Skocz do zawartości

Filtr do kamery kolorowej


tomek1982

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, czy do kamery kolorowej w rodzaju np ASI2600MC potrzebuję jakiegoś bardziej wyszukanego filtra niż zwykły prosty IR Cut ? Zauważyłem że sporo dobrych zdjęć robionych jest z np Optolongiem L-Extreme ale to chyba tylko do gorszych warunków w sensie zaświetlenia ? Ja jeżdżę pod bortle 3, czy w tej sytuacji potrzebuję czegoś poza zwykłym ZWO IR CUT ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pozwolę sobie mieć inne zdanie. Robię zdjęcia pod niebem Bortle 4 (ok. 21.50) i do obiektów emisyjnych używam do kamer kolorowych filtrów pozwalających na podkreślenie tych fragmentów widma. Fltry typu Antlia ALP-T czy Triband pozwalają ładnie wyeksponować mgławice wodorowe czy obszary O3.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To są podstawy podstaw i powinienem Cię odesłać do jakiegoś źródła literaturowego (chociaż w sumie mogę do niezłego filmu na YT - https://www.youtube.com/watch?v=ys-28z4qTYw), ale tak tylko w telegraficznym skrócie. W uproszczeniu filtry dzielimy na trzy główne grupy, gdzie czynnikami warunkującymi zastosowanie filtra jest a) jakość nieba, b) rodzaj fotografowanego celu.

Mamy zatem:

- filtry broadband (szerokie spektrum) - to są filty typu UV/IR Cut. Mają one na celu odciąć jak sama nazwa wskazuje UV i IR czyli widma bliskiego nadfioletu oraz podcwzerwieni. Po co? One wpływają negatywnie na jakość zdjęcia - gwiazdy, ostrość, odblaski etc. I teraz tak - jakie obiekty fotografujemy z użyciem UV/IR Cut? Wszystkie te których światło chcemy zarejestrować w całym zakresie - światło widzialne, linie wodoru h-alpha i inne. Galaktyki, mgławice w swoich naturalnych barwach (zarówno refleksyjne, jak i emisyjne), gwiazdy (ich prawidziwe kolory) etc. Baader fajnie pokazuje na swoich filtra widma i widzimy co "wpuszcza" nasz filtr.

Baader UV-IR-CUT Filter - 1.25" # FUVIR-1 2459207A

 

- filtry anty-LP - jak nazwa wskazuje to filtry w których chcemy odciąć te części widma, które nie pochodzą od naszych obiektów a są wynikiem zaświetlenia nieba sztucznym światłem (lampy sodowe, lampy rtęciowe). Filtry te zaburzają nam niestety balans kolorów, ale nadają się do wielu zastosowań - głównie do mgławic emisyjnych. Filtrów jest bardzo dużo i faktycznie są one skorelowane z jakością nieba - od filtrów bardzo delikatnie wycinających tylko kilka pasm (ten poniżej, którego sam używam i polecam - przede wszystkim nie zaburza balansu kolorów), po takie na naprawdę ciężkie warunki - UHC, IDAS etc.

Baader NEODYMIUM & IR-Cut 2" (Moon-& Skyglow) Filter - 2458334A

 

- filtry narrowband - dual narrowband, tri-band oraz filtry typowe dla kamer mono (h-alpha, OIII, SII - nic nie stoi na przeszkodzie używać ich w kamerach OSC o ile mamy dużo czasu i cierpliwości :)). Tutaj wpuszczamy jedynie bardzo wąskie linie emisyjne typowe dla emisji obiektów mgławicowych. Jak wspomniałem tlen, siarka i wodór. Ponieważ masz matrycę kolorową więc sensownym wydaje się użycie filtru narrowband, który "łapie" na raz dwie lub trzy linie widmowe. Sam korzystam z L-Extreme.

Optolong L-eXtreme Dual-Band Narrow Band Filter 2" Mounted (OPT-L-EXTR –  All-Star Telescope Canada

 

 

 

  • Lubię 1
  • Kocham 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Tuvoc napisał(a):

Przecież to są dwa filtry o zupełnie innych zastosowaniach.

Tak czuła kamerka świetnie zarejestruje zarówno wodór jak i innego typu mgławice, szczególnie pod tak dobrym niebem ;)

Oczywiście można używać filtrów typu L-eX do podkreślenia sygnału Ha czy OIII ale bez czy z L pod dobrym niebem też dobrze "zrobi robote"...i o to mi chodziło :)

tyle z praktyki.

 

Edytowane przez Maetrik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Maetrik napisał(a):

Tak czuła kamerka świetnie zarejestruje zarówno wodór jak i innego typu mgławice, szczególnie pod tak dobrym niebem ;)

Oczywiście można używać filtrów typu L-eX do podkreślenia sygnału Ha czy OIII ale bez czy z L pod dobrym niebem też dobrze "zrobi robote"...i o to mi chodziło :)

tyle z praktyki.

 

Let's agree to disagree ;)

 

20 godzin temu, Maetrik napisał(a):

Tak jak piszesz, L-eX itp to pod gorsze niebo..

To jest logiczne, że będziemy stosować coraz węższe pasma czym gorsze niebo, ale nie jest to cel używania filtra typu dual narrowband. Zrobisz zdjęcie w palecie HOO z filtrem UV/IR cut? Nie za bardzo.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

43 minuty temu, Tuvoc napisał(a):

Zrobisz zdjęcie w palecie HOO z filtrem UV/IR cut? Nie za bardzo.

Oczywiście racja :)

Ale są też piękne rejony innych pyłów (np. w Cefeuszu) które skutecznie złapiemy w samej L pod takim niebem :)

Wszystko zależy od tego co się konkretnie robi...

Pozdrawiam :)

 

Edytowane przez Maetrik
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, Maetrik napisał(a):

Oczywiście racja :)

Ale są też piękne rejony innych pyłów (np. Cefeuszu) które skutecznie złapiemy w samej L pod takim niebem :)

Wszystko zależy od tego co się konkretnie robi...

Pozdrawiam :)

 

I wzajemnie ;) Eh jakbyśmy mieli takie Bortle 1-2 to ta cała dyskusja byłaby bezcelowa :D czego Tobie, sobie i wszystkim życzę ;)

  • Kocham 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.