Skocz do zawartości

z filtrem czy bez


ZbyT

Rekomendowane odpowiedzi

przez kilka godzin 20 i 22 lutego było bezchmurno więc postanowiłem zrobić kolejne próby fotograficzne. Ze względu na spore zaświetlenie w grę wchodził tylko jasny obiekt wiec padło na M42

fotki niemal nie obrobione. Lekko podciągnięte na krzywych żeby uwidocznić mgławicę

ostrzenie przez pomiar FWHM

 

pierwsze zdjęcie zrobione bez filtra. Canon 350D niemodyfikowany i Soligor 5,5/300 @8, ISO800, 30 klatek po 90 sekund z czego wybrane 25 fotek. Dość dobre warunki ... jak na moją miejscówkę

 

drugie zdjęcie tym samym sprzętem ale z filtrem UHC-S, a czułość zwiększona do ISO 1600. 30 klatek, z których wybrałem 27 i też poskładałem w DSS. Warunki nieco gorsze. Przepływały delikatne cirrusy, które zmniejszyły zasięg o przynajmniej 0,5 mag

 

M42_20_02_25x90.jpg M42_22_02_27x90_UHC-S.jpg

 

oba zdjęcia to crop ze środka przy delikatnym zmniejszeniu o około 35%

jak widać na drugiej fotce ostrość wyraźnie gorsza i mniej szczegółów na mgławicy mimo dwukrotnie większej czułości ale bardziej mnie niepokoją kolorowe obwódki wokół gwiazd. W związku z tym mam kilka pytań. Czyżby filtr wprowadzał aberrację chromatyczną? Czy to normalne czy wadliwy filtr? Czy ostrzenie z filtrem jest trudniejsze czy zawiniły warunki (cirrusy)?

 

wolałbym fotografować bez filtra ale nie potrafię pozbyć się czerwonego zabarwienia tła. Czy można się go pozbyć za pomocą jakiejś sztuczki przy obróbce? Zabawa z poziomami wycina też czerwień na mgławicy więc nie tędy droga

 

w zasadzie miałem sobie ospuścić fotografowanie kolorową matrycą w mieście ale może przy okazji czegoś się nauczę :D

 

pozdrawiam

  • Lubię 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przez kilka godzin 20 i 22 lutego było bezchmurno więc postanowiłem zrobić kolejne próby fotograficzne. Ze względu na spore zaświetlenie w grę wchodził tylko jasny obiekt wiec padło na M42

fotki niemal nie obrobione. Lekko podciągnięte na krzywych żeby uwidocznić mgławicę

ostrzenie przez pomiar FWHM

 

pierwsze zdjęcie zrobione bez filtra. Canon 350D niemodyfikowany i Soligor 5,5/300 @8, ISO800, 30 klatek po 90 sekund z czego wybrane 25 fotek. Dość dobre warunki ... jak na moją miejscówkę

 

drugie zdjęcie tym samym sprzętem ale z filtrem UHC-S, a czułość zwiększona do ISO 1600. 30 klatek, z których wybrałem 27 i też poskładałem w DSS. Warunki nieco gorsze. Przepływały delikatne cirrusy, które zmniejszyły zasięg o przynajmniej 0,5 mag

 

M42_20_02_25x90.jpg M42_22_02_27x90_UHC-S.jpg

 

oba zdjęcia to crop ze środka przy delikatnym zmniejszeniu o około 35%

jak widać na drugiej fotce ostrość wyraźnie gorsza i mniej szczegółów na mgławicy mimo dwukrotnie większej czułości ale bardziej mnie niepokoją kolorowe obwódki wokół gwiazd. W związku z tym mam kilka pytań. Czyżby filtr wprowadzał aberrację chromatyczną? Czy to normalne czy wadliwy filtr? Czy ostrzenie z filtrem jest trudniejsze czy zawiniły warunki (cirrusy)?

 

wolałbym fotografować bez filtra ale nie potrafię pozbyć się czerwonego zabarwienia tła. Czy można się go pozbyć za pomocą jakiejś sztuczki przy obróbce? Zabawa z poziomami wycina też czerwień na mgławicy więc nie tędy droga

 

w zasadzie miałem sobie ospuścić fotografowanie kolorową matrycą w mieście ale może przy okazji czegoś się nauczę :D

 

pozdrawiam

 

sciagnij czerwony kanal w levelsach w ps....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a próbowałeś obróbki w IRIS`ie?

polecam

DSS i owszem - lekko łatwo i przyjemnie ale moim zdaniem efekt końcowego zdjęcia gorszy

 

podejrzewam że abera na 1ym zdjęciu również jest tylko że nie widoczna przy tym poziomie czerwieni

Edytowane przez _Spirit_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sciagnij czerwony kanal w levelsach w ps....

 

Dzięki czemu będziesz miał pięknie nienaturane zdjęcie w odcieniach zieleni. <_<

Są toolsy do PS-a (Noel Carboni) albo naucz sie IRIS-a, dość ze darmowy, to jeszcze do astrofotek jest potęgą.

Niestety coś za coś. IRIS jest cholernie ciężki do nauczenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

podejrzewam że abera na 1ym zdjęciu również jest tylko że nie widoczna przy tym poziomie czerwieni

raczej nie

używałem tego obiektywu pod ciemnym niebem i przy f/8 aberracji chromatycznej w centrum praktycznie nie ma

jest delikatnie widoczna w rogach kadru nawet przy sporym zaświetleniu ale wtedy jako błekitna obwódka

 

IRIS-a używałem do podbicia mgławicy. Przy stackowaniu ma problemy ... a w każdym razie miał gdy robiłem fotki kamerką internetową i dlatego przeszedłem na DSS. Potem już IRIS i ewentualnie Fitswork oraz Gimp, ale ten ostatni już tylko na jpg-ach

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

po złożeniu zdjęcia próbuj:

setsubsky 4 1 albo 4 3 - zależy

subsky

save m42subsky

 

teraz balans kolorów

load m42subsky

daj threshlod na auto

zaznacz kawałek zdjęcia bez gwiazd - samo tło

black

rgbbalance 1.38 1.00 1.23 (dla eos modyfikowanego)

save m42_rgb

 

jak nie chcesz mieć przepalonych miejsc dajesz:

load m42_rgb

asinh 0.005 30 (z tymi wartościami można eksperymentować) - nie przejmuj się że wyjdzie wszystko przepalone

visu 32767 -5000

save m42_final

savepsd2 m42_final

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(...)

teraz balans kolorów

load m42subsky

daj threshlod na auto

zaznacz kawałek zdjęcia bez gwiazd - samo tło

black

(...)

w tym miejscu wywala bład. IRIS twierdzi (słusznie zresztą), że obrazek w pamięci nie jest kolorowy :g:

nie bardzo rozumiem co robię więc nie wiem co dalej :szczerbaty:

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

.. nie bardzo rozumiem co robię więc nie wiem co dalej :szczerbaty:

 

a to może skorzystaj z tutoriali? :rolleyes:

 

np.: http://www.astrosurf.com/buil/iris/roadmap/help2_us.htm

http://www.astrosurf.com/buil/iris/tutorial3/doc13_us.htm

i całe mnóstwo tu: http://www.astrosurf.com/buil/us/iris/iris.htm pod koniec strony

pozdrowienia

Edytowane przez sumas
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki czemu będziesz miał pięknie nienaturane zdjęcie w odcieniach zieleni. <_<

Są toolsy do PS-a (Noel Carboni) albo naucz sie IRIS-a, dość ze darmowy, to jeszcze do astrofotek jest potęgą.

Niestety coś za coś. IRIS jest cholernie ciężki do nauczenia.

 

Pierwsze zdjecie przedstawia zdjecie ze sciagnietym kanalem czerwieni na lewelsach w ps, natomiast drugie to te same ale bezposrednio z canona bez obrobki... widac wyraznie poprawe ... domiata czerwieni jest praktycznie niewidoczna...

 

 

http://img806.imageshack.us/img806/7208/plejads23liskk.jpg

 

http://img59.imageshack.us/img59/5807/img3649uo.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwsze zdjecie przedstawia zdjecie ze sciagnietym kanalem czerwieni na lewelsach w ps, natomiast drugie to te same ale bezposrednio z canona bez obrobki... widac wyraznie poprawe ... domiata czerwieni jest praktycznie niewidoczna...

 

 

http://img806.imageshack.us/img806/7208/plejads23liskk.jpg

 

http://img59.imageshack.us/img59/5807/img3649uo.jpg

 

 

Zrób to samo z M42 a zobaczysz, że ta metoda nie zadziała.

Plejady nie zawierają prawie czerwonego, który jest w dużej ilości w M42.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Mitek, ale Ty piszesz o wyrównaniu kolorów w Canonie MODYFIKOWANYM, a nie o usuwaniu czerwieni z LP w Canonie NIEMODYFIKOWANYM :D

To są dwie różne rzeczy.

 

Sorry za O.T.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zrobiło się z tego fajne kompendium wiedzy na temat usuwania LP z fotek

teraz tytuł wątku jest zupełnie nieadekwatny do zawartości :D

 

już wiem, że mogę spokojnie robić zdjęcia ze swojej miejscówki pod domem. Nie osiągnę takich efektów jak pod ciemnym niebem ale zawsze mogę potrenować na jasnych obiektach bez obawy o demolkę balansu bieli. Nie wyjaśniła się jednak kwestia filtra. Czy coś z nim nie tak? Czy wprowadza dodatkową aberrację i czy to on utrudnia ostrzenie?

 

po głębszym zastanowieniu zaczynam wierzyć w argumenty, które zaproponował Spirit

wychodzi na to, że filtr dobrze przepuszcza długości fali, które akurat są słabo skorygowane w obiektywie. Przy większej czułości bardziej się to ujawnia bo barwy lepiej skorygowane są stłumione i stąd aberracja jest bardziej widoczna (lepiej skontrastowana) ... ale to tylko domysły bez żadnych konkretów

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

MOżesz robić z miejscówki pod domem, ale jeśli masz czas, siłe i możliwości wyjechać pod ciemne niebo to żaden filtr i żadne oprogramowanie tego nie zastąpi. Powiem tak, że obróbka materiału spod ciemnego nieba to czysta .... kosmetyka :)

 

Co do usuwania gradientów to czasami lepsze jest uzywanie maski uzyskanej poleceniem bin_down - druki link Sumasa.

 

Powodzenia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mitek, ale Ty piszesz o wyrównaniu kolorów w Canonie MODYFIKOWANYM, a nie o usuwaniu czerwieni z LP w Canonie NIEMODYFIKOWANYM :D

To są dwie różne rzeczy.

 

Sorry za O.T.

 

Tak moje foty sa robione bez filtra IR, jedak lewelsami mozna poprawc zafarb na jego zdjeciu z niemodyfikowanego...

 

 

http://img818.imageshack.us/img818/941/m42200225x90.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem Mitek, gdzie Ty widzisz poprawe, bo chyba nie mówisz o tych przepalonych gwiazdach, przepalonym środku mgławicy, która na dodatek nie zawiera już czewieni a jedynie niebiesko-zielony jednolity zafarb, z nadal nie usuniętym rudawym gradientem w lewej-dolnej części zdjęcia.

Wcześniej napisałem to w jednym zdaniu, a Ty uparcie usiłujesz wmówić wszystkim, że ta metoda jest jak najbardziej dobra... :blink:

ZbyT już bardzo ładnie usunął LP nie niszcząć naturlanych kolorów mgławicy i raczej nie uczynił tego ściągając czerwony w levelsach...

Pozdrawiam kończąc temat "sciągania czerwonego levelsami".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem Mitek, gdzie Ty widzisz poprawe, bo chyba nie mówisz o tych przepalonych gwiazdach, przepalonym środku mgławicy, która na dodatek nie zawiera już czewieni a jedynie niebiesko-zielony jednolity zafarb, z nadal nie usuniętym rudawym gradientem w lewej-dolnej części zdjęcia.

Wcześniej napisałem to w jednym zdaniu, a Ty uparcie usiłujesz wmówić wszystkim, że ta metoda jest jak najbardziej dobra... :blink:

ZbyT już bardzo ładnie usunął LP nie niszcząć naturlanych kolorów mgławicy i raczej nie uczynił tego ściągając czerwony w levelsach...

Pozdrawiam kończąc temat "sciągania czerwonego levelsami".

 

 

do srodka m42 najlepej miec klatki z malymi czasami... ja tyko pisze, jak ja obrabiam foty... do rejestrowania czerwieni najlepiej zmodyfikowac canona... jesli np. znasz inne lepsze sposoby to przedstawiaj je prosze szanujac przy tym metody innych.....niech kazdy sam ocenia i wyciaga wnioski...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

MOżesz robić z miejscówki pod domem, ale jeśli masz czas, siłe i możliwości wyjechać pod ciemne niebo to żaden filtr i żadne oprogramowanie tego nie zastąpi. Powiem tak, że obróbka materiału spod ciemnego nieba to czysta .... kosmetyka :)

wiem o tym, tylko że aby zobaczyć kawałek ciemnego nieba potrzebuję wyjechać przynajmniej 50 km. Kilka, kilkanaście razy w roku jadę z kolegami na obserwacje ale wtedy szkoda mi czasu na fotografowanie bo wolę wizual. Pod domem nie poszaleję wizualnie więc aby mieć jakikolwiek kontakt z astronomią nie mam innego wyjścia jak bawić się w fotografię. Wolę fotografować planety ale obecnie w dostępnym u mnie fragmencie nieba nie ma żadnych planet

 

zrobiłem jeszcze kilka innych zdjęć więc spróbuję z nimi też powalczyć. Przypuszczam, że mgławice raczej nie będą specjalnie udane ale gromady gwiazd powinny wyjść dobrze. Poczytam tutoriale i spróbuję obrobić fotki

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ZbyT: ja tylko powiem, że jak kiedyś na przełęczy, w głębokim śniegu robiłem zdjęcia M31 (pamiętasz?) to zrobiłem po 20 klatek M31 w ISO 800 i 20 w ISO 1600 - taki sam czas czyli 150sek. Okazało się, że więcej detali, wyraźniej, lepiej i bardziej kolorowo jest na wersji z ISO 800. Także moja sugerancja - spróbuj zrobić porównanie na tym samym obiekcie, ale skompensuj sobie ciemność filtra długością ekspozycji klatki. Komu jak komu, ale Tobie chyba nie muszę tłumaczyć jak sobie sprawdzić i policzyć o ile trzeba by to skompensować. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.