Skocz do zawartości

Teleskop dla szkoły


Robert Bodzoń

Rekomendowane odpowiedzi

Skończyły się wakacje i rozpoczął kolejny rok szkolny. Rok, którego hasłem przewodnim jest "Szkoła z pasją".

 

http://www.szkolazpasja.men.gov.pl/

 

Wiem, że wśród forowiczów Astropolis jest wielu uczniów, ale także duża grupa rodziców uczniów. Wszystkich nas łączy pasja - astronomia :) Dlatego proszę Was o poradę i pomoc.

 

Chciałbym zakupić teleskop dla szkoły. Oczywiście z racji długoletniej styczności z miłośniczą astronomią mam pewną orientację w temacie, ale zawsze dobrze posłuchać głosu innych.

Zdaję sobie także sprawę, że dobór teleskopu powinien być zależny od wielu czynników, a przede wszystkim warunków jakie występują w miejscu obserwacji. Co innego szkoła na wsi, z ciemnym niebem, a co innego placówka położona w centrum miasta z dużym light pollution.

 

Mnie interesuje instrument, który będzie wykorzystywany w centrum miasta średniej wielkości (Przemyśl). Do dyspozycji jest boisko szkolne (trawiaste) z zasięgiem (gołym okiem) przy bardzo ładnej pogodzie około 5 mag. W promieniu kilkudziesięciu metrów znajdują się latarnie (kilka), które przy gorszej przejrzystości powietrza powodują wyraźne rozświetlenie nieba i szybki spadek zasięgu.

 

Chciałbym aby teleskop był wykorzystywany także w dzień do obserwacji aktywności słonecznej. Instrument nie może być drogi. Szkoła po licznych remontach (mieści się w zabytkowej kamienicy) nie dysponuje finansami na takie "zabawki" jak teleskop. Mogę liczyć tylko na siebie, pomoc rodziców (ograniczoną, bo jest to szkoła publiczna, do której uczęszcza wiele biednych dzieci) oraz Waszą.

 

Po pierwszych przemyśleniach stawiam na refraktor achromatyczny na montażu paralaktycznym. Dlaczego?

 

1) miejsce obserwacji - miejskie niebo - a więc przede wszystkim instrument do obserwacji Księżyca, Słońca, planet, gwiazd podwójnych, zmiennych, ewentualnie gromad gwiazd;

2) sprzęt mobilny - teleskop możliwy do przenoszenia przez uczniów w wieku gimnazjalnym;

3) montaż paralaktyczny - chciałbym, aby poznali coś bardziej skomplikowanego niż montaż Dobsona (niech dowiedzą się nie tylko jak zbudowany jest teleskop, ale także podstawowy typ montażu, uwzględniający nachylenie osi ziemskiej i szerokość geograficzną);

4) tani - czyli dostępny dla przeciętnej szkoły (a przeciętna publiczna szkoła to na ogół biedna szkoła). Aby określić jakiś limit powiedzmy, że do 2 tys. zł;

 

Proszę o Wasze propozycje.

 

Może dodam kilka zdań o szkole. To mała - jak na warunki miejskie - placówka, w której wiedzę zdobywa około 340 uczniów. Dzięki temu, że mała, uznawana jest za bezpieczną, gdzie uczeń nie jest anonimowy.

Szkoła pod względem wyników nauczania należy do ścisłej czołówki przemyskich placówek. Chyba najlepszą rekomendacją jest to, że co roku mamy dużo więcej chętnych niż możemy zaoferować miejsc, mimo że pracujemy na dwie zmiany.

Proponujemy liczne zajęcia dodatkowe (oprócz tzw. godzin karcianych/kartowych dla uczniów zdolnych i słabych), dzięki czemu mamy laureatów konkursów nawet na poziomie krajowym. I chcemy się rozwijać rozszerzając swoją ofertę.

 

http://gimnazjumnr5.naviart.pl/

 

W szkole funkcjonowało już kółko astronomiczne, ale bez własnego instrumentarium. To powodowało duże ograniczenia. Sami wiecie, że co innego "suche fakty", a co innego spojrzenie w niebo :)

 

Jaki teleskop wybrać?

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...

Może niekoniecznie na temat teleskopu ale myślę że najważniejszą rzeczą jest znalezienie w szkole kogoś kto będzie chciał poświęcić swój czas na takie zajęcia. Podobna propozycja padła kiedyś w szkole mojej córki. Rozbiło sie o brak chętnych do przychodzenia do szkoły w nocy. Pani od fizyki stwierdziła że raz, dwa razy na miesiąc może, częściej nie bo dom, obowiązki, trzeba kiedyś odpocząć itd. Uczniów samych zostawić nie można. Jakoś muszą tą późną siłą rzeczy porą do szkoły dojechać i wrócić. Szkołę trzeba otworzyć i zamknąć. Włączyć i wyłączyć alarm. To co w prywatnym obserwatorium jest proste i oczywiste w szkole z przyczyn formalnych urasta do rangi problemu. Jak to wszystko rozwiążecie to można myslec o jakims teleskopie i tu myślę że im większy tym lepszy. Mały refraktor może niestety zniechęcić część uczniów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po pierwszych przemyśleniach stawiam na refraktor achromatyczny na montażu paralaktycznym. Dlaczego?

 

1) miejsce obserwacji - miejskie niebo - a więc przede wszystkim instrument do obserwacji Księżyca, Słońca, planet, gwiazd podwójnych, zmiennych, ewentualnie gromad gwiazd;

2) sprzęt mobilny - teleskop możliwy do przenoszenia przez uczniów w wieku gimnazjalnym;

3) montaż paralaktyczny - chciałbym, aby poznali coś bardziej skomplikowanego niż montaż Dobsona (niech dowiedzą się nie tylko jak zbudowany jest teleskop, ale także podstawowy typ montażu, uwzględniający nachylenie osi ziemskiej i szerokość geograficzną);

4) tani - czyli dostępny dla przeciętnej szkoły (a przeciętna publiczna szkoła to na ogół biedna szkoła). Aby określić jakiś limit powiedzmy, że do 2 tys. zł;

pomysł z achromatem dobry. Najlepiej 10-12 cm f/8-f/12

ewentualnie katadioptryk 5" (lepiej 6")

jeśli ma z niego korzystać jednocześnie wiele osób to tylko paralaktyk z napędem przynajmniej w jednej osi lub montaż azymutalny z GOTO

tylko może być problem by zmieścić się w 2 tys. zł

ale chyba ważniejsze by spełniał swoją rolę niż by zmieścić się w mocno ograniczonym budżecie

jeśli nie spełni oczekiwań uczniów to może zniechęcić do astronomii

 

pozdrawiam

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ja mam ciekawą uwagę. Swego czasu mocno zastanawiałem się nad nabyciem Sky Watcher 120/1000 na EQ5 i konsultowałem to nie tyle postami co i "na boku" z doświadczonymi tu forumowiczami - między innymi Olo (czy łatwy do noszenia - nie jest tak źle ;) ) i Zbyszkiem(ZbyT). On bardzo chwalił mój wybór. To jest nieco ponad 2000zł ale wspominam.

 

Niestety pobrnąłem w inną działalność społeczną (m in. wyciszanie sąsiada melomana i gratisowe doradztwo "medyczne") więc nie kupiłem :(

 

Pozdrawiam

Edytowane przez ekolog
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może niekoniecznie na temat teleskopu ale myślę że najważniejszą rzeczą jest znalezienie w szkole kogoś kto będzie chciał poświęcić swój czas na takie zajęcia. Podobna propozycja padła kiedyś w szkole mojej córki. Rozbiło sie o brak chętnych do przychodzenia do szkoły w nocy. Pani od fizyki stwierdziła że raz, dwa razy na miesiąc może, częściej nie bo dom, obowiązki, trzeba kiedyś odpocząć itd. Uczniów samych zostawić nie można. Jakoś muszą tą późną siłą rzeczy porą do szkoły dojechać i wrócić. Szkołę trzeba otworzyć i zamknąć. Włączyć i wyłączyć alarm. To co w prywatnym obserwatorium jest proste i oczywiste w szkole z przyczyn formalnych urasta do rangi problemu. Jak to wszystko rozwiążecie to można myslec o jakims teleskopie i tu myślę że im większy tym lepszy. Mały refraktor może niestety zniechęcić część uczniów.

 

 

Pisałem tylko o kółku astronomicznym, ponieważ chodzi mi głównie o dobór teleskopu. Ale założenie jest takie, że co tydzień zaoferuję młodzieży nieco inną tematykę. Do wyboru będą mieli kółka: geograficzne, astronomiczne, fotograficzne, numizmatyczne. Myślę, że na każde z nich znajdzie się grupka chętnych. Wolę grupy małe (5-15 osób ), ale zainteresowane poruszanymi tematami i chętne do współpracy. Tak więc kółko astronomiczne wypadnie raz w miesiącu plus dodatkowo przy ładnej pogodzie i ciekawych zjawiskach.

 

W szkole, w której pracuje nie ma alarmu, ani monitoringu. Wystarczy, że dorobię sobie dwa klucze do drzwi wejściowych i mogę wchodzić i wychodzić kiedy chcę. Kiedyś już korzystałem z takiej możliwości.

 

Zbliża się okres jesienno-zimowy, kiedy zmrok zapada dosyć szybko. Tak jak wspomniałem szkoła pracuje na dwie zmiany. Zimą, gdy kończę lekcje (a także część młodzieży) na zewnątrz bywa już ciemno. Wystarczy wynieść teleskop i można obserwować :)

 

Co prawda nie jestem nauczycielem fizyki, a geografem, ale jakie takie pojęcie o astronomii mam. Pewnym ograniczeniem dla mnie jest to, że mieszkam 35 km od miejsca pracy i codziennie dojeżdżam. Ale raz w tygodniu mogę zostać trochę dłużej. Oby tylko dopisało zdrowie (przewlekle choruję i to zmniejszyło moją aktywność w ostatnim okresie :( ).

 

W przyszłym tygodniu poinformuję młodzież o moich propozycjach. Zapisy chcę przeprowadzić do końca wrześnie i od października ruszyć z pracą. Jeżeli znajdą się dzieciaki zainteresowane astronomią to ja na pewno znajdę dla nich teleskop :)

 

Moim pierwszym instrumentem była stara, przedwojenna lornetka. Dzisiejsze bazarowe to super sprzęt w porównaniu do niej. Moja pierwsza lunetka to radziecka Tourist 10x30. Byłem zachwycony obrazami jakie dawała.

Są osoby, których nie zachwyci nawet obraz z teleskopu o średnicy 250 mm. Spojrzą na Wielką Mgławicę Andromedy i zawiedzione stwierdzą, że to tylko biała mgiełka. Zobaczą Jowisza i zdziwią się, co jest pasjonującego w tej żółtej kulce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeśli ma z niego korzystać jednocześnie wiele osób to tylko paralaktyk z napędem przynajmniej w jednej osi lub montaż azymutalny z GOTO

tylko może być problem by zmieścić się w 2 tys. zł

 

Napęd to istotne udogodnienie. Tam gdzie powstają przyszkolne obserwatoria kupowane są przede wszystkim instrumenty z GOTO.

 

Niestety to dodatkowe koszty. Dodatkowo tradycyjny paralaktyk może spełniać pewne funkcje edukacyjne, o których w przypadku GOTO należy zapomnieć. Najlepiej byłoby dysponować pełnym zestawem, czyli teleskopem na Dobsonie, montażu paralaktycznym bez napędu i instrumentem z GOTO. Ale to nie ta bajka ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pisząc o montażu azymutalnym z GOTO miałem na myśli śledzenie obiektów, a nie wyszukiwanie

napęd przydaje się jeśli z teleskopu korzysta kilka osób, a w dodatku można więcej dostrzec (przynajmniej w moim przypadku) bo pozwala skupić się na obserwacji, a nie śledzeniu.To oczywiście jest istotne przy dużych powiększeniach, a te chyba będą najczęściej stosowane w obserwacjach miejskich (tak przypuszczam)

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No cóż Robert, incjatywa godna polecenia. Zaproponuję coś jeżeli pozwolisz. Taki teleskop ktory spełniałby potrzeby kółka astronomicznego trochę kosztuje. Cel jest szczytny. Może sklep Jesiona da jakąś zniżkę? Jeżeli podasz tu czy na PW numer konta masz ode mnie 200 zet na ten telep. może być konto szkoły czy też twoje. Wiem że nie za dużo ale tyle w tej chwili mogę. Może ktoś się jeszcze dorzuci.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli podasz tu czy na PW numer konta masz ode mnie 200 zet na ten telep. może być konto szkoły czy też twoje. Wiem że nie za dużo ale tyle w tej chwili mogę.

 

Bardzo dziękuję za tę deklarację :notworthy: To nie jest mała kwota.

 

Zachowam jednak pewną kolejność. Najpierw ustalę, czy jest grupa młodzieży chętna do udziału w zajęciach kółka. To zadanie na najbliższy tydzień, dwa. W tym czasie chcę także ustalić jaki teleskop wchodziłby w grę. Tak, aby był to instrument pozwalający na ciekawe obserwacje, a z drugiej strony dostępny finansowo. I tu oczekuję na Wasze podpowiedzi.

 

Dopiero, gdy zamknę te dwa punkty przejdę do spraw finansowych. Nie ukrywam, że liczę na pomoc finansową forowiczów, ale o ile znajdzie się grupa zainteresowanych dzieciaków to czy z pomocą, czy bez, coś zakupię :) Ten zakup chciałbym sfinalizować pod koniec września, tak aby jeszcze w październiku przystąpić do pierwszych obserwacji. Myślę, że to dobra pora - szybki zmierzch, jeszcze częste, pogodne wieczory.

 

Przypuszczam, że najlepszym obiektem na start będzie Księżyc. Może uda się zaobserwować jakieś zakrycia gwiazd. Jesienią na niebie będzie także dominował Jowisz. Nawet na miejskim niebie pięknie prezentują się Plejady. A oprócz obiektów typowo astronomicznych myślę, że atrakcją dla młodzieży mogą być przeloty ISS, czy rozbłyski Iridium.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W mijającym tygodniu przedstawiłem ofertę kółek zainteresowań uczniom. Zaproponowałem cztery do wyboru: geograficzne, astronomiczne, fotograficzne i numizmatyczne. Do wczoraj najwięcej zainteresowanych było kółkiem fotograficznym, ale astronomiczne także ma już swoich pierwszych członków, a własciwie kandydatów na członków, bo kółka mają ruszyć od października. W przyszłym tygodniu będę kontynuował zapisy.

 

Ponieważ są już pierwsi zainteresowani uczestnictwem w zajęciach, wracam do tematu teleskopu dla szkoły. Tak jak pisałem wcześniej chciałbym, aby instrument pojawił się na pierwszych zajęciach, najlepiej na początku października, gdy będę mógł pokazać Księżyc na wieczornym niebie. Myślę, że nasz najbliższy kosmiczny sąsiad to dobry obiekt do przeprowadzenia pierwszych obserwacji. Na ogół większość nowicjuszy z dużym zaciekawieniem obserwuje kratery i morza księżycowe.

 

Jednak w dalszym ciągu nie jestem zdecydowany co wybrać, tym bardziej, że nie wiem jakimi funduszami będę dysponował. Zacznę więc chyba od tej drugiej strony, czyli finansowej i zobaczę ile mi się uda zebrać pieniędzy. Liczę na Wasze wsparcie koledzy i o ile nikt nie zgłosi zastrzeżeń do moich działań, to jutro podam numer konta i poproszę o wpłaty.

 

Ze względu na to, że obserwacje będą prowadzone z centrum miasta (choć w nienajgorszych warunkach) będę preferował zakup refraktora o średnicy 100-127 mm. Ewentualnie teleskopu Maksutowa o średnicy 127 mm. Dodatkowo stawiam na refraktor, gdyż oprócz obserwacji nocnych chciałbym pokazywać Słońce, licząc na to, że w najbliższym roku obudzi się nieco bardziej i zwiększy swoją aktywność (być może uda się wykorzystać te obserwacje do projektu edukacyjnego przygotowywanego przez młodzież).

 

Od siebie deklaruję minimum 10% zebranej w zbiórce kwoty. Dysponuję też własnym montażem azymutalnym (Vixen-Porta), na którym mógłbym zawiesić teleskop przy zakupie samej tuby. Mam też montaż ze słupem po Tale 100RS, który można wykorzystać przy zakupie tuby o podobnych do Tala parametrach. Do tego dobrą kątówkę i parę okularów.

 

Mam nadzieję, że mogę liczyć na społeczność forum Astropolis :)

 

Chciałbym w ciągu roku przeprowadzić około 20 nocnych obserwacji. Może się to wydawać niezbyt dużo, ale pamiętajcie, że nasz klimat jest bardzo kapryśny (tak na dobrą sprawę około 60 pogodnych nocy w roku, w tym około połowy z Księżycem rozświetlającym niebo), a ja pracuję 35 km od miejsca zamieszkania.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozpoczynam zbiórkę funduszy na zakup teleskopu, który zostanie wykorzystany do obserwacji nieba w Gimnazjum Nr 5 w Przemyślu. Każdy kto zdecyduje się na wpłatę może zadeklarować jej wysokość w tym wątku, tak aby była jasność ile pieniędzy przeznacza na ten cel. Akcję chciałbym zakończyć za tydzień.

 

Gdyby z jakiegoś powodu zakup teleskopu nie doszedł do skutku zwrócę pieniądze wpłacającym.

 

O postępach tj. zbiórce, zakupie instrumentu, pierwszych obserwacjach będę informował na forum. Mam nadzieję, że wszystko przebiegnie bez zakłóceń, a jesień będzie łaskawa i pozwoli przeprowadzić ciekawe obserwacje :)

 

Dane do wpłat:

 

- usunięto -

 

Z góry dziękuję :notworthy:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robercie szlachetnie jak zwykle. Co do zakupu ja swego czasu, zanim powstało w Bukowcu obserwatorium a były fundusze byśmy dla tamtejszych dzieci kupili teleskop, który by im służył wybrałem 10 cm achromat Celestrona na EQ3-2 z serii Omnia. Dokupiłem napęd i do dzisiaj teleskop służy, już w obserwatorium jako dodatkowy podczas pokazów nieba. To dobry wybór, łatwy w obsłudze i niezły jakościowo. Ogólnie jeśli w grę wchodzą obserwacje dla "laików" to uważam, że refraktor lub każda konstrukcja oferująca obserwacje za teleskopem - nie newton - jest najlepsza.

Paweł Maksym

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem swego czasu teleskop Celestron Omni 120/1000. Przyznam, że byłem bardzo zadowolony z obrazów jakie dawał. Minimalny fiolet jaki dawał na jaśniejszych obiektach nie przeszkadzał mi w obserwacjach. Przeszkadzało mi natomiast coś innego. Przy obserwacjach obiektów położonych w okolicach zenitu musiałem nieźle się nagimnastykować, aby spojrzeć w nisko położony okular.

 

Dlatego wolałbym coś krótszego. Na przykład refraktor o średnicy 100 mm i ogniskowej około 800 mm. Oczywiście pozostaje możliwość "podwyższenia" montażu, ale to dodatkowe koszty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mimo wszystko polecam przemyśleć czy achro 120/1000 nie będzie najlepszym rozwiązaniem, 120mm a 100mm obiektywu robi sporą różnicę!

do tego napęd w obu osiach. Przy ogniskowej 1000 zawsze łatwiej jest dobrać okulary. No i polecam okulary o ogniskowych 20mm 10mm i 5mm łatwo bedzie przeliczać powiększenia.

Zakup zamkniętych teleskopów cassegreina nie bedzie najlepszym pomysłem, dochodzi kolimacja, dłuższy czas chłodzenia, nie posiadają odrośnika łatwiej je przez to potłuścić zarysować, dużo mniej odporne na ewentualne upadki. Bardzo ważne by teleskop był na dosyć cieżkim montażu paralaktycznym najlepiej z nogami stalowymi, czesto bywa tak że ktoś nogą zachaczy o statyw i lekko przestawi ustawiony juz teleskop, cięzszy montaz poradzi sobie w takiej sytuacji.

Jeśli chodzi o dobór okularów to raczej te z długą źrenicą wyjściową to bardzo ważne! Takimi okularami mogą być np. NLV Vixena

pozdr!

Edytowane przez Krzysztof G.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mimo wszystko polecam przemyśleć czy achro 120/1000 nie będzie najlepszym rozwiązaniem, 120mm a 100mm obiektywu robi sporą różnicę!

Ze względu na średnicę na pewno lepsze obrazy daje 120. Ale różnica nie jest aż tak duża. Miałem Tala 100RS i Celestrona Omni 120/1000. Z obrazów byłem zadowolony w obu przypadkach. Pozbyłem się tych refraktorów ze względu na długość ich tub i niezbyt wygodną pozycję przy obserwacjach wysoko położonych obiektów. Wiem, że istnieją specjalne "przedłużki" pod montaż pozwalające podnieść teleskop wyżej, ale przyznam, że nie sprawdzałem, czy są one już u nas w kraju dostępne.

 

 

Przy ogniskowej 1000 zawsze łatwiej jest dobrać okulary. No i polecam okulary o ogniskowych 20mm 10mm i 5mm łatwo bedzie przeliczać powiększenia.

Przy ogniskowej 800 mm można dobrać odpowiednio 16 mm, 8 mm i 4 mm. Zresztą jak młodzież poćwiczy trochę dzielenie to wyjdzie im na dobre. Wszak większość będzie zdawać maturę z matematyki :rolleyes:

 

 

Zakup zamkniętych teleskopów cassegreina nie bedzie najlepszym pomysłem, dochodzi kolimacja, dłuższy czas chłodzenia, nie posiadają odrośnika łatwiej je przez to potłuścić zarysować, dużo mniej odporne na ewentualne upadki.

Dlatego jestem za refraktorem.

 

 

Bardzo ważne by teleskop był na dosyć cieżkim montażu paralaktycznym najlepiej z nogami stalowymi, czesto bywa tak że ktoś nogą zachaczy o statyw i lekko przestawi ustawiony juz teleskop, cięzszy montaz poradzi sobie w takiej sytuacji.

Jak najbardziej :)

 

 

Jeśli chodzi o dobór okularów to raczej te z długą źrenicą wyjściową to bardzo ważne! Takimi okularami mogą być np. NLV Vixena

Mam NLV 6 mm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wobec braku zainteresowania tematem zamykam wątek. Do dzisiaj nie otrzymałem żadnej, nawet symbolicznej wpłaty.

 

Kółko astronomiczne powstanie, gdyż mam już kilkunastu chętnych :) Pierwsze spotkanie, zgodnie z planem, w pierwszej połowie października. Ale być może zamiast obserwacji teleskopowych Księżyca i innych obiektów będzie to obserwacja Drakonidów.

 

Ja, tak czy inaczej, załatwię jakiś teleskop. Brak wsparcia może jedynie oznaczać, że termin jego pojawienia się w szkole nieco się oddali.

 

Dziękuję Adamowi za zainteresowanie. Wiem, że wsparłby moją inicjatywę bo już mi pomagał. I tak teraz ma na głowie Jodłów. Ale liczyłem przede wszystkim na społeczność forum. Chciałem aby był to teleskop oferowany przez miłośników astronomii. W nawiązaniu do propozycji, które padały w innym wątku miałem go nazwać ASTROPOL.

I może jednak tak go nazwę.

 

Proszę nie odblokowywać. Nie chcę dyskusji na ten temat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dostałem dwie kolejne wiadomości z deklaracją wpłaty i prośbą o podanie nr konta. Może jednak do października uda się coś uzbierać :)

 

Dlatego przywracam dane do wpłat:

 

Robert Bodzoń

Matejki 10/3

37-500 Jarosław

 

78 1020 4287 0000 2202 0027 7392

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielkie podziękowania dla:

 

DAMIANA

 

KAMILA

 

PIOTRA

 

PAWŁA

 

MAĆKA

 

:notworthy::notworthy::notworthy::notworthy::notworthy:

 

Choć niektórzy z Was wspomnieli, że kwoty, które wpłacacie są symboliczne, to dla mnie na pewno takie nie są. Chyba, że przez "symboliczne" będziemy rozumieć symbolikę współpracy i dzielenia się z innymi :) Każdemu z Was życzę wielu pogodnych nocy i podziwiania wspaniałych zjawisk astronomicznych

 

:astro:

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołączam podziękowania dla JARKA :notworthy:

 

Do dzisiaj udało mi się zebrać 767 zł. To za mało na zakup refraktora o średnicy 100-120 mm razem z montażem. Dlatego obecnie skłaniam się do zakupu MAK-a o średnicy ok. 100 mm. Jak już wspominałem mam montaż azymutalny Vixen Porta, który powinien poradzić sobie z niewielką tubą.

 

Na obecną chwilę w grę wchodzą:

http://deltaoptical.pl/blizej_nieba/teleskop-sky-watcher-synta-bk-mak-102-ota,d718.html

http://deltaoptical.pl/blizej_nieba/teleskop-vixen-vmc110l-ota,d907.html

 

lub jeżeli dojdą jeszcze jakieś wpłaty

 

http://deltaoptical.pl/blizej_nieba/teleskop-sky-watcher-synta-bk-mak-127-sp-ota,d720.html

 

W piątek na adres szkoły otrzymałem Wielki Atlas Nieba Piotra Brycha, za który pięknie dziękuję :)

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W Jodłowie pewnie rozkładają właśnie instrumenty, a ja przed chwilą złożyłem zakupiony teleskop. Przyznam, że w ostatnich 2-3 dniach miałem duży dylemat co kupić. Ostatecznie udało mi się zebrać 767 zł i otrzymać Wielki Atlas Nieba Piotra Brycha. Zgodnie z obietnicą ja miałem dorzucić co najmniej 10% zebranej kwoty. Czyli łącznie na zakup teleskopu powinienem mieć około 850 zł.

 

Myślałem nad Makiem 102 mm, potem nad Makiem 127 mm, ale szczególnie w przypadku tego ostatniego stać mnie było tylko na gołą tubę i to po dołożeniu pewnej sumy. W końcu przeglądając kilka razy różne oferty sklepów trafiłem na coś, co prawie mnie zadowolało. Był to refraktor o średnicy 102 mm, ogniskowej 1000 mm. Do tego w miarę solidny montaż EQ3-2 (CG 4). Nie do końca byłem tylko przekonany do aluminiowego statywu, ale na stalowy już nie było mnie stać. Poszperałem jeszcze trochę po swoich kieszeniach i dokupiłem napęd w jednej osi, oprawę na filtr słoneczny i filtr ND5.

Dzięki upustowi firmy DeltaOptical zmieściłem się w kwocie 1600 zł. To sporo więcej niż zakładałem, ale jakoś trudno mi było zaoszczędzić i potem żałować, że to nie to.

 

Sam mniej więcej orientuję się w tym co można zobaczyć przez taki instrument. Zobaczę jeszcze jak dobre obrazy da ten achromat. Mam nadzieję, że będę zadowolony z zakupu. Przede wszystkim jednak zadowolona musi być młodzież. Jeżeli na ten teleskop uda mi się złapać choć jednego nowego astromiłośnika to już będzie OK.

 

Na początku tygodnia zabiorę refraktor do szkoły. Kiedy pierwsza obserwacja? To będzie zależało od warunków i czasu. We wtorek wybieram się z młodzieżą nad Solinę pożegnać lato. Ale bez teleskopu.

 

Jeszcze raz dziękuję wszystkim ofiarodawcom. Panowie jesteście WIELCY :notworthy: Może uda mi się jeszcze zrewanżować, ale to pod koniec roku, gdy będę miał więcej czasu.

 

Oto wybrany teleskop:

http://deltaoptical.pl/blizej_nieba/teleskop-sky-watcher-synta-bk1021eq3-2,d704.html

  • Lubię 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Toś oj dołożył; Piotr Brych też

przewspaniale :respect:

 

Piękny wybór (światła! tyle samo co w Tym Maku 127mm ... wszak tam większe starty na lustrach i obstrukcja) a jakże bardziej uniwersalny. Kątówka też wydaje się solidna.

Napisałeś, że mniej wiecej wiesz co można zobaczyć ;)

Otóż (na szczęście) nie.

 

Dzieci mają lepsze oczy i lepszą zdolność rozdzielczą więc jest szansa, że bez przepowerowania (i dofantazjowywania) zobaczą sporo detali.

 

moim skromnym zdaniem

 

Pozdrawiam

Edytowane przez ekolog
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.