Jump to content

Monitory duże 30"+ : WQXGQ vs 4K


Naski
 Share

Recommended Posts

Witam szanowne grono .

 

Od jakiegoś czasu nurtuje mnie problem odwzorowania koloru przeciętnych monitorów .

Wiem , ze ostatnio był tez poruszany ten problem , tzn. jaki monitor do astrofotografii i dlaczego EIZO , albo inaczej , jak nie EIZO to co ...

 

Chciałem poddać pod dyskusje monitory duże 30"+ : WQXGQ vs 4K

- WQXGQ 2560x1600

- 4K 3840x2160

Zastanawia mnie czy leprzy będzie monitor do grafiki WQXGQ czy 4K.

 

Do tego konkretne modele :

 

WQXGA

 

Nec 302

http://www.nec-display-solutions.com/p/sv/pl/colourDisplaySolutions.xhtml

 

Dell Ultra Sharp U3014

http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.aspx/dell-u3014?c=pl&l=pl&s=dhs&cs=pldhs1&baynote_bnrank=0&baynote_irrank=3&~ck=dellSearch

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

4K

 

Asus PQ321Q

http://www.asus.com/pl/Monitors_Projectors/PQ321Q/

tu jako ciekawostkę dodam , jak asus przy wyszukiwaniu - kataloguje ten monitor ... dla profesjonalistów ?

asus  profi.jpg

 

 

 

Dell UP3214Q

 

http://accessories.us.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=us&l=en&cs=19&sku=210-ACBL

Edited by Naski
Link to comment
Share on other sites

Przeciętnej "astrofotografii" daleko do takiej rozdzielczości.

 

Ten Celestron Nigtscape to słaba kamera, ale jak już masz

Cytuję Ciebie .

Wyszedłem z założenia, że FX - Camera Resolution 10.7MP (3760x2840) - to już sporo .?

 

--------------------

Co do "odwzorowania koloru" to łatwo wpaść w takie że twoje jest zupełnie inne niż reszty świata ;)

 

A tego nie zrozumiałem ?

Link to comment
Share on other sites

Jeżeli nurtuje Cię problem odwzorowania kolorów, to powinieneś się przede wszystkim zainteresować sposobami kalibracji monitora. Dell ma tę przewagę, że każdy ich "profesjonalny" monitor wychodzi z fabryki skalibrowany (do jakiejś tam dokładności), ale jak długo trzyma tę kalibrację, tego nie wiem. Dell chyba też oferuje oprogramowanie i kolorymetr (czy jak to się tam zwie) do kalibracji, ale są też oczywiście firmy niezależne, które oferują tego typu rozwiązania.

Link to comment
Share on other sites

Guest wessel

Nie zapominaj o karcie graficznej. Dedykowana do DTP z monitorem IPSowym 23 cale - nic więcej nie potrzebujesz. Przy wiekszych monitorach trzeba sie dalej odsuwać i to nie ze względu na rozmiar pixela ( ten stary przesąd już jest passe) tylko na rozmiar samej matrycy. Do 23 cali siedzisz normalnie przy biurku :)

Link to comment
Share on other sites

Wyszedłem z założenia, że FX - Camera Resolution 10.7MP (3760x2840) - to już sporo .?

 

A tego nie zrozumiałem ?

Im więcej poświęcisz na "odwzorowanie kolorów" to może zdarzyć się tak że np. u ciebie czerwone a na "tanich" ekranach różowe. Może i taki sprzęt pomoże w obróbce, nie wiem. Najpierw trzeba mieć problem, czyli świetny materiał z takiej kamery przy bin1, a jak obrobisz to pewnie, dla przyjemnego oglądania w sieci takie zdjęcie trzeba by pomniejszyć (np. Celestron na stronie produktu prezentuje fotki o małych wymiarach) ;)

Link to comment
Share on other sites

Nie zapominaj o karcie graficznej. Dedykowana do DTP z monitorem IPSowym 23 cale - nic więcej nie potrzebujesz

 

Wessel możesz dodać coś więcej ... co to za modele kart dedykowane do DTP.?

 

Jeżeli nurtuje Cię problem odwzorowania kolorów, to powinieneś się przede wszystkim zainteresować sposobami kalibracji monitora

 

Astrotripper - ja już posiadam kalibrator (Spyder4Pro) ,ale z jego efektów (jakości mojej matrycy) jestem mało zadowolony .

 

Im więcej poświęcisz na "odwzorowanie kolorów" to może zdarzyć się tak że np. u ciebie czerwone a na "tanich" ekranach różowe.

 

Riklauim - ale właśnie o to chodzi ... jak przerabiam materiał i na końcowej fotografii jest za dużo np czerwonego to dlatego że ja tak chciałem , a nie że monitor mi przekłamuje.

 

Następna sprawa do drukowanie , wcześniej czy później będę chciał coś podrukować ... i bez skalibrowanego monitora , obawiam się że nie będzie to proste .!?

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Wątpliwości zostały >, profesjonalny NEC WQXGA czy 4K monitor ?...

 

 

Link to comment
Share on other sites

Riklauim - ale właśnie o to chodzi ... jak przerabiam materiał i na końcowej fotografii jest za dużo np czerwonego to dlatego że ja tak chciałem , a nie że monitor mi przekłamuje.

 

riklaunim chyba chodziło o to, że mimo iż na swoim monitorze obrobisz kolorystycznie bardzo dobrze zdjęcie to u sporej liczby osób kolory mogą wyglądać inaczej (być przekłamane według odbiorców).

 

 

Myślę, że dało by się zrobić test ogólnopolski na typowanie prawidłowych kolorów naszych monitorów. Wyglądało by to mniej więcej tak:

 

- osobom które będą testowały własne monitory rozsyła się specjalne karty z kolorami i numerami RGB kolorów poniżej

- osoba przykłada taki zestaw kolorów (gamę w pewnym zakresie) i ustawia według swojego oka kolor podobny do tego na wydruku

- podaje numer koloru wg. swojego monitora i wg. wzorca (karty)

 

Kiedyś podobną techniką zastosowałem w przygotowaniu profilu do ACR. Wydrukowałem na drukarce sublimacyjnej zestaw kolorów. Zrobiłem temu wydrukowi zdjęcie w NEFie i tak kalibrowałem kolory (patrząc na wydruk i na monitor) by mniej więcej się zgadzały. Tu jednak trzeba mieć skalibrowany monitor i drukarkę.

Link to comment
Share on other sites

Żeby doświadczyć skali katastrofy wystarczyłoby wysłać każdemu tzw. Szarą Kartę Kodaka (każdy fotograf ją zna) i kazać odczytać z monitora wartości najbliższe do tej szarości (ocenianej wizualnie):

http://allegro.pl/listing/listing.php?order=m&string=szara+karta+kodaka&bmatch=s0-m-0320

 

Od razu empirycznie dowiedziono by jednego - ze do pełnej kalibracji koloru potrzebna jest dodatkowo jedna zmienna - temperatura barwowa otoczenia :D Inaczej kolory wyglądają w czasie, kiedy pomieszczenie oświetlone jest światłem słonecznym wpadającym przez okno, a inaczej wieczorem, kiedy zapalicie żarówki. Różnica jest gigantyczna, dlatego jeżeli komuś zależy na pracy z kolorem, to pracownia musi mieć stałe oświetlenie o zadanej temperaturze barwowej. Wtedy jakakolwiek kalibracja koloru ma sens.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Guest wessel

Żeby doświadczyć skali katastrofy wystarczyłoby wysłać każdemu tzw. Szarą Kartę Kodaka (każdy fotograf ją zna) i kazać odczytać z monitora wartości najbliższe do tej szarości (ocenianej wizualnie):

http://allegro.pl/listing/listing.php?order=m&string=szara+karta+kodaka&bmatch=s0-m-0320

 

Od razu empirycznie dowiedziono by jednego - ze do pełnej kalibracji koloru potrzebna jest dodatkowo jedna zmienna - temperatura barwowa otoczenia :D Inaczej kolory wyglądają w czasie, kiedy pomieszczenie oświetlone jest światłem słonecznym wpadającym przez okno, a inaczej wieczorem, kiedy zapalicie żarówki. Różnica jest gigantyczna, dlatego jeżeli komuś zależy na pracy z kolorem, to pracownia musi mieć stałe oświetlenie o zadanej temperaturze barwowej. Wtedy jakakolwiek kalibracja koloru ma sens.

Coś mi się wydaje że niedawno o tym pisałem :D no ale kto czyta forum? Łatwej napisać nowy temat...

Link to comment
Share on other sites

Coś mi się wydaje że niedawno o tym pisałem :D no ale kto czyta forum? Łatwej napisać nowy temat...

 

Mi sie wydaje ze Adam po prostu , tak dla utrwalenia wiedzy to przypomnial ... :icon_smile:

 

Wessel , ja sie tu dopytuje o 30''+ i 4k , gdzie jak uwazam 4K to nowosc w zastosowaniu profesionalnym ... ? o ile , jak wnioskuje z tego watku, takie istnieje .?

...

Temat ktory napisales wczesniej , uwazam za bardzo ciekawy , aczkolwiek nie probowalem kalibrowac monitora wg twojego sposobu , gdyz posiadam kalibrator , ktory z zalozenia powinien byc bardziej dokladny (moja opinia).

 

Czyli nie ma co czekac na polepszenie monitorow 4K , bo beda one i tak duzo gorsze od WQXGQ (2560x1600 i mniejszych) ?

 

Postaram sie w najblizszym czasie ... dodac zdjecia , z przed i po kalibracji ...

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kalibracja, kalibracja, a i tak 99% oglądających ma byle jak ustawione monitory :wassat: Gamma czy balans kolorów, w samej pracy załamałem się widząc jak na każdym innym monitorze różnie wyglądają Wasze zdjęcia. Choć z drugiej strony, może i warto się wczuwać dla tego 1% profesjonalistów którzy docenią wysiłek kalibracji :)

Link to comment
Share on other sites

Hammal , ale zauwaz , ze osoby najczesciej komentujace konstruktywnie fotografie to Wessel i ... a oni (ON) ma skalibrowany monitor . - co oznacza , ze porozumiewamy sie tym samym jezykiem ... tak jest w swiecie elektroniki. - Pytanie jest innego rodzaju na ile nauczymy sie tego jezyka (na ile poprawnie skalibrujemy monitory)

 

U mnie moze byc tez inny problem , z tego co wyczytalem z waszych opracowan - roznica przy kalibracji w swietle dziennym i nocnym , tego nie bralem pod uwage .!

Z drugiej strony , tak naprawde nie wiem czy dobrze ustawilem wszystkie funkcje monitora do kalibracji .... ale to jak juz pisalem , po przyjsciu do domu opisze jak u mnie to wyglada . - przeprowadze kalibracje , porobie fotki ...

 

Edited by Naski
Link to comment
Share on other sites

Generalnie to najlepsze odwzorowanie da dobrze skalibrowany monitor referencyjny, tyle że taki sprzęt jest koszmarnie drogi.

 

Adam_Jesion ma rację z tym, że oświetlenie otoczenia totalnie zmienia odbiór kolorów, jednak można pokusić się o skalibrowanie każdego monitora przy użyciu spektrometru w prowizorycznie zaaranżowanej ciemni (wtedy pracując w ciemnym pokoju będziesz miał dobre odwzorowanie). Ja często gęsto mam u siebie w domu firmową zabawkę tego typu (http://www.photoresearch.com/current/pr670.asp), jeśli jesteś z Warszawy lub okolic, to możemy się kiedyś umówić na próbę kalibracji do rec709.

 

Pytanie tylko jak długo monitor będzie trzymał ustawienia, czy uda się osiągnąć koordynaty RGB rec709. Drugą sprawą jest też pytanie, na ile liniowe są wykresy poszczególnych kolorów. Może się zdażyć, że punkt bieli przy FFFFFF będzie ok, ale już przy jakimś odcieniu szarości np 808080 barwa będzie "uciekać" w kierunku jakiegoś koloru. Można to trochę niwelować krzywymi kolorów karty graficznej (sprawdzanie każdego koloru i bieli w kilku punktach i korygować), ale to znów może spowodować przy 8 bitach na kolor, że wykres danego koloru stanie się "zębatkowy".

 

Temat ogólnie skomplikowany i pokazujący dlaczego sprzęt typu wpomniane wcześniej monitory referencyjne, czy cyfrowe projektory kinowe są tak drogie:)

Link to comment
Share on other sites

Monitor po wczorajszej kalibracji i krótka recenzja opis ...

 

Jakość monitora do zastosowań graficznych (astrofotografii), którą poddaje pod wątpliwość ;

 

W sumie temat schodzi bardziej na kalibrację , ale chyba też o to w tym wszystkim chodzi , a i 30" jest zachowane... Monitor kiedyś był naprawdę świetny i mógł robić wrażenie , kupiłem go w 2008 roku , czyli już kawałek czasu temu, kosztował majątek , a teraz jak zresztą z wszystkimi rzeczami dużo mniejjjjj -- można go mieć za około 400 - 600E (e b a y).

Dane techniczne :

Dane T Dell 3008.jpg

 

Kilka opcji jakie można ustawić w tym monitorze ... sorry za jakość (ale pośpiech tutaj nie pomagał ...)

IMG_1203.JPG

IMG_1204.JPG

IMG_1205.JPG

IMG_1206.JPG

-----------------------------

Kalibracje przeprowadziłem kalibratorem Spyder4pro

Więcej o tym wynalazku jest tu pod linkiem

http://spyder.datacolor.com/portfolio-view/spyder4pro/

--------------------------------

W instrukcji jest napisane , że przed kalibracją powinno się zresetować ustawienia monitora , tak też uczyniłem ...

IMG_1206.JPG

Jak widać na załączonym obrazku, brightness monitor w serii ma ładnie podciągnięty ! (zobaczycie później, jak ładnie podczas kalibracji musiałem zejść z tą wartością .!)

--------------------------------------------------------------

Cała czynność kalibracji , polega na tym , aby zainstalować program i powiesić taką specjalną "myszkę" , na monitorze , która z jednej strony mierzy parametry monitora , a z drugiej natężenie światła otoczenia .

IMG_1207.JPG

 

Zanim rozpoczniemy kalibracje ważne jest aby monitor się wygrzał min 30min i ustawić parametry kalibracji ! - tu poległem --- jak widać ustawiłem wszystko na zalecane - ze zwykłej niewiedzy .(Jak to Wessel napisał :" ...Mamy więc temperaturę 7000K dla światła dziennego i 3200K dla światła sztucznego....") Jak widać na zdjęciach ja takich parametrów nie mogę wybrać ... albo coś źle rozumiem ?

 

Capture_007.jpg

Capture_008.jpg

Capture_009.jpg

Capture_010.jpg

Capture_012.jpg

Capture_013.jpg

Capture_015.jpg

Capture_016.jpg

 

Po paru minutach pomiarów, musimy dostosować brightness monitor przed dalszą kalibracją.

 

- I tu tez jest pewna zależność , co było ujęte w temacie(-tach)... Natężenie światła ... Jako że przeważnie pracuje wieczorem , to postanowiłem tym razem skalibrować monitor , przy wyłączonym świetle (nic nie świeciło w pokoju tylko kalibrowany monitor.)

 

Po prawej u góry widzicie wartości , jakie miałem kalibrując monitor podczas dnia Curent 175,4.... to było przy jasności 53....

IMG_1208.JPG

 

Po kalibracji w otoczeniu ciemnego pokoju musiałem zejść do 8 !!! (z firmowego 75) - często się mówi że dell jest męczący w nocy , ale to wynika z fabrycznych ustawień !!! światło emitowane przez matryce jest po prostu za mocne.

IMG_1209.JPG

----------------------------------

Po ustawieniu brightness ... trwa to jeszcze kilka minut ... Na końcu można porównać testowe fotografie przed i po kalibracji. Sprawdzałem przejście na wg tego wzorca , w dzień i w nocy wszystko jest tak jak powinno.

IMG_1210.JPG

kalibracja test 2.jpg

teleranek.jpg

--------------------------------------------------------------------------------

 

Urządzenie to pozwala również, po zakończeniu kalibracji ... przeprowadzić rożne testy ... które na potrzeby tego tematu zrobiłem . > Inna sprawa ,że mało z nich rozumiem i tu prośba do was o kilka komentarzy odnośnie tego co sie tu wydarzyło ...!

 

Capture_021.jpg

Capture_022.jpg

Capture_023.jpg

Capture_028.jpg

Capture_029.jpg

Capture_030.jpg

Capture_031.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 134 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.