Skocz do zawartości

CMOSem z miasta da się focić.


Nowok76

Rekomendowane odpowiedzi

Teraz, Behlur_Olderys napisał:

 

No ale czemu to jest graniczny czas? Czemu 5% a nie 50%? Czy to jest arbitralna granica? Co zyskujemy robiąc tak krótkie ekspozycje? 

Pytam z ciekawości w sensie - żeby zrozumieć, a nie żeby podważyć sensowność :)

A chcesz zbierać 50%lp ? :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Nedved napisał:

Z ciekawości - znasz ten film? Akurat go dziś oglądałem i od razu mi się skojarzyło ^^

 

 

Jeszcze jako uzupełnienie należy sobie obejrzeć to - tutaj pan Glover opowiada o tym, jaki ustawić gain (i dlaczego unity gain nie ma większego znaczenia i wcale nie jest wartością optymalną):

 

Edytowane przez Krzysztof z Bagien
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kalkulatorek może być  pomocny. Jednak nie jestem pewny co liczy ...
 

Moim zdaniem kamera z niskim rn nie ma żadnej przewagi w mieście. W całym stacku zbierzemy podobną ilość elektronów od LP, niezależnie od czasu pojedynczej klatki. Wzór na sn pojedynczej klatki jest następujący:
 

SN = t*sygnał / pierwiastek (t*lp+rn^2). Gdzie t - czas klatki, lp - skyrate od lp, rn - szum odczytu. (pozostałe szumy jak szum od prądu ciemnego itp. pomijam).

 

Szum odczytu jest niezależny od czasu a szum od tła rośnie liniowo z czasem. Im dłuższa klatka tym szum odczytu ma mniejszy udział w całkowitym szumie. Gdy dodajemy dwa składniki pod pierwiastkiem to jak jeden czynnik będzie dużo większy od drugiego to ten mniejszy niewiele wniesie. Wzór na minimalny czas klatki wziął się z założenia, aby składnik związany z szumem odczytu rn^2 stanowił np. 20% t*lp. (szumu od lp), czyli rn^2=0.2*t*lp. Po pomnożeniu przez 5 obu stron 5*rn^2= t*lp. Wyznaczając t otrzymujemy t= 5*rn^2 / lp.  Zamiast 20% można arbitralnie dać 10%, wtedy będzie 10rn^2 / skyrate.  

 

Jak będziemy palić dłużej niż ten czas to sn będzie nieco lepszy ale niewiele. Przeważnie prawie nic nie zyskamy a możemy przepalić jasne gwiazdy.

Im ciemniejsze niebo, węższe filtry tym czas pojedynczej klatki powinien być dłuższy. W praktyce dochodzą jeszcze inne źródła szumów, więc optymalny czas będzie trochę dłuższy niż teoretycznie obliczony.

 

LP z załączonej mapy to LP w zenicie. W zależności od okolicznych źródeł LP nad horyzontem może być gorzej.

 

 Analogiczną, praktyczną metodę wyznaczania minimalnego czasu klatki opisałem min. tutaj:

 

 

Edytowane przez rambro
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W mieście pomogą tylko filtry wąskopasmowe i długa ogniskowa (aby ograniczyć gradienty od LP). RGB w mieście, aby uzyskać ten sam SN to kilka - kilkanaście razy dłuższy czas stacka niż pod ciemnym niebem i nie da się tego przeskoczyć krótkimi klatkami.

Edytowane przez rambro
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie...
Używając tego wzoru, i po wstawieniu parametrów otrzymałem wynik 83,33 sekundy. A jak obliczyć czas naświetlania używając filtra 2 pasmowego L-eNhanced Optolonga ? Czy obliczać od początku pasma przepuszczalności i następnie dla końcowej wartości, a wynik uśrednić ? Czy jak ?

Background Electron Rate_ASI 533 MC Pro.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

27 minut temu, kiniu-13 napisał:

A jak obliczyć czas naświetlania używając filtra 2 pasmowego L-eNhanced Optolonga ?

Jeśli liczysz to tak, jak liczysz, czyli bez filtra, to w pierwszym filmie gość to też tłumaczy - wynik trzeba pomnożyć przez 25 - 100 (w zależności od szerokości pasma przepuszczanego przez filtr - od 25 dla 12nm do 100 dla 3nm):

Beznazwy-1.png.97ecc37ce4ef416ae6f00825980ba213.png

 

Albo trzeba zrobić tak, jak pisze @delaa, czyli zsumować szerokość pasm i wstawić do kalkulatora.

 

Tylko w sumie należałoby chyba jeszcze uwzględnić sprawność kamery dla długości fali, którą przepuszcza filtr (a nie używać maksymalnej, bo maksimum może przecież wypaść gdzie indziej).

Edytowane przez Krzysztof z Bagien
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kompletny wzór na wyliczenie czasu ekspozycji:

 

czas_ekspozycji = (1/((((100 + akceptowalny_szum)/100)^2-1))*(szum_odczytu^2/wspolczynnik_LP))

 

gdzie:

maksymalny_czas_ekspozycji - czas ekspozycji przy którym współczynnik SNR (sygnał / szum) osiąga maksimum (sekundy)
akceptowalny_szum - maksymalny akceptowany poziom szumu (np. 5 oznacza 5%)
szum_odczytu - szum odczytu pojedyńczej klatki (e-)
wspolczynnik_LP - współczynnik jasności nieba (e-/sekunda/pixel)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.