Skocz do zawartości

Rysa na CCD


coy_coyote

Rekomendowane odpowiedzi

Lepiej żeby się udało z tym szkielkiem nakrywkowym. To wydłubywanie oryginalnego szkiełka jest dość radykalną ingerencją. Jeśli dostaną się tam mikropyłki, które trudno będzie usunąć to może być gorzej niż było. Sprawdziłeś odbicie żarówki od cover glass? Jeśli jest białe to na 99% nie ma tam żadnych warstw bo warstwy zawsze wprowadzają jakieś zabarwienie. Jeśli warstw nie ma to odpada poczucie pogorszenia parametrów kamerki z powodu szkiełka nakrywkowego. Samo szkiełko nakrywkowe jest tak cienkie, że nie powinno wprowadzić żadnych ubocznych zjawisk optycznych. W końcu metoda jest sprawdzona w mikroskopii gdzie używamy powiększeń granicznych wynikających z falowej natury światła.

Jeśli będą jeszcze jakieś objawy rysy ale do usunięcia flatem to lepiej to robić niż wydłubywac cover glass.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lepiej żeby się udało z tym szkielkiem nakrywkowym. To wydłubywanie oryginalnego szkiełka jest dość radykalną ingerencją. Jeśli dostaną się tam mikropyłki, które trudno będzie usunąć to może być gorzej niż było. Sprawdziłeś odbicie żarówki od cover glass? Jeśli jest białe to na 99% nie ma tam żadnych warstw bo warstwy zawsze wprowadzają jakieś zabarwienie. Jeśli warstw nie ma to odpada poczucie pogorszenia parametrów kamerki z powodu szkiełka nakrywkowego. Samo szkiełko nakrywkowe jest tak cienkie, że nie powinno wprowadzić żadnych ubocznych zjawisk optycznych. W końcu metoda jest sprawdzona w mikroskopii gdzie używamy powiększeń granicznych wynikających z falowej natury światła.

Jeśli będą jeszcze jakieś objawy rysy ale do usunięcia flatem to lepiej to robić niż wydłubywac cover glass.

 

zgadzam się z Tobą. Wczoraj próbowałem podważyć cover glass nożykiem i ułamał się kawałek nożyka a szybka nawet nie drgnęła.

Dlatego też priorytetowo sprawdzę Twoją metodę bo nie wiem czy uda się ją ściągnąć.

Odbicie białej mlecznej żarówki od cover glass jest raczej białe nie ma widocznego zabarwienia w żadnym kierunku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To by świadczyło o tym, że tam jednak nie ma żadnych warstw. Jak będziesz miał szkiełka nakrywkowe to porównaj odbicia, najlepiej żarówki z włóknem a szybkę nakładaj tak jakby już tam miała zostać na wieki bo jak fotki nieba będą dobre to po co znowu grzebać. Jestem cholernie ciekaw co z tego wyjdzie :szczerbaty:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najlepsza jest wydaje się opcja Hansa - ale ryzykowna...

 

 

Jeśli chodzi opcję Franza:

 

Okienka z powłokami znajdziesz tutaj:

 

Szklane:

http://www.edmundoptics.com/onlinecatalog/displayproduct.cfm?productID=1755

 

lub plastikowe:

http://www.edmundoptics.com/onlinecatalog/displayproduct.cfm?productID=3365

 

Tutaj kleje do optyki:

http://www.edmundoptics.com/onlinecatalog/displayproduct.cfm?productid=1597

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Testy z olejkiem immersyjnym wypadły negatywnie compress.gif choć miałem nadzieję że będzie OK rolleyes.gif

Szybka z warstwą olejku pomiędzy jest bardzo wrażliwa na ściskanie i powstają przez to dodatkowe interferencje w formie pasów i kropek tak jakby olejek z szybką działał jak dodatkowe szkło powiększające niezależnie ile go zapodam. Sprawdzałem z większymi ilościami olejku i zupełnie minimalnymi. Widać to jakby dodatkowe ziarno to tak jakby patrzeć na matrycę przez szkło powiększające i widzieć piksele w powiększeniu astronom.gif Po ściągnięciu szybki ich nie ma. blink.gif Dodatkowo interferencje zmieniają się w czasie i chyba ma to związek z temperaturą chipa lub obudowy ale to jest jeszcze do sprawdzenia . Obudowa kamerki jest tak skonstruowana że matryca jest dociskana do obudowy przez dodatkową gumkę amortyzującą i wydaje mi się że w miarę wychładzania się obudowy nacisk na matrycę się zmienia (w tym przypadku na szkiełko) poprzez co występują zmiany w interferencji. Faktycznie ślady po rysach są mniej widoczne choć nadal zauważalne.

Pozostaje mi albo spolerowanie tych rysek albo wydłubanie szkiełka. Tutaj chętnie bym posłuchał jakiś rad jak to zrobić w miarę skutecznie.

Zostaje trzecia możliwość zostawić jak jest i nie korzystać z LRGB tylko z Ha - w tym paśmie rys nie widać flirt.gif więc z bogactwa DSów zostają same mgławice g.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W każdym razie dziękuję Franz za pomoc. Przy okazji z ciekawości zapytam dlaczego w filtrze Ha nie mam problemu z tymi ryskami (wogóle ich nie widać) a na L i RGB walą po oczach jak oszalałe ? Zastanawiam się może pod ciemnym niebem będzie lepiej. Czekam też na flattener/reducer ciekaw jestem czy on pomoże czy dodatkowo wzmocni defekty ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiadomo, że H alfa to jest bardzo wąskie pasmo w przeciwieństwie do pozostałych, to jest jedyna różnica, jednak nie znajduję teoretycznego wytłumaczenia takiego zachowania. Może jeszcze warto nakleić tą szybkę kitem do spajania soczewek achromatycznych? Skoro wygrzewanie ze zaszkodzi czipowi to Płeszka powinien to zrobić. Tutaj nie może być mowy o interferencjach. Ma to sens jeśli ślad rysy będzie znacznie osłabiony przez to sklejenie. W sumie to dziwi mnie ta interferencja z olejkiem, który ma podobny współczynnik załamania do szkła. Interferencja z reguły zachodzi kiedy pomiędzy szklanymi płytkami jest cieniutka warstwa powietrza. Przy takich doświadczeniach nie może być mowy o jakichkolwiek naciskach na płytkę ze strony obudowy kamerki ani też o przesuwaniu się płytki pod wpływem jej ciężaru. Płytka szklana musi być stabilna.

Może oprócz olejku dostawało się tam powietrze?

Musialbyś spróbowac jeszcze innych wąskich pasm, OIII, S2, H beta. Jeśli rysa nie będzie szkodzić mógłbyś robić jeszcze w narrowband i pseudokolor, no ale lajt odpada.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

powietrza na pewno tam nie było bo bym je widział w postaci "oczek" pod lupką. flirt.gif Kit chyba byłby idealny ale Płeszka jednoznacznie nie chce się tego podjąć rolleyes.gif

Ja powiem szczerze też mam obawy bo jeżeli jednak matryca padnie to mam prawie 2k "w plecy"

 

Też mnie zastanawia czy widoczność tych rysek nie jest spowodowana dość dużym zaświetleniem u mnie w okolicy od których światło się prostu odbija.

Może pod ciemnym niebem efekt byłby zadowalający na tyle że flat by sobie z tym poradził.

Niestety brak czasu nie pozwala mi na wyjazd w bardziej ciemne okolice szczerbaty.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Światło rozproszone może być powodem ale nawet w ciemnej okolicy będziesz je miał tylko, że mniej. Jeśli nie możesz robić u siebie L RGB tylko H alfa to na razie nie ma się co przejmować i rób mgławice w H alfa. Może Płeszka sprzeda ci trochę tego kitu i sam to skleisz i wygrzejesz w piekarniku? Może nie trzeba tak wysokiej temperatury jak to będzie dłużej trwało.

Poszukaj coś w necie na ten temat. Ten kit nazywa się balsam kanadyjski. Tak z ciekawości, porównywałeś odbicie żarówki od cover glass z odbiciem od szkiełka nakrywkowego? Jestem ciekawy co z tymi warstwami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć,

 

Oby nie skończyło się to tym, że będziesz kadrował tak jaśniejsze gwiazdy by minęły ryskę. Tu nie tylko jasniejsze tło może zrobić krzywdę.

 

Wracając do meritum, dalej sądzę, że to co zaproponowałem wcześniej jest sensowniejszą drogą od klejenia nakładek lub szlifowań. Niemniej, to twoja maszynka i twoje ryzyko. Po wyjęciu szybki całkowicie i nakręceniu na nos na stałe IR-UV nie powinno tam nic do środka się dostawać. Do filtra 1,25" dokręcisz koło i jazda.

 

Co może pójść nie tak?

 

- Możesz uszkodzić sensor wydłubując szybkę

 

- Może się okazać, że jednak trochę się farfocli zbiera w środku i przy czyszczeniu uszkodzisz odsłonięty sensor

 

Mniejsze zagrożenia:

 

- Na stałe dodajesz te parę milimetrów oprawy filtra w tor optyczny. To może być te parę milimetrów, które zabraknie przy kolejnych modyfikacjach setupu (nowe koło filtrowe, jakiś dodatkowy interface szerszy off-aga, jakaś dodatkowa, niezbędna przelotka do ustawienia w odpowiedniej odległości itd.)

 

- niewielki delikatny gwint filtru może mieć problemy nawet z tak lekką kamerą i bedzie troche pracować pogarszając tracking

 

- kamerka bez szybki może okazać się równie niesprzedawalna jak z porysowaną szybką

 

Jakie plusy?

 

- Pozbędziesz się problemu na 100% (o ile faktycznie jest to rysa na szybce osłonowej)

 

- Nie zdegradujesz obrazu olejkami pastami i innymi wynalazkami

 

- Nie dodasz sobie kolejnych warstw bez powłok

 

- Jak wydłubiesz ładnie starą szybke bez niszczenia sensora, to pewnie i wstawisz ją abarot bez uszkadzania go jak się cały wysiłek nie sprawdzi w praktyce (choć operacja może sie okazać równie delikatna, lub jeszcze bardziej ryzykowna niż wydłubywanie).

 

To tylko porada, ale czy mówię tylko teoretycznie? Nie. Pracowałem tak z DSI I. Uszkodziłem tam oryginalny filtr i miałem zaświetlenia na 100 pixeli gdy skadrowałem zbyt jasną gwiazdę zbyt blisko uszkodzenia. Usunąłem go całkowicie i pracowałem ze standardowym filtrem IR-UV nakręconym na nos. Tak to wyglądało przed i po awarii (sorry za jakość , to były moje pierwsze kroki). Cały problem w tym, że w DSI I operacja usunięcia filtra to pikuś.

 

Przed:

 

http://celestia.pl/w...es/f/f7/M57.jpg - dolna krawędź

http://www.celestia.pl/Plik:M51.jpg - dolna krawędź

 

Po:

http://www.celestia.pl/wiki/images/4/45/3log.jpg

http://www.celestia.pl/Plik:M108.jpg

 

Pozdrawiam.

Edytowane przez Hans
ups, ale literówek nasadziłem
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Często mam paprochy na szybkach osłaniających matrycę. Przeważnie zwykłe dmuchnięcie gruszką nie załatwia sprawy i tzreba szybkę przetrzeć nawet z dodatkiem płynu Baadera. Nie wiem jak to jest z gołymi matrycami. Czy można je tak przecierać? Jak można to nie ma problemu, a jak nie można to problem jest bo wszelakie paprochy to rzecz wszędobylska.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć

 

Matryca dalej będzie osłonięta IR-UV cut na nosie kamery. Na filtrze może sie zbierać tak jak się zbiera wszedzie i zawsze. Matryca nie będzie wystawiona na syf. Bedzie odsłonięta od wydłubanej szybki ochronnej ale zasłonięta nosem i filtrem.

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na razie przechodzę na pasmo Ha szczerbaty.gif. Założyłem flattener z reduktorem i wydaje mi się że trochę mniej widać te rysy na filtrach L i RGB astronom.gif

 

Nie wiem czy to złudzenie rolleyes.gif muszę to jeszcze sprawdzić

Po zlocie Janusz z AK obiecał że pomyśli nad wymianą cover glass choć pewnie wydłubywanie zostawi mnie flirt.gif

 

Będziemy albo kleić czystą szybkę © tak jak radzi Adam albo IR-Cut. Jeżeli wklejenie by się nie udało zakładam IR/UV-Cut jak radzi Hans

Będę informował o poczynaniach cool.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pisałeś, że zwykły flat sobie z tym nie radzi. A może jakiś sztuczny flat pomoże. Ostatnio sam bardzo często wyrównuje tło sztucznie bo flaty nie do końca załatwiają mi sprawę, szczególnie jak się mocno wyciąga cienie.

Wiadomo, ze stosunek S/N na takiej rysie to nie to samo co bez niej. Z drugiej strony moim zdaniem, ze wydłubywanie szybki to spory hazard.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak cover glass nie odchodzi podczas umiarkowanego podważania ostrzem to może być tak mocno przyklejony, że może dojść do kruszenia się szkła a wtedy mogą pojawić się nieprzewidziane problemy. Gdyby jednak udało się wydłubać to szkiełko to wskazane by było wklejenia tam czegoś.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.