Skocz do zawartości

Rysa na CCD


coy_coyote

Rekomendowane odpowiedzi

Kupiłem jakiś czas temu kamerkę DSI III Pro z drugiej ręki.

Od początku miała kilka rysek i jedną większą na szybce osłaniającej CCD. Na Ha-alpha tego tak nie widać ale na LRGB jest to męczące.

Początkowo myślałem że to ślad zmywalny ale niestety jest to minimalna ryska widoczna pod szkłem powiększającym. Płyny do optyki i mycie nic nie pomaga compress.gif flat też nie do końca sobie z tym radzi blink.gif pozostaje bardziej inwazyjna metoda np. spolerowanie czy jest taka możliwość i ewentualnie czym

Wymiana matrycy to koszt około 1700zł więc też odpada. Czy ma ktoś z Was doświadczenie w tej sprawie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Polerowanie może nie być zbyt bezpieczne. Teoretycznie może jakieś wypełnienie tej rysy by pomogło? coś w rodzaju lakieru/kleju, który wypełniłby rysę i zmniejszył zniekształcenie do poziomu obsługiwanego bez problemów przez flat?

Właśnie, może w zakładach "autoszyby"itp. mają coś takiego co wypełnia pęknięcia szyb samochodowych lub rysy powstałe od uderzeń kamieniami.

Trzeba by zapytać o ten preparat i jego skuteczność na takiej szybce ochronnej CCD.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba tylko można wyciąć maleńką szybkę z filtra UV-IR i nakleić kitem, który stosuje sie do sklejania soczewek. Kit wypełni rysę i powinno być OK. Dobry szklarz da radę wyciąć diamentem taką szybke, nieco większą od matrycy (uwaga na powłoki) a o sklejenie zapytaj w ASTROKRAK-u.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

o sklejenie zapytaj w ASTROKRAK-u.

Janusz nawet nie wierzy, że taka szybka istnieje choć wielokrotnie mu o tym mówiłem

 

usunięcie rysy wiąże się ze szlifowaniem i polerowaniem. Podczas tych czynności łatwo uszkodzić kamerę. Konieczne by było wylutowanie matrycy co też może się skończyć jej uszkodzeniem. Nawet jeśli to się uda to taka szybka będzie pozbawiona warstw antyodblasowych przez co matryca straci nieco na QE (pomijam brak płaskości i równoległości płaszczyzn)

 

wymiana cover glass mogła by wchodzić w grę (np. z tańszej matrycy lub w/g pomysłu Hansa) ale to wcale nie takie proste i łatwo uszkodzić przy tym sam czip. Jeśli obecnie nie nadaje się do użytku to właściwie ryzyko jest żadne ale jeśli można z tym żyć to lepiej daj sobie spokój

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W DSI III niestety filtr IR-UV nie jest na kawałku szybki dociśniętej nosem kamery, więc nie jest cała operacja tak banalna jak w jedynce i dwójce.

 

BTW, polerowanie? Jakoś ma wiara, że ktoś może tego dokonać z sukcesem, nikłą jest. To, że komuś uda się zdjąć filtr bez rozwalania chipa już prędzej.

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytałem Janusza i się nie podejmie wklejania szybki gdyż kleje których on używa potrzebują wygrzewania w temperaturze 120 st.C więc istnieje duże ryzyko że chip tego nie wytrzymacompress.gif.

Wyciągnięcie filtra bezpośrednio z chipa jak radzi Hans będzie o tyle trudne (i raczej nie znajdę kogoś kto się podejmie) że jest on dość dobrze wpasowany i klejony w obudowę.

Próbowałem ją podważać i trzyma się bardzo mocno dodatkowo wygląda że jest dość krucha.

Obawiam się też że odsłania się przez to całą strukturę wewnętrzną i chip pozostaje bez żadnej osłony.

Bałbym się tam nawet dmuchnąć gruszką żeby nie pokrzywić styków nie mówiąc już o samej strukturze pikseli blink.gif

Ściągnięcie tej szybki wiązało by się z koniecznością wklejenia innej.

Szukam urządzeń na polskim rynku które miały/mają wmontowany taki chip (kamery przemysłowe itp) może udało by się kupić coś używanego lub uszkodzonego w celu podmiany takiej szybki całego sensora lub chociaż szybki flirt.gif

Może macie na ten temat jakąś wiedzę gdzie można czegoś takiego szukać icon_question.gif

Pytałem (dzięki Piotrek za namiary) nowy chip w eureka.de lub framos.de kosztuje ponad 400 euro huh.gif

Wymiana jego jest banalnie prosta przy zachowaniu podstawowych zasad bo chip nie jest lutowany tylko osadzony w stykach umożliwiających wyjęcie cool.gif

Sam chip wygląda jak na zdjęciu teoretycznie nic by się też chyba nie stało jakby stara szybkę wyjąć a drugą można nakleić nawet na obudowę g.gifmoże nawet z innego chipa

Integrated_Circuit_ICX285AL.jpg

Edytowane przez coy_coyote
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście, że można coś wymyśleć. Dalej podtrzymuje pomysł naklejenia drugiej szybki ale zrób próbę z olejkiem imersyjnym do mikroskopów i szkiełkami nakrywkowymi. Szkiełka są bardzo cienkie i nie wpłyną w żaden sposób na obrazy. Dopasuj takie szkiełko. Brzegi szkiełka można bardzo dobrze szlifować drobnymi papierami ściernymi. Po nałożeniu szkiełka zabezpiecz brzegi parafiną przed wysychaniem. Jedynym mankamentem jest brak na szkiełku warstw optycznych przez co szkiełko odbije więcej światła niż z warstwami ale przynajmniej przekonasz się czy to działa. Zamów w DO przy okazji płyn do czyszczenia optyki bo się przyda, nie tylko do tego.

Szkiełko można łatwo usunąć i w to miejsce wkleić potem szkiełko dopasowane z filtra UV-IR a brzegi zabezpieczyć czymś bardziej trwałym, np. lakierem do paznokci. Szkiełka i olejek jest w DO.

Niczym przecież nie ryzykujesz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...Wymiana jego jest banalnie prosta przy zachowaniu podstawowych zasad bo chip nie jest lutowany tylko osadzony w stykach umożliwiających wyjęcie ...

Jeśli wymiana jest prosta, to może najlepiej operować na wyjętym chipie. A w tej sytuacji w grę wchodziłoby nawet szlifowanie jakąś mikroszlifierką typu Dremel albo wypełnienie rysy wypełniaczami do dziur w szybach samochodowych.

Edytowane przez Lampka
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...Szukam urządzeń na polskim rynku które miały/mają wmontowany taki chip (kamery przemysłowe itp) może udało by się kupić coś używanego lub uszkodzonego w celu podmiany takiej szybki całego sensora lub chociaż szybki flirt.gif

Może macie na ten temat jakąś wiedzę gdzie można czegoś takiego szukać icon_question.gif

 

Allegro - stare i tanie kompakty, one mają nieraz małej wielkości matryce, więc jak byś wyhaczył jakiegoś uszkodzonego z podobnej wielkości sensorem, to może akurat i szybka podejdzie.

Na Optyczne.pl masz informacje, jakiej wielkości jest sensor w danym aparacie, może to pomoże...

Pozwodzenia :Beer:

 

P.S.

Znalazłem ciekawą baze danych aparatów, w której podane sa wielkości matrycy w mm, będzie łatwiej szukać dawcy narządów :)

 

http://aparaty-cyfrowe.magazyn.pl/szukaj

Edytowane przez Piotrek L.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytałem Janusza i się nie podejmie wklejania szybki gdyż kleje których on używa potrzebują wygrzewania w temperaturze 120 st.C więc istnieje duże ryzyko że chip tego nie wytrzymahttp://forum.astropolis.pl/public/style_emoticons/default

czip spokojnie wytrzyma taką temperaturę ... a nawet znacznie wyższą

w niektórych elementach elektronicznych jest to normalna temperatura pracy złącza półprzewodnikowego

można by było się przejmować gdyby przez dłuższy czas poddać układ działaniu temperatury wyższej od 300oC

 

problemem może być bezbolesne wyjęcie uszkodzonej szybki. Jeśli to się uda to reszta będzie już banalnie prosta

znajdź tanią matrycę o tych samych wymiarach cover glass i jeśli obie delikatnie wyjmiesz będziesz miał matrycę jak nową

wkleić ją można dowolnym klejem byle tylko nie zostawić dziur, przez które może dostać się do środka para wodna itp.

 

pozdrawiam

Edytowane przez ZbyT
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za pomysły notworthy.gif Zamówiłem w Delcie olejek i szybki zobaczymy jakie efekty przyniesie. Mam nadzieję że z posród wielu Waszych pomysłów jakiś wypali.

 

Zacznę od pomysłu Franza bo jest najmniej ingerencyjny choć mam sceptyków którzy twierdzą że się nie uda mimo to warto spróbować.

Zmniejszenie tego problemu do poziomu w którym flat sobie z tym poradzi to będzie sukces.

Równolegle szukam chipa z odzysku z którego uda się ściągnąć pasujący cover glass. Piotrek dzięki za linka na pewno się przyda.

Niestety Janusz jednoznacznie dał mi odczuć że nie podejmie się zadania więc pozostaje zrobić to we własnym zakresie jak proponuje ZbyT jeżeli wyjęcie szybek okaże się możliwe to może szybka nie musi mieć idealnych wymiarów ważne aby zakryła poprzednią dziurę po cover glass. Zastanawiam się nad szybką Baadera do aparatów Canon jest ona trochę gruba ale ciekaw jestem czy zdała by egzamin.

Co do polerowania w ostateczności czy tutaj nie zdałyby egzaminu jakieś proszki od polerowania luster z newtonów może ktoś ma odstąpić coś na próbę beerchug.gif pewnie zejdzie warstwa antyrefleksyjna ale przecież przed matrycą mam jeszcze filtry LRGB i Ha które takie warstwy już posiadają ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Warstwy antyodblaskowe, jak sama nazwa wskazuje, zmniejszają znacząco problemy wynikające z przekraczania przez światło granicy powietrze szkło. Po usunięciu jej, na tej konkretnej granicy stracisz więcej światła i pogorszysz kontrast. Warstwy na innych powierzchniach tu nie pomogą niestety.

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Warstwy antyodblaskowe, jak sama nazwa wskazuje, zmniejszają znacząco problemy wynikające z przekraczania przez światło granicy powietrze szkło. Po usunięciu jej, na tej konkretnej granicy stracisz więcej światła i pogorszysz kontrast. Warstwy na innych powierzchniach tu nie pomogą niestety.

 

Pozdrawiam.

 

no to inaczej g.gifzastanawiam się nad pomysłem - kupić w na giełdzie w DO albo AK standardowy filtr w oprawie 1.25 lub 2" i zlecić komuś przycięcie do wymiarów cover glass w chipie i wkleić go po uprzednim usunięciu poprzedniego. Te filtry mają przecież warstwy odblaskowe cool.gif tylko kto przytnie ładnie taką szybkę nie niszcząc powierzchni szczerbaty.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ponieważ mam w domu wszystko co trzeba zrobiłem doświadczenie. Na mikroskopowym szkiełku podstawowym zrobiłem papierem ściernym paskudne rysy i przykryłem szkiełkiem nakrywkowym na olejku imersyjnym. Efekt widoczny na fotce.

Czy rysa będzie widoczna czy nie wszystko zależy od tego jaka ona jest, na dwoje babka wróżyła. Mogę tylko zwrócic ci uwagę na to, że musisz mieć warunki sterylne jak tylko dasz radę uzyskać. Kup sobie gruszke gumową. Ze szkiełek nakrywkowych wybież bez skazy bo one też są różne. Uważaj na mikropyłki i pęcherzyki powietrza.

Co do spolerowania to też wszystko zależy od tego jaka jest ta najgrubsza rysa. Ja mam doświadczenie w polerowaniu szkła bo wypolerowałem wiele luster teleskopowych w tym oba do mojego bino 2x230 oraz największe 14". Polerowanie po proszku 1000 trwa nawet do 30 godzin. Proszek 1000 daje właśnie takie ryski i dziurki, które widać przez silna lupę. Gołym okiem takie szkło jest mleczne i półprzepuszczalne dla światła. Nie mam żadnej wiedzy na temat twojej rysy ale zakladając, że jest ona tak jak po proszku 1000 to może to trwać własnie 30 godzin a efekt jest niewiadomy bo nie ma w domu warunków sterylnych, poza tym trzeba do tego dużo wody. Być może dało by się to zrobić i nie "utopić" tego czipa ale nie ma pewności czy nie wyjdzie inna rysa. Na lustrze 355 mm nie przeszkadza mieć setki mikrosysek ale na tym szkiełku niestety tak. W ostatniej godzinie polerowania możesz strzelić taką ryskę i wszystko na nic. Ja mam jeszcze w domu formę polerowniczą z kalafonii i smoły z lustra 355 mm oraz tlenek ceru. Można by to wykorzystać tylko nie wiadomo czy nie bedzie to robota na marne.

Powracajac do naklejania na olejku to musisz sprawdzić efekt na niebie bo w normalnej fotografii rysa może być widoczna a na niebie nie. To szkiełko nakrywkowe odbija sporo światła i tyle byś tracił na czasie naświetlania tak, że warto po ewentualnej udanej próbie poszukać lepsze szkiełko.

Jestem ciekawy tego eksperymentu

szkiełko.JPG

dolna fotka jest oczywiście z olejkiem i szkiełkiem

Edytowane przez franz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzięki Franz mam zamiar spróbować jak przyjadą szkiełka biggrin.gif Ryski jakie ja mam to nic głębokiego i wyczuwalnego to po prostu coś co jakby zadrapało/zarysowało właśnie samą warstwę odblaskową choć cały czas się zastanawiam czy ten cover glass wogóle ją posiada gdyż jej po prostu nie widzę. Według specyfikacji producenta nic na ten temat nie pisze TUTAJ link do specyfikacji. Piszą tylko że jest to szybka o grubości 0.75mm i współczynniku załamania światła 1.5

 

 

Dlatego zastanawia mnie wykonanie takiej szybki z filtra uv/ir cut wtedy nie trzeba by korzystać z takiego przy świeceniu luminacji g.gif

Pozostaje tylko pytanie jak z resztą filtrów RGB które chyba w sobie mają też UV/IR Cut huh.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no to inaczej, zastanawiam się nad pomysłem - kupić w na giełdzie w DO albo AK standardowy filtr w oprawie 1.25 lub 2" i zlecić komuś przycięcie do wymiarów cover glass w chipie i wkleić go po uprzednim usunięciu poprzedniego. Te filtry mają przecież warstwy odblaskowe...

...tylko kto przytnie ładnie taką szybkę nie niszcząc powierzchni...

 

Filtr IR/UV Cut będzie spełniał ta samą funkcję co filtr Baadera do lustrzanek, a przycinanie to chyba tylko w zakładzie optycznym, tam mają odpowiedni sprzęt, więc może nie zniszczą powłok...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli chodzi o filtry, to polecam kupić filtr fotograficzny C (clear) - np. Baadera. Nie polecam łączenia paru szyb, bo na wyjściu dostaniesz obleśne halo od gwiazdy wynikające z odbić na tych szybach. Zakładam, że będą miały one drastycznie gorsze powłoki, niż oryginał, czy zaawansowany filtr fotograficzny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzięki Franz mam zamiar spróbować jak przyjadą szkiełka biggrin.gif Ryski jakie ja mam to nic głębokiego i wyczuwalnego to po prostu coś co jakby zadrapało/zarysowało właśnie samą warstwę odblaskową choć cały czas się zastanawiam czy ten cover glass wogóle ją posiada gdyż jej po prostu nie widzę. Według specyfikacji producenta nic na ten temat nie pisze TUTAJ link do specyfikacji. Piszą tylko że jest to szybka o grubości 0.75mm i współczynniku załamania światła 1.5

 

 

Dlatego zastanawia mnie wykonanie takiej szybki z filtra uv/ir cut wtedy nie trzeba by korzystać z takiego przy świeceniu luminacji g.gif

Pozostaje tylko pytanie jak z resztą filtrów RGB które chyba w sobie mają też UV/IR Cut huh.gif

 

Na pewno na cover glass są warstwy bo inaczej było by to czyste marnotrawstwo światła. Zwykła szyba odbija nawet do 20% światła. Przycięcie i przyszlifowanie boków nowej szybki można by spróbować u optyka od okularów ale nie wiem jak jest teraz bo mają same plastiki, nie tak jak kiedyś. Prawdę mówiac to watpię czy ktokolwiek by się tego podjął. Chyba sam to będziesz musiał zrobić. Ewentualnie szklarz może ci wyciąć diamentem podobną szybkę z filtra UV-IR a boki sam możesz oszlifować na drobnym papierze ale może lepiej tego nie robić tylko po prostu wkleić szybkę. Stare szkło musisz jednak wydłubać.

W końcu nie masz innego wyjścia jak naklejanie na olejku zawiedzie. Chłodzenia tam chyba nie ma to nie musisz się martwić o rosę. Podwójny filtr UV-IR nie przeszkadza, nie szkodzi, że jest w RGB

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz też zaczynam mieć wątpliwości co do tych warstw. Porównywałem odbicie żarówki od różnych szkieł ze szkiełkiem nakrywkowym. Filtr fotograficzny UV dobrej marki odbija podobnie i równie mocno jak szkiełko nakrywkowe. Filtry RGB Baadera odbijają , że aż oślepia, filtr L odbija w zabarwieniu czerwonym i ze średnią mocą, płaskie powierzchnie okularu plossla 32 mm odbijają na zielono i dość słabo - tutaj warstwy na pewno są bardzo dobre. Cover glass z kamerki DMK 21AU odbija tak jak szkło nakrywkowe - tu napewno nie ma żadnych warstw a chwalą się, że kamerka jest bardzo czuła do fotografii DS i faktycznie jest nieźle, sam sprawdzałem, co by było gdyby dali warstwy? ATIK 314E ma warstwy na szkle zewnętrznym i odbija dość solidnie na czerwono, dalej nie wiem bo bym musiał rozkręcić kamerę. To jest wszystko na oko ale jakieś wnioski można wyciągnąć. Musiałbyś porównać odbicie żarówki od twojego czipa ze szkiełkiem nakrywkowym. Jak będzie podobnie to znaczy, że się specjalnie nie postarali i nie ma się co przejmować warstwami tylko focić jak tylko zjawisko zniknie co najmniej do poziomu usuwalnego flatem. Może się to skończy na tym głupim szkiełku nakrywkowym?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mam informację od Janusza z AK że wykonanie takiego szkiełka z filtra UV/IR Cut to koszt filtra + około 100zł za usługę wycięcie czyli przysłowiowy "pikuś" w porównaniu z nową matrycą. Problem tylko w tym że szkło filtra ma około 2mm grubości a cover glass ma 0.75mm ale myślę że jakoś to wcisnę. Pozostaje tylko ściągnięcie samego cover glass. Jeżeli ze szkiełkiem nakrywkowym się nie uda zamawiam taki filtr w AK yes.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.