Skocz do zawartości

Projektowanie toru optycznego dla OAGa


MateuszW

Rekomendowane odpowiedzi

Jako, że za niedługo prawdopodobnie kupię TS OAG 9mm, mam kilka pytań. Mam już wstępny rysunek całego toru optycznego i wychodzi na to, że wszystko powinno się zmieścić, ale niestety nie znam dokładnych wymiarów OAGa. Wiem, że dużo osób ma tego właśnie OAGa od TS, więc proszę bardzo o pomoc w tej sprawie :) . Na podstawie zdjęć i opisów tu: http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p641_Off-Axis-Guider---only-9mm-length---with-T2-adaptation---Special-Offer.html i tu: http://teleskopy.pl/OAG-Off-Axis-Guider-niski-profil-9-mm-2-cale-TS-(TSOAG9T2)-teleskopy-2126.html zrobiłem rysunek techniczny tego OAGa (na rysunku technicznym słabo się znam, więc proszę o wyrozumiałość :) ). Na stronie TS są podane odległości od środka pryzmatu do poszczególnych stron OAGa. Niestety dla mnie nie jest jasne, gdzie te wymiary się kończą. Zaznaczyłem je na rysunku, tam gdzie wydaje mi się, że powinny być literami B, E i F . Najdziwniejsze jest to, że po dodaniu wymiarów E i F wychodzi 11,2 mm, a nie chlubne 9, czyli jednak ten OAG jest większy? Domniemany przeze mnie wymiar 9 mm zaznaczyłem literą D, czy to tam jest to 9 mm? Ważne dla mnie są jeszcze głębokości wszystkich gwintów. Zaznaczyłem je literami A, C i G i przyjąłem po 3 mm. Czy ktoś mógłby pomierzyć te gwinty? To jest dla mnie kluczowe. Chciałbym zaprojektować odpowiednie złączki już teraz, żeby od razu podłączyć OAGa, a nie czekać później na ich dorobienie. Czy ktoś może mi pomóc? Byłbym niezwykle zobowiązany :)

TS OAG 9mm.jpg

A przy okazji, czy ktoś wie, czy istnieje coś takiego jak instrukcja obsługo do tego OAGa, gdzie znalazłby się niezwykle istotny dla nas rysunek techniczny :) ? Czy jedyne informacje o produktach TS, to te, które są na stronie sklepu?

Edytowane przez MateuszW
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej,

miałem tego OAG'a ale sprzedałem :-) Użytkowałem go bardzo krótko i szybko przesiadłem się na guider zewnętrzny - jakoś OAG do mnie nie trafia :-)

Co do gwintów to nie musisz się martwic o ich grubość bo wszystkie są męskie, więc wkręcają się w kamerę/wyciąg więc ich grubość nie ma znaczenia - nawet jak się pomylisz o parę mm to nie ma co się martwić, bo ten OAG ma regulowaną wysokość kamery guidującej, a co za tym idzie odległość od pryzmatu.

 

Weź pod uwagę nastepujące elementy, w tym to co zaobserwowałem

- OAG się składa z dwóch części, łączone na jaskółczy ogon - gdy krzywo to skręcisz, możesz mieć lekkie przesunięcie toru optycznego

- Staraj się ułożyć pryzmat przy "dłuższej" krawędzi matrycy - wtedy będziesz mógł wsunąć go głębiej by łapał "lepsze" światło - skorygowane przez MPCC.

- Jak użytkowałem do go QHY5v to ani razu nie złapałem gwiazdy do guidowania, albo ja coś źle robiłem albo miała za słabą czułość, dopiero jak kupiłem Atika Titana to mi się udało coś tak złapać

- Przy ogniskowej 1000mm i małym chipe kamery guidującej FOV przez OAG będzie na prawdę malutki, więc (nie chcę krakać) ale może być problem z gwiazdą do guidowania (na mniej czułych kamerach)

- zwróć uwagę, że jedna strona OAGa ma gwint M48 a druga T2, jak chcesz go podpiąć do wyciągu z T2 to musisz mieć przejściówkę.

 

Wg mnie niestety nie ma instrukcji do tego OAG'a... trzeba robić organolpetycznie. Jak będziesz miał jakieś pytania to służę (w miarę posiadania skromnej wiedzy).

Paweł

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(..)

- Jak użytkowałem do go QHY5v to ani razu nie złapałem gwiazdy do guidowania, albo ja coś źle robiłem albo miała za słabą czułość, dopiero jak kupiłem Atika Titana to mi się udało coś tak złapać

- Przy ogniskowej 1000mm i małym chipe kamery guidującej FOV przez OAG będzie na prawdę malutki, więc (nie chcę krakać) ale może być problem z gwiazdą do guidowania (na mniej czułych kamerach)

(...)

To zależy Paweł do jakiego teleskopu go podepniesz. Jeśli podpinałeś go do Twojego APO80 to SW Mateusza ma ponad 6x większą powierzchnię zbierającą światło czyli będzie łapał gwiazdy o 2mag słabsze których będzie około 9x więcej (z tego co pamiętam to co 1mag liczba obserwowanych gwiazd rośnie około 3x). A ma pole widzenia tylko jakieś 2x mniejsze. Ja w moim 150/750 tylko raz musiałem przekadrować fotkę o kilka minut żeby złapać OAGiem gwiazdkę przy newtonie 150/750 i kamerce QHY5 i czasie guidera 3-4 sek.

 

PS - Mateusz, jeśli nikt wcześniej nie pomierzy to będę Ci mógł podać te wymiary jutro wieczorkiem, dziś już nie mam siły na pomiary :)

Edytowane przez jolo
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za porady.

Hej,

miałem tego OAG'a ale sprzedałem :-) Użytkowałem go bardzo krótko i szybko przesiadłem się na guider zewnętrzny - jakoś OAG do mnie nie trafia :-)

Co do gwintów to nie musisz się martwic o ich grubość bo wszystkie są męskie, więc wkręcają się w kamerę/wyciąg więc ich grubość nie ma znaczenia - nawet jak się pomylisz o parę mm to nie ma co się martwić, bo ten OAG ma regulowaną wysokość kamery guidującej, a co za tym idzie odległość od pryzmatu.

Właśnie grubość tych gwintów może być kluczowa, bo chcę wykonać od razu dobrej długości złączki. Chcę uzyskać maksymalne przysunięcie OAGa do MPCC, żeby kamerka guidująca była możliwie daleko (bo jest niewiele zapasu), a tu jest ważna głębokość gwintu M48. Jeśli skolei gwint do guidera byłby za długi, to też mi się kamerka odsunie i może być na granicy ostrzenia. Natomiast długość gwintu T2 do kamery ma znaczenie, żeby mi nie wystawał do wnętrza koła (ono ma gwint 3 mm). Potrzebuję też potwierdzenia, co do tych 3 odległości od środka pryzmatu, żeby nie było potem jakiejś wtopy.

 

OAG się składa z dwóch części, łączone na jaskółczy ogon - gdy krzywo to skręcisz, możesz mieć lekkie przesunięcie toru optycznego

A czy ten ogon umożliwia lekką zmianę orientacji, żeby ewentualnie przekadrować guider? Pewnie ten dzyndzel z pryzmatem przeszkadza, ale może o kilka stopni da się obracać?

 

Jak użytkowałem do go QHY5v to ani razu nie złapałem gwiazdy do guidowania, albo ja coś źle robiłem albo miała za słabą czułość, dopiero jak kupiłem Atika Titana to mi się udało coś tak złapać

- Przy ogniskowej 1000mm i małym chipe kamery guidującej FOV przez OAG będzie na prawdę malutki, więc (nie chcę krakać) ale może być problem z gwiazdą do guidowania (na mniej czułych kamerach)

 

Ja w moim 150/750 tylko raz musiałem przekadrować fotkę o kilka minut żeby złapać OAGiem gwiazdkę przy newtonie 150/750 i kamerce QHY5 i czasie guidera 3-4 sek.

Czyli mam w zasadzie sprzeczne zdanie co do możliwości zobaczenia gwiazdki :) Z tego, co poczytałem na ten temat, to jednak gwiazdę znaleźć nie jest tak trudno. Może Pav miałeś coś źle/krzywo podłączone i gwiazdy w guiderze tak się masakrowały, że ich nie było widać? Ja będę guidował Chameleonem, który już poprawnie mi działa w PHD, a on ma znacznie większą czułość niż QHY5/SSAG. Gwiazdek w porównaniu z SSAG jest po prostu multum i trzeba obniżać gain, żeby się nie przepalały. W zasadzie na pełnym gainie coś się znajdzie już przy czasie 200ms, a w SSAG trzeba ok. 1,5s. Tak więc jestem dobrej myśli co do możliwości znalezienia gwiazd.

 

PS - Mateusz, jeśli nikt wcześniej nie pomierzy to będę Ci mógł podać te wymiary jutro wieczorkiem, dziś już nie mam siły na pomiary :)

Wielkie dzięki za poświęcenie :) Masz za to plusa :)

 

A przy okazji, to wydaje mi się, że na fotkach z teleskopy.pl mają na odwrót wsadzony pryzmat. Mam rację?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na zdjęciach teleskopy.net OAG jest złożony prawidłowo, bo... nie ma innej możliwości. Ta sztyca z pryzmatem jest niesymetryczna w przekroju. Trzebaby chyba mlotkiem ...

Co do użytkowania samego OAGa... Istotnym parametrem jest wielkość krążka swiatła - nawet niezbyt płaskiego ale o malym spadku jasności w stosunku do centrum. A właściwie stosunek tej średnicy do przekątnej matrycy kamery czy DSLR.

Jeżeli kamera wykorzystuje w 100 % pole oświetlone przez teleskop lub zbliża się do tego - to jest problem. Pryzmat można płytko wsunąć i nie można łatwo albo w ogóle znaleźć gwiazdki. Z kolei jeśli wsunie się pryzmat głębiej i widać gwiazdki to zacienia on matrycę glówną.

Przykład - z astrografem FSQ 106 N o średnicy płaskiego pola 80 mm i kamerą STL 11000 z sensorem Full Frame TS OAG pracował bezbłędnie, miał duży zapas głębokości do wsunięcia pryzmatu.

Z astrografem OS Veloce RH 200 ta sama kamera uniemożliwiła zastosowanie OAGa. Veloce ma iluminowany, skorygowany krązek 44 mm i potem praktycznie nic.

Rozważ ten problem u Ciebie.

 

Pozdrawiam

Maciek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na zdjęciach teleskopy.net OAG jest złożony prawidłowo, bo... nie ma innej możliwości. Ta sztyca z pryzmatem jest niesymetryczna w przekroju. Trzebaby chyba mlotkiem ...

To jednak wygląda, jakby w teleskopy.pl było na odwrót w stosunku do tego w TS. W teleskopy.pl prostopadły bok pryzmatu jest od strony kamery, a w TS od strony wyciągu. Które ustawienie jest prawidłowe?

 

Co do użytkowania samego OAGa... Istotnym parametrem jest wielkość krążka swiatła - nawet niezbyt płaskiego ale o malym spadku jasności w stosunku do centrum. A właściwie stosunek tej średnicy do przekątnej matrycy kamery czy DSLR.

Jeżeli kamera wykorzystuje w 100 % pole oświetlone przez teleskop lub zbliża się do tego - to jest problem. Pryzmat można płytko wsunąć i nie można łatwo albo w ogóle znaleźć gwiazdki. Z kolei jeśli wsunie się pryzmat głębiej i widać gwiazdki to zacienia on matrycę glówną.

Przykład - z astrografem FSQ 106 N o średnicy płaskiego pola 80 mm i kamerą STL 11000 z sensorem Full Frame TS OAG pracował bezbłędnie, miał duży zapas głębokości do wsunięcia pryzmatu.

Z astrografem OS Veloce RH 200 ta sama kamera uniemożliwiła zastosowanie OAGa. Veloce ma iluminowany, skorygowany krązek 44 mm i potem praktycznie nic.

Rozważ ten problem u Ciebie.

 

Pozdrawiam

Maciek

Wydaje się, że nie powinno być problemów. Zrobiłem rysunek poglądowy:

matrzce..jpg

Chameleon mieści się w obszarze o jakości/ jasności obrazu używanego przez Atika. Oczywiście OAG ma jeszcze to swoje mocowanie pryzmatu, więc będę łapał ciut dalsze światło, żeby nie zaciemniać, ale powinno być ok. To kółko ma średnicę ok 23 mm. I trzeba pamiętać, że KAF8300 jest trochę mniejszy od APS-C, a przecież z lustrzanką w rogach jest dobry obraz.

Tak więc o to się nie martwię, mam za małą matrycę na takie problemy :)

 

Przy okazji dopytam się, czy oddalenie ogniska spowodowane filtrem jest jakieś istotne? W sensie, że zrobię sobie złączki żeby mieć dokładnie 55 mm od korektora, ale w środku będą przecież filtry, które tą odległość ciut zwiększą, a więc odległość będzie za mała. Tylko, czy warto się tym przejmować? Czy da się dowiedzieć, ile filtry oddalają ognisko, może trzeba to zrobić doświadczalnie, a może nie ma to znaczenia?

 

Jolo jeśli dziś masz siłę, to nie pogardzę wymiarami :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie przejmuj sie filtrami bo za chwilę dojdziesz do wniosku że trzeba ustawiać ostrość OAGa w zaleznosci od tego który filtr aktualnie foci :) i oszalejesz :)

Ale poważnie te 1-2 mm zmiany nie będą miały żadnego wpływu? Przy zmianie filtrów nie zamierzam regulować OAGa :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A - 3mm gwintu, 1mm wcięcia, potem kołnierz

C - 2.7mm

B - nie zmierzę bo nie daję rady odkręcić przejściówki na M54 do koła :(

F - 4.5mm

D - 9mm

E - 6.5mm

Filtry zwiększą oddalą Ci optycznie kamerkę o swoją grubość, ale zakładając że zawsze będziesz miał jakiś filtr w torze optycznym to nic się nie zmieni. Mam nadzieję że OAG dajesz przed kołem filtrowym, inaczej przy filtrach wąskopasmowych będziesz mógł guidować na Syriuszu i paru innych podobnych gwiazdach :)

Przy ustawianiu ostrości kamerki przesuwając zielony pierścień po pomarańczowym trzonku uważaj żeby nie uszkodzić matrycy kamerki wsuwając go zbyt głęboko, najlepiej sobie oznacz jakoś na trzonku maksymalną głębokość. Od środka pryzmatu do końca trzonka jest 38mm.

 

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A - 3mm gwintu, 1mm wcięcia, potem kołnierz

C - 2.7mm

B - nie zmierzę bo nie daję rady odkręcić przejściówki na M54 do koła :(

F - 4.5mm

D - 9mm

E - 6.5mm

Od środka pryzmatu do końca trzonka jest 38mm.

Wielkie dzięki! Zrobiłem nowy rysunek, może rzucisz okiem, czy jest wszystko ok? Nie jestem pewien, co do tych 38mm, co podałeś, to jest wymiar X? To by oznaczało dla mnie wielki problem. Przecież wg TS odległość od pryzmatu do kamerki guidującej jest w zakresie 26-38mm, to jakim cudem mam uzyskać tam 26mm?

Dziwny jest też wymiar E. Wychodzi na to, że od mocowania teleskopu do pryzmatu jest o 0,2 mm mniej, niż podaje TS.

OAG.jpg

 

Jeśli to nie problem, to mógłbyś jeszcze zmierzyć wymiary Y (odległość od początku kołnierza guidera do końca zielonej nasadki) i Z (zewnętrzna średnica OAGa)? A i jeszcze zapomniałeś o wymiarze G, jeśli dasz radę, to byłbym wdzięczny za to.

 

Może spotkamy się kiedyś na jakimś zlocie, to będę się musiał porządnie odwdzięczyć :)

 

Filtry zwiększą oddalą Ci optycznie kamerkę o swoją grubość, ale zakładając że zawsze będziesz miał jakiś filtr w torze optycznym to nic się nie zmieni.

Ok, czyli dla baaderów 36mm muszę doliczyć do 55mm od MPCC jeszcze 2mm (taką mają grubość)?

 

Mam nadzieję że OAG dajesz przed kołem filtrowym, inaczej przy filtrach wąskopasmowych będziesz mógł guidować na Syriuszu i paru innych podobnych gwiazdach :)

Przy ustawianiu ostrości kamerki przesuwając zielony pierścień po pomarańczowym trzonku uważaj żeby nie uszkodzić matrycy kamerki wsuwając go zbyt głęboko, najlepiej sobie oznacz jakoś na trzonku maksymalną głębokość.

Oczywiście, OAG będzie przed kołem :)

Przy Chameleonie trzonek nie powinien być problemem, bo tam szkiełko od komory jest ciut głębiej, niż otaczający je plastik, więc trzonek powinien się zatrzymać na tym plastiku, o ile jest grubszy od rozmiaru szkiełka. Przy SSAG, to rzeczywiście byłby problem, bo tam szkiełko jest na całej powierzchni. Dzięki za ostrzeżenie.

 

Jeszcze ostatni wymiar. Mógłbyś jeszcze zmierzyć maksymalną grubość trzonka (jakby dłuższą oś jego przekroju)? Gdyby był chudszy od 22 mm, to byłoby super, bo by mógł wejść do środka gwintu SC od kamerki i raczej na 100% byłaby ostrość, bo bez tego nie jestem pewien.

Edytowane przez MateuszW
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przecież wg TS odległość od pryzmatu do kamerki guidującej jest w zakresie 26-38mm, to jakim cudem mam uzyskać tam 26mm?

Mateusz, przecież Ci pisałem, że ten OAG ma regulowaną odległość kamery guidującej od pryzmatu - ta "platforma" do której przykręcasz guider ma śrubkę i możesz podnosić ją i opuszczać - stąd wahania tej odległości.

 

Natomiast co do różnicy odległości 0,2mm to nie wybrażam sobie, że jolo dotknął ostrą częścią suwmiarki do pryzmatu - przypuszczalnie zbliżył, ale nie dotkną więc błąd na poziomie 0,2mm jest po prostu śmieszny - wybacz szczerość, ale to jakby się czepiać, że za gruby włos Ci wyrósł :-)

 

A czy ten ogon umożliwia lekką zmianę orientacji, żeby ewentualnie przekadrować guider? Pewnie ten dzyndzel z pryzmatem przeszkadza, ale może o kilka stopni da się obracać?

Obracać możesz ale w bardzo ograniczonym zakresie - musisz uważać na sytuację, kiedy obrócisz OAG'a a kamerą ustawisz inny kadr - wtedy jest szansa, że pryzmat wejdzie Ci w tor optyczny.

 

Czyli mam w zasadzie sprzeczne zdanie co do możliwości zobaczenia gwiazdki :) Z tego, co poczytałem na ten temat, to jednak gwiazdę znaleźć nie jest tak trudno. Może Pav miałeś coś źle/krzywo podłączone i gwiazdy w guiderze tak się masakrowały, że ich nie było widać? Ja będę guidował Chameleonem, który już poprawnie mi działa w PHD, a on ma znacznie większą czułość niż QHY5/SSAG. Gwiazdek w porównaniu z SSAG jest po prostu multum i trzeba obniżać gain, żeby się nie przepalały. W zasadzie na pełnym gainie coś się znajdzie już przy czasie 200ms, a w SSAG trzeba ok. 1,5s. Tak więc jestem dobrej myśli co do możliwości znalezienia gwiazd.

Ja Ci tylko powiedziałem co ja miałem - jeśli będziesz miał gwiazdki to super :-) Oby tak było.

Może to mnie trochę "bolało" ale jak na Titanie widziałem rozciągnięte przecinki zamiast okrągłych gwiazd w OAGu to mnie szlag trafiał :-) Dlatego zmieniłem na zewnętrzny i teraz wiem, że to była dobra zamiana :-)

 

A przy okazji, to wydaje mi się, że na fotkach z teleskopy.pl mają na odwrót wsadzony pryzmat. Mam rację?

Nie przyjrzałem się, ale płaską stroną musi być skierowany do teleskopu - ukośną w stronę kamery

 

P.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mateusz, przecież Ci pisałem, że ten OAG ma regulowaną odległość kamery guidującej od pryzmatu - ta "platforma" do której przykręcasz guider ma śrubkę i możesz podnosić ją i opuszczać - stąd wahania tej odległości.

To rozumiem oczywiście, ale nie zgadza się to z tym, co zrozumiałem z wypowiedzi Jolo. Jeśli go dobrze zrozumiałem, to ten cały pomarańczowy trzpień ma długość 38mm (jak to zaznaczyłem na nowym rysunku). Jeśli tak jest, to można przecież tą zieloną platformę tylko bardziej oddalić, a gdyby ją zbliżyć do 26mm, to by znacznie wystawała. Dlatego też długość tego trzpienia musi być krótsza (może 26mm), żeby się dało odsuwając platformę uzyskać zakres regulacji 26-38mm.

 

Natomiast co do różnicy odległości 0,2mm to nie wybrażam sobie, że jolo dotknął ostrą częścią suwmiarki do pryzmatu - przypuszczalnie zbliżył, ale nie dotkną więc błąd na poziomie 0,2mm jest po prostu śmieszny - wybacz szczerość, ale to jakby się czepiać, że za gruby włos Ci wyrósł :-)

Fajnie porównanie :) Trochę bez sensu napisałem :)

 

Ja Ci tylko powiedziałem co ja miałem - jeśli będziesz miał gwiazdki to super :-) Oby tak było.

Może to mnie trochę "bolało" ale jak na Titanie widziałem rozciągnięte przecinki zamiast okrągłych gwiazd w OAGu to mnie szlag trafiał :-) Dlatego zmieniłem na zewnętrzny i teraz wiem, że to była dobra zamiana :-)

No właśnie. Niektórzy polecają OAGi rękami i nogami, inni piszą, że praktycznie nic nie widać. Sam nie wiem co o tym myśleć. W każdym razie OAG o ile zadziała pozwoli mi wyeliminować dryf spowodowany wyciągiem, bo mnie skolei szlag trafia, jak widzę płynący obraz w trakcie nocy i sobie myślę, że nie mam szans na długie naświetlanie narrowband :)

Edytowane przez MateuszW
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czekaj, nie do końca rozumiem....

Ta platforma porusza się po trzpieniu z pryzmatem - jak zbliżysz ją do OAGa to trzpień będzie się chował w komorze kamery (jak daleko możesz go tam wsunąć zależy od BF kamery). Maksymalnie odsunięta platforma (wg pomiarów Łukasza) będzie odsunięta o odległość trzpienia czyli 38mm, natomiast najbliżej możesz ją przysunąć do 26mm...

 

Nie wiem czy to o to Ci chodziło.

P.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielkie dzięki! Zrobiłem nowy rysunek, może rzucisz okiem, czy jest wszystko ok? Nie jestem pewien, co do tych 38mm, co podałeś, to jest wymiar X? To by oznaczało dla mnie wielki problem. Przecież wg TS odległość od pryzmatu do kamerki guidującej jest w zakresie 26-38mm, to jakim cudem mam uzyskać tam 26mm?(...)

 

Generalnie to tak jak pisze Paweł :) To zielone przesuwasz wzdłuż pomarańczowego i jest zakres 26-38mm, tylko właśnie to pomarańczowe wchodzi wtedy jakby do komory kamerki na te 12mm max i trzeba uważać.

G nie zmierzyłem bo ja mam na tym nakręconą przejściówkę na M54 i nie potrafię tego odkręcić póki co :(

Tak, 36mm filtry mają 2mm grubości i o tyle wydłuży się tor optyczny.

Trzonek ma 16mm szerokości więc luzik :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Generalnie to tak jak pisze Paweł :) To zielone przesuwasz wzdłuż pomarańczowego i jest zakres 26-38mm, tylko właśnie to pomarańczowe wchodzi wtedy jakby do komory kamerki na te 12mm max i trzeba uważać.

G nie zmierzyłem bo ja mam na tym nakręconą przejściówkę na M54 i nie potrafię tego odkręcić póki co :(

Tak, 36mm filtry mają 2mm grubości i o tyle wydłuży się tor optyczny.

Trzonek ma 16mm szerokości więc luzik :)

Nie jest źle. Dzięki temu, że trzonek nie jest za gruby mogę go przysunąć do samej szybki, a dzięki temu wyostrzy mi na 3 mm od szybki.

Czyli, żebym miał pewność - 38mm jest tam, gdzie zaznaczyłem na ostatnim rysunku (x)?

W takim razie nie rozumiem, skąd oni wiedzą, jaka będzie minimalna odległość, przecież to zależy od wsunięcia pryzmatu do środka OAGa.

Nie rozumiem, czemu nie zrobili tak, że najmniejsza odległość jest, gdy trzonek jest na równo z zielonym, a największa, gdy zielone jest wysunięte z trzonka (trzonek trzyma się na końcu), Wtedy by się dało dać bliżej kamerę. A u nich jest tak, że 38mm jest, jak zielone jest na płasko z trzonkiem, a 26, jak się trzonek wysunie (wystaje) poza zielone?

 

Masz jeszcze pod ręką OAGa? ten wymiar Y by się przydał najbardziej :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli, żebym miał pewność - 38mm jest tam, gdzie zaznaczyłem na ostatnim rysunku (x)?
Tak

W takim razie nie rozumiem, skąd oni wiedzą, jaka będzie minimalna odległość, przecież to zależy od wsunięcia pryzmatu do środka OAGa.

Nie rozumiem, czemu nie zrobili tak, że najmniejsza odległość jest, gdy trzonek jest na równo z zielonym, a największa, gdy zielone jest wysunięte z trzonka (trzonek trzyma się na końcu), Wtedy by się dało dać bliżej kamerę. A u nich jest tak, że 38mm jest, jak zielone jest na płasko z trzonkiem, a 26, jak się trzonek wysunie (wystaje) poza zielone?

Bo nie wsuniesz pryzmatu w centrum kadru, bo zasłonisz matrycę :-) sądzę, że te 26mm jest trochę umowne... a 38mm jest wtedy kiedy pryzmat ledwo wchodzi w tor optyczny - traktowałbym to trochę jak "wskazówki" a nie dokładne wymiary - i tak Cię czeka manipulacja położeniem kamery guidującej by złapać ostrość :-)

 

P.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie jest ten sam problem. Grubszy OAG się nie zmieści, więc wybrałem tego. A może by tak przyspawać ten jaskółczy ogon na stałe :) ?

 

To z Tym OAGiem nie ma szans. Kup sobie tego grubszego OAGa on jest solidniejszy.

Ten grubszy OAG, to który? Może ciut grubszego bym wcisnął, ale nie sądzę.

 

A w zasadzie, to w Waszych egzemplarzach ten OGA ma czarne, czy srebrne śrubki? Są w sieci sprzeczne fotki. Te czarne wyglądają na jakieś plastikowe badziewia.

Edytowane przez MateuszW
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.