Skocz do zawartości

NGC 6820


sumas

Rekomendowane odpowiedzi

Ta słaba Mgławica emisyjna znajduje się w konstelacji Liska, ok. 6000 ly od Ziemi. W sąsiedztwie gromada otwarta NGC 6823 składająca się z bardzo młodych gwiazd. A ciemna kolumna pyłowa bardzo przypomina pilary mgławicy Orzeł

 

NGC6820af.jpg

 

EOS 350Dm+MPCC+UHCS w C8N na EQ6 (..i ECO-6)

ISO 800, 8 expozycji, łącznie niecała godzina świecenia

ale to ciągle za mało dla tego obiektu

 

 

a i mapka:

Lisek.jpg

to screen ze Stellarium

Edytowane przez sumas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Faktycznie jakieś zarysy tam widać ale czasu zdecydowanie za mało na ten obiekt. Brak flata wychodzi od razu.

O jakości nieba można się przekonać pokazując surowego RAWa nawet z UHC , to były klatki 7 min ?

Brawo za porwanie sie Canonem na taki słaby i mniej popularny obiekt.

Edytowane przez MarcinPc
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wiem wiem, fotka ani flata ani darków nie widziała, w sumie to materiał był do kosza, ale jak zacząłem w nim grzebać, to zaczęło coś tam majaczyć, więc tak znalazło się na forum

ostatnio ciągle mam jakieś problemy ze sprzętem, nieustanna walka, nic nie chce poprawnie pracować, wszystko się sypie, zamiast przyjemności, nieustanne użeranie się z setupem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jacus piękne początki, widzę że to bagnisko (czytaj astrofoto) wciągnęło Cię na maxa...

 

A te plackowate gwiazdki to od złego seeingu czy od niestrości delikatnej?

 

Jak oblejemy razem obserwatorium, to od razu lepiej pojadą foty - zobaczysz :szczerbaty:

 

zazdraszczam obserwatorium :Beer:

 

pozdrawiam

Ori

 

Ps: Aha zapomniałam dodać, że starsznie podobają mi się Twoje opisy fotografowanych obiektów, Ja po prostu lubię wiedzieć co oglądam i jak daleko to coś leży...

Edytowane przez Ori2711
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dowód uznania kilka słów o flatach przy Canonie :

 

1. Do robienia flata potrzebujemy źródła światła które daje równe natężenie we wszystkich barwach RGB - dla Canona zmodyfikowanego będzie to inne światło niż dla nie zmodyfikowanego co wynika z różnej czułości dla koloru czerwonego i po części zielonego.

1' . Do zmodyfikowanego niezle nadają się takie lekko niebieskawe świetlówki ... nie wiem dokładnie jakie to są ale na mojej jest napisane " PL -7W 220V " ... wogóle potrzebne jest światło o kolorze "sinym"... do Canona nie zmodyfikowanego swiatło musi być lekko cieplejsze ze względu na mniejszą czułość aparatu w kolorze czerownym - pewnie zwykła żarówka o naturalnej "bieli" wystarczy.

2. Aby dobrac źródło światła o dobrej barwie musimy zmierzyć poziomy jasności dla kazdej barwy - mozemy to zrobić w IRIsie komendą "stat"... wybieramy środek kadru oczywiście.

2'. Łatwiej jednak od Irisa zmierzyć jest sobie to za pomocą MAXIM DLa gdzie "Line Profile" nie dość że ładnie pokaże nam niemal "na żywo" profile histogramu RGB to jeszcze pokaże nam sie jak bardzo optyka winietuje ...

3. Jasność powinna wynosić około połowy tego co moze nam zarejestrować aparat - w przypadku Canona jest to około 2000 na 4095 poziomów jasności ( lub inaczej ADU ) dla każdej z barw RGB - w pomiarze "na żywo" znów bardzo pomaga MaximDL.

4. Flat jest niejako "oddzielnym zdjęciem" więc pamietać nalezy, ze trzeba go tak samo jak inne fotki skalibrować - czyli odjąć od niego dedykowane darki lub biasy lub jedno i drugie naraz.

5. Ponieważ flaty robi sie szybko to warto je robić "dobrze" - czyli nie z 2-4 klatek tylko raczej 12-24 klatek.

6. Dobrze zrobiony flat można ewentualnie używać ponownie w innych fotkach - nie zlikwiduje nam to farfocli na matrycy ale pozbedziemy się chociaż winietowania ( które zwykle jednak nie zmienia się jakoś radykalnie od sesji do sesji ) .... a mozemy użyć tego flata gdyż jest on jakby "oddzielną fotką" kalibrowaną oddzielnymi darkami i biasami które możemy wraz z flatem zrobić sobie w domu przy temp 20C, 30C jaki i -20C.... flaty są "niezależne" i warto o tym pamiętać.

7. Flaty robimy w trybie RAW gdyż wtedy nie zachodzi nam w aparacie balans bieli ( white balans ), flaty w JPGu nie mają żadnego sesnu.

8. Wywołując RAWa w swym programie dajemy zawsze te same parametry "White Balans" ( w Maximie, w opcji RGB Convert ja zwykle daje wartości 100%, 100%, 100% czyli "jak z matrycy" ). W ten sposób będziemy mogli używać ponownie starego flata jeśli z jakiegoś powodu nie będzie nam sie chciało robić nowego podczas ostatniej sesji focenia.

 

Wogóle Maxim + dobre żródło światła to jest to co powoduje, że flaty robi się łatwo, szybko, przyjemnie i bez większego wysiłku.

 

PS. Nie wiem jak inni to widzą, ale wg mnie odejmowanie flata jest najważniejszym procesem kalibracji fotki, ważniejszym od darka czy biasa. Hot pixele da sie stosunkowo łatwo usunąć "programowo", flata zdecydowanie trudniej ( albo ja nie umiem ), a w przypadku focenia mglawic często taje sie niemal zupełnie nie możliwe.

 

pozdrawiam.

Edytowane przez philips
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Tak, tak, znam... ale jak sie dobrze przyjrzysz to w żadnym z tych linków winietowanie nie zostało idelanie zlikwidowane. To raz, dwa, że mi sie zawsze robiły jeszcze takie brzydkie "zęby" czy raczej skokowe gradienty które wychodziły podczas "wyciskania" ciemnych partii fotki(początkowo ich nie widać )( może po prostu cos źle robiłem )

Chyba najlepiej jeszcze w materii "software'owych" flatów radzi sobie IRIS robiący w jednak w dość misterny sposób maskę-flata oraz program PixInSight... ale to nie to samo to porządny flat "hardware'owy".

 

Kiedyś dawałem link do tutoriala z flatem/autobackground'em/gradient-remove'em w PixInSight - http://www.stargazer-observatory.com/pix-flats.html

A tu jest do IRISa - http://www.astrosurf.com/buil/iris/tutorial4/doc14_us.htm

Edytowane przez philips
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dowód uznania kilka słów o flatach przy Canonie :

 

1. Do robienia flata potrzebujemy źródła światła które daje równe natężenie we wszystkich barwach RGB - dla Canona zmodyfikowanego będzie to inne światło niż dla nie zmodyfikowanego co wynika z różnej czułości dla koloru czerwonego i po części zielonego.

1' . Do zmodyfikowanego niezle nadają się takie lekko niebieskawe świetlówki ... nie wiem dokładnie jakie to są ale na mojej jest napisane " PL -7W 220V " ... wogóle potrzebne jest światło o kolorze "sinym"... do Canona nie zmodyfikowanego swiatło musi być lekko cieplejsze ze względu na mniejszą czułość aparatu w kolorze czerownym - pewnie zwykła żarówka o naturalnej "bieli" wystarczy.

2. Aby dobrac źródło światła o dobrej barwie musimy zmierzyć poziomy jasności dla kazdej barwy - mozemy to zrobić w IRIsie komendą "stat"... wybieramy środek kadru oczywiście.

2'. Łatwiej jednak od Irisa zmierzyć jest sobie to za pomocą MAXIM DLa gdzie "Line Profile" nie dość że ładnie pokaże nam niemal "na żywo" profile histogramu RGB to jeszcze pokaże nam sie jak bardzo optyka winietuje ...

3. Jasność powinna wynosić około połowy tego co moze nam zarejestrować aparat - w przypadku Canona jest to około 2000 na 4095 poziomów jasności ( lub inaczej ADU ) dla każdej z barw RGB - w pomiarze "na żywo" znów bardzo pomaga MaximDL.

4. Flat jest niejako "oddzielnym zdjęciem" więc pamietać nalezy, ze trzeba go tak samo jak inne fotki skalibrować - czyli odjąć od niego dedykowane darki lub biasy lub jedno i drugie naraz.

5. Ponieważ flaty robi sie szybko to warto je robić "dobrze" - czyli nie z 2-4 klatek tylko raczej 12-24 klatek.

6. Dobrze zrobiony flat można ewentualnie używać ponownie w innych fotkach - nie zlikwiduje nam to farfocli na matrycy ale pozbedziemy się chociaż winietowania ( które zwykle jednak nie zmienia się jakoś radykalnie od sesji do sesji ) .... a mozemy użyć tego flata gdyż jest on jakby "oddzielną fotką" kalibrowaną oddzielnymi darkami i biasami które możemy wraz z flatem zrobić sobie w domu przy temp 20C, 30C jaki i -20C.... flaty są "niezależne" i warto o tym pamiętać.

7. Flaty robimy w trybie RAW gdyż wtedy nie zachodzi nam w aparacie balans bieli ( white balans ), flaty w JPGu nie mają żadnego sesnu.

8. Wywołując RAWa w swym programie dajemy zawsze te same parametry "White Balans" ( w Maximie, w opcji RGB Convert ja zwykle daje wartości 100%, 100%, 100% czyli "jak z matrycy" ). W ten sposób będziemy mogli używać ponownie starego flata jeśli z jakiegoś powodu nie będzie nam sie chciało robić nowego podczas ostatniej sesji focenia.

 

Wogóle Maxim + dobre żródło światła to jest to co powoduje, że flaty robi się łatwo, szybko, przyjemnie i bez większego wysiłku.

 

PS. Nie wiem jak inni to widzą, ale wg mnie odejmowanie flata jest najważniejszym procesem kalibracji fotki, ważniejszym od darka czy biasa. Hot pixele da sie stosunkowo łatwo usunąć "programowo", flata zdecydowanie trudniej ( albo ja nie umiem ), a w przypadku focenia mglawic często taje sie niemal zupełnie nie możliwe.

 

pozdrawiam.

 

 

Flaty wychodzą również nieźle przy foceniu nieba o wczesnym poranku, do tego nie trzeba żadnych zewnętrznych źródeł światła i ekranów. Co do barwy to nie sądzę żeby miało to większe znaczenie, pisze się raczej o barwie białej (ale nie żarówka tylko np. lampa jarzeniowa). Co do tzw. bazy flatów do obróbki więcej niż 1 zdjęcia to chyba nie ma sensu, owszem może jest to sposób na winietowanie, ale takiego niby flata można wykreować softowo w IRIS. Syfy na matrycy zostaną i tak widoczne.

Co do ostatniego stwierdzenie nie bardzo mogę się zgodzić nie odjęcie flata na pewno pogarsza fotkę ale wykonanie stackowania bez darka to już jest masakra dla fotki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Flaty wychodzą również nieźle przy foceniu nieba o wczesnym poranku, do tego nie trzeba żadnych zewnętrznych źródeł światła i ekranów.

 

Z własngo doświadczenia moge powiedzieć że robienie flatów na niebie wcale nie jest takie łatwe.

Nawet korzystając z tak przyjaznego programu jak ccdautopilot, w którym wystarczy wpisać wartość ADU a program sam dobiera czas ekspozycji.Natężnienie światła bardzo szybko się zmienia, nawet w ciągu kilku sekund.

Ostatnio robiłem flaty właśnie na niebie, ustawiłem na 20 ekspozycji, o ile pierwsza klatka osiągnęła ustawiony przeze mnie poziom 24000adu po 3s to 20 potrzebowała na to już 15s!!!,a więc między pierwszą a ostatnią klatką czas wydłużył się 5-cio krotnie.

Oczywiście ja robiłem po zachodzie słońca, ale nie sądze żeby sytuacja wcześnie rano się różniła,z tą tylko różnicą że czas szybko ulegałby skróceniu.

Przypominam że to wszystko działo się automatycznie, ja tylko przyglądałem się z boku,

nie wyobrażam sobie żeby każdą klatke sprawdzać i wprowadzać korekte i jeszcze raz sprawdzać czy jest ok,

i tak 20 razy, ostatnia klatka już chyba po zmroku by była :D albo przy pełnym słońcu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To prawda. Dlatego zaawansowane flaty robi się na niebie i to automatycznie. Kwestia jeszcze bardziej komplikuje się, kiedy pracujemy z filtrami. W ACP jest to genialnie rozwiązane. Sam po wcześniejszej kalibracji wie, jak i gdzie ma robić flaty. Wie, jaki filtr użyć np. wcześniej, bo potem zmienia się światło. Uznaje się, że flaty to najtrudniejszy element kalibracji klatek w całym procesie. Całe szczęście, są automaty.

 

Trzeba też pamiętać, że mówimy tu o perfekcji, top jakości. Do wszystkiego poza tym spokojnie wystarczają metody chałupniczo-manualne. Każdy sobie sam je wytwarza i przynoszą niezłe efekty, co widać u kolegów na forum ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

znaczy patent jest taki, żeby kupić jakiś mały softbox np. na allegro: http://www.allegro.pl/search.php?string=softbox powiesić na ścianie i dodać jego pozycję do ulubionych w GOTO montażu

i tak mamy świeże flaty pod koniec każdej sesji :)

albo kupić/zrobić lightbox nakładany z przodu na telepa, to rozwiązanie wydaje mi się być najlepszym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • 2 miesiące temu...

od dawna czaiłem się ponownie na ten obiekt

bardzo chciałem sprawdzić, jak wyjdzie z Atika ;)

no i wyszło tak:

 

NGC6820ok.jpg

 

ATIK314L 5x600sek + 5x900sek H-a w 80ED na EQ6

chyba było jednak warto rzucić większy format i kolor na rzecz tej nad podziw czułej kamerki :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.