Skocz do zawartości
brauniack

Licznik odległości Voyager 1

Promowane odpowiedzi

brauniack    11

Witajcie

Wpadl mi do glowy taki pomysl. Chciałbym na platformie arduino z wyświetlaczem zrobicz licznik odleglosci jaka jest obecna miedzy ziemia a sondą Voyager. Zwracam sie z zapytaniem z jaką prędkością porusza sie sonda i jaka jest aktualna odleglosc od ziemi. Licznik mialby na bieżącą pokazywac odleglosc w dowolnej jednostce. Pozdrawiam

  • Lubię 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

brauniack    11

Dziękuję za link. Czy mozna wyliczyc na biezaco lub w innej jednostce czasu jak zmienia sie odleglosc od ziemi aby moc to monitorowac na liczniku?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Gajowy    556
Napisano (edytowane)

Tutaj odległość podawana w czasie rzeczywistym:

http://voyager.jpl.nasa.gov/where/

 

Pamiętaj, że Ziemia porusza się wokół Słońca, a i Voyager nie pędzi po linii prostej. Musisz zatem znaleźć gdzieś elementy orbity Voyagera i na ich podstawie obliczyć współrzędne kartezjańskie w danej chwili, a następnie odjąć od nich współrzędne kartezjańskie Ziemi. To tylko brzmi strasznie, podstawowy, przybliżony, algorytm jest całkiem prosty :).

 

EDIT: swoje obliczenia możesz sprawdzić tutaj: http://ssd.jpl.nasa.gov/horizons.cgi .

 

Przeliczenie na inne jednostki to już tylko techniczne mnożenie i dzielenie.

 

Pzdr,

Gajowy

Edytowane przez Gajowy
  • Lubię 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
szuu    3560
Napisano (edytowane)

Dziękuję za link. Czy mozna wyliczyc na biezaco lub w innej jednostce czasu jak zmienia sie odleglosc od ziemi aby moc to monitorowac na liczniku?

 

voyager okresowo zbliża się do ziemi lub oddala zależnie od pory roku (pozycji ziemi na orbicie) dlatego żeby to obliczyć nie wystarczy po prostu wziąć jakąś odległość i ją zwiększać.

najprostszy przybliżony wzór który to uwzględnia wyglądałby tak:

 

odległość = odległość_początkowa + promień * sin ( czas * 2π / długość_roku + faza ) + prędkość * czas

 

i teraz tylko dobierz wartości parametrów :)

 

edit: oczywiście sposób który podał Gajowy daje o wiele dokładniejszy wynik - masz do wyboru czy wolisz wzory łatwe czy dokładne!

Edytowane przez szuu
  • Lubię 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
brauniack    11

Dziękuję za odpowiedzi mam nadzieje ze uda mi sie taki projekt wykonac i Arduino poradzi sobie z tym.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
brauniack    11

A jeszcze wracajac do trajektorii lotu Voyagera I, to jak to dokładnie wyglada? On porusza sie kołowo? Dlaczego nie można "wystrzelic" sondy i nadaj jej ruch prostoliniowy? Przepraszam dopiero ucze sie nawigacji w przestrzeni kosmicznej :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Gajowy    556

Dziękuję za odpowiedzi mam nadzieje ze uda mi sie taki projekt wykonac i Arduino poradzi sobie z tym.

 

Nie zniechęcaj się. Nie wiem, jak bardzo jesteś zaawansowany w programowaniu i w ogóle, ale jeśli mogę coś doradzić, zacznij od najprostszej metody:

 

odleglosc = odleglosc_0 + predkosc×T

 

a później sobie rozwijaj algorytm. Przy okazji liźniesz prawa Keplera, mechanikę nieba i poznasz metody liczenia współrzędnych geocentrycznych i nawet topocentrycznych (w końcu z różnych miejsc Ziemi odległość do Voyagerów też jest inna). Bardzo rozwojowe ćwiczenie, a im bardziej się zagłębiasz tym więcej zjawisk fizycznych i astronomicznych poznajesz.

 

Daj znać, jak idzie i pytaj jeśli na czymś się zatrzymasz (byle nie o elektronikę :P ).

 

Pzdr,

Gajowy

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Gajowy    556
Napisano (edytowane)

A jeszcze wracajac do trajektorii lotu Voyagera I, to jak to dokładnie wyglada? On porusza sie kołowo? Dlaczego nie można "wystrzelic" sondy i nadaj jej ruch prostoliniowy? Przepraszam dopiero ucze sie nawigacji w przestrzeni kosmicznej :)

 

Wszystko w polu grawitacyjnym porusza się po tzw. krzywych stożkowych: elipsie, hiperboli lub paraboli. Wynika to z tego, że każde ciało jest przyciągane przez inne ciała (masy), które odchylają jej ruch (który bez ich obecności byłby prostolinijny). Odchylają i do tego przyspieszają (lub opóźniają, opóźnienie to w fizyce ujemne przyspieszenie). Dlatego zamiast po linii prostej ciało porusza się po łuku - krzywej. Z tego samego powodu Ziemia krąży po elipsie (zbliżonej do okręgu) wokół Słońca.

 

Voyagery poruszają się po hiperboli. Jest to krzywa otwarta, tzn. że nigdy nie wrócą w pobliże Słońca i zawsze będą się oddalać. A poruszają się tak, bo zostały odpowiednio rozpędzone i ich prędkość przekroczyła tzw. prędkość ucieczki.

Edytowane przez Gajowy
  • Lubię 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
brauniack    11

Gajowy to naprawdę brzmi fascynujaco co piszesz. Masz moze jakies linki do takiej literatury? Z wykształcenia jestem elektronikiem i pasjonuje sie właśnie astronomia, fizyka, mechanika etc

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Gajowy    556
Napisano (edytowane)

Gajowy to naprawdę brzmi fascynujaco co piszesz. Masz moze jakies linki do takiej literatury? Z wykształcenia jestem elektronikiem i pasjonuje sie właśnie astronomia, fizyka, mechanika etc

 

Na początek pewnie Wikipedia starczy i prawa Keplera. Tam gdzie mowa o "planetach" - dotyczy to wszystkich obiektów w polu grawitacyjnym, w tym satelitów i sond kosmicznych.

Co do literatury - ja uczyłem się podstaw m.in. z książki Eugeniusza Rybki "Astronomia Ogólna", ale to już passe ;-).

 

Na pewno inni koledzy polecą jakąś bardziej współczesną literaturę, która omawia to zagadnienie od podstaw.

 

Koledzy?

 

Pzdr,

Gajowy

Edytowane przez Gajowy

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
brauniack    11

Berkut123 a co to za makieta? Wyswietla sie tylko zdjecie bez żadnych danych.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
berkut123    190
Napisano (edytowane)

Chyba chodzi o ten model : https://www.amazon.com/science-person-VoyageryJapanese-plastic-modelz/dp/B007TJJ7ZO

http://s304.photobucket.com/user/modelbuilder56/media/Picture871-1.jpg.html Model chyba nie jest pomalowany , taka surowizna prosto z pudełka.

Elektronika na pewno się zmieści w podstawce, wyświetlacz to insza inszość- musi był ładny , czytelny i jakoś ładnie wkomponowany .

No i mogą być dwa wyświetlacze dystans od ziemi i od słońca.

Ja dałbym wyświetlacze takiej wielkości żeby dało się odczytywać z odległości , podobnie jak w sprzęcie RTV. Mogły by też być wygaszane jak śpimy ( albo zegar , albo czujnik światła ).

Jeszcze mechaniczny przełącznik Voyager 1--Voyager 2

Edytowane przez berkut123
  • Lubię 3

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
berkut123    190

Elektronika to latwizna , sam program to drobiazg nie wart wspomnienia , majgorsze jest mechaniczne wykonanie modelu , Ale taką sondę jakby kupił gotową do sklejenia bedzie latwo i będzie szał! Mi się podoba taki pomysł licznik i sonda , sam mam kilka pomysłów na podobne wymalazki.

https://www.youtube.com/watch?v=dzGByZ0D6Jo

https://www.youtube.com/watch?v=7GTEW-4PyWA

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Dodaj konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się tutaj.

Zaloguj się teraz


  • Przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników, przeglądających tę stronę.

×