Skocz do zawartości

Nikon D200 i lustrzany MTO 1000mm


piotrg

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, po dluzszej przerwie. Jakis czas temu prosilem Was o pomoc w kwesti wspolpracy tego obiektywu z D70. Niestety nic nie pomoglo - zdjecia byly nieostre. Zrzucilem do na twardo dzialajace lustro D70 i po kilkudziesieciu probach poddalem sie. Niedawno zamienilem D70 na D200 i moge juz korzystac z trybu robienia zdjec z podniesionym wczesniej lustrem, ale niestey efekt jest taki sam i to zarowno przy nocnych zdjeciach, jak i dziennych, przedmiotow oddalonych o kilkadziesiat metrow. Obawiam sie, ze jednak cos jest nie tak z moim obiegtywym (pomijajac umiejetnosci;) . Czy znacie jakies miejsce w Polsce, gdzie mozna wyslac taki obiektyw do sprawdzenia i ewentualnego podregulowania. Czy to jest wogole mozliwe?

 

Dzieki i pozdrawiam

Piotrg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie trzeba wysyłać, wystarczy wkręcić tulejkę z okularem i popatrzeć. Jesli obraz nie daje się ostrzyć, to coś jest na rzeczy z obiektywem, albo okularem. Jeśli jest dobrze, to powodem nieostrości może być wszystko inne, czyli: turbulentny obraz, poruszony obiektyw, źle ustawiona ostrość w wizjerze itp. Nie należy robić tym obiektywem zdjęć z ręki, bo zawsze będą nie ostre nawet przy krótkich czasach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

niestety nie wszystkie obiektywy M42 ostrzą z Nikonami na nieskończoność, bo jest ten problem, że odległość bagnetu od płaszczyzny matrycy jest większa, niż w M42

i albo potrzebna jest przejsciówka zawierająca jakiś układ optyczny (soczewkę), albo przerabia się obiektywy, żeby cofnąć optykę

pozdrowienia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o model MTO11CA który posiadam, to skala ostrości kończy się nieco dalej niż na symbolu nieskończonosci, lecz nie wiem czy tak jest w pozostałych wersjach tego obiektywu. Gdyby to było powodem to można wykręcić kołek oporowy i wkręcić go odwrotnie (żeby nie zaginął) i wówczas można wyostrzyć bez problemu. Trzeba tylko uważać żeby nie robić zdjęć ze zbyt małej odległości i nie wykręcić zbyt daleko czołówki, bo zejdzie z gwintu i tu może być problem z ponownym trafieniem zwoju we właściwy zwój dla zachowania prawdziwości wskazań skali odległości na korpusie, nie mówiąc o upadku na glebę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki za odpowiedzi. Niestety nie rozwiazuja one mojego problemu. Obiektyw jest umowcowanym na pozadnym statywie. Nieostrosc wystepuje rowniez przy robieniu zdjec oddalonych o kilkadziesiat metrow. W zalaczeniu przesylam fragment zdjecia, robionego z ok. 50m, nie jest to oczywiscie obiekt na niebie, ale moze zilustruje problem. Robiac zdjecie wykonalem kilkanascie prob przesuwajac nieznacznie pierscien ostrosci w lewo i prawo od punktu, ktory w wizjerze byl najostrzejszy. W wizjerze obiekt wydaje sie ostry, a na zdjeciu wyglada jak wyglada.

 

Wyczytalem gdzies na forum, ze w Astrokraku mozna oddac obiektyw do regulacji, wiecie moze czy to jest nadal aktualne?

 

Pozdrawiam

Piotrg

post-946-1145271562_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a możesz dać pełną klatkę i większego cropa?

ale surową, żeby exifa było widać, bo cs2 go niszczy

ale dziwne, bo jednak wygląda na poruszone, choć może to wina złej kolimacji?

zrób jakieś zdjęcie naprawdę przy dobrym oswietleniu, w pełnym słońcu, tak żeby czas expozycji był naprawdę jak najkrótszy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaki czas migawki był dla tego zdjęcia i czy masz zakręcony filtr UV przed meniskiem?

A tak przy okazji, jak ma się taki problem, to wypada opisać dokładnie jak i gdzie robiło się takie zdjęcie, żeby nie trzeba było zadawać dodatkowych pytań. Ludzie fotografują przez szyby, uchylone okna, nie wystudzoną aparaturą itp. rzeczy robią a przecież ogniskowa 1 metra to już nie przelewki i trzeba się przyłożyć do zdjęcia, a nawet serii zdjęć. Przyzwyczajenie do ostrych zdjęć z małych obiektywów może rozczarować nie jednego fotografa po przesiadce na MTO, bo fotografuje się przez turbulentne powietrze. Dodaję swoje zdjęcie Księżyca przez MTO11CA zrobione Canonem 350D z podpórki o framugę okna Velux, ISO 400, CZAS 1/100 sek. pełny kadr. Twoja fotka jest chyba mocno kadrowana.

_MG_7265.JPG

Edytowane przez lemarc
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Udalo sie zrobic kilka kolejnych zdjec testowych. Pierwsze - komin z cegly, obiekt oddalony o nie cale 200m, drugie - lawki, obiekt oddalony o ok. 50 m.

 

Zdjecie robione z balkonu. Zestaw stal tam wczesniej przez 2 godziny. Zdjecia robione ze skreconego statywu, przy uzyciu zdalnego pilota, w trybie wczesniej podnoszonego lustra. Efekt zobaczycie sami. Oczywiscie zrobilem po kilkanascie zdjec, a lawkom nawet kilkadziesiat (z przesunieciami pierscienia odleglosci) i wybralem te "najlepsze".

 

W zalaczeniu pelne kadry (zmnieszone oczywiscie) i cropy z pelnych kadrow (kadry nie byly wczesniej obrabiane).

 

Dziekuje za wczesniejsze odpowiedzi i pozdrawiam

 

P.S. Bardzo ladny ksiezyc, zazdrosze <_<

post-946-1145379399_thumb.jpg

post-946-1145379420_thumb.jpg

post-946-1145379441_thumb.jpg

post-946-1145379455_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zapytam jeszcze, czy nie masz wady wzroku i nie robisz fotek przez okulary, oraz czy regulujesz sobie indywidualnie ostrość w wizjerze (w Canonie 350 D tak jest, nie wiem czy w Twoim też) Jeśli to jest ok, to problem leży w obiektywie i powinieneś sprawdzić go na koniec tak jak wcześniej sugerowałem, postarać się o tulejkę i okular by sprawdzić powiekszony obraz. Jeśli coś nie gra, to w okularze będzie to widać najlepiej. Znajź jakiegoś sąsiada z forum i poproś o pomoc, może zgłosi się ktoś kompetentny kto ma doświadczenie i mieszka w pobliżu. Nie widzę innych wad optycznych poza brakiem ostrości. Może któraś soczewka w korektorze ogniskowej jest włożona nie tą stroną co trzeba.

Edytowane przez lemarc
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, wady wzroku w lewym oku, ktore przykladam do wizjera nie mam. Wizjer mam wyregulowany (nie ma problemu przy innych obiektywach manualnych). Dziekuje za porade i bede szukal w poblizu.

A jesli, ktos by czytal i mieszka w Gdansku, a jeszcze lepiej w Gdansku Wrzeszczu, Oliwie lub Niedziwiedniku i mialby chwile czasu to bardzo prosze o kontkat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

proponuje testowac na iso1600 a nie 200 i czasach rządu 1/125

1pixel w aparacie ma 6um tak więc rejestruje on mniejsze pole niż teoretyczna rozdzielczość tego obiektywu!

proponuje sprawdzić go w trybie makro na małym dystansie ~10m.

 

jak to nie pomoże to sie umówimy na sobote.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Patrzę na zdjęcia, które zrobiłeś i zastanawiam się, ze może obiektyw jest ok, tylko ostrość jest źle ustawiona.

Czy ostrość ustawiasz patrząc przez wizjer aparatu? Jesli tak to może być to przyczyną złego ustalenia ostrości. Canon 350D ma wizjer ciemny jak ... noc i przy takim powerze i ciemnym obiektywie (F/10) ustawienie ostrości jest często prawie niemożliwe.

Weź jakiś cel - może być ten komin, ustaw ostrość, następnie przesuń pierścień ostrości w lewo, tak, żeby obraz trochę się rozmył. Zrób zdjęcie, przekręć pierścień ostrości "o włos" w prawo, zrób zdjęcie, znowu "o włos", zdjęcie itd. Później możesz zanalizować zdjęcia i wybrać to "najostrzejsze", albo stwierdzić, że żadne nie jest ostre i wtedy ... do lekarza "od obiektywów".

Dzisiaj jest, przynajmniej w Warszawie, pogodna noc, możesz ten test, który opisałem zrobić na gwiazdach (o ile masz montaż paralaktyczny z napędem). Ustawiając ISO800 i uzywając jasnej gwiazdy (tak 1-2 mag) wystarczy czas naświetlania 5 s. Możesz ściągnąć trial Maxima DL i wyznaczyć zmiany funkcji FWHM obrazu gwiazdy...

Czasami uzywam MTO z 300D do astrofoto i do ustawienia ostrości uzywam DSLR Focusa, na oko (tzn. przez wizjer) to udawało mi się tak 2-3 / 10zdjęć zrobić ostro, nawet korzystając z celownika kątowego.

Pozdrawiam,

Jurek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

McArti, niestety nie mialem pod reka linijki, ale testowalem na jednodolarowce. Pierwsze zdjecie z lampa, drugie bez i na dlugim czasie. Odleglosc 9 - 9,5m. Tak, jak poprzednio - pelne klatki zmniejszone i cropy ze 100%. Zrobilem kilkadziesiat zdjec, wybralem najlepsze.

 

Jutro kupie linijke i powtorze testy w dzien.

Dzieki za odzew.

 

Pozdrawiam

Piotr

post-946-1145395438_thumb.jpg

post-946-1145395450_thumb.jpg

post-946-1145395472_thumb.jpg

post-946-1145395488_thumb.jpg

Edytowane przez piotrg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piotr, skoro faktycznie robisz po kilkadziesiąt zdjęć i wybierasz te najlepsze, i za każdym razem jest to samo, i statyw jest stabilny i lustro podniesione itp, to jak dla mnie sprawa jest jasna - wada obiektywu. Nie ma co się dalej męczyć tylko oddać do sprawdzenia. Myślę, że Astrokrak byłby tu pomocny. Ja mam D70s, który nie ma blokady lustra, a mimo to zdjęcia z ogniskową 600mm wychodzą ostre jak brzytwa, niezależnie od ustawionego czasu, a dostrojenie do optymalnej ostrości zabiera mi minutę lub dwie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Witam, dzisiaj obiektyw wrocil z Astrokraku. Podobno byl porzadnie rozjechany. Nie zdazylem jeszcze zrobic prob, bo za oknem prawie nic nie widac. Jak jutro dalej tak bedzie to zrobie zdjecia w mieszkaniu i dam znac czy mozna zamknac ten watek.

 

Jeszcze raz dzieki za wszystkie porady i chec pomocy. Mozna na Was liczyc.

 

Pozdrawiam

Piotr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 14 lat później...

Witam,

poproszę o radę/y.

Na wstępie, jeśli chodzi o fotografię, jestem amatorem. Zastanawiam się nad zakupem radzieckiego (lub niekoniecznie) obiektywu lustrzanego 500 mm lub 1000 mm. Mam lustrzankę Nikon D5600.
Chciałbym robić zdjęcia zwierząt, portrety, trochę przyrody, makro i zastanawiam się do czego jeszcze mogę wykorzystać obiektyw lustrzany 500/1000 mm. Czy 500 mm nada się do Księżyca, czy lepiej od razu po prostu 1000 mm? Jak np. w przypadku 500 mm pogorszy się światłosiła, gdy zostanie użyty telekonwerter? Co musiałbym mieć do fotografowania Księżyca, aby coś z tego wyszło poza aparatem, obiektywem i statywem?
Z góry dziękuję za rady i odpowiedzi.
Pozdrawiam
Artur

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.