Jump to content

Tabela czasów subekspozycji dla CMOS (ASI1600MM)


Adam_Jesion
 Share

Recommended Posts

Przypadkowo natknąłem się na bardzo wartościowy wątek na CN przedstawiający tabele długości subekspozycji dla kamer CMOS (autor Shiraz) - w kontekście różnych warunków (LP, Księżyc, narrowband) oraz jasności optyki. To pytania pada na forum i PW bardzo często, a ja nigdy nie znalazłem czasu, żeby to samemu poprzeliczać. Nie ma co ameryki odkrywać na nowo. Świetny materiał i potwierdzam te wyniki z moich empirycznych doświadczeń.

 

Czym są czasy w tabeli? 
 

Tabela zawiera przeliczone najkrótsze długości sub-ekspozycji (i gain), które możesz używać jako najbardziej efektywne dla twojego sprzętu i panujących warunków (po optymalizacji - patrz niżej). Oczywiście możesz używać dłuższych ekspozycji bez straty dla SNR (stosunek sygnału do szumu), ale ryzykujesz przepaleniem większej ilości jasnych gwiazd (saturacja). Możesz także używać krótszych czasów, ale wtedy całkowita długość sesji będzie musiała być dłuższa dla zachowania tej samej jakości.

Jak ustawić parametry pod swoje warunki?

Robimy ekspozycję testową z parametrem wziętym z tabeli, następnie mierzymy średni poziom tła (ADU - poziom bias) i porównujemy go z "expected ADU above bias". Jak jest niżej, to wydłużamy ekspozycję aż osiągnie co najmniej ten poziom. Ekspozycje powyżej tego poziomu nie powinny nam wnieść nic nowego do jakości zdjęcia, mogą za to przesaturować więcej gwiazd (zmniejszyć dynamikę).

 

Jak wyliczono "Expected ADU above bias"?

Wartość opiera się na formule Johna Smith/Stana Moore (~10*RN*RN/gain)*16 oraz Jona Risty (20*RN/gain)*16. 

post-149209-0-86120300-1497260160.jpg
 

 

Tabele ekspozycji:

post-149209-0-44170600-1492319449_thumb.jpg

post-149209-0-13533100-1492319467.jpg

post-149209-0-17251500-1492319603_thumb.jpg

 

Cały wątek z opisem jest tu:

https://www.cloudynights.com/topic/573886-sub-exposure-tables-for-asi-1600-and-maybe-qhy163/

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Ciekawe są czasy przy narrowband, bardzo długie się wydają. Szczerze mówiąc, spodziewałbym się takich czasów przy CCD, nie CMOS. CCD to pewnie ma zalecany czas 10h :) 

Rodzi się tu pytanie, czy w narrowband stosować max gain? Niby jak zwiększamy gain i skrócimy czas, to przepalenie jasnych gwiazd powinno być takie samo., więc nie powinno być negatywnych konsekwencji.

W takim razie zamiast unity gain i 120s przy Księżycu w narrowband i LP, na f/6.5 powinienem stosować max gain i czas 3,5 min? A w Bieszczadach 30 min? Trochę dużo...

Link to comment
Share on other sites

1 minutę temu, MateuszW napisał:

Ciekawe są czasy przy narrowband, bardzo długie się wydają. Szczerze mówiąc, spodziewałbym się takich czasów przy CCD, nie CMOS. CCD to pewnie ma zalecany czas 10h :) 

Rodzi się tu pytanie, czy w narrowband stosować max gain? Niby jak zwiększamy gain i skrócimy czas, to przepalenie jasnych gwiazd powinno być takie samo., więc nie powinno być negatywnych konsekwencji.

W takim razie zamiast unity gain i 120s przy Księżycu w narrowband i LP, na f/6.5 powinienem stosować max gain i czas 3,5 min? A w Bieszczadach 30 min? Trochę dużo...

Dziwnie to zabrzmi, bo jeszcze  nie fotografowałem w NB, ale tak sobie wyliczyłem, że z moim Newtonem f5 i gainem 120 będę naświetlał czasy 180 sekundowe.  Co odpowiada  wartości z ostatniej tabeli :)

Link to comment
Share on other sites

W ogóle ten wątek to fajna kopalnia doświadczeń. Cały czas bałem się świecić ASI dłużej niż 5 minut, bo przecież niska studnia, więc przepali mi gwiazdy. A tu proszę - test 20 minut. Lewe zdjęcie 5 min. Prawe 20 min. Szczerze - nie widzę jakiegoś drastycznego przejarania jasnych gwiazd. Puenta jest taka, wygląda na to, że można CMOSem jarać tak samo długo, jak CCD, co w przypadku super ciemnego nieba może oczywiście dać jakieś benefity (zawsze trochę więcej powyżej RN).

PS. Uwaga, to tylko symulacja jednak (przemnożone 5 min x 4 żeby sprawdzić saturację). Wymaga empirycznego testu.

post-149209-0-95767200-1521636246.jpg

Link to comment
Share on other sites

12 minut temu, MateuszW napisał:

Ciekawe są czasy przy narrowband, bardzo długie się wydają. Szczerze mówiąc, spodziewałbym się takich czasów przy CCD, nie CMOS. CCD to pewnie ma zalecany czas 10h :) 

Rodzi się tu pytanie, czy w narrowband stosować max gain? Niby jak zwiększamy gain i skrócimy czas, to przepalenie jasnych gwiazd powinno być takie samo., więc nie powinno być negatywnych konsekwencji.

W takim razie zamiast unity gain i 120s przy Księżycu w narrowband i LP, na f/6.5 powinienem stosować max gain i czas 3,5 min? A w Bieszczadach 30 min? Trochę dużo...

Rzuć okiem na to, co napisałem wyżej. Dokładnie o tym.

Link to comment
Share on other sites

6 minut temu, AdamK napisał:

Czy mogę prosić o wyjaśnienie informacji ukrytych w tytułach tabel, bo nie wiem jakie dane, z jakiej tabeli użyć do własnych warunków?

Broadband to kolorowe zdjęcia LRGB, a narrowband to wąskie filtry (h-alpha, etc.). Green Zone, Orange Zone, Red Zone to kolory stref z map zaświetlenia. Potem jest podana wartość LP numeryczna, ale to trzeba mieć miernik. Opisałem metodę, jak sobie to zmierzyć po wartości tła.

Kolor swojej strefy możesz też sprawdzić tu:
https://www.lightpollutionmap.info/#zoom=4&lat=5759860&lon=1619364&layers=B0FFFFTFFFF

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

 

1 godzinę temu, Adam_Jesion napisał:

Potem jest podana wartość LP numeryczna, ale to trzeba mieć miernik. Opisałem metodę, jak sobie to zmierzyć po wartości tła.


A mógłbyś podać link bo nie mogę znaleźć? Dzięki.

Link to comment
Share on other sites

11 godzin temu, Adam_Jesion napisał:

W ogóle ten wątek to fajna kopalnia doświadczeń. Cały czas bałem się świecić ASI dłużej niż 5 minut, bo przecież niska studnia, więc przepali mi gwiazdy. A tu proszę - test 20 minut. Lewe zdjęcie 5 min. Prawe 20 min. Szczerze - nie widzę jakiegoś drastycznego przejarania jasnych gwiazd. Puenta jest taka, wygląda na to, że można CMOSem jarać tak samo długo, jak CCD, co w przypadku super ciemnego nieba może oczywiście dać jakieś benefity (zawsze trochę więcej powyżej RN).

Już TU pisałem o tym, że z prób NB 60s, 5min, 10min, najlepsze efekty daje mi 10min :)

 

Link to comment
Share on other sites

55 minut temu, HAMAL napisał:

Już TU pisałem o tym, że z prób NB 60s, 5min, 10min, najlepsze efekty daje mi 10min :)

 

Ok, ale trzeba mieć na uwadze wszystkie zmienne, a więc i montaż. Niewiele z nich (tanich) poradzi sobie z tak małym pikselem i 10 minutami. Strata 1 ekspozycji 10 min. jest już sporym marnotrawstwem.

Link to comment
Share on other sites

8 minut temu, Adam_Jesion napisał:

Strata 1 ekspozycji 10 min. jest już sporym marnotrawstwem

Jest, dlatego tak chciałem, aby i tu Twoje 5 min się sprawdziło :) ale złośliwie nie chciało.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Dodam swoje dwa grosze do dyskusji bazując na wynikach.

 

Wioska tuż pod Krakowem, coś pomiędzy czerwoną, a pomarańczową strefą.

Przedwczoraj, Księżyc i ogólnie słabo.

 

Ha 600 sek ADU dwa razy za wysokie, nawet samplując w rogu poza mgławicą.7899786_aduSGP600sec.thumb.jpg.e7d8a0d47dcfde032cea7c3373b2421d.jpg

Tu dla porównania 180 sek

Adu prawie dobre, ale ciągle za wysokie. Przypuszczam, że w moich warunkach powinno być 150 sekund dla Ha

 

1092304909_aduSGP180sec.thumb.jpg.6d0e759453c82e14c7ee79f87fd75511.jpg

 

 

a t jeszcze L 120 sek i masakryczny wynik. Naprawdę L powinienem palić rzędu kilkunastu sekund jeśli nie chcę przepalać gwiazd.

 

1832984474_aduSGPbroad120sec.thumb.jpg.16646901980f73c37bd6912f3d44805c.jpg

 

 

Cały materiał na Unity Gain.

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 47 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 70 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 134 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.