Skocz do zawartości

Obraz gwiazd w achro z kamerki mono


ryszardo

Rekomendowane odpowiedzi

LibMar - tak to wygląda z achro 80/400 i Atik 314l+. Pojedyncze ekspozycje 10 min, bez guide.

 

ch&chi.jpg

 

m891guiderem_3.jpg

 

Nie zastosowałem UV/IR CUT, więc światło jasnych gwiazd jest dosyć mocno rozlane.

 

Edit:

Kamera była przypięta do tego kiwającego się wyciągu, dlatego kadr jest jaki jest :)

Edytowane przez ryszardo
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki wielkie za przykłady! Jasne gwiazdki faktycznie wydają się być ogromne. Słabsze z kolei są na akceptowalnym poziomie. Moim zdaniem, do pracy z fotometrią achromat spełniłby swoje zadanie. Głównie mnie zaciekawiło czy jest sens pchać się w tę część astrofotografii DS z ASI178MM-c. GSO 8" jest zbyt duży na EQ5 (i zbyt problematyczny), dlatego faktycznie rozważam nad wymianą na coś mniejszego (SW 102/500). 500mm ogniskowej to raczej max na próby bez guidingu po 30-60 sekund jak na taką wielkość piksela. Powinno to wystarczyć do dalszych działań. SW 120/600 raczej za duży. SW 80/400 trochę mały jest (mała średnica zabaw z fotometrią), a skala niewiele większa od obecnie posiadanego Pentacona 4/200, z którego mam nadzieję również łapać fotony przy dłuższych czasach ekspozycji. Tuby/obiektywy trochę marne, ale od czegoś trzeba zacząć :)

 

Jeszcze się dopytam - czy jest możliwość dodatkowego zminimalizowania aberracji chromatycznej za pomocą jakichś filtrów? Znam tylko fringe killera, ale czy sprawdzi się podczas pracy bez oraz z dodatkowymi filtrami (R, G, B, Y - ostatni, żółty, to już do fotometrii)? Nigdy nie miałem okazji spojrzeć przez niego, nawet nie wiem czy służy tylko do wizualu.

 

I jeszcze ostatnie - czy reduktor ogniskowej 0.5x sprawdza się w achromatach? Tutaj mowa raczej o astrovideo niż o astrofotografii estetycznej. Szkiełko za kilkadziesiąt złotych, które może dać trochę frajdy :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już dodanie UV/IRCut znacznie poprawiłoby powyższe zdjęcia. Po zastosowaniu filtrów RGB i podobnych sam z siebie zredukujesz znacznie aberrację. Generalnie, im węższy filtr, tym aberracja mniejsza. Po prostu, im bardziej skrajne długości fal rejestrujesz, tym bardziej się rozmazują, bo ogniskują tym bardziej w różnych odległościach. W filtrze wąskopasmowym np będziesz miał obraz bez najmniejsze aberracji.

Dodawanie fringe killera pod RGB raczej ma średni sens, o ile każdy z tych kanałów niezależnie wyostrzysz. Te filtry anty-aberracyjne są rozsądne, jako zastępstwo dla L lub pod kolorowe matryce lub do wizuala. W fotometrii taki filtr może Ci na dodatek namieszać nieco charakterystyki i stracisz kalibrację filtrów fotometrycznych.

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do fotometrii achromat w zupełności wystarczy. Zauważ, że nie mierzysz nigdy przepalonych na matrycy gwiazd, bo wychodzą poza zakres pełnej saturacji. Jeśli gwiazda wypala ADU na poziomie 65 000 to musisz skrócić czas naświetlenia -to dla niewtajemniczonych.

Ale zastanów się, czy tylko fotometrię chcesz tym instrumentem robić.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

MateuszW, dzięki za wyczerpującą odpowiedź :) Liczyłem na dużo odpowiedzi "przeciw", ale jak rozumiem, achromatom można przyznać trzy gwiazdki na pięć :)

 

Grzędziel, ta notka o jasnych gwiazdach związana jest oczywiście tylko z astrofotografią. Patrząc na te słabsze (szukając na oko, która powinna mieć odpowiedni poziom ADU), wygląda pod względem fotometrycznym całkiem dobrze.

 

Sprzętowo, ja w zasadzie nie mam innego wyboru. Za taką cenę (w tym korektor komy, kolimator, barlow 5x) można spokojnie znaleźć na giełdzie SW 102/500 za pół ceny, a za resztę dokupić wszystkie akcesoria, które okażą się potrzebne (złączki, filtry, wózek transportowy, dysk zewnętrzny i inne). No i byłbym w etapie, gdy nie muszę nic dokupić i mogę w pełni korzystać :) Tuba też nie jest ciężka i spokojnie dałbym radę zabrać na kolejny zlot AP :) A w 2018 roku znajdzie się coś bardziej docelowego pod dłuższą ogniskową i być może dopłaci się kilka stówek wymieniając EQ5 na HEQ5. A gdybym miał wciąż siedzieć przy GSO 8", byłbym bardzo ograniczony. Brakowałoby coś pomiędzy 200 a 800mm. A co więcej, EQ5 długo takiego nie pociągnie. A 200mm to jeszcze średnia skala.

 

No chyba, że znowu byłbym w stanie wypożyczyć oddziałowy montaż NEQ6. No ale inni też chcą z niego korzystać, więc tak nie mogę zabierać :) Z drugiej strony, od momentu oddania zestawu mieliśmy chyba 3-4 pogodne noce (a latem było 3-4 na tydzień), więc dajmy szansę innym :) Ale nawet gdybym znów go miał, to praca z GSO 8" wcale nie uśmiecha mi się. Jest tak nieprzewidywalny po przenoszeniu i czasem daje tyle frustracji, że odechciewa się korzystać z kolejnej pogodnej nocy siedząc ponad godzinę przy kolimowaniu...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Market

    Nie wpłynęły jeszcze żadne ogłoszenia

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Polecana zawartość

    • Astropolis Market - nowa platforma zamiast Giełdy
      Jak już niektórzy z was zapewne zauważyli, testuję nową usługę na Astropolis - Market. Jej celem jest próba zorganizowania (zdemokratyzowania) sprzedaży na Astropolis - zarówno tej giełdowej (niekomercyjnej), jak i tej bardziej zorganizowanej - czyli w pełni komercyjnej. Coraz więcej jest na Astropolis osób i podmiotów, które albo już próbują sprzedawać w partyzancki sposób wśród wątków giełdowych, albo pytają administrację o pozwolenie na rozpoczęcie takiej działalności.
        • Kocham
        • Lubię
      • 236 odpowiedzi
    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Dziękuję
        • Lubię
      • 60 odpowiedzi
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Kocham
        • Dziękuję
        • Lubię
      • 50 odpowiedzi
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Kocham
        • Dziękuję
        • Lubię
      • 73 odpowiedzi
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Kocham
        • Dziękuję
        • Lubię
      • 20 odpowiedzi
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.