Skocz do zawartości

Dobson 8" czy 10"


DominikM

Rekomendowane odpowiedzi

Witam !

 

Ponieważ nie mam doświadczenia w obserwacjach przez sprzęt o lustrach >15cm i zamierzam kupić dobsona chciałbym zadać kilka pytań...

 

1) Interesuje mnie Celestron StarHopper, zwłaszcza modele 8" i 10".Różnica w cenie tych dwóch jest jednak ponad tysiąc złotych. Moje pytanie brzmi jak dużo mogę zyskać przez te 2 cale. Wydaje mi się, że nie za wiele i że współczynnik 'econo' przemawia tu na korzyść wersji 8"

 

2) wersja 8" ma trzy punkty mocowania lusta,a 10" dziewięć. Czy skutkiem ubocznym tego nie jest trudniejsza kolimacja wersji 10"?

 

3) wersja 10" ma wbudowany wiatrak... o ile szybciej teleskop się będzie studził w porównaniu z wersją 8" która to wiatraka nie ma?

 

z góry dziękuje za wszelkie odpowiedzi !!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a propos kolimacji to przynajmniej w teleskopach Taurus 38cm które maja 18 punktów podparcia są tylko trzy śruby regulacujne więc problemu z kolimacją nie ma - zreszta nie ma konieczności stosowania więcej niż 3 punktów kolimacyjnych (bo po co) - więc trudności z kolimacja nie są wcale większe w róznych telepach a zalezą jedynie od wprawy regulujacego - takie jest moje zdanie jak cos zamieszałem to mnie poprawcie - pozdrawiam Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Celowałbym w 10". W 8" wielu rzeczy, jak ramiona spiralne w najjaśniejszych galaktykach, będziesz się musiał raczej domyślać, zwłaszcza jeżeli nie masz dostępu do naprawdę ciemnego nieba. I do tego ten wiatrak - bradzo przydatna rzecz.

 

PS Nie dziw się, że wszyscy Ci doradzają 10". Jeżeli stawiasz sprawę tak - "czy brać teleskop mniejszy czy większy", to wiadomo, że lepiej wziąć większy :icon_wink:

Edytowane przez Radek Grochowski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach