Skocz do zawartości

Składanie planet


Misza

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, czy ktoś mógłby rozwiać moje wątpliwości co do składanie kolorowych zdjęć planet z kamery mono. Obecnie robię fotki mono. Zebrany materiał wrzucam do pippa, potem stakuję w autostakkerze, "podciągam" suwakami w registaxie i na koniec wyostrzam (i zwykle lekko przyciemniam) w Ps. Przykład poniżej. Czy dobrze rozumiem że aby uzyskać kolorowe foto musze zebrać aviki kamerą z poszczególnymi filtrami (czerwień, zieleń, niebieski) oraz avik lumi bez kolorowego filtra. Każdy z tych avików winien być oddzielnie zestakowany i obrobiony jak wyżej zaś na koniec złożone z tego kolorowe zdjęcie ? Obecnie aviki do zdjęć mono robię z filtrem czerwonym gso #25 co daje nieco lepszy szczegół, czy taki avik może być wykorzystany jako ów avik dla kanału czerwonego ? Czy jeśli tak to avik lumi również mogę zrobić z tym filtrem (czyli de facto będzie to ten sam avi) ?

Jupiter 11.08.jpg

Edytowane przez Misza
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, Misza napisał:

Czy dobrze rozumiem że aby uzyskać kolorowe foto musze zebrać aviki kamerą z poszczególnymi filtrami (czerwień, zieleń, niebieski) oraz avik lumi bez kolorowego filtra.

Dokładnie tak, w przypadku Jowisza najlepiej zbierać kanały RGB oraz IR w odstępach max 30-40s między kanałami. Wtedy nie trzeba będzie derotować avików. Dla Marsa może być to nieco dłużej - powiedzmy 1-2 minuty odstępu między kanałami max. Oczywiście wiele zależy od ogniskowej i seeingu ale można traktować te wartości jako dobry punkt wyjścia.

 

12 minut temu, Misza napisał:

 Każdy z tych avików winien być oddzielnie zestakowany i obrobiony jak wyżej zaś na koniec złożone z tego kolorowe zdjęcie ? 

Tak, stackujemy oddzielnie i obrabiamy - ale tylko dekonwolucja i ostrzenie bez ingerencji krzywymi. Jeśli robisz ostrzenie przez unsharp mask to z identycznymi lub bardzo zbliżonymi parametrami dla każdego kanału. Inaczej z kolorów wyjdzie misz-masz :)

Potem bawimy się finalnym zdjęciem RGB według uznania.

14 minut temu, Misza napisał:

 Obecnie aviki do zdjęć mono robię z filtrem czerwonym gso #25 co daje nieco lepszy szczegół, czy taki avik może być wykorzystany jako ów avik dla kanału czerwonego ? Czy jeśli tak to avik lumi również mogę zrobić z tym filtrem (czyli de facto będzie to ten sam avi) ?

Jako luminancję można użyć kanału R - jest to nawet zalecane chociaż w przypadku Jowisza zaburza dość mocno detal i kolor ostatecznej fotki. W przypadku Marsa sprawdza się wyśmienicie ponieważ tam detal pochodzi głównie z kanału R

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

34 minuty temu, Lukasz83 napisał:

Jako luminancję można użyć kanału R - jest to nawet zalecane chociaż w przypadku Jowisza zaburza dość mocno detal i kolor ostatecznej fotki. W przypadku Marsa sprawdza się wyśmienicie ponieważ tam detal pochodzi głównie z kanału R

Ok ale wtedy ten avik lumi i avik dla kanału R to ten sam materiał będzie czyli zbieram o jeden avik mniej (3 zamiast 4) ?

Edytowane przez Misza
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie jeszcze jakie w jakie filtry powinienem się zaopatrzyć. Jako IR pass używam zwykłego filtra czerwonego gso #25 jako jaśniejszego niż klasyczny blokujący wszystko poniżej 685.

Czy taki filtr będzie dobry jako luminacja i R ?

Czy wystarczy w tej sytuacji abym dokupił sobie zwykłe dwa filtry niebieski i zielony takie jak te - https://deltaoptical.pl/filtr-do-gso-zielony-56-1-25-quot?from=listing

Czy raczej nalezy zaopatrzeć się w coś w tym stylu - https://teleskopy.pl/product_info.php?cPath=32_47_105&products_id=4485&lunety=Zestaw filtr w ZWO LRGB 1 25 , chociaż z tego zestawu wykorzystam chyba tylko filtry B i G bo mój czerwony będzie jak rozumiem chyba lepszy od tego L- IR cut który jest w zestawie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do składania koloru wykorzystujemy filtry RGB takie jak te:

https://teleskopy.pl/product_info.php?cPath=32_47_105&products_id=4485&lunety=Zestaw filtr w ZWO LRGB 1 25

lub lepsze (te z linku to akurat mega budżetowa półka).

Dla mnie osobiście złoty standard jakość/cena to filtry LRGB Baadera.

Generalnie tutaj wygląda to tak samo jak w fotografii DS. Trzeba też uważać, żeby filtry kolorowe nie przeciekały w podczerwieni i w UV.

 

Zwykłe kolorowe puszczają różne pasma i kolor będzie , ale jaki to trudno przewidzieć. 

Ja jako luminancję używałbym IR685nm od Baadera lub jeszcze lepiej Astronomik Pro Planet 742nm

Czerwony gso #25 będzie lepszy do luminancji od filtra L z zestawu ZWO lub Baader ale będzie dużo gorszy (jakościowo) od filtra R z tych zestawów.

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, ostatnie pytanie, czym składać kanały ? Mam starego PS 7.0 i jakoś nie ogarniam składania RGB a wszystkie tutoriale w sieci dotyczą nowszego Ps. Warto się na niego przesiąść czy pójść w coś zupełnie innego ? Nie jestem komputerowcem i cenie sobie programy najprostsze w obsłudze....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Są dwie metody, ja osobiście kanał L uzyskuję albo w paśmie R albo z filtrami IR-pass (znacznie zmniejszają perturbacje seeingowe, ale niestety są dość "ciemne" i nastepuje w nich uwypuklenie głównie ciemnych partii obrazu, wymagają też innych, gorszych parametrów nagrywania (dłuższe ekspozycje aby uzyskać dobry poziom naświetlenia).

Kolor składam z małej ilości klatek RGB (np. w prostym programie fitswork) i nie wyostrzam takiego materiału a nawet często stosuje celowe rozmycie.

W PS mieszam po prostu L z RGB na zasadzie ustawienia krycia layersów tylko poprzez funkcję "kolor" - nie ma wówczas utraty szczegółów uzyskanych z L.

 

Druga metoda to próba uzyskania max. szczegółu z RGB i mieszanie materiału z L standartowym sposobem czyli funkcja "normal".

 

Najwięcej tzw. "szczegółu można wydobyć poprzez zastosowanie do luminacji filtra R lub innego o przepustowosci ok. 750 nm,

ale wymaga to dobrych waruków seeingowych.

 

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, Lysy napisał:

Są dwie metody, ja osobiście kanał L uzyskuję albo w paśmie R albo z filtrami IR-pass (znacznie zmniejszają perturbacje seeingowe, ale niestety są dość "ciemne" i nastepuje w nich uwypuklenie głównie ciemnych partii obrazu, wymagają też innych, gorszych parametrów nagrywania (dłuższe ekspozycje aby uzyskać dobry poziom naświetlenia).

Kolor składam z małej ilości klatek RGB (np. w prostym programie fitswork) i nie wyostrzam takiego materiału a nawet często stosuje celowe rozmycie.

W PS mieszam po prostu L z RGB na zasadzie ustawienia krycia layersów tylko poprzez funkcję "kolor" - nie ma wówczas utraty szczegółów uzyskanych z L.

Czyli w tej metodzie wyostrzasz dopiero połączony obraz LRGB ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze jedno pytanie, tym razem dotyczące samego rejestrowania. Przy ciemnych filtrach mam do wyboru mocne p[odniesienie gain'u lub czasu ekspozycji, to drugie oczywiście radykalnie zmniejsza fps. Czy jednak biorąc pod uwage że rejestruje tysiące klatek mogę pozwolić sobie na gain na poziomie np 380 ? Czy zawsze powinienem dążyć do tego by ok 80% histogramu było wypełnione?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Raczej tak , chociaż ja np. rejestruję w FC na 60-70% np. Jowisza. Wykres tzw. histogramu de facto histogramem nie jest tylko jakąś uśredniona wartością, bo zauważyłem że przy 80% czasem występują już przepalenia sygnału.

Co do stosowania zmian gain/czas to obowiązuje tu metoda złotego środka. Wydłużanie czasu to utrata szczegółu, duży gain-duży szum. Wybór należy do Ciebie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Jeszcze sprawa koła filtrowego do mojej asi178, na ten moment go nie mam. Zorientowałem się już ze ręczne nakręcanie kolejnych filtrów na nosek kamery jest dość ... uciążliwe i bardzo wydłuża przerwy pomiędzy rejestrowaniem materiałów (co np. przy szybko rotującym Jowiszu jest nie bez znaczenia). Czy przy planetarnym astrofoto dobrym rozwiązaniem będzie zatem np takie manualne, niedrogie koło dla kamer ZWO - https://teleskopy.pl/product_info.php?products_id=4418&lunety=R czne ko o filtrowe ZWO MFW 5 x 1 25 31 7 mm ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

https://teleskopy.pl/Elektryczne-koło-filtrowe-ZWO-EFWmini-5-x-1,25--/-31,7-mm-teleskopy-4417.html

 

lepiej dołożyć i mieć elektryczne :) Manualnym też da radę ale musisz co chwila dotykać setupu a przy pracy w dużej skali odwzorowania grozi to uciekaniem kadru, przekoszeniem planety (względem innego filtra), itp...

Moim zdanie lepiej doinwestować i mieć spokój

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.