Skocz do zawartości

miejski Veil by sferoida


sferoida

Rekomendowane odpowiedzi

Ja korzystałem z takiego tutka (z FA):

--------

Tadeusz Smela http://www.astro-foto.pl/ :
Jeżeli chodzi o H-alfa i łączenie z RGB to jest wiele metod składania.
Ja robię to w ten sposób:
1. obrabiam zwykłą fotkę RGB (tą robioną bez filtra ewentualnie z IDAS-em) stakowanie w DSS, następnie PIX (gradienty) i Photoshop w delikatny sposób żeby nie przepalić gwiazdek, bez żadnego odszumiania.
2. oddzielnie obrabiam fotkę H-alfa - tak samo jak w pkt. 1, ale tu już próbuję lekko wyostrzyć detale.
Obie klatki były robione oddzielnie, oddzielnie kadrowane (nie mam zmieniarki filtrów) dlatego teraz w Photoshopie trzeba nałożyć jedną klatkę na drugą, w taki sposób żeby gwiazdki się pokrywały. Tu trzeba
się trochę pomęczyć bo zwykle klatki są przesunięte i lekko przekręcone względem siebie. To daje się zrobić na warstwach. Po wyrównaniu obie klatki przycinam (dwie warstwy, kadruję i wycinam). Każdą z warstw zapisuję jako oddzielny plik TIF. Wtedy powstają dwie wyrównane, wstępnie obrobione klatki: RGB zwykłe na jednej warstwie i RGB przez filtr H-alfa na drugiej warstwie.
Z obu warstw tworzę i zapisuję oddzielne pliki z wyrównanymi klatkami.
Z klatki naświetlanej przez filtr H-alfa wycinam do zera, to co zarejestrowało się w kanale G i B - to są niepotrzebne szumy (na matrycę nie wpadło nic co byłoby sygnałem G i B bo filtr H-alfa to wyciął) ale pozostawiam to jako obraz kolorowy RGB. Wycinanie robię suwakami poziomów w kanałach G i B. Powstanie czysty krwisto - czerwony obraz.
No i teraz zaczyna się zabawa w łączenie.
Znalazłem w sieci dwie metody, jedna opisana przez Roberta Gendlera tu http://www.robgendlerastropics.com/HARGB.html, tu są przedstawione ze trzy warianty (to jest stary link, który kiedyś działał ale widzę że teraz nie chce się otworzyć ale może to chwilowa słabość serwera), a druga opisana przez Rassela Cromana tu: http://www.rc-astro.com/resources/index.html (przewiń stronę na dół, tam jest fragment o Ha/RGB Processing)
Na początku próbowałem metody Gendlera ale później zacząłem stosować metodę Cromana.
W skrócie ta metoda (Cromana) wygląda tak - wszystko w Photoshopie:
1. przygotuj klatki w taki sposób jak wcześniej opisałem
2. załaduj klatkę kolorową RGB
3. załaduj klatkę H-alfa, niech pozostanie jako obraz RGB
4. skopiuj do schowka klatkę H-alfa i wklej na klatkę RGB
5. zmień tryb krycia tej warstwy na "Lighten" - "Jaśniej"
6. skoryguj histogram regulując korektę Gamma na około 1,3 dla warstwy H-alfa
7. spłaszcz warstwy - masz teraz obraz który można określić HR-G-B – tak będę to nazywał
8. klatkę H-alfa zmień na skalę szarości (w Photoshopie menu Obraz - Tryb - Szarości)
9. zaznacz całą klatkę HR-G-B i skopiuj do schowka
10. wklej skopiowany obraz na klatkę którą zrobiliśmy w kroku 8 - H-alfa - szarość
11. zmień tryb krycia warstwy na "Lighten" - Jaśniej
12. spłaszcz ten obraz - powstała jakby klatka L
13. zaznacz cały ten obraz i skopiuj ten obraz
14. wklej ten obraz na klatkę HR-G-B
15. zmień tryb krycia warstwy na "Liminocity" - jasność
16. zmień opacity (krycie) na około 50% i spłaszcz, powstało H-HRGB – H+R+G+B jako luminancja, a kolor: H+R jako R i G i B
Można to zmodyfikować ustalając samo H jako luminancję i połączyć z kolorem HR G B
------
Ja swoje obrabiałem j.w. dla Ha=czerwony (jaśniej) i dalej analogicznie dla Oiii=niebieski (jaśniej) + w/w sztuczna luminancja
  • Lubię 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla ścisłości, w/w tutorial to nie moje dzieło tylko innych kolegów którzy byli skłonni się podzielić (i wielkie im za to dzięki). Ja sam z niego gościnnie korzystam, a i tak nie zawsze mi wychodzi jakbym sobie życzył. Tym bardziej, że w tym przypadku dochodzi Oiii jako niebieski i trochę ... improwizowałem na zasadzie analogii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja natomiast mam nieodparte wrażenie że tam siedzi zdecydowanie więcej w tych ciemnościach, samo halpha powinno pokazać więcej mgławicy, no i oczywiście kolor, może warto też poskładać wszystko jeszcze raz i zacząć obróbkę od nowa. Pamiętam ile razy ja zaczynałem obrabiać ten obiekt od nowa, a miałem tylko sam kolor :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja bym proponował na mgławicę użyć Ha i OIII (bicolor) a RGB do kolorów gwiazd i będzie git majonez.

 

Na tym zdjęciu jest zdecydowanie za dużo magenty - tlen robi się fioletowy.

I ja też.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja bym proponował na mgławicę użyć Ha i OIII (bicolor) a RGB do kolorów gwiazd i będzie git majonez.

 

Jaszcze tak nigdy nie robiłem. Jak mawia młodzież - muszę rozkminić ten temat. Wrzucam wyciągnięte na szybko Ha i Oiii

VeilHa.jpg

VeilOiii.jpg

Faktycznie w ciemnych partiach jest tego więcej, tylko bądź mądry i to ładnie wyciągnij, zwłaszcza, że jest trochę zanieczyszczenia światłem (widać zwłaszcza na Oiii). Ja na razie odpuszczałem boczki i maskowałem, aby od spodu wyszło RGB.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A luminancja? Sam kolor zdjęcia dobrego Ci nie zrobi...poza tym składniki są zaszumione i musisz wycinać tło co nie jest najlepszym rozwiązaniem.

Edytowane przez wessel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.