tym że na 3 z 4 pinów mam zasilanie 12v a na czwartym tylko 0.4v..i silnik krokowy przemykuje...(kręci się ale nie przeskakują zębatki..czy to przez to? czy może coś nie tak w podłączeniu silnika?

Temat grzania arduino odstawmy bo nie zamierzam katować tej płytki..musi działać silnik na zewnętrznym zasilaniu.

Edytowane przez Selmak

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli słychać stukanie w silniku a on sam się nie kręci, to albo zbyt mały prąd jest ustawiony potencjometrem i gubi kroki albo co bardziej prawdopodobne źle napisana obsługa sterowania silnikiem (zakładam, że uzwojenia podłączone poprawnie) 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Polecana zawartość

    • Odszedł od nas Janusz Płeszka
      Wydaje się nierealne, ale z kilku źródeł informacja ta zdaje się być potwierdzona. Odszedł od nas człowiek, któremu polskiej astronomii amatorskiej możemy zawdzięczyć tak wiele... W naszym hobby każdy przynajmniej raz miał z nim styczność. Janusz Płeszka zmarł w wieku 52 lat.
        • Smutny
      • 156 odpowiedzi
    • Małe porównanie mgławic planetarnych
      Postanowiłem zrobić taki kolaż będący podsumowaniem moich tegorocznych zmagań z mgławicami planetarnymi a jednocześnie pokazujący różnice w wielkości kątowe tych obiektów.
      Wszystkie mgławice na tej składance prezentowałem i opisywałem w formie odrębnych tematów na forum więc nie będę się rozpisywał o każdym obiekcie z osobna - jak ktoś jest zainteresowany szczegółami bez problemu znajdzie fotkę danej mgławicy na forum.
        • Lubię
      • 20 odpowiedzi
    • SN 2018hhn - "polska" supernowa w UGC 12222
      Dziś mam przyjemność poinformować, że jest już potwierdzenie - obserwacja spektroskopowa wykonana na 2-metrowym Liverpool Telescope (La Palma, Wyspy Kanaryjskie). Okazuje się, że mamy do czynienia z supernową typu Ia. Poniżej widmo SN 2018hhn z charakterystyczną, silną linią absorpcyjną SiII.
        • Dziękuję
      • 11 odpowiedzi
    • Zbiórka: Obserwatorium do poszukiwania nowych planet pozasłonecznych
      W związku z sąsiednim wątkiem o zasadach przyjmowania stypendiów, po Waszej radzie zdecydowałem się założyć zbiórkę crowdfundingową na portalu zrzutka.pl. W tym wątku będę informował o wszelkich aktualizacjach, przychodzących także po zakończeniu.
        • Dziękuję
        • Lubię
      • 85 odpowiedzi
    • Mamy polską zmienną z zaćmieniowym dyskiem protoplanetarnym
      W ten weekend, korzystając z danych ASAS-SN (All Sky Automated Survey for Supernovae), wykryłem nieznaną do tej pory zmienną typu R Coronae Borealis. To jedna z najrzadszych typów gwiazd zmiennych - do tej pory odnaleziono zaledwie ~150. Ich poszukiwanie nie należy do najprostszych, gdyż swoimi wskaźnikami barwy (B-V, J-K etc.) nie wyróżniają się zbytnio, dlatego szybciej jest przeszukać krzywe blasku.
      • 20 odpowiedzi
×

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.