Skocz do zawartości

Zasilanie obserwatorium


Adam_Jesion

Rekomendowane odpowiedzi

A tak swoją drogą - ile może mieć kabel zasilania 12V? Może mięc 4 metry? (przekrój 0,5mm - max 5A)

 

Ja kiedyś robiłem zasilanie do samochodu kempingowego ... dowcip polegał na doprowadzeniu zasilania z akumulatora obok silnika do mnej wiecej połowy długości samochodu dostawczego. Używłem wtedy kabli dedykowanych do zasilania zestawów hifi w samochodzie - takie czerwone kable o b. duzej srednicy ( szczególnie dla masy ) które chyba nawet były w jakiś tam sposób ekranowane - działała na tym lodówka na 12V, TV, ze 3 halogeny i radio ze wzmacniaczem - nie zauważyłem aby kable jakoś specjalnie się grzały czy cos w tym stylu.

 

A długość tych "głównych" kabli zasilającyh to było jakieś 8m .... Generalnie sprzęt samochodowy jest chyba dość odporny na spadki napięcia na co trzeba brać poprawkę w moim przypadku ( stąd pewnie brak problemów )....

 

Te kable spokojnie mozna dostać w każdym sklepie z głosnikami do samochodu ( nawet w media-markt )....

 

... nie wiem czy to jakaś podpowiedź....

Edytowane przez philips
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A tak swoją drogą - ile może mieć kabel zasilania 12V? Może mięc 4 metry? (przekrój 0,5mm - max 5A)

 

Przy kablu 0,5mm o długości 10m można przesłać prąd max 1.47A (czyli przy 4 metrach będzie coś koło 3A), przy wyższym prądzie spadek napięcia będzie większy niż 1V. Z tego by wynikało, że minimum to kabel 1mm (przy 4m trochę ponad 6A) a w razie co, to lepiej dać 1.5mm.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak się wylicza średnice kabla i spadek napięcia ?

 

Ja mówiąc o tym kablu "czerownym" miałem na myśli jakieś 5-7mm.... on jest GRUBY...

Ja skorzystałem z tej stronki: Link

 

Jest tam sprytna tabelka, oprócz tego nad tabelką znajduje się wzór dla spadku 1V.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest taka stronka z kalkulatorem: http://www.reuk.co.uk/Line-Losses-Calculator.htm

ogólnie rady: jak najmniej połączeń, lutuj jak możesz-na słabym połączeniu konektorkiem możesz spokojnie stracić ponad pół volta :Salut:

Edytowane przez bartolini
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... a ścianki obserwatorium z bambusów i pier z papieru prasowanego....

i spódniczki z trawy :D

 

a wracając do tematu. Spadki napięcia od stałego prądu to jeszcze nie wszystko. Silniki krokowe są zasilane impulsowo, a to oznacza modulację napięcia zasilającego spowodowaną spadkiem napięcia na kablach. takie powiedzmy 50mV będzie zupełnie niegroźne dla napędu montażu ale dla kamerki to już może być za wiele

 

ale po kolei ...

1. główne kable zasilające. Tu bym nie oszczędzał i dał co najmniej 10 mm kwadratowych

 

2. rozgałęźniki zasilania ze złoconymi końcówkami. Ani wilgoć ani nic innego ich nie ruszy, a do tego są skręcane więc nie uda się przypadkowo wyrwać. Połączenia kabli z konektorami koniecznie lutować

 

3. zasilanie poszczególnych urządzeń cieńszymi kablami z filtrami ferrytowymi. Jeśli to nie wystarczy to dodatkowo kondensatory odkłucające

 

4. galwaniczna izolacja wszystkich elementów: kamery, focusera, monta. Jeśli masy tych urządzeń będą połączone to może być spory problem z zakłóceniami

 

to pewnie jeszcze nie wszystko :Beer:

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Bez przesady z tymi mm2 - dobrać wg. tego kalkulatora.

Wystarczy tylko z głową wykonać instalację czyli rozdzielić zasilania wrażliwych urzadzeń od tych które pobierają w impulsie wiekszy prąd.

Instalacje zrobić na osobnych zasilaczach, odfiltrować zakłócenia idące po zasilaniu przy odbiornikach i musi być ok.

Kable sygnałowe USB - unikać chińskich bez ferrytów dostępnych w sklepach komputerowych.

 

50mV spadku dla kamerki to betka, układy scalone kamerki zasilane są 3,3V i mniej, przetwornik CCD idzie z wewnętrznych przetwornic - gorzej jest z zakłóceniami idacymi po kablach, trzeba je odfiltrować.

Edytowane przez mario2005
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bez przesady z tymi mm2 - dobrać wg. tego kalkulatora.

to podstaw do tego kalkulatora prąd 17A, długość kabli 20m, napięcie zasilania 12V, straty 5%. Ciekawe ile Ci wyjdzie i dlaczego 10mm2?

 

spadek napięcia zasilania rzędu 50mV to rzeczywiście niewiele jeśli pobór prądu jest stały ale montaż czy fokuser pobierają prąd impulsowo! Powoduje to modulowanie napięcia zasilającego o szerokim widmie częstotliwości od pojedynczych Hz do kilkudziesięciu kHz (przynajmniej), a to może już wpływać na pracę czułej kamery

 

proponuję skalkulować koszt takiego kabla i porównać z kosztami wymiany kabli zasilających jeśli okażą się za cienkie ( mam na myśli czas, koszty dojazdów, robociznę itp)

 

a tak w ogóle to okablowanie już chyba jest gotowe, więc dyskusja jest bezprzedmiotowa

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to podstaw do tego kalkulatora prąd 17A, długość kabli 20m, napięcie zasilania 12V, straty 5%. Ciekawe ile Ci wyjdzie i dlaczego 10mm2?

 

spadek napięcia zasilania rzędu 50mV to rzeczywiście niewiele jeśli pobór prądu jest stały ale montaż czy fokuser pobierają prąd impulsowo! Powoduje to modulowanie napięcia zasilającego o szerokim widmie częstotliwości od pojedynczych Hz do kilkudziesięciu kHz (przynajmniej), a to może już wpływać na pracę czułej kamery

 

proponuję skalkulować koszt takiego kabla i porównać z kosztami wymiany kabli zasilających jeśli okażą się za cienkie ( mam na myśli czas, koszty dojazdów, robociznę itp)

 

a tak w ogóle to okablowanie już chyba jest gotowe, więc dyskusja jest bezprzedmiotowa

 

pozdrawiam

 

To kilka zdań wyłącznie dla zasady aby było na przyszłość bo ostatnio obrodziło nam obserwatoriami i zapewnie padną nowe pytania.

 

Gdzie w takim małym obserwatorium będziesz miał pojedyńczy kabel długości 20m i co za odbiornik będzie ci pobierał 17A przy rozdziale źródeł zasilań w celu minimalizacji zakłóceń i ochronie przed TASZ (totalna awaria systemu zasilania).

 

Modulacja napięcia zasilania - patrz rozdział źródeł zasilających. Dalsza minimalizacja wpływu - filtry przy odbiorniku.

Do tego tak jak pisałem przeanalizuj sobie zasilania w kamerze czy elektronice montażu - jeśli już to przeszkadzać im mogą zakłócenia np. szpilkowe generowane przez silniki których driwery zapewnie i tak mają zabezpieczenia a nie spadki napięć rzędu 100mV. Jeśli kamera reaguje na zmiany zasilania 100mV to jej elektronika jest bardzo kiepska.

Głupi sterownik typu handpad nominalnie zasilany z np. 6V chodzi normalnie przy 5V bo procesor zasilany jest 3,3V (zmiany napięcia i tak obcina stabilizator wraz z aplikacją).

 

Uczulam jeszcze raz na jakość kabli USB.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdzie w takim małym obserwatorium będziesz miał pojedyńczy kabel długości 20m i co za odbiornik będzie ci pobierał 17A przy rozdziale źródeł zasilań w celu minimalizacji zakłóceń i ochronie przed TASZ (totalna awaria systemu zasilania).

sam chciałeś skorzystać z kalkulatora więc masz czego chciałeś. Podstawiłem całkiem realne dane i wyszło 10mm2. Nie wiem jakiej długości będą kable ale raczej nie będą biegły najkrótszą możliwa drogą. Zauważ też, że przyjąłem raczej duże straty bo 5% czyli duuuuużo poniżej osiągów przecietnego zasilacza stabilizowanego. Kable nie powinny psuć efektów pracy dobrego zasilacza i wypadało by straty (a tym samym tętnienia) ograniczyć do poziomu poniżej 0,5% (pamiętajmy, że obciążenie nie jest stałe)

 

nawet najlepsza praca zasilacza kamery na niewiele się zda jeśli padnie zasilanie montażu czy fokusera :Boink:

 

większość urządzeń będzie prawidłowo pracować jeśli zamiast 12V zostanie zasilone napięciem powiedzmy 11V, ale co innego stałe zasilanie, a co innego tętnienie zasilania o amplitudzie 1V!

 

kamera oczywiście powinna mieć osobny zasilacz, o czym było już wcześniej, ale masy zasilaczy i tak powinny być połączone. W takim wypadku tętnienia zasilania pochodzące z montażu mogą zakłócać pracę kamery

 

trzeba też pamiętać o pewnym przewymiarowaniu kabli. Pomijając korozję, rekrystalizację itp. niewykluczone, że właściciel obserwatorium za kilka miesięcy postanowi "cuś ulepszyć" i dołoży kolejne ustrojstwo ciągnące 5A

 

na koniec dodam, że mb takiego kabla kosztuje w granicach 3-10 zł (ostatni raz taki kabel kupiłem 5 lat temu więc pewnie teraz mniej). Nie chodzi więc o jakieś gigantyczne koszty

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 metrów pojedyńczego kabla 10mm2 w obserwatorium to nie są realne dane - gdybyś chciał tak robić to miejsca na sprzet by ci zabrakło w tej pajenczynie. Realnie to kabel 6mm2 wystarczy dla 10A. Jesli nie zastosowano specjalizowanych zasilaczy przemysłowych to taki zwykły stabilizowany przy zmianie obciążenia z 0-10A da ci większy spadek niż kabel. :D

 

Moje zdanie jest takie że warto rozdzielić zasilania i mieć sprawną sieć jak zamykanie dachu padnie ewentualnie mieć sprawną sieć jak padnie zasilanie montażu itd. - pracuje czasami na zakładach i wiem jak są ogólnie rozwiązane systemy automatyki na liniach produkcyjnych więc proponuje sprawdzone rozwiązania. Do tego jedno urządzenie zasilane jest z 12V inne z 15V czy19V a jeszcze inne z 5V.

 

Wczoraj bawiłem się kamerką CCTV podając jej zasilanie o zmiennym napięciu 12-11V i powiem że tania chińska kamerka nie dawała oznak zmęczenia takim traktowaniem.

 

Kolego jak u ciebie tętnienia zasilania z jednego zasilacza idą po masie do drugiego to albo masz złą instalacje albo trzeba wrócić do szkoły. Jakieś szpilki generowane przez indukcyjności mogą ale pisałem że driwer z racji minimalizacji prawdopodobieństwa jego uszkodzenia napewno jest zabezpieczony. Po drugie po cholere spinać wszystkie masy zasilaczy, to błąd tam gdzie to możliwe trzeba tego unikać. Patrz choćby rozwiązania w audio czy automatyce (izolacja galwaniczna się kłania).

 

Nie przesadzaj z krystalizacją korozja itp. w samochodach, na zakładach i w budynkach kable (linki) wytrzymują długie lata. Zobacz jak się teraz projektuje instalacje elektryczne w takich miejscach gdzie klienta stać na wydanie tych kilkuset zł wiecej na budynek. Jak dołożysz dodatkowe urzadzenie to dołożysz ten kabel 3 metrowy i pewnie też i zasilacz bo gdyby tak myśleć ja sugerujesz aby był jeden zasilacz to na start trzeba by było pewnie kupic taki z 50A :D .

 

Na koniec musze ci powiedziec że kable miedziane to ostatnio mocno podrożały i taki fajny 6mm2 (jak do car audio) z czystej miedzi kosztuje w zwykłym sklepie około 11-16zł za mb, za kabel z dodatkiem aluminium dasz około 6-9zł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(...) trzeba wrócić do szkoły.

mógłbym napisać to samo skoro nie wiesz po co się łączy masy zasilaczy :Boink:

6mm2 (jak do car audio)

do car audio zalecane są kable min 10mm2, no chyba że mówisz o totalnej amatorszczyźnie :ha:

 

teraz już okazuje się, że proponujesz 6mm2 dla prądu 10A i to nie jest za dużo, a jeszcze wczoraj robiłeś aferę o 10mm2 przy 17A, które jak sam napisałem było ze sporym zapasem i zaproponowane bez wyliczeń. Czyli zwyczajnie masz takie samo zdanie jak ja ale się ze mną nie zgadzasz :D

 

odnoszę wrażenie że nie chodzi Ci o pomoc innym w zaprojektowaniu instalacji elektrycznej ale o wykazanie, że tylko Ty masz rację, a inni się mylą

 

w takim razie przyznam, że masz rację tylko nie męcz już więcej bo ta dyskusja prowadzi do nikąd

 

pozdrawiam

 

PS

 

nie pisałem o krystalizacji tylko rekrystalizacji, a w samochodach tylko dobrze zaprojektowane instalacje wytrzymują długie lata. Te zaprojektowane i wykonane kiepsko wytrzymują krótko

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzisz ja mam czasem tak jak Hans. :Beer:

A więc porady trzeba pisać ściśle i w sposób przemyslany żeby osoby zupełnie zielone w temacie miały na przyszłość dobre podstawy jak zaczną robic instalacje w obserwatorium.

 

Co do powrotu do szkoły to widzisz, przynajmniej ja nie proponuje raz izolowac galwanicznie urządzenia a w innym miejscu łączyć masy - ty tak zrobiłeś niemal post pod postem - widzisz coś mało doprecyzowane masz te porady i co sobie teraz pomyśli osoba zielona w sferze elektryki i elektroniki?

 

Do Caraudio dobry fachowiec zakłada takie kable jakie są potrzebne a nie takie jak mu w sklepie powiedzą - nie ma tak że 10mm2 to absolutne minimum.

Jak masz zestaw rozproszony, np. pojedyńczy wzmacniacz 30W to też wszędzie dasz 10mm2 albo wiecej?

 

Spoko zadbana instalacja w samochodzie przeżyje jego silnik.

 

Kable trzeba dobrać osobno dla każdej gałęzi.

Od początku pisałem dobrać wg. kalkulatora, nie napisałem że przy absurdalnych 20m i 17A te 10mm2 to źle. Przystopowałem tylko zapędy kupowania kabli jak do kopalni, nie można rzucać danymi wyjściowymi (np. długość kabla, prąd) wyssanymi z palca bo te głupie 4mm2 wiecej na jednym kablu owocuje potem wiązką kabli grubości ręki której nie idzie nigdzie zmieścić.

Obserwatorium nie kończy się na kabelkach i nie budujesz obserwatorium pod kable tylko pod obserwacje astronomiczne. Potem pójdzie jakiś kolega i kupi przykładowo 40m kabla 10mm2 a potem siądzie i się pobeczy bo mu miejsca na te kable braknie.

 

 

Myślę że temat kabli został omówiony. :D

 

ps. Teraz trzeba by zebrać wszystkie ścisłe, dobre porady i napisać zakończenie bo przez te cytaciki wyrwane z konceptu to idzie sie pogubić.

Edytowane przez mario2005
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.