Skocz do zawartości

Dobson 8


karola

Rekomendowane odpowiedzi

Dzień dobry,

planuję na dniach zakup:

Teleskop GSO Dobson 8" DeLuxe 203/1200 M-CRF (mikrofocuser 1:10, chłodzenie lustra) lub zwykłej 8 bez DeLuxe, ewentualnie rozsuwanego wezmę - trudno zdecydować ale wiem, że chcę 8 :) Prosiłabym bardzo o sugestie co warto dokupić do tego teleskopku, aktualnie wiem, że chcę adapter do kompaktu, ale czy konieczne będą filtry jakieś do księżyca? Okulary dołożyć? Jeśli tak to jakie? Jestem beznadziejnym laikiem, także prosiłabym o wsparcie bardziej doświadczonych kolegów. Co kupilibyście sobie do takiego Dobsonka?

I czy jak zamówię przez neta, to sklep np teleskopy.pl lub deltaoptica zabezpieczą odpowiednio taki sprzęt?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej ;) Księżyca w pełni raczej się nie obserwuje bo mocno daje po oczach i jest mało detalu na jego powierzchni (jedynie na obrzeżach widać kratery). Można dokupić filtr polaryzacyjny, ale jak korzystałem z takiego wraz z Syntą 8" to obraz mi się nie podobał. Kwestia indywidualna. Okulary na pewno by się przydały, ale powiedz jaki masz budżet. Najlepiej kupić o krótkiej ogniskowej do planet, np. 6mm, do DSów 13-15mm i jakiś do przeglądu nieba 25-30mm. Do tego teleskopu nie są wymagane jakieś bardzo drogie okulary, ale jakbyś chciała zainwestować i zatrzymać je w razie zmieniania teleskopu to polecam serię ESów 6,7mm, 14mm i ES 26-30mm. To są bardzo dobre okulary, używka 400-600 zł (zależy który). Na pewno zatrzymałabyś je przy zmianie teleskopu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no właśnie ze względu na to ile to waży nie biorę 10 albo 12 tylko 8 właśnie bo to jakoś dam radę utachać:)

Czyli dobrze będzie dokupić:

- filtr polaryzacyjny;

- okulary do krótkiej ogniskowej np 6 mm

- do DSów 13-15 mm

- do przeglądu 25-30 mm

Mógłbyś podać przykłady takich okularów?

Przepraszam, za wiedzową zachłanność, ale boję się wyrzucić pieniądze w błoto :)

Jeśli chodzi o budżet to chciałabym się zamknąć w 2k. Byłaby przeszczęśliwa jeśli ktoś np w WLKP miał na sprzedaż taki sprzęt w sensownym stanie w postaci kompletnego kitu.

Natomiast jeśli chodzi o okulary ES, to może do następnego teleskopu nad nimi pomyślę, bo ten jest stricte żebym się nauczyła obsługi, szukania, żebym otrzaskała się z żywiołem itp i jako, że wiem kto go po mnie już przejmie - za jakiś czas to chcę dać to jako pełen zestaw a nie kazać nastolatkowi później dokupować poszczególne elementy :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli zdecydujesz się na syntę 8" to wraz z okularami spokojnie zmieścisz się w 2k. Przede wszystkim powiedz, czy sprzęt używany wchodzi w grę (teleskop oraz akcesoria). Jeśli nie będzie Ci przeszkadzało pole okularu oraz efekt patrzenia w "dziurkę od klucza" to dobrym okularem do planet byłby baader ortho 6mm. Daje świetne obrazy i dużo nie kosztuje ;) z tego co wiem to hyperionki sprawują się dosyć dobrze w syncie 8".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

używka byłaby też spoczko (teleskop + akcesoria) pod warunkiem, że nie będzie zdewastowana i upaprana od czekolady czy czegoś tam i naturalnie w pełni sprawna :)

Nawet cieszyło by mnie to, bo miałabym już akcesoria w komplecie, tak jak wcześniej pisałam na terenie WLKP mogłabym podskoczyć i odebrać.

Sęk jest taki, że jeszcze nie wiem co mnie cieszy, nie mam wielkiego obeznania z obsługą i używaniem takiego sprzętu. Dlatego też pytam najpierw tutaj a nie w sklepie bo tam wciśnięto by mi wszystko :)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przed zakupem zastanów się co wolisz obserwować. Czy układ słoneczny, czy obiekty głębokiego nieba. Jeśli planety to bardziej kierowałbym się w stronę MAKa, jeśli DS to newton. Obsługa dobsona jest bardzo prosta, wystarczy że popychasz tubę w górę lub dół i to wszystko ;) czasami trafiają się oferty, że ktoś sprzedaje cały zestaw, ale myślę że szybciej byś dorwała sprzęt i oddzielnie akcesoria. Warto wspomnieć, że galaktyki, mgławice itd. to będą szare mgiełki, niektóre wyraźniejsze, niektóre na granicy dostrzegalności. Na pewno nie ujrzysz widoków jak ze zdjęć w pięknych kolorach i strukturach ;) polecam obejrzeć szkice astronomiczne z newtona 8", to najbardziej oddaje widok w okularze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tutaj większośc obserwacji przez 8" Newtona

http://www.deepskywatch.com/messier-dso-sketches.html

M-42-orion-nebula-sketch.jpg

 

W sumie to wolę rysunki niż fotgrafie wielokrotnie na siebie nakładane, fotografowane w pasmach niewidzialnych dla ludzkiego oka i potem przetwarzanych we właściwie dowolny sposób w Photoshopie. Paradoksalinie rysunki bardziej oddają rzeczywistośc niż zdjęcia, aczkolwiek zdjecia są bajeczne (ten sam obiekt co powyżej) :

m42_wittich_1024.jpg

To samo z planetami - często sie słyszy: "zestackowałem sobie Saturna, ale nie wiem jaki mu zrobić kolor" :Loveit:

albo te Jowisze - niektóre wyglądają jak by sie magma naokoło niego obracała nie chmury ;)

Edytowane przez JSC
  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wg mnie na początek wystarczą zestawowe akcesoria. Szczególnie jak się jest totalnym laikiem. Wiem sam to przerabiałem 5 lat temu gdy kupiłem swoją ósemkę. Później zawsze można dokupić to czego akurat najbardziej brakuję tj krótszy okular do planet i Księżyca. Dłuższy do dużych gromad średni do mgławic.

Mój zestaw totalnie budżetowy to oprócz ósemki: 6 mm TMB Planetary II, super 10, GSO SV 15 mm, super 25 i Scopos 30 mm. Do tego drugi szukacz RedDot i filtr słoneczny.

Może w Twojej okolicy są inni miłośnicy astronomii, którzy posiadają taki teleskop. Przed zakupem warto jest popatrzeć przezeń.

 

Pozdrawiam Kuba

  • Lubię 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli chodzi o kolimację, to ja musiałem robić za każdym razem jak wiozłem teleskop na domek (sporo bujania podczas dojazdu), natomiast przy obserwacjach balkonowych raz na jakiś czas, ale nie jest to problem(ja dokupiłem specjalne śruby do lustra wtórnego z zagranicznego sklepu). Ogólnie teleskop jest duży, nawet nie chodzi o wagę, bo ta nie jest duża (dla mnie jako mężczyzny), a o nieporęczność. Ja swoją 8" sprzedałem, bo po pozbyciu się samochodu nie miałem jak wpakować teleskopu do auta żony, a obserwacje balkonowe przestały mieć sens w mojej okolicy. Następny teleskop który zamierzam kupić to na pewno coś większego niż 8"(8mka zostawiła pewien niedosyt, chcę widzieć więcej:D) no i na pewno 'flex", bo znacznie łatwiejszy w transporcie. No i uważam, że najlepiej kupić teleskop używany(ostatnio jeden z kolegów sprzedawał 10" flex na forum), drugi raz nie kupiłbym nowego. Jeżeli chodzi i okulary do 8" GSO, to podstawowe starczyły mi na długi czas(30stka byłem zachwycony do samego końca) i po jakimś czasie dokupiłem MEADE 6,7mm, do obserwacji planet i księżyca - ktoś wcześniej pisał o tym, że na księżycu widział kratery tylko na krańcach, nie wiem, ja widziałem na całej powierzchni i wrażenie jest fantastyczne - moje dzieciaki uważają tak samo, a mają 3 i 7 lat:D.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Doniec

 

Podczas pełni ja widziałem kratery tylko na krańcach księżyca. te na reszcie powierzchni ginęły w jego blasku. Mi się obserwuje najlepiej księżyc gdy jest oświetlony nie więcej niż w 70% i myślę, że sporo osób to potwierdzi. Wtedy w kraterach jest rzucany cień i są o wiele lepiej widoczne. Taki widoczek to jest coś pięknego. W pełni księżyc niczym nie zaskakuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za informacje, możesz powiedzieć jaki masz filtr słoneczny?

A czy kolimację trzeba wykonywać często?

Kolimację nie robię zbyt często. Tak raz na jakiś czas. Co kilka miesięcy ale sprawdzam regularnie i czasem delikatnie dostroję przed obserwacjami. Moja ósemka się nawet nie dekolimuje za bardzo. Woziłem ją w samochodzie jakieś 40 - 50 km na tylnym siedzeniu położoną na drugim teleskopie (10 cali) i podróż przeżyła a kolimacja dalej świetna.

Filtr słoneczny mam folie Baader włożoną w oprawkę własnej konstrukcji. Można znaleźć w internecie jak zrobić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

odnośnie jeszcze zbyt mocnego oswietlenia księżyca, a co z filtrami? Po zastosowaniu filtrów, efekt widoczności kraterów tylko na biegunach nie jest niwelowany?

A do kolimacji to rozumiem masz jakiś własny sprzęt, czy kupiłeś zestaw?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem filtr polaryzacyjny 1-40%, użyłem go tylko raz i resztę czasu leżał w szafie. Obraz zrobił się pomarańczowy, a kraterów i tak nie było widać. To tylko moja subiektywna ocena, ktoś może myśleć inaczej bo ma inne oczy :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

odnośnie jeszcze zbyt mocnego oswietlenia księżyca, a co z filtrami? Po zastosowaniu filtrów, efekt widoczności kraterów tylko na biegunach nie jest niwelowany?

A do kolimacji to rozumiem masz jakiś własny sprzęt, czy kupiłeś zestaw?

Księżyc w pełni razie masakrycznie, normalnie potrafi oko zaboleć :/ Oduczyłem się oglądać go w pełni, tak jak któryś kolega wyżej polecał lepiej go oglądać kiedy jest w 70% Filtry też jakoś do mnie nie przemówiły, chce wypróbować jeszcze zmienny Oriona ale na razie nie ma na giełdzie więc czekam ;)

Co do kolimacji to raczej własny sprzęt by Hamal tu masz opis http://astrofotografia.republika.pl/Kolimacja_teleskopu.htm

Laserowy kolimator sobie odpuść, są przereklamowane ;)

 

PS. Jeszce co do wyboru między zwykłą Syntą, a GSO to w GSO dostajesz okular GSO 30mm który na prawdę jest super i za tą cenę nie dostaniesz nic lepszego w tej ogniskowej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W GSO 8" masz bodajże okulary 30 mm GSO i 9 mm ploss GSO.
Do przeglądu nieba ta 30 mm w zupełności wystarczy, 9mm ploss do planet też nie jest zły....
Niedużym kosztem możesz dokupić barlowa 2x , ewentualnie wymienić kupić lepszy okular planetarny.
Jak już się wciągniesz w ciemne mocno zagwiażdzone niebo, poznasz i zobaczysz piersze i kolejne gromady, mgławice itp...
wówczas przemyślisz co dodatkowo kupić..... a jest tego ....dalszych dróg wyboru rozwoju jest dużo:)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem filtr polaryzacyjny 1-40%, użyłem go tylko raz i resztę czasu leżał w szafie. Obraz zrobił się pomarańczowy, a kraterów i tak nie było widać. To tylko moja subiektywna ocena, ktoś może myśleć inaczej bo ma inne oczy :D

 

Mam filtr polaryzacyjny 1-40% Oriona i swoje zadanie spełnia w 100% czyli tylko (!) przyciemnia obraz. Nie ma żadnego fałszowania kolorów. Do oglądania Księżyca jest dobry, przydaje się na planety.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to u Ciebie. Ja opisałem swoją sytuację i jak to wyglądało u mnie. Dodam, że moja dziewczyna i brat zauważyli to samo, także to nie było coś z moimi oczami. Bez filtra naturalny kolor księżyca, a z filtrem obraz zrobił się pomarańczowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.