Skocz do zawartości

Kupno pierwszego teleskopu


atttim

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

 

Jestem początkującym obserwatorem nieba - zastanawiam się nad zakupem pierwszego teleskopu. Mieszkam w mieście z raczej średnimi możliwościami wyjazdu w "dzicz". Obserwację prowadziłbym przez większość czasu z balkonu i to niedużego, aczkolwiek zasłoniętego od źródeł światła. W związku z zanieczyszczeniem światłem, raczej (chyba) jestem zmuszony obserwować planety, księżyc, jak Bóg da to i słońce. Mój budżet sięga zawrotnej sumy 2500 zł ewentualnie 3000 zapożyczę się. Z mojej skromnej wiedzy myślę o zakupie Sky Watcher 1201EQ5.

 

Reasumując, priorytetem dla mnie jest: (kolejność nieprzypadkowa):

1)Jakość obserwacji NIE DSów ( chyba, że ze środowiska miejskiego da się takowe ładnie podpatrzyć).

2)Ograniczone gabaryty ze względu na balkon.

3)Łatwość obsługi.

 

Z góry wszystkim dziękuję za poradę

Edytowane przez atttim
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2. ponad metrowa tuba odpada, chyba, że masz duży balkon

 

Pomyśl nad zwartą konstrukcją typu Mak lub SCT w granicach 5"-6". Masz wtedy dużą ogniskową idealną do planet i Księżyca.

 

coś takiego?

 

Balkon 1,2 m x 2,5 m

Poza tym gibki jestem ;D

 

 

Czyli DeepSky odpadają w moich warunkach??

Edytowane przez atttim
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ty może tak, ale teleskop mniej :) Zresztą obserwacje mają być przyjemnością i relaksem, a nie mordęgą wiszenia w dziwnych pozach nad lub pod teleskopem ledwo trzymając się bez ruchu.

 

DSy w szerokim rozumieniu raczej odpadają, ale te najjaśniejsze gromady kuliste i otwarte zobaczysz. O mgiełkach raczej zapomnij bo to co zobaczysz to będzie ich atrapa. Warto zaopatrzyć się ewentualnie w filtr Deep-Sky (ALP, LPR), ewentualnie jakiś jasny mgławicowy typu UHC(-S).

 

PS. dobrym celem na balkon są gwiazdy podwójne!

Edytowane przez polaris
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach