Skocz do zawartości

ZWO 585MC Pro + Samyang 135mm - duże halo wokół jasnych gwiazd i inne problemy


Rekomendowane odpowiedzi

Po walce z odległością focusowania przychodzi kolejna bitwa do stoczenia w "kampanii przesiadki na dedykowaną kamerę astrofotograficzną". Mam nadzieję, że ją finalnie wygram i będę zadowolony ze zmiany z DSLR, jednak na ten moment jestem sceptycznie nastawiony. Pojawiło się kilka problematycznych dla mnie kwestii.

Testowo chciałem trochę popalić pyły w Cefeuszu w okolicach LDN 1235.

1. Oczywiście nie trafiłem praktycznie w ogóle z kadrem, na wąskim FOV setupu nie jest dla mnie to jeszcze aż tak intuicyjne. Odpowiednie zorientowanie kamery w stosunku do obiektywu też zawiodło.  Czarny punkt na kamerze od góry? Mam od spodu dlatego też sam kadr wyglądał na odwórcony. Jak sobie z tym poradzić jeśli kamera właśnie w taki sposób ustawia się po złożeniu zestawu?

2. Mam wrażenie, że mój CEM26 poprzez GoTo niedokładnie ustawia kadry. Staram się w miarę możliwości dokładnie wypoziomować, wyważyć i ustawić na polarną. Jakie mogą być inne przyczyny? Z tym może być powiązany problem że guiding zawsze oscyluje w granicach 2''', poniżej 1''' jeszcze nie udało mi się ustawić. 

3. Główny problem pierwszej sesji setupu to halo wokół jasnych gwiazd.
STACK
120x60s. Bez klatek kalibrujących. 
Poniżej na szybko przeprocesowany, bo jak zobaczyłem ten materiał to siedzieć mi się mocniej przy nim nie chce niestety.
image.thumb.jpeg.1d165c0a90970459b75627abbe26917f.jpeg

Przede wszystkim mam wrażenie, że są cholernie duże i przepalone, a jest to stack klatek tylko 60sekundowych. Co gdybym chciał palić 2-3minuty? Problemem może być to, że dość mocno otworzyłem przesłonę, f/2.8. Tak z Canonem 700D pracowałem. Przymykać mocniej, 4.0 lub 5.6?

Przeglądając internet natrafiłem na jakieś infromację, że Samyang 135mm przy współpracy z kamerami czasami wymaga zastosowań filtrów UV/IRcut, trochę to problematyczne jeśli chciałbym w przyszłości zaopatrzeć się w jakiś filtr typu L-eXtreme lub tym podobny. 

Z góry dzięki za pomoc.

Edytowane przez kruzd
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • kruzd zmienił(a) tytuł na ZWO 585MC Pro + Samyang 135mm - duże halo wokół jasnych gwiazd i inne problemy

Każdy obiektyw / teleskop soczewkowy potrzebuje filtra UV/IR cut przy współpracy z kamerkami astro ;) (o ile kamerka nie ma już takiego filtra wbudowanego, ale ta akurat nie ma). Używanie filtrów typu L-extreme nie jest w żaden sposób problematyczne, filtry tego typu również wycinają to co wycina UV/IR cut (a przynajmniej powinny)

 

Co do ustawiania kadru ogarnij jakiś soft do plate solvingu i automatycznego poprawiania montażu, zmienia to życie, uwierz mi :P 

 

Aa, no i kolejną rzeczą którą pewnie odkryjesz będzie to jak pięknie nie-dedykowane-astro obiektywy rysują gwiazdy zmienne pulsujące -> https://astropolis.pl/topic/82508-bąbel-w-orionie/ . To tak żebyś nie miał nadziei że odkryłeś jakąś planetarkę XD

 

Edytowane przez Qbszon
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli filtr będzie podstawą. Thx.

 

7 minut temu, Qbszon napisał(a):

Co do ustawiania kadru ogarnij jakiś soft do plate solvingu i automatycznego poprawiania montażu, zmienia to życie, uwierz mi :P 

 

 

Używam Asi Air. W teorii na sofcie kadr jest ustawiony poprawnie, w rzeczywistości nie. Z jakiegoś powodu następuje rozjazd. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

49 minut temu, kruzd napisał(a):

Przeglądając internet natrafiłem na jakieś infromację, że Samyang 135mm przy współpracy z kamerami czasami wymaga zastosowań filtrów UV/IRcut, trochę to problematyczne jeśli chciałbym w przyszłości zaopatrzeć się w jakiś filtr typu L-eXtreme lub tym podobny. 

 

Właśnie dlatego mam szufladę EF/T2, ale jak wiesz, też są problemy. Mam nadzieję, że przy 135mm one znikną. 

 

To, czy masz kadr odwrócony, czy nie, nie ma znaczenia, o ile to jest 180*. 🙂 Czy należy rozumieć, że brakuje Ci gwintu lub jest go za dużo i po dokręcenia kamery sensor jest po skosie? Jeśli tak, to zrób sobie papierowe dystanse, nie powinno to zmienić za bardzo nic ponad punkt ostrzenia, który przesunie się w dół skali. 

Edytowane przez vroobel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, flamezz napisał(a):

Filtr IR Cut na tej matrycy to podstawa. Ta szybka przed sensorem jest tylko ochroną. 

To teraz zagwoztka czy kupić standardowy za 100 svbony czy dołożyć 900zl na porządny filtr :D

 

1 godzinę temu, vroobel napisał(a):

 

Właśnie dlatego mam szufladę EF/T2, ale jak wiesz, też są problemy. Mam nadzieję, że przy 135mm one znikną. 

 

To, czy masz kadr odwrócony, czy nie, nie ma znaczenia, o ile to jest 180*. 🙂 Czy należy rozumieć, że brakuje Ci gwintu lub jest go za dużo i po dokręcenia kamery sensor jest po skosie? Jeśli tak, to zrób sobie papierowe dystanse, nie powinno to zmienić za bardzo nic ponad punkt ostrzenia, który przesunie się w dół skali. 

Dokładnie tak. Pierwotnie ustawiała mi się z obrotem 90°, czyli pionowo.

W sumie masz rację mam w w zestawie i od kamery i od adaptera kilka podkładek. Pewnie one spełnia swoją zadanie. Dzięki za wskazówkę, sprawdzę jak z nimi to wygląda.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opublikowano (edytowane)

Gdybym chciał kupić filtr "ostateczny" do tej kamery to jaki wybrać?

1. Antila Quad Band - https://teleskopy.pl/@8939
2. Optolong L Extreme    https://teleskopy.pl/Optolong-L-Extreme-2--filtr-typu-dual-band-(Ha-+-OIII)-teleskopy-6373.html

Jakie różnice między tymi dwoma? Czy oba rozwiążą problem posiadania filtra IRcut dla tego sensora kamery? Wydaje mi sie że Antila nie wycina tego co IRcut. Ewentualnie jakieś inne propozycje? 

W temaci filtrów jestem totalnym laikiem, pewnie nie ma jednego dobrego rozwiązania dla każdego typu obiektów.

Edytowane przez kruzd
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja do Samyanga 135mm F2 używam takiego L-Pro - https://www.astroshop.pl/filtr-szerokopasmowy/optolong-filtry-l-pro-filter-77mm/p,73946

Tobie wejdzie 2 calowy w przejściówkę Canon-T2 https://teleskopy.pl/Filtr-Optolong-L-PRO-2--(SKU--OPL-LPRO2)-teleskopy-6144.html

Ew. możesz dać 2 calowy l pro a dołożyć jeszcze 77mm ir cuta na przód aby być pewnym odcięcia niepotrzebnych fal światła.

 

Masz tam UV/IR w zestawie, do tego ładnie radzi sobie z light pollution a nie zmienia kolorystyki i nie jest tak ciemny jak L-extreme (gdzieś różnica 1 ev moim zdaniem do tego co jest bez filtra). Nadaje się więc też do galaktyk np. Co do powyzszych tak jak piszesz Antila nie odcina IR, natomiast L-Extreme to filtr typowo wąsko pasmowy i mocno przyciemnia obraz.

 

Edytowane przez GroundhoppingWLKP
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

36 minut temu, kruzd napisał(a):

Jakie różnice między tymi dwoma?

Antlia puszcza bliską podczerwień, do tego pasmo wokół 400nm zahaczające o UV, h-beta, OIII, h-alfa (+NII) i SII. Wszystko w szerokich fragmentach. Optolong tylko h-alfa (+NII) i OIII w dość wąskich ok. 7nm pikach. Różnica między tymi filtrami jest diametralna. Quad band + refraktor to niezbyt dobry pomysł.

 

41 minut temu, kruzd napisał(a):

Czy oba rozwiążą problem posiadania filtra IRcut dla tego sensora kamery?

jeśli problemem jest brak filtra UV/IR cut, to tylko Optolong się nadaje jeśli chcesz się pozbyć ultrafioletu oraz podczerwieni

 

43 minuty temu, kruzd napisał(a):

Ewentualnie jakieś inne propozycje? 

zależy jakie masz niebo... sądząc po zdjęciu bortle 8-9 to to nie jest więc może bardziej opłaca się mniej agresywne filtry

 

44 minuty temu, kruzd napisał(a):

pewnie nie ma jednego dobrego rozwiązania dla każdego typu obiektów.

oczywiście, że nie ma uniwersalnych filtrów. Optolong nadaje się tylko do mgławic emisyjnych, EWENTUALNIE do galaktyk żeby złapać h-alfa, ale to już naprawdę z braku laku. Linkowana Antlia jest dla mnie zagadką... Wygląda jak filtr anty LP dla kamer kolorowych, do naprawdę dużego zanieczyszczenia światłem. Tylko nie widzę sensu w łapaniu bardziej gwiazd w podczerwieni, jeśli chce się mieć kolorowe zdjęcie. Można z nim coś ugrać na galaktykach i mgławicach refleksyjnych. Ale to bardziej zależy od jakości nieba. Na bortle 9 nie ma rady, filtry to bardziej ocieranie łez i ratowanie ile się da.
 

Żeby dobrać filtr trzeba niestety rozumieć co filtr robi i czym jest fotografowany obiekt. Nie jest niczym złym robienie zdjęć mgławicom i galaktykom w podczerwieni, ale trzeba sobie zdawać sprawę z tego, co się robi. Bo NIR słabo pokaże mgławicę, a bardziej fragmenty ukryte za "wierzchnim" pyłem i gazem. Ciemne mgławice refleksyjne lub formacje pyłowe najlepiej robić w pełnym RGB lub ewentualnie z jakimś delikatnym filtrem anty LP wycinającym jedynie linie sodu oraz rtęci, co przy popularności światła LEDowego, promieniującego szerokopasmowo, powoli traci sens.

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 minuty temu, GroundhoppingWLKP napisał(a):

 

Tobie wejdzie 2 calowy w przejściówkę Canon-T2 https://teleskopy.pl/Filtr-Optolong-L-PRO-2--(SKU--OPL-LPRO2)-teleskopy-6144.html

 

 

Czyli ten dla ogólnego OSC (galaktyk, gromad, mgławic refleksyjnych).

I dodatkowo gdy będę chciał robić obiekty emisyjne juz jakiś wąskopasmowy. Na cloudy nights polecają Svbony SV220 https://teleskopy.pl/Filtr-Svbony-2--SV220-Dual-Band-7nm-Nebula-Filter-(SKU--W9172B)-teleskopy-8233.html zamiast Optolongów L eNhance czy L eXtreme, dopiero Ultimate ma przewagę nad Svbony. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opublikowano (edytowane)
3 minuty temu, lkosz napisał(a):

zależy jakie masz niebo... sądząc po zdjęciu bortle 8-9 to to nie jest więc może bardziej opłaca się mniej agresywne filtry

Przeważnie jeżdzą pod Bortle 3, SQM 21.73

Edytowane przez kruzd
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, kruzd napisał(a):

Przeważnie jeżdzą pod Bortle 3, SQM 21.73

w bortle 3 to ja bym wziął filtr uv/ir cut, pasmo ok 400-700nm lub ciut węższe. Walnij z godzinkę więcej ekspozycji i się wystackuje. Ostrz na maskę bahtinova albo algorytmicznie, sprawdzaj ostrość co jakiś czas, i gwiazdy powinny być ok.

No ewentualnie jeśli masz kamerę mono, to zestaw LRGB np. od Astronomika, który trochę wycina LP, ale pod bortle 3 nie zaprzątałbym sobie tym głowy

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.