Skocz do zawartości

Asi1600 i gain 0


Rekomendowane odpowiedzi

Witam, chciałem wczoraj zacząć nowy projekt z Sadrem i jego okolicami , nie dość ze przez rozmaite komplikacje udało się zebrać jedynie 2h to jeszcze okazało się że SGP zmienił mi gain na 0 (ze 139 które planowałem użyć) Wg asivivera wszystkie 25 zebranych klatek ma gain 0 i teraz nie wiem czy kontynuować ten obiekt z gainem 0 czy zaczynać wszystko od początku kolejnej nocy. Nie siedzę w tym na tyle by ocenić jak gain 0 ma się do planowanego 139 (stosuję 139 bo mam wrażenie że stosuje go większość użytkowników gdy robi NB). Klatki robiłem 300s z filtrem Ha. Wyglądają ok ale nie wiem jak wyglądałyby z „unity gain” czyli 139.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak dobre to nie wyrzucaj. Tylko pamiętaj, że musisz kalibrować darkami z dokładnie identycznym gain oraz offset. Inaczej wyjdą brzydkie rzeczy. I jak robiłeś przy okazji tej sesji flaty to sprawdź jaki mają gain i offset. Bo flaty też musisz kalibrować dark flatami z takim gain i offset jak flaty- inaczej będą bezużyteczne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie powinno się mieszać klatek o różnym gainie podobnie jak tych o różnym czasie naświetlania. Algorytmy stackujące potraktują je jako "te gorsze" w stosunku do tych w większym gainem i "popsują statystki" co w efekcie da mniejszy SNR stacka wyjściowego.

Edytowane przez Gość na chwilę
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widziałem te wykresy ale mało z nich czaje, może inaczej czy dla tej kamery , filtrów NB, czasów 300s, nieba bortle 3 i obiektu jak wyżej UG będzie lepszy ? W wersji pro tej kamery offsetu już się nie ustawia.

Edytowane przez tomek1982
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zestackuj materiał i wykorzystaj wszystkie zebrane klatki. 
Możesz zrobić tak, jak zwykło się robić przy M42 - "hdr", bo wychodzi na to samo. Zebrałeś klatki o okreslonym czasie na różnym "ISO". 

Odpowiadając na pytania: 
gain 139 w stosunku do gain 0 to 5x wzmocniony sygnał. Wzór na to jest prosty: 20 X log (sygnał wyjściowy / sygnał wejściowy). Jesli podstawisz sobie takie dane np. w Excelu, to szybko zauważysz i zapamiętasz zależność, że gain 6dB daje x2, gain 9,5dB odpowiada x3, gain 12dB to x4 i wreszcie Twoje 13,9 dB to prawie x5. ZWO stosuje zapis gain w 0,1 dB, stąd przesunięty przecinek. Dlaczego 139 a nie 140? Możliwe, że tak wskazały dokładne pomiary, a może po prostu przy 140 szum odczytu wypadał bardzo niekorzystnie, w stosunku do 139, więc producent przesunął tę wartość. 

 

Studnia ASI1600 to 20000, przy ADC 14 bitowym (2^14 = 16384). Studnia ZAWSZE jest taka sama, niezależnie od gain. To ustawienie powoduje, że zapełniana jest w różny sposób, w różnym tempie. Czym jest unity gain? Niczym tak naprawdę. Ktoś wyliczył, że jeden foton da 1 ADU przy konkretnym wzmocnieniu, nie biorąc pod uwagę innych istotnych czynników jak szum odczytu i dynamika. I można się na tym przejechać, np. przy popularnej kamerze ASI294. Tam UG wypada dokładnie na 117, przy szumie odczytu prawie 28DN. Ale przy gain 120 ma tylko 8DN. To jest 3,5 x mniej. Jakby nie patrzeć różnica jest bardzo duża.

 

No ale chcesz wiedzieć co to UG, więc: dzielisz studnię przez możliwości przetwornika: 20000/16384 = 1,22. Celujesz teleskopem w niebo czy flatbox, ustawiasz gain 0 i dobierasz czas ekspozycji, żeby histogram wypadł dokładnie na środku. Notujesz czas ekspozycji, dzielisz go przez 1,22 i taki ustawiasz. Teraz manipulujesz gainem w taki sposób, żeby histogram wypadł na środku. 
Weźmy inne dane: studnia 50000 i przetwornik 16 bitowy. Wychodzi <1. Nie ma unity gain. Jest taka kamera? Jest, bardzo popularna ostatnio ASI2600. Świetne parametry i bardzo dobre zdjęcia produkuje. 
Ja bym kontynuował sesję na gain 0.

Edytowane przez count.neverest
  • Lubię 2
  • Dziękuję 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, tomek1982 napisał:

Czyli przy tym samym czasie ekspozycji UG wyłapie 5x więcej fotonów ?

Nie. Fotonów zawsze złapiesz tyle samo, różnica jest w tym, co się potem z tymi złapanymi fotonami dzieje - czy np. utoną w szumie, albo "przekręcą" licznik danego piksela i wyjdzie przepalony.

 

Jakby coś, to SharpCap ma narzędzie do analizy sensora, a w wersji płatnej może też, na podstawie tej analizy i pomiaru jasności nieba, wyliczyć Ci optymalną kombinację czasu naświetlania i gainu.

Edytowane przez Krzysztof z Bagien
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 klatki, niespełna 2h materiału (Ha), bez kalibracji, bez obróbki, tylko szybki strech. Spory crop. I teraz nie wiem czy kolejnej nocy robić dalej zero czy unity.... Myślicie że gdybym zastosował unity dla tych 2 godzin poniższy efekt byłby lepszy?

sadr k.jpg

Edytowane przez tomek1982
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.