Jump to content

Asi1600 i gain 0


Recommended Posts

Witam, chciałem wczoraj zacząć nowy projekt z Sadrem i jego okolicami , nie dość ze przez rozmaite komplikacje udało się zebrać jedynie 2h to jeszcze okazało się że SGP zmienił mi gain na 0 (ze 139 które planowałem użyć) Wg asivivera wszystkie 25 zebranych klatek ma gain 0 i teraz nie wiem czy kontynuować ten obiekt z gainem 0 czy zaczynać wszystko od początku kolejnej nocy. Nie siedzę w tym na tyle by ocenić jak gain 0 ma się do planowanego 139 (stosuję 139 bo mam wrażenie że stosuje go większość użytkowników gdy robi NB). Klatki robiłem 300s z filtrem Ha. Wyglądają ok ale nie wiem jak wyglądałyby z „unity gain” czyli 139.

Link to comment
Share on other sites

Jak dobre to nie wyrzucaj. Tylko pamiętaj, że musisz kalibrować darkami z dokładnie identycznym gain oraz offset. Inaczej wyjdą brzydkie rzeczy. I jak robiłeś przy okazji tej sesji flaty to sprawdź jaki mają gain i offset. Bo flaty też musisz kalibrować dark flatami z takim gain i offset jak flaty- inaczej będą bezużyteczne.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Tego już nie zmienisz. Po prostu je wykorzystaj. 

Zrób test i skalibruj mdarkiem UG te z gain 0. Sprawdź czy zadziała.

Edited by _Spirit_
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Nie powinno się mieszać klatek o różnym gainie podobnie jak tych o różnym czasie naświetlania. Algorytmy stackujące potraktują je jako "te gorsze" w stosunku do tych w większym gainem i "popsują statystki" co w efekcie da mniejszy SNR stacka wyjściowego.

Edited by Gość na chwilę
Link to comment
Share on other sites

A ok, nie zrozumiałem. Ale jak w ogóle „ma się” to 0 względem unity ? Bo widzę ze niektórzy je stosują w tej kamerze chociaż w mniejszości względem ug.

Link to comment
Share on other sites

W ustawieniach kamery (ASCOM) masz trzy domyślne parametry: maks. range, UG i trzeci którego nie pamiętam. Ten pierwszy czyli gain 0 to klatki o największej rozpiętości tonalnej  (studnia) jak napisał Maciek a trzeci najmniejszą.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Widziałem te wykresy ale mało z nich czaje, może inaczej czy dla tej kamery , filtrów NB, czasów 300s, nieba bortle 3 i obiektu jak wyżej UG będzie lepszy ? W wersji pro tej kamery offsetu już się nie ustawia.

Edited by tomek1982
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Zestackuj materiał i wykorzystaj wszystkie zebrane klatki. 
Możesz zrobić tak, jak zwykło się robić przy M42 - "hdr", bo wychodzi na to samo. Zebrałeś klatki o okreslonym czasie na różnym "ISO". 

Odpowiadając na pytania: 
gain 139 w stosunku do gain 0 to 5x wzmocniony sygnał. Wzór na to jest prosty: 20 X log (sygnał wyjściowy / sygnał wejściowy). Jesli podstawisz sobie takie dane np. w Excelu, to szybko zauważysz i zapamiętasz zależność, że gain 6dB daje x2, gain 9,5dB odpowiada x3, gain 12dB to x4 i wreszcie Twoje 13,9 dB to prawie x5. ZWO stosuje zapis gain w 0,1 dB, stąd przesunięty przecinek. Dlaczego 139 a nie 140? Możliwe, że tak wskazały dokładne pomiary, a może po prostu przy 140 szum odczytu wypadał bardzo niekorzystnie, w stosunku do 139, więc producent przesunął tę wartość. 

 

Studnia ASI1600 to 20000, przy ADC 14 bitowym (2^14 = 16384). Studnia ZAWSZE jest taka sama, niezależnie od gain. To ustawienie powoduje, że zapełniana jest w różny sposób, w różnym tempie. Czym jest unity gain? Niczym tak naprawdę. Ktoś wyliczył, że jeden foton da 1 ADU przy konkretnym wzmocnieniu, nie biorąc pod uwagę innych istotnych czynników jak szum odczytu i dynamika. I można się na tym przejechać, np. przy popularnej kamerze ASI294. Tam UG wypada dokładnie na 117, przy szumie odczytu prawie 28DN. Ale przy gain 120 ma tylko 8DN. To jest 3,5 x mniej. Jakby nie patrzeć różnica jest bardzo duża.

 

No ale chcesz wiedzieć co to UG, więc: dzielisz studnię przez możliwości przetwornika: 20000/16384 = 1,22. Celujesz teleskopem w niebo czy flatbox, ustawiasz gain 0 i dobierasz czas ekspozycji, żeby histogram wypadł dokładnie na środku. Notujesz czas ekspozycji, dzielisz go przez 1,22 i taki ustawiasz. Teraz manipulujesz gainem w taki sposób, żeby histogram wypadł na środku. 
Weźmy inne dane: studnia 50000 i przetwornik 16 bitowy. Wychodzi <1. Nie ma unity gain. Jest taka kamera? Jest, bardzo popularna ostatnio ASI2600. Świetne parametry i bardzo dobre zdjęcia produkuje. 
Ja bym kontynuował sesję na gain 0.

Edited by count.neverest
  • Like 2
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
2 godziny temu, tomek1982 napisał:

Czyli przy tym samym czasie ekspozycji UG wyłapie 5x więcej fotonów ?

Nie. Fotonów zawsze złapiesz tyle samo, różnica jest w tym, co się potem z tymi złapanymi fotonami dzieje - czy np. utoną w szumie, albo "przekręcą" licznik danego piksela i wyjdzie przepalony.

 

Jakby coś, to SharpCap ma narzędzie do analizy sensora, a w wersji płatnej może też, na podstawie tej analizy i pomiaru jasności nieba, wyliczyć Ci optymalną kombinację czasu naświetlania i gainu.

Edited by Krzysztof z Bagien
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

22 klatki, niespełna 2h materiału (Ha), bez kalibracji, bez obróbki, tylko szybki strech. Spory crop. I teraz nie wiem czy kolejnej nocy robić dalej zero czy unity.... Myślicie że gdybym zastosował unity dla tych 2 godzin poniższy efekt byłby lepszy?

sadr k.jpg

Edited by tomek1982
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 56 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.