Jump to content

M42 Wielka Mgławica w Orionie


Archis
 Share

Recommended Posts

Hej,

Mogę mieć prośbę - zmniejsz podpis 4x - bo tak przykuwa uwagę, że człowiek będzie oceniał podpis a nie zdjęcie :-)

 

7 godzin temu, Archis napisał:

Nie dorobiłem się jeszcze komy

Komy to się dorobiłeś :-) Korektora komy się nie dorobiłeś :-)

 

7 godzin temu, Archis napisał:

a w kwestii obróbki też jeszcze mam sporo do ogarnięcia ale jakiś progres jest chyba widoczny.

Progres jest - obróbki to uczysz się cały czas, więc nie przejmuj się - zawsze będziesz chciał coś obrobić lepiej :-)

 

 

Co do zdjęcia

Koma ma to do siebie, że jest centryczna - w centrum kadru masz rozciągnięte gwiazdy, więc może to być przyczyna:

1. błędów prowadzenia, a przy 15 sekundach na klatkę to pochyliłbym się nad problemem

2. Osiowości zestawu i tutaj też dobrze by było się przyjrzeć w tor optyczny

 

niestety ale korektor komy to must żeby poczynić dalsze prace z jakością obrazu. Dojdzie CI jeszcze problem odległości matrycy do korektora ale w przypadku DSLR to znikomy problem.

Nie chciałbym oceniać każdego piksela oddzielnie - proponuję, żebyś zresizeował trochę zdjęcie - powiedzmy do 2000px na długim boku - łatwiej będzie wtedy spojrzeć całościowo na fotografię.

 

Co się rzuca w oczy to szum (pomijając gwiazdy), powstały przez cość mocne wyciągnięcie sygnału przy niedużej ilości materiału jak dla mocno szumiącej matrycy (Canon niemodowany jak mniemam). niecałe 4h to nie za dużo. Proponowałbym uzbierać 2x więcej, lub nawet 3x więcej.

Reszta - jak na ilość materiału to nie wygląda źle, chociaż ja bym cofnął się trochę z wyciąganiem.

 

Paweł

 

Link to comment
Share on other sites

No to po kolei. Dziękuję bardzo za komentarz. 

 

9 godzin temu, Pav1007 napisał:

Komy to się dorobiłeś :-) Korektora komy się nie dorobiłeś :-)

Aj przepraszam... Lapsus linguae się wkradł... 

 

9 godzin temu, Pav1007 napisał:

Mogę mieć prośbę - zmniejsz podpis 4x - bo tak przykuwa uwagę, że człowiek będzie oceniał podpis a nie zdjęcie :-)

Nie ma sprawy, na końcu wiadomości wrzucę pomniejszaną wersję. Nawet nie byłem świadom, że to takie wielkie wyjdzie przy wyświetlaniu.

 

9 godzin temu, Pav1007 napisał:

Co do zdjęcia

Koma ma to do siebie, że jest centryczna - w centrum kadru masz rozciągnięte gwiazdy, więc może to być przyczyna:

1. błędów prowadzenia, a przy 15 sekundach na klatkę to pochyliłbym się nad problemem

2. Osiowości zestawu i tutaj też dobrze by było się przyjrzeć w tor optyczny

W tej kwestii powiem, że nie mam pewności. Pojedyncza klatka przy 15s jest nieznacznie ruszona ale założyłem, że DSS sobie z tym poradzi. Obawiam się, że przy krótszych czasach mogę mieć problem z zebraną ilością światła. Czytając niektóre tematy tutaj zauważyłem, że może być z tym problem. Więc kosztem lekkiego wyciągnięcia zbieram więcej światła, aczkolwiek dostrzegłem w montażu niewielki luz na osi rektascencji. D;a zdjęcia robi on wielką różnicę... Kompensuję go ustawieniem przeciwwagi tak by tuba nie była podatna na wiatr. No i właśnie co z tym zrobić? Nie za bardzo wiem jak za to się zabrać... Czy grzebać samemu, czy wysłać do serwisu? A jeśli wysłać to gdzie? Kogo byście polecili?

 

9 godzin temu, Pav1007 napisał:

niestety ale korektor komy to must żeby poczynić dalsze prace z jakością obrazu. Dojdzie CI jeszcze problem odległości matrycy do korektora ale w przypadku DSLR to znikomy problem.

Nie chciałbym oceniać każdego piksela oddzielnie - proponuję, żebyś zresizeował trochę zdjęcie - powiedzmy do 2000px na długim boku - łatwiej będzie wtedy spojrzeć całościowo na fotografię.

 

Co się rzuca w oczy to szum (pomijając gwiazdy), powstały przez cość mocne wyciągnięcie sygnału przy niedużej ilości materiału jak dla mocno szumiącej matrycy (Canon niemodowany jak mniemam). niecałe 4h to nie za dużo. Proponowałbym uzbierać 2x więcej, lub nawet 3x więcej.

Reszta - jak na ilość materiału to nie wygląda źle, chociaż ja bym cofnął się trochę z wyciąganiem.

 

 

 

Zbieram fundusze na korektor. W tym roku pewnie dojdzie do zestawu. Tak, nie modyfikowałem mojego Canona. Planuje w przyszłości jak się podszkolę kupić osobne już modyfikowane body.

Spróbowałem jeszcze raz przerobić materiał i wyciągnąć go trochę mniej. Wyniki poniżej. Spróbuję dobrać drugie tyle materiału i jeszcze raz spróbować to złożyć. DSS spokojnie sobie radzi z sesjami z różnych dni, więc nie powinienem mieć problemu. Czy powinienem zastosować analogiczne parametry zdjęcia jakie już zrobiłem, czy mogę je zmienić?

 

8 godzin temu, Winter napisał:

Dla mnie za mocno wyostrzone :)

Co prawda taki efekty był zamierzony, jednak uwzględniając wasze uwagi spróbowałem to poprawić. :)

2072245681_WielkaMgawicawOrionie-Wariantpoprawiony2-pomniejszony.thumb.jpg.ff6193f298fa13e3d97da3f8276b9528.jpg

Powyżej lekka korekta z uwzględnieniem Waszych uwag.

Poniżej wersja pierwsza pomniejszona.

Wielka Mgławica w Orionie - Wariant poprawiony - pomniejszony.jpg

Edited by Archis
Link to comment
Share on other sites

Może dodam jeszcze, że chcesz pokazać za dużo w stosunku do tego co oferuje zebrany materiał. Oczywiście rozumiem dlaczego tak robisz bo sam tak kiedyś robiłem. Warto jednak znać umiar, ale to przyjdzie z czasem.
 

Link to comment
Share on other sites

Brak guidingu, żeby wyciągnąć więcej, oraz obawa, że przy krótszych czasach nie zarejestruje wystarczającej ilości światła na pojedynczej klatce. 15s to dla mojego montażu maximum, które nie robi mi jeszcze z gwiazd zupełnej rozmazanej kreski. Dobrze robię, czy mylę się?

Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, Archis napisał:

krótszych czasach nie zarejestruje wystarczającej ilości światła na pojedynczej klatce

Zarejestrujesz mniej - przez to musisz zebrać więcej krótszych klatek - taka to różnica. Sumarycznie osiągniesz lepszy efekt (mniej rozciągnięte gwiazdy) ale sygnału będziesz miał tyle samo. 

 

3 godziny temu, Archis napisał:

W tej kwestii powiem, że nie mam pewności.

 

3 godziny temu, Archis napisał:

Obawiam się, że przy krótszych czasach mogę mieć problem z zebraną ilością światła.

Skoro nie masz pewności to kim jestem, żeby doradzać :-))

 

Oczywiście, że będziesz rejestrował mniej światła :-) Kwestia zebrania większej ilości materiału - jak napisałem wyżej :-)

 

3 godziny temu, Archis napisał:

aczkolwiek dostrzegłem w montażu niewielki luz na osi rektascencji. D;a zdjęcia robi on wielką różnicę... Kompensuję go ustawieniem przeciwwagi tak by tuba nie była podatna na wiatr.

Nieważne jak ustawisz przeciwwagi - taka tuba będzie zawsze podatna na wiatr. Luz w rektascensji jest zjawiskiem normalnym (zbyt mocne dociśnięcie ślimaka do ślimacznicy zwiększy ziarnistość). Przeciwwagi powinny być tak ustawione, żeby montaż ciągnął a nie popuszczał - tj. wschodnia strona musi być nieznacznie cięższa.

 

Rozciągnięte gwiazdy na zdjęciu mniej więcej odpowiadają osi RA - więc można powiedzieć, że Twój montaż nie jest w stanie uciągnąć 15sek dla ogniskowej 750 (skala 1,02"/px) - ciężko się dziwić - bez guidingu nie uciągniesz takiej skali z 100% powtarzalnością... z gudingiem też nie jest powiedziane na 100%. Na pewno warunki muszą być dobre.

 

3 godziny temu, Archis napisał:

Czy grzebać samemu, czy wysłać do serwisu? A jeśli wysłać to gdzie? Kogo byście polecili?

Jeżeli się znasz to grzeb, jeśli nie to daj grzebać komuś doświadczonemu. Ja serwisuję montaże SkyWatchera, Vixena nigdy nie rozbierałem a nie chcę eksperymentować na nie swoim.

Może @Tom-cio pomoże.

 

3 godziny temu, Archis napisał:

Czy powinienem zastosować analogiczne parametry zdjęcia jakie już zrobiłem, czy mogę je zmienić?

Najlepiej takie same, ISO i czas naświetlania - uzyskasz najlepszy efekt.

 

3 godziny temu, Archis napisał:

DSS spokojnie sobie radzi z sesjami z różnych dni, więc nie powinienem mieć problemu.

Każdy program do stackowania sobie poradzi :-) Niczym się takie zdjęcia nie różnią biorąc pod uwagę sygnał.

Link to comment
Share on other sites

Rozumiem,

Czyli nie ciągnąc na siłę max sekund ile się da. Tylko na przyszłość spokojnie ustawić mniej a dokładniej i ciągle zbierać więcej i więcej materiału.

Super!!! Bardzo przydatna wiedza. :) Może pogoda dopisze to jeszcze raz do tematu podejdę. Jestem bardzo ciekaw jaki będzie efekt końcowy przy krótszych czasach.

Link to comment
Share on other sites

12 minut temu, Archis napisał:

Jestem bardzo ciekaw jaki będzie efekt końcowy przy krótszych czasach.

Pamiętaj, że im krótszy czas tym więcej klatek - celuj w sumaryczny czas. czyli zamiast 100x600sek możesz zrobić 200x300sek, albo 600x100sek itd. Dochodzimy tutaj do różnych szumów ale nie wchodźmy na te rejony jeszcze. Przy ciemnych obiektach nie ma sensu schodzić poniżej pewnej wartości bo klatek byś musiał natrzepać duuuuuuużo. Ale w przypadku tego zdjęcia zejdź z czasem niżej i zbierz więcej materiału.

Link to comment
Share on other sites

Ufff takie czasy jak 100s i wzwyż bez guidingu to i tak rzecz dla mnie nieosiągalna. Jednakże spróbuję z krótszymi czasami. Nie od razu Kraków zbudowano. Kiedyś dojdę do tego co jest odpowiednie dla obecnie posiadanego przeze mnie setupu. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 134 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.