Skocz do zawartości

Amator potrzebuje pomocy


dobsonme

Rekomendowane odpowiedzi

Faktycznie wyciag za nisko , boczne swiatlo bedzie do niego wpadac z dolu.

Przedstawiona konstrukcja http://astro-forum.org/Forum/index.php?act...pe=post&id=5977 pod lustro to tylko polprodukt . Bez ciagu dalszego i co rownie wazne jej luznego zlozenia bedace na niej lustro ulegnie deformacji.

Nie wiem jak z kolimacja w takich telepach, ale sama zgodnosc srodka lustra i LW to za malo .Musi byc zgodnosc osi wyznaczonej przez srodek pajaka , odbicie tego srodka w LG i znacznik srodka LG. Moze zamiast przestawiac pajaka ze srodka " tuby" warto zrobic jakies regulacje dlugosci kilku pretow aby nimi zgrac osie . Amatorsko robiac trudno bedzie tak dokladnie zrobic aby na dlugosci 1500 mm uzyskac dokladnosc z 1 mm . Mozna tez pomyslec o przesuwaniu LG zeby osie pasowaly.

Edytowane przez zbig
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przedstawione gniazdo LG jest tylko konceptem z ktorego czerpie natchnienie.

Moje gniazdo bedzie 9-punktowe na podstawie obliczen ze strony Uranii-PA i bedzie raczej troche solidniejsze (mam nadzieje) :D

LW jest ustawione tak nisko dlatego bo troche mi klatka zbyt dluga wyszla i musialem je przesunac, zeby ognisko wypadlo w okularze. Z tego co do tej pory widzialem to konstrukcja czaszy jest na tyle masywna, ze nie powinno mi swiatlo boczne przeszkadzac.

 

W konstrukcji osi horyzontalnej beda plozy. Z projekty wynika, ze beda mialy okolo r=37 cm ale pewnie rzeczywistosc go zweryfikuje.

 

Co do rurek to zostane na razie przy miedzianych. Jesli srodek ciezkosci nie wypadnie satysfakcjonujaco nisko to wtedy pomysle o aluminiowych.

 

Ma ktos moze jakis ciekawy projekt pudla pod teleskop razem z osia azymutalna.

I jeszcze jedno. Jakiej farby najlepiej uzyc do wyczernienia telepa?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie o to chodzi że światło bedzie Ci przeszkadać, tylko LW wypadnie po za klatką i uszkodzisz je podczas demontażu, tak że przemyśl sprawę jeszcze raz, bo na tym etapie to zmienisz tylko sklejkę pod wyciąg. Potem będzie gorzej to zrobić. No chyba że takowego nie przewidujesz. Po za tym raczej wątpię żebyś trafił z ostrościa za pierwszym razem. Zawsze, powtarzam zawsze rurki dale się większe, a później docina. Co nazywamy łapaniem ostrości.

 

Cały temat jest oczywiście opisany w literaturze, niestety obcojęzycznej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No raczej demontowac go nie bede bo ani czym ani gdzie zawiezc go nie mam. Z tego co widze na chwile obecna to powiniennem zlapac ognisko tam gdzie powinno byc. Dlatego wlasnie tak troche dziwnie go poustawialem.

 

0817061445070nj0.png

 

Zerwana gwintarka i cala oprawa LW poszla w ... :angry::burza:

Edytowane przez dobsonme
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

0822061633460kb6.png

 

Tak oto sie prezentuje jedna z najtrudniejszych do wykonania czesci teleskopu. Balem sie od samego poczatku zabrac za oprawe LW ale mimo poczatkowych trudnosci wyszlo niezle. Sporo zabawy mialem ze zlapaniem kata 45 stopni i musialem podszlifowac jakies 3 stopnie co zajelo mi caly dzien. Sruby widoczne na zdjeciu to M8 (glowna) i M4 pozostale. Wlasnie sie klei i jutro sie biore za montarz.

 

0822062209560zd8.png

0822062250570om0.png

 

A to jest pajaczek wykonany z 1mm zardzewialej stalowej blachy. Jak widac udalo mi sie ja doprowadzic do stanu uzywalnosci. Konstrukcja jest bardzo sztywna i bez odksztalcen wytrzymuje ciezar kilku kilogramow.

Blaszki skontrolowane stoja prostopadle do osi optycznej i nie powinno byc zadnych refleksow poza krawedzia.

Aha no i wygiecie zrobilem troche wiecej niz zalecane 60 stopni. U mnie jest okolo 65 stopni.

 

Jutro czeka mnie cala zabawa z ustawieniem lusterka, zeby na srodku bylo i zeby dokladnie pod katem 90 stopni swiatlo odbijalo. Zgroza.

Edytowane przez dobsonme
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Solidna robota :dobrze:

Jutro czeka mnie cala zabawa z ustawieniem lusterka, zeby na srodku bylo i zeby dokladnie pod katem 90 stopni swiatlo odbijalo. Zgroza.

Nie taki pajak straszny jak go maluja :) Po to sa sruby kolimacyjne aby wszystko elegancko dostroic podczas kolimacji. Powodzenia!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dwie uwagi. Miedź ma bardzo duży współczynnik rozszerzalności cieplnej, więc jest najgorszym materiałem na ażur do teleskopu (przy stygnięciu szybka utrata ostrości) Pająk w wersji H zrobiony z 1mm. blachy nie ma sensu, gdyż takie pajaki robi się odlewane, albo z grubego płaskownika, a ten twój bedzie tańczył we wszystkie strony jak bąbka na choince.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pająk w wersji H zrobiony z 1mm. blachy nie ma sensu, gdyż takie pajaki robi się odlewane, albo z grubego płaskownika, a ten twój bedzie tańczył we wszystkie strony jak bąbka na choince.

 

Hehe przykro mi lemarc, ze musze cie rozczarowac ale wlasnie skonczylem montarz i wyglada to bardzo dobrze. Blacha stalowa jest dosyc sztywna i jeszcze jak sie ja dobrze naciagnie to trzyma sie calkiem niezle. LW nie wystaje tez za obudowe, o czym byla mowa wczesniej.

Edytowane przez dobsonme
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

:D A powinny się wyprostować, tylko że chcesz je mieć skręcone, więc zrobileś je dłuższe myśląc że jak zaprą się na tubusie, to bedzie dobrze, no to spróbuj obrócić uchwyt lusterka w obie strony i na boki. Bedziesz kolimował teleskop za każdym razem jak go ruszysz. Edytowane przez lemarc
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie chce sie z panem klocic bo ma pan na pewno znacznie wiecej doswiadczenia w tych sprawach niz ja. Mam nadzieje, ze moje wyjasnienie bedzie ostateczne i bedziemy mogli zakonczyc temat mocowania LW.

Blacha z ktorej wykonalem pajaka jest wystarczajaco sztywna, zeby go utrzymac tylko na 2 ramionach.

Dodatkowo co widac na zdjeciu odpowiednie wygiecie dodatkowo poprawia stabilnosc konstrukcji. Konce pajaka sa przymocowane po 2 sruby kazdy co nie daje mu, zadnej mozliwosci ruchu. Wykonalem kilka testow i konsultowalem sie z kilkoma osobami. Z tego co na razie moglem ustalic wynika, ze konstrukcja jest wykonana solidnie.

 

Pozdrawiam :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dobsonme, to że czytasz tu trochę krytycznych uwag do swojego projektu, to oznacza to tylko, że zależy nam na tym, żebyś miał jak najlepszy teleskop i nie odbieraj tego jak jakiejś próby kłótni, przekonywania kto ma większą rację, czy jakiegoś rozczarowania, że bedziesz miał solidnego pająka

 

zresztą napewno o jego solidności, przekonasz sie dopiero podczas obserwacji,

ale w/g mnie też, ramiona tak wygięte będa niestabilne, dlatego bo są wygięte, a nieodlewane,

a dzieje się to na skutek tego, że długość ramienia po jego wypukłej stonie jest większa niż po wklęsłej, oraz że na jednej powierzchni wystepuja większe naprężenia niż na drugiej, to można zlikwidować, ale trwa to latami, a nazywa się to relaksacją stali

pozdrowienia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten typ pająka jaki sobie upatrzyłeś wystepuje np. w telskopie Klewcova (widziałem dwie wersje) ale są to grubsze płaskowniki aluminiowe, przyspawane do pierscienia na przodzie tubusa, a nie rozpiete na śrubach naciągowych. Tam ich grubość była rzędu 2-2,5 mm. lecz osadzone były w grubej kryzie tworząc z nia jedną całość. Jak powiedział sumas, nasze sugestie są dla Twojego dobra, ale nie musisz brać ich pod uwagę.

Edytowane przez lemarc
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
Opisz jak Ty uwazasz ze ta konstrukcja pracuje z lustrem , tak w calosci. Wtedy latwiej bedzie cokolwiek napisac. Jest tam tak duzo niuansow, z ew ciemno nie ma sensu bo zagmatwam.

 

No wiec tak.

Przede wszystkim to przez pomylke zrobilem zdjecie ze zle ustawionymi trojkatami.

Powinny byc katem rozwartym do wewnatrz.

A widze to tak. Podkladki mam zamiar przyspawac od wewnatrz do trojkatow i troche podszlifowac.

Odpowiednie ustawienie trojkatow da mi 9 punktow podparcia lustra ktore wyliczylem wczesmiej. Przykleje do nich lustro silikonem uniwersalnym. Dwie srodkowe sruby posloza do zamocowania paska wspomagalacego stabilnosc lustra. 3 skrajne sruby za posrednictwem sprezyn przymocuje do deski bedacej podstawa klatki, widac ja chociazby na tym zdjeciu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taka cela troche inaczej funkcjonuje niz myslisz. Mocowanie lustra jest plywajace, tzn lustro moze sobie w jakims tam zakresie latac w obudowie celi i dopiero jak "tube" dasz poziomo i klepniesz w cele to ma sie wlasciwie ustawic opierajac na pasku . Ten pasek musi byc tak ustawiony aby oparte na nim lustro mialo swoj srodek w srodku tuby i srodek pajaka i jego odbicie w lustrze glownym pokrywalo sie z srodkiem tego lustra.

Nie mozesz kleic trojkatow do lustra , lustro lezy swobodnie na nich, aby nie wypadlo wystarcza 3 kolki z podkladkami z gory . Trojkaty musza byc wachliwe i wczesniej tak ustawione aby byly w 1 plaszczyznie. Zwykle sa mocowane za pomoca srob kolimacyjnych i spotkalem takie wykonanie co w ramach regulacji nie dalo sie w 1 plaszczyznie ustawic.

Te trojkaty polacz elastyczna tasma aby nie zmienialy polozenia podczas ruchow lustrem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I kolejny problem nastal.

Po zlozeniu wszystkiego skolimowalem telepa na odczepsie zeby sprawdzic gdzie jest ognisko.

Trafilem calkiem blisko ale im wieksze daje powiekszenie tym bardziej rozmazany jest obraz. Wyglada przy 150x tak jakby czesc obrazu byla zogniskowana w okularze a czesc gdzies indziej.

 

Dlaczego tak sie dzieje?

Mam nadzieje, ze przez zla kolimacje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powodow moze byc duzo, a wystarczy 1 aby tak bylo, zakladam dobra jakosc optyki .

Np. najwazniejsze

1. Lustro sie deformuje z powodu nierownomiernego ulozenia w celi .

2. Masz za mocno cos w optyce przykrecone

3. wyciag po skosie do osi telepa

4. os geometryczna ' tuby" nie pokrywa sie z osia optyczna . W tym wypadku ustawiaj na os optyczna .

Ta os to prosta przechodzaca przez "srodek " pajaka i jego odbicie w LG . Tak musisz przesuwac lustro aby w tym srodku byl tez srodek lustra. Tak ma byc po kolimacji jak wybudujesz wtorne i sprawdzisz czy os pasuje . Zamiast lustrem mozesz przestawiac pajak .

5 zla kolimacja , zle ustawiona wysokowc wtornego, skrecone w bok, itp. Zle dobrany offset nie powinien takich efektow dawac.

Edytowane przez zbig
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak telep masz skolimowany to wyciagnij LW i popatrz w srodkowy otwor pajaka tak aby widziec jego odbicie w LG dokladnie rowno pod nim . W tym odbiciu powinien znajdowac sie znacznik srodka lustra. Jak nie to najprosciej tak na boki poprzesowac LG aby znacznik srodka byl w osi otworu pajaka i jego odbicia w LG . Kolimujesz znowu i znowu ustawiasz LG na srodek pajaka .

 

Odnosnie skosnego wyciagu to jak jest po skosie to widac jak na tube przylozysz prosta linie przechodzca nad srodkiem pajaka i nad osia wyciagu . Jak linia nie jest wzdluz osi wyciagu to masz go po skosie.

 

Sadze, ze pierwsze jest pewniejsze .

LW jest ciezko ustawic odnosnie wysokosci . patrz przez wyciag czy jest rowno ulozone. Aby z gory nie bylo mniej wolnego niz z dolu itd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj w nocy nadarzyla sie okazja na zrobienie pierwszego swiatla :D

Mialem sie skoncentrowac na szczegolach technicznych ale jak zaczalem podziwiac przez SP 17, 32

takie rarytasy jak: M31, M33, M42, M92, czy M82 to mi sie zapomnialo :lol:

Co ustalilem to, ze przy ostatnim mocowaniu troche mi sie jedno ramie pajaka odksztalcilo i mam jedna niewielka szpilke dyfrakcyjna widoczna na Wedze, przy slabszych gwiazdach wogole nie dostrzegalna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(...)

Co ustalilem to, ze przy ostatnim mocowaniu troche mi sie jedno ramie pajaka odksztalcilo i mam jedna niewielka szpilke dyfrakcyjna widoczna na Wedze, przy slabszych gwiazdach wogole nie dostrzegalna.

 

Ke? Gdzie indziej bym szukał przyczyny tej szpilki. Albo inaczej. Mozesz looknąc jeszcze raz i na goraco, z okiem przy okularku namalowac ta szpile? Obóć też okular wokół osi, i sprawdz czy szpila wedruje razem z okularem.

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.